Skolefravær ventes at koste 4100 forældre børnecheck

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 555
Likede indlæg: 8188

Re: Skolefravær ventes at koste 4100 forældre børnecheck

Indlægaf Anilara » 15. okt 2018, 15:16

Det er ret tydeligt i mit konkrete arbejde, at sanktioner, eller advarsler om pålæg der rammer pengepungen, har haft positiv indflydelse på de forældre vi har anvendt det hos. De har straks ændret adfærd, og de fleste har aldrig fået et ungepålæg.
I praksis har jeg i øjeblikket to forældrepar som har fået en advarsel hvor den konkrete problematik er skolefravær (Lov om social service § 57 b stk. 2 nr.1).
Og det er det eneste som har hjulpet.

Derfor er jeg ikke så skeptisk.
4
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Skolefravær ventes at koste 4100 forældre børnecheck

Indlægaf Slettet bruger » 15. okt 2018, 17:19

Confucius skrev:
abcd skrev:
Confucius skrev:
abcd skrev:Det må handle om hvad der hjælper børnene, ikke hvad der er rimeligt over for forældrene. Børnechecken er ikke en gulerod til forældre.


Helt uenig. Børnechecken er udelukkende et mellemværende mellem staten og forældrene. At den er baseret på antallet af børn i husstanden og kaldes børnechecken, betyder ikke at de bliver en part i det.


Vil du fjerne børnechecken for at hjælpe børnene eller for at straffe forældrene?


For at straffe forældrene, naturligvis.


Og hvad er den samfundsmæssige nytte af det?
0
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27065

Re: Skolefravær ventes at koste 4100 forældre børnecheck

Indlægaf ajnaM » 15. okt 2018, 17:37

Det, man ved, virker på børn, der har såkaldt alvorligt fravær, er blandt andet terapi og et individuelt tilrettelagt forløb, som omfatter både skole, PPR og forældre. Det, man ved, der IKKE virker, er at straffe forældrene.

Ingen med viden på området kan i ramme alvor mene, at det her rykker noget som helst. Det er endnu en omgang symbolpolitik, der får strammerne til at tænke, at man 'gør noget'. Men det vil ikke have den ønskede effekt - hvis effekten da skulle være, at børnene fik mindre fravær. Hvis effekten er at ramme i forvejen udsatte familier, skal man nok nå i mål.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27065

Re: Skolefravær ventes at koste 4100 forældre børnecheck

Indlægaf ajnaM » 15. okt 2018, 17:38

... og i øvrigt - hvis man endelig som forældre kunne slæbe de her børn hen til skolen og tvinge dem til at blive der, så ville det sandsynligvis have negative konsekvenser for barnets trivsel, både fagligt og socialt.

Man er nødt til at hjælpe barnet med dets problemer, ikke bare tvinge det hen på skolens område.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27065

Re: Skolefravær ventes at koste 4100 forældre børnecheck

Indlægaf ajnaM » 15. okt 2018, 17:39

Anilara skrev:Det er ret tydeligt i mit konkrete arbejde, at sanktioner, eller advarsler om pålæg der rammer pengepungen, har haft positiv indflydelse på de forældre vi har anvendt det hos. De har straks ændret adfærd, og de fleste har aldrig fået et ungepålæg.
I praksis har jeg i øjeblikket to forældrepar som har fået en advarsel hvor den konkrete problematik er skolefravær (Lov om social service § 57 b stk. 2 nr.1).
Og det er det eneste som har hjulpet.

Derfor er jeg ikke så skeptisk.


Er det på en skole?

Jeg har hørt om mange fraværsprojekter, men jeg har aldrig hørt om positive erfaringer med økonomiske sanktioner. :gruble:
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: Skolefravær ventes at koste 4100 forældre børnecheck

Indlægaf twinkle » 15. okt 2018, 18:30

Anilara skrev:Det er ret tydeligt i mit konkrete arbejde, at sanktioner, eller advarsler om pålæg der rammer pengepungen, har haft positiv indflydelse på de forældre vi har anvendt det hos. De har straks ændret adfærd, og de fleste har aldrig fået et ungepålæg.
I praksis har jeg i øjeblikket to forældrepar som har fået en advarsel hvor den konkrete problematik er skolefravær (Lov om social service § 57 b stk. 2 nr.1).
Og det er det eneste som har hjulpet.

Derfor er jeg ikke så skeptisk.


Er det nogenlunde samme resultat hos dine kolleger?
0
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Skolefravær ventes at koste 4100 forældre børnecheck

Indlægaf Jedi » 15. okt 2018, 18:58

icelady skrev:I og med man må formode, at de børn med mest fravær kommer fra familier udenfor arbejdsmarkedet og dermed på en offentlig ydelse, virker det umiddelbart som at pisse i bukserne at trække penge fra dem.

Det ville være bedre, hvis man istedet kunne hjælpe familien med at sørge for at deres unger kom i skole.


Og det skal ikke undre mig, at der er enkelte børn/unge, som forældrene ganske enkelt ikke ved hvad de skal stille op med. De bliver da først tabt på gulvet, når alt der sker er en økonomisk sanktion.


Det første jeg tænkte på var faktisk forældre, der vælger at rejse uden for skoleferierne for at spare penge.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Skolefravær ventes at koste 4100 forældre børnecheck

Indlægaf Slettet bruger » 15. okt 2018, 19:02

Jedi skrev:
icelady skrev:I og med man må formode, at de børn med mest fravær kommer fra familier udenfor arbejdsmarkedet og dermed på en offentlig ydelse, virker det umiddelbart som at pisse i bukserne at trække penge fra dem.

Det ville være bedre, hvis man istedet kunne hjælpe familien med at sørge for at deres unger kom i skole.


Og det skal ikke undre mig, at der er enkelte børn/unge, som forældrene ganske enkelt ikke ved hvad de skal stille op med. De bliver da først tabt på gulvet, når alt der sker er en økonomisk sanktion.


Det første jeg tænkte på var faktisk forældre, der vælger at rejse uden for skoleferierne for at spare penge.


Godkender skolen ikke typisk det fravær? Hvis man spørger skolen om det er o.k. at man tager på en uges skiferie i uge 5, og den godkender det med udgangspunkt i barnets situation, tæller det vist ikke som ulovligt fravær. Og de fleste middelklassebørn tager vist ikke skade af at gå glip af en uge eller to.
2
Brugeravatar
Dane
Indlæg: 1519
Tilmeldt: 23. sep 2018, 04:56
Kort karma: 34
Likede indlæg: 996

Re: Skolefravær ventes at koste 4100 forældre børnecheck

Indlægaf Dane » 15. okt 2018, 19:06

hotlips skrev:
Dane skrev:Enhver skoleleder er vel interesseret i at eleverne klarer sig så godt som muligt og med +15% fravær bliver det nok op ad bakke så jeg forstår ikke modstanden overfor forslaget.
Jeg formoder at der har været adskillige samtaler med forældrene inden barnet nåede op på 15% så et fradrag i børnechecken vil nok få en del forældre ud af starthullerne så poderne kommer afsted.


Modstanden skyldes at man ikke kan straffe folk til at løse deres sociale problemer, det var sådan noget man troede på i middelalderen.

Hvis et barn er alene med en der drikker eller lignende, så de heller ikke selv kan komme op, så kan du tage alle deres penge uden det ændrer andet end at de så bor på gaden, der er ingen der er holdt op med at drikke fordi de er blevet truet med straf, og det har ikke noget med den virkelige verden at gøre at tro på den slags.



Jeg er ikke overbevist om at økonomiske sanktioner ikke har en effekt, men hvis det er tilfældet kan jeg kun tilslutte mig andres mening om at børnene har bedre af at blive fjernet fra forældrene.
Hvis ikke økonomiske sanktioner hjælper tror jeg heller ikke div. former for terapi ændrer noget.
0
Well, opinions are like assholes. Everybody has one.'
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Skolefravær ventes at koste 4100 forældre børnecheck

Indlægaf hotlips » 15. okt 2018, 19:12

Jedi skrev:
icelady skrev:I og med man må formode, at de børn med mest fravær kommer fra familier udenfor arbejdsmarkedet og dermed på en offentlig ydelse, virker det umiddelbart som at pisse i bukserne at trække penge fra dem.

Det ville være bedre, hvis man istedet kunne hjælpe familien med at sørge for at deres unger kom i skole.


Og det skal ikke undre mig, at der er enkelte børn/unge, som forældrene ganske enkelt ikke ved hvad de skal stille op med. De bliver da først tabt på gulvet, når alt der sker er en økonomisk sanktion.


Det første jeg tænkte på var faktisk forældre, der vælger at rejse uden for skoleferierne for at spare penge.


Det er lovligt fravær de fleste steder, men det burde det heller ikke være og hvis man vedtager det her så må de lave regler for det, det er ikke fair man kan tage tre uger til Dubai hvert år og det så ikke tæller.
Jeg har selv lige ladet min drengs far tage afsted med ham to dage før ferien og det er ikke noget man skal søge om eller som skal vurderes, man får bare en seddel hvor man skal skrive dato og så er der en linje hvor man skal skrive årsag, og det er helt legalt at skrive ferie.
1
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 555
Likede indlæg: 8188

Re: Skolefravær ventes at koste 4100 forældre børnecheck

Indlægaf Anilara » 15. okt 2018, 19:20

twinkle skrev:
Anilara skrev:Det er ret tydeligt i mit konkrete arbejde, at sanktioner, eller advarsler om pålæg der rammer pengepungen, har haft positiv indflydelse på de forældre vi har anvendt det hos. De har straks ændret adfærd, og de fleste har aldrig fået et ungepålæg.
I praksis har jeg i øjeblikket to forældrepar som har fået en advarsel hvor den konkrete problematik er skolefravær (Lov om social service § 57 b stk. 2 nr.1).
Og det er det eneste som har hjulpet.

Derfor er jeg ikke så skeptisk.


Er det nogenlunde samme resultat hos dine kolleger?

Det ved jeg ikke. Det er sjældent vi overhovedet taler om ungepålæg generelt, da det ikke er så brugt hos os. Derfor kan jeg ikke sige noget mere statistisk eller generelt, end at det i de sager jeg personligt har haft, har været et greb der i nogle familier gav mening.
I kommunen jeg arbejder, er der i de fleste familier med skolefravær pænt mange forskellige indsatser man forsøger, både kommunalt og på skoleniveau. Vi forsøger selvfølgelig at løse problematikken i tæt fællesskab med familien, og der er ungepålæg aldrig det første redskab. Men når vi oplever manglende opbakning (mildt sagt), kan det være et af redskaberne. Det står selvfølgelig ikke alene.

Skolefravær er et ret stort problem nationalt. I den kommune jeg arbejder i er det bredt repræsenteret, og langt fra kun i de økonomisk svage familier det ses.
Senest rettet af Anilara 15. okt 2018, 19:32, rettet i alt 1 gang.
2
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Skolefravær ventes at koste 4100 forældre børnecheck

Indlægaf Jedi » 15. okt 2018, 19:25

hotlips skrev:
Jedi skrev:
icelady skrev:I og med man må formode, at de børn med mest fravær kommer fra familier udenfor arbejdsmarkedet og dermed på en offentlig ydelse, virker det umiddelbart som at pisse i bukserne at trække penge fra dem.

Det ville være bedre, hvis man istedet kunne hjælpe familien med at sørge for at deres unger kom i skole.


Og det skal ikke undre mig, at der er enkelte børn/unge, som forældrene ganske enkelt ikke ved hvad de skal stille op med. De bliver da først tabt på gulvet, når alt der sker er en økonomisk sanktion.


Det første jeg tænkte på var faktisk forældre, der vælger at rejse uden for skoleferierne for at spare penge.


Det er lovligt fravær de fleste steder, men det burde det heller ikke være og hvis man vedtager det her så må de lave regler for det, det er ikke fair man kan tage tre uger til Dubai hvert år og det så ikke tæller.
Jeg har selv lige ladet min drengs far tage afsted med ham to dage før ferien og det er ikke noget man skal søge om eller som skal vurderes, man får bare en seddel hvor man skal skrive dato og så er der en linje hvor man skal skrive årsag, og det er helt legalt at skrive ferie.


Abcd nævner det også, og jeg må sige, det kommer bag på mig at det accepteres. Det er useriøst og inkonsekvent.
1
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Skolefravær ventes at koste 4100 forældre børnecheck

Indlægaf hotlips » 15. okt 2018, 21:22

Jedi skrev:
hotlips skrev:
Jedi skrev:
icelady skrev:I og med man må formode, at de børn med mest fravær kommer fra familier udenfor arbejdsmarkedet og dermed på en offentlig ydelse, virker det umiddelbart som at pisse i bukserne at trække penge fra dem.

Det ville være bedre, hvis man istedet kunne hjælpe familien med at sørge for at deres unger kom i skole.


Og det skal ikke undre mig, at der er enkelte børn/unge, som forældrene ganske enkelt ikke ved hvad de skal stille op med. De bliver da først tabt på gulvet, når alt der sker er en økonomisk sanktion.


Det første jeg tænkte på var faktisk forældre, der vælger at rejse uden for skoleferierne for at spare penge.


Det er lovligt fravær de fleste steder, men det burde det heller ikke være og hvis man vedtager det her så må de lave regler for det, det er ikke fair man kan tage tre uger til Dubai hvert år og det så ikke tæller.
Jeg har selv lige ladet min drengs far tage afsted med ham to dage før ferien og det er ikke noget man skal søge om eller som skal vurderes, man får bare en seddel hvor man skal skrive dato og så er der en linje hvor man skal skrive årsag, og det er helt legalt at skrive ferie.


Abcd nævner det også, og jeg må sige, det kommer bag på mig at det accepteres. Det er useriøst og inkonsekvent.


Jamen vi er helt enige, min dreng kom hjem og sagde han skulle ud og rejse til maj og han havde fået at vide at man bare skal have en seddel fra kontoret, så behøver man ikke komme i skole.
Jeg havde nær fået en prop, jeg havde sagt til hans far at jeg ikke ville have det.
Men jeg gik så med til de to dage, først og fremmest fordi han har så lidt fravær, og jeg syntes egentlig det var lidt pinligt at skulle ned på kontoret og bede om en seddel og jeg havde klart forventet at det ikke var helt velset men det var sådan noget "ih hvor lyder det dejligt, malaga må være et fantastisk sted at besøge nu, og ja ja det er helt fint "... Det var sq lidt sært.

Så vidt jeg kan forstå har skolerne simpelthen droppet at protestere fordi det er så udbredt, og folk har den opfattelse at det er meget mere lærerigt at være ude og rejse, men hvis man har svært ved at stave eller ligninger så nytter det sq ikke noget at man både har de gennemsnitlige 17 dage og så er væk tre uger oveni, lovligt eller ej, så får man ikke den undervisning man skulle have haft i de dage man ikke er der.
1
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Skolefravær ventes at koste 4100 forældre børnecheck

Indlægaf FruitFly » 15. okt 2018, 21:30

hotlips skrev:
Jedi skrev:
hotlips skrev:
Jedi skrev:Det første jeg tænkte på var faktisk forældre, der vælger at rejse uden for skoleferierne for at spare penge.


Det er lovligt fravær de fleste steder, men det burde det heller ikke være og hvis man vedtager det her så må de lave regler for det, det er ikke fair man kan tage tre uger til Dubai hvert år og det så ikke tæller.
Jeg har selv lige ladet min drengs far tage afsted med ham to dage før ferien og det er ikke noget man skal søge om eller som skal vurderes, man får bare en seddel hvor man skal skrive dato og så er der en linje hvor man skal skrive årsag, og det er helt legalt at skrive ferie.


Abcd nævner det også, og jeg må sige, det kommer bag på mig at det accepteres. Det er useriøst og inkonsekvent.


Jamen vi er helt enige, min dreng kom hjem og sagde han skulle ud og rejse til maj og han havde fået at vide at man bare skal have en seddel fra kontoret, så behøver man ikke komme i skole.
Jeg havde nær fået en prop, jeg havde sagt til hans far at jeg ikke ville have det.
Men jeg gik så med til de to dage, først og fremmest fordi han har så lidt fravær, og jeg syntes egentlig det var lidt pinligt at skulle ned på kontoret og bede om en seddel og jeg havde klart forventet at det ikke var helt velset men det var sådan noget "ih hvor lyder det dejligt, malaga må være et fantastisk sted at besøge nu, og ja ja det er helt fint "... Det var sq lidt sært.

Så vidt jeg kan forstå har skolerne simpelthen droppet at protestere fordi det er så udbredt, og folk har den opfattelse at det er meget mere lærerigt at være ude og rejse, men hvis man har svært ved at stave eller ligninger så nytter det sq ikke noget at man både har de gennemsnitlige 17 dage og så er væk tre uger oveni, lovligt eller ej, så får man ikke den undervisning man skulle have haft i de dage man ikke er der.

Jeg var også forarget over at folk tog deres børn på ferie uden for skolernes ferieperioder, men da læreren så også tog fri for at tage en uge på vinterferie i uge 5, sagde vi fuck det og har siden ikke taget det så tungt.
0
#Klimatosse
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Skolefravær ventes at koste 4100 forældre børnecheck

Indlægaf annellaII » 16. okt 2018, 05:51

abcd skrev:
Confucius skrev:
abcd skrev:
Confucius skrev:
abcd skrev:Det må handle om hvad der hjælper børnene, ikke hvad der er rimeligt over for forældrene. Børnechecken er ikke en gulerod til forældre.


Helt uenig. Børnechecken er udelukkende et mellemværende mellem staten og forældrene. At den er baseret på antallet af børn i husstanden og kaldes børnechecken, betyder ikke at de bliver en part i det.


Vil du fjerne børnechecken for at hjælpe børnene eller for at straffe forældrene?


For at straffe forældrene, naturligvis.


Og hvad er den samfundsmæssige nytte af det?


Måske at forældre tager sig sammen og sørger for at børnene passer deres skolegang, det gavner både børnene, samfundet og forældrene.
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"