Skolefravær ventes at koste 4100 forældre børnecheck

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Bergen
Kort karma: 13
Likede indlæg: 709

Re: Skolefravær ventes at koste 4100 forældre børnecheck

Indlægaf Bergen » 15. okt 2018, 13:57

Det er et ærgeligt forslag istedet for at sætte ind med den nødvendige støtte til disse børn og familier. Det skyder bare problemet og løser absolut intet i praksis.
2
Brugeravatar
hotlips
Kort karma: 260
Likede indlæg: 4802

Indlægaf hotlips » 15. okt 2018, 13:58

Iøvrigt synes jeg det er meget sigende at vi er kommet dertil, jeg kan huske da det man diskuterede var om det gav mening at give de rigeste børnecheck.

Men nu er vi altså kommet til at vi synes det er rimeligt og giver mening at trække i den fra dem der har mest at slås med.

Hvis det nu var de rige der skulle ændre adfærd så ville man give dem ekstra tilskud for børn med lavt fravær, for det virker meget, meget bedre på dem at give dem flere penge.
3
Brugeravatar
Confucius
Kort karma: 219
Likede indlæg: 4067

Indlægaf Confucius » 15. okt 2018, 14:12

Guilded_Lily skrev:
Tjah-tjoh - barnet skal jo stadig have tøj på kroppen.

Det kan de også godt stadig få. Det bliver bare ikke betalt med børnechecken.
0
Alle mennesker er lige - uanset om de er sorte, brune, gule, røde eller normale.
Brugeravatar
Confucius

Indlægaf Confucius » 15. okt 2018, 14:14

Mistermor skrev:
Confucius skrev:
Tja.. Hvis man alligevel ikke kan/vil/magter opgaven at være forælder, så skal man heller ikke have en børnecheck, synes jeg.

Hvis man skulle være konsekvent, skulle man jo fjerne børnene og ikke børnechecken. Børnene får det ikke bedre af, at der er færre penge, - og forældrene heller ikke.

Jeg er for så vidt enig i at børn skal fjernes, hvis deres forældre ikke evner opgaven. Men nu handler det i første omgang om forældrechecken, så det forholder jeg mig til.
0
Alle mennesker er lige - uanset om de er sorte, brune, gule, røde eller normale.
Brugeravatar
Confucius

Indlægaf Confucius » 15. okt 2018, 14:16

abcd skrev:Det må handle om hvad der hjælper børnene, ikke hvad der er rimeligt over for forældrene. Børnechecken er ikke en gulerod til forældre.

Helt uenig. Børnechecken er udelukkende et mellemværende mellem staten og forældrene. At den er baseret på antallet af børn i husstanden og kaldes børnechecken, betyder ikke at de bliver en part i det.

Jeg har ikke sagt at børnechecken er en gulerod til forældrene.
1
abcd
Kort karma: 140
Likede indlæg: 4636

Indlægaf abcd » 15. okt 2018, 14:32

Confucius skrev:
abcd skrev:Det må handle om hvad der hjælper børnene, ikke hvad der er rimeligt over for forældrene. Børnechecken er ikke en gulerod til forældre.

Helt uenig. Børnechecken er udelukkende et mellemværende mellem staten og forældrene. At den er baseret på antallet af børn i husstanden og kaldes børnechecken, betyder ikke at de bliver en part i det.

Vil du fjerne børnechecken for at hjælpe børnene eller for at straffe forældrene?
0
Brugeravatar
Confucius

Indlægaf Confucius » 15. okt 2018, 14:50

abcd skrev:
Confucius skrev:

Vil du fjerne børnechecken for at hjælpe børnene eller for at straffe forældrene?

For at straffe forældrene, naturligvis.
0
Brugeravatar
Anilara
Kort karma: 352
Likede indlæg: 4184

Indlægaf Anilara » 15. okt 2018, 15:16

Det er ret tydeligt i mit konkrete arbejde, at sanktioner, eller advarsler om pålæg der rammer pengepungen, har haft positiv indflydelse på de forældre vi har anvendt det hos. De har straks ændret adfærd, og de fleste har aldrig fået et ungepålæg.
I praksis har jeg i øjeblikket to forældrepar som har fået en advarsel hvor den konkrete problematik er skolefravær (Lov om social service § 57 b stk. 2 nr.1).
Og det er det eneste som har hjulpet.

Derfor er jeg ikke så skeptisk.
6
abcd

Indlægaf abcd » 15. okt 2018, 17:19

Confucius skrev:
abcd skrev:
Confucius skrev:

For at straffe forældrene, naturligvis.

Og hvad er den samfundsmæssige nytte af det?
0
ajnaM
Kort karma: 297
Likede indlæg: 6213

Indlægaf ajnaM » 15. okt 2018, 17:37

Det, man ved, virker på børn, der har såkaldt alvorligt fravær, er blandt andet terapi og et individuelt tilrettelagt forløb, som omfatter både skole, PPR og forældre. Det, man ved, der IKKE virker, er at straffe forældrene.

Ingen med viden på området kan i ramme alvor mene, at det her rykker noget som helst. Det er endnu en omgang symbolpolitik, der får strammerne til at tænke, at man 'gør noget'. Men det vil ikke have den ønskede effekt - hvis effekten da skulle være, at børnene fik mindre fravær. Hvis effekten er at ramme i forvejen udsatte familier, skal man nok nå i mål.
1
ajnaM

Indlægaf ajnaM » 15. okt 2018, 17:38

... og i øvrigt - hvis man endelig som forældre kunne slæbe de her børn hen til skolen og tvinge dem til at blive der, så ville det sandsynligvis have negative konsekvenser for barnets trivsel, både fagligt og socialt.

Man er nødt til at hjælpe barnet med dets problemer, ikke bare tvinge det hen på skolens område.
1
ajnaM

Indlægaf ajnaM » 15. okt 2018, 17:39

Anilara skrev:Det er ret tydeligt i mit konkrete arbejde, at sanktioner, eller advarsler om pålæg der rammer pengepungen, har haft positiv indflydelse på de forældre vi har anvendt det hos. De har straks ændret adfærd, og de fleste har aldrig fået et ungepålæg.
I praksis har jeg i øjeblikket to forældrepar som har fået en advarsel hvor den konkrete problematik er skolefravær (Lov om social service § 57 b stk. 2 nr.1).

Er det på en skole?

Jeg har hørt om mange fraværsprojekter, men jeg har aldrig hørt om positive erfaringer med økonomiske sanktioner. :gruble:
0
Brugeravatar
twinkle
Kort karma: 131
Likede indlæg: 1984

Indlægaf twinkle » 15. okt 2018, 18:30

Anilara skrev:Det er ret tydeligt i mit konkrete arbejde, at sanktioner, eller advarsler om pålæg der rammer pengepungen, har haft positiv indflydelse på de forældre vi har anvendt det hos. De har straks ændret adfærd, og de fleste har aldrig fået et ungepålæg.

Er det nogenlunde samme resultat hos dine kolleger?
0
Jedi
Kort karma: 14
Likede indlæg: 590

Indlægaf Jedi » 15. okt 2018, 18:58

icelady skrev:I og med man må formode, at de børn med mest fravær kommer fra familier udenfor arbejdsmarkedet og dermed på en offentlig ydelse, virker det umiddelbart som at pisse i bukserne at trække penge fra dem.

Det ville være bedre, hvis man istedet kunne hjælpe familien med at sørge for at deres unger kom i skole.

Og det skal ikke undre mig, at der er enkelte børn/unge, som forældrene ganske enkelt ikke ved hvad de skal stille op med. De bliver da først tabt på gulvet, når alt der sker er en økonomisk sanktion.

Det første jeg tænkte på var faktisk forældre, der vælger at rejse uden for skoleferierne for at spare penge.
0
abcd

Indlægaf abcd » 15. okt 2018, 19:02

Jedi skrev:
icelady skrev:I og med man må formode, at de børn med mest fravær kommer fra familier udenfor arbejdsmarkedet og dermed på en offentlig ydelse, virker det umiddelbart som at pisse i bukserne at trække penge fra dem.

Det ville være bedre, hvis man istedet kunne hjælpe familien med at sørge for at deres unger kom i skole.

Og det skal ikke undre mig, at der er enkelte børn/unge, som forældrene ganske enkelt ikke ved hvad de skal stille op med. De bliver da først tabt på gulvet, når alt der sker er en økonomisk sanktion.

Det første jeg tænkte på var faktisk forældre, der vælger at rejse uden for skoleferierne for at spare penge.

Godkender skolen ikke typisk det fravær? Hvis man spørger skolen om det er o.k. at man tager på en uges skiferie i uge 5, og den godkender det med udgangspunkt i barnets situation, tæller det vist ikke som ulovligt fravær. Og de fleste middelklassebørn tager vist ikke skade af at gå glip af en uge eller to.
3

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"