Skolefravær ventes at koste 4100 forældre børnecheck

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Skolefravær ventes at koste 4100 forældre børnecheck

Indlægaf annellaII » 15. okt 2018, 07:18

https://jyllands-posten.dk/indland/ECE10937779/skolefravaer-ventes-at-koste-4100-foraeldre-boernecheck/

4100 forældre vil blive skåret i børnecheck som følge af, at deres børn har for meget ulovligt fravær.

Det vurderer Undervisningsministeriet i bemærkningerne til et nyt lovforslag, der skal gennemføre et element af den politiske aftale om parallelsamfund, der blev indgået i foråret.

- Det vigtigt at tage fat i forældrene, også rimelig kontant, og sige, at det er altså jeres ansvar at sørge for at jeres barn kommer i skole, siger undervisningsminister Merete Riisager (LA).

Forslaget forpligter skolelederne til at underrette kommunalbestyrelsen, hvis en elev har mere end 15 procents ulovligt fravær. Kommunalbestyrelsen skal så træffe beslutning om at standse børnechecken.

Men forslaget får kritik fra både skoleledere og Børnerådet, der er et statsligt råd med den opgave at rådgive regeringen og sikre børn og unges rettigheder.

- Sanktioner over for forældre i de hårdest belastede familier kan føre til forværring af familieforholdene, for eksempel ved at forældrene støder deres børn fra sig, skriver Børnerådet i sit høringsssvar.

Skolelederforeningen ønsker ikke beføjelser til at "straffe" forældrene, skriver foreningen i sit høringssvar.

Lovforslaget har på forhånd opbakning fra Dansk Folkeparti og Socialdemokratiet.

Blandt modstanderne er SF, hvis gruppeformand, Jacob Mark, frygter, det især vil være familier, der i forvejen er udsatte, der bliver ramt.

- Det vil stille nogle forældre i en meget vanskelig situation, siger Jacob Mark.

- Det vil gøre nogle forældre, der allerede er udsatte og har meget få midler, fattigere.



Hvad er din mening om at skære forældre i børnechecken, hvis børnene har for meget fravær fra skolen?


Jeg mener, det er helt i orden, det kan måske motivere forældre til at sørge for at deres børn passer deres skolegang, og hvis det vil gøre nogle udsatte forældre fattigere at blive trukke i børnechecken, jamen det kan disse udsatte forældre da selv sørge for ikke sker, det kan sikkert ikke være forbundet med overbelastning eller meget arbejde at sørge for, at deres poder ikke har ulovligt fravær fra skolen.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Skolefravær ventes at koste 4100 forældre børnecheck

Indlægaf hotlips » 15. okt 2018, 07:25

Latterligt og fattigt at vi ikke har andet at tilbyde end det der.

Jeg synes vi skal trække de politikere der ikke sidder i salen hvis ikke de kan bevise de har andre relevante arrangementer imens, i løn....men alene tanken om at nogen fandt på at checke dem ville sikkert blive mødt med skrig og skrål.
7
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Skolefravær ventes at koste 4100 forældre børnecheck

Indlægaf Sangius » 15. okt 2018, 07:34

Synes virkelig det er en dårlig ide. At ramme i forvejen pressede familier på pengepungen, og måske endda give dem en grund til at skyde skylden på et barn de har svært ved at håndtere... nej nej nej. Jeg er så skuffet over de mennesker der hsr udtænkt dette.
2
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: Skolefravær ventes at koste 4100 forældre børnecheck

Indlægaf Madam » 15. okt 2018, 07:38

Den er jeg med på, såfremt fraværet ikke kan forsvares på nogen måde, så må fraværet af pengene være incitamentet for, at ungerne får den ballast, som skolegangen nu en gang gi'r dem...
1
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: Skolefravær ventes at koste 4100 forældre børnecheck

Indlægaf twinkle » 15. okt 2018, 07:51

Jeg synes det er et dårligt og meget lidt gennemtænkt forslag.

I min optik burde man i stedet sætte ind med en socialfaglig/socialpædagogisk indsats først, herunder afdække forældrenes ressourcer og kompetencer ud i, at støtte deres barn i en kontinuerlig skolegang. Kan de ikke det, skal vi som samfund forsøge at lære dem det. Jeg synes også man skal have PPR på banen til at lave en vurdering af, om barnet/den unge kan klare det skoletilbud der er givet - skal der måske er alternativt tilbud til?

Reasourcemæssigt er det dyrere end bare at skære i børnechecken, men på den lange bane synes jeg det giver langt bedre mening at lave en tidligt opsøgende og forebyggende indsats, før det hele går af sporet og barnet/den unge fx helt dropper ud af skolen.
2
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
Brugeravatar
Dane
Indlæg: 1518
Tilmeldt: 23. sep 2018, 04:56
Kort karma: 34
Likede indlæg: 996

Re: Skolefravær ventes at koste 4100 forældre børnecheck

Indlægaf Dane » 15. okt 2018, 11:53

Enhver skoleleder er vel interesseret i at eleverne klarer sig så godt som muligt og med +15% fravær bliver det nok op ad bakke så jeg forstår ikke modstanden overfor forslaget.
Jeg formoder at der har været adskillige samtaler med forældrene inden barnet nåede op på 15% så et fradrag i børnechecken vil nok få en del forældre ud af starthullerne så poderne kommer afsted.
2
Well, opinions are like assholes. Everybody has one.'
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32425

Re: Skolefravær ventes at koste 4100 forældre børnecheck

Indlægaf icelady » 15. okt 2018, 11:59

I og med man må formode, at de børn med mest fravær kommer fra familier udenfor arbejdsmarkedet og dermed på en offentlig ydelse, virker det umiddelbart som at pisse i bukserne at trække penge fra dem.

Det ville være bedre, hvis man istedet kunne hjælpe familien med at sørge for at deres unger kom i skole.


Og det skal ikke undre mig, at der er enkelte børn/unge, som forældrene ganske enkelt ikke ved hvad de skal stille op med. De bliver da først tabt på gulvet, når alt der sker er en økonomisk sanktion.
2
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12653
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 910
Likede indlæg: 12370

Re: Skolefravær ventes at koste 4100 forældre børnecheck

Indlægaf Guilded_Lily » 15. okt 2018, 12:03

Hvis et barn/ung har 15% ulovligt fravær, har kommunen forhåbentligt allerede sat gang i nogle socialpædagogiske muligheder. Det er bare ikke altid nok. At tro, at det vil hjælpe i socialt belastede familier at ramme dem på pengepungen, er skudt ved siden af. At mene, forældrene nok skal få barnet af sted i den situation viser bare mangel på indsigt. Ofte er de forældre allerede tabt eller har tabt kampen med deres barn.

Det kan måske have en effekt i forhold til børn, der sendes på genopdragelsesrejser. Måske.
3
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12653
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 910
Likede indlæg: 12370

Re: Skolefravær ventes at koste 4100 forældre børnecheck

Indlægaf Guilded_Lily » 15. okt 2018, 13:34

Confucius skrev:
annellaII skrev:
Hvad er din mening om at skære forældre i børnechecken, hvis børnene har for meget fravær fra skolen?


Fjong med mig. De har fået tilbudt guleroden længe inden da, og når man så stadig fejler, så må man have pisken i stedet. Det er formodentlig det eneste sprog man forstår i de hjem, hvor der typisk er stort ulovligt fravær.


Der er utvivlsomt nogle familier, hvor det ville hjælpe, men der er godt nok også familier, der har tabt kampen og ser magtesløst til, mens den unge kører rundt i manegen.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Skolefravær ventes at koste 4100 forældre børnecheck

Indlægaf hotlips » 15. okt 2018, 13:37

Dane skrev:Enhver skoleleder er vel interesseret i at eleverne klarer sig så godt som muligt og med +15% fravær bliver det nok op ad bakke så jeg forstår ikke modstanden overfor forslaget.
Jeg formoder at der har været adskillige samtaler med forældrene inden barnet nåede op på 15% så et fradrag i børnechecken vil nok få en del forældre ud af starthullerne så poderne kommer afsted.


Modstanden skyldes at man ikke kan straffe folk til at løse deres sociale problemer, det var sådan noget man troede på i middelalderen.

Hvis et barn er alene med en der drikker eller lignende, så de heller ikke selv kan komme op, så kan du tage alle deres penge uden det ændrer andet end at de så bor på gaden, der er ingen der er holdt op med at drikke fordi de er blevet truet med straf, og det har ikke noget med den virkelige verden at gøre at tro på den slags.
3
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12653
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 910
Likede indlæg: 12370

Re: Skolefravær ventes at koste 4100 forældre børnecheck

Indlægaf Guilded_Lily » 15. okt 2018, 13:39

Confucius skrev:
Guilded_Lily skrev:
Confucius skrev:
annellaII skrev:
Hvad er din mening om at skære forældre i børnechecken, hvis børnene har for meget fravær fra skolen?


Fjong med mig. De har fået tilbudt guleroden længe inden da, og når man så stadig fejler, så må man have pisken i stedet. Det er formodentlig det eneste sprog man forstår i de hjem, hvor der typisk er stort ulovligt fravær.


Der er utvivlsomt nogle familier, hvor det ville hjælpe, men der er godt nok også familier, der har tabt kampen og ser magtesløst til, mens den unge kører rundt i manegen.


Tja.. Hvis man alligevel ikke kan/vil/magter opgaven at være forælder, så skal man heller ikke have en børnecheck, synes jeg.


Tjah-tjoh - barnet skal jo stadig have tøj på kroppen.
2
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Skolefravær ventes at koste 4100 forældre børnecheck

Indlægaf Slettet bruger » 15. okt 2018, 13:52

Confucius skrev:
Guilded_Lily skrev:
Confucius skrev:
annellaII skrev:
Hvad er din mening om at skære forældre i børnechecken, hvis børnene har for meget fravær fra skolen?


Fjong med mig. De har fået tilbudt guleroden længe inden da, og når man så stadig fejler, så må man have pisken i stedet. Det er formodentlig det eneste sprog man forstår i de hjem, hvor der typisk er stort ulovligt fravær.


Der er utvivlsomt nogle familier, hvor det ville hjælpe, men der er godt nok også familier, der har tabt kampen og ser magtesløst til, mens den unge kører rundt i manegen.


Tja.. Hvis man alligevel ikke kan/vil/magter opgaven at være forælder, så skal man heller ikke have en børnecheck, synes jeg.


Det må handle om hvad der hjælper børnene, ikke hvad der er rimeligt over for forældrene. Børnechecken er ikke en gulerod til forældre.
5
Bergen
Indlæg: 7285
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Skolefravær ventes at koste 4100 forældre børnecheck

Indlægaf Bergen » 15. okt 2018, 13:57

Det er et ærgeligt forslag istedet for at sætte ind med den nødvendige støtte til disse børn og familier. Det skyder bare problemet og løser absolut intet i praksis.
1
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Skolefravær ventes at koste 4100 forældre børnecheck

Indlægaf hotlips » 15. okt 2018, 13:58

Iøvrigt synes jeg det er meget sigende at vi er kommet dertil, jeg kan huske da det man diskuterede var om det gav mening at give de rigeste børnecheck.

Men nu er vi altså kommet til at vi synes det er rimeligt og giver mening at trække i den fra dem der har mest at slås med.

Hvis det nu var de rige der skulle ændre adfærd så ville man give dem ekstra tilskud for børn med lavt fravær, for det virker meget, meget bedre på dem at give dem flere penge.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Skolefravær ventes at koste 4100 forældre børnecheck

Indlægaf Slettet bruger » 15. okt 2018, 14:32

Confucius skrev:
abcd skrev:Det må handle om hvad der hjælper børnene, ikke hvad der er rimeligt over for forældrene. Børnechecken er ikke en gulerod til forældre.


Helt uenig. Børnechecken er udelukkende et mellemværende mellem staten og forældrene. At den er baseret på antallet af børn i husstanden og kaldes børnechecken, betyder ikke at de bliver en part i det.


Vil du fjerne børnechecken for at hjælpe børnene eller for at straffe forældrene?
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"