Skolefravær ventes at koste 4100 forældre børnecheck

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Stars
Kort karma: 75
Likede indlæg: 1718

Re: Skolefravær ventes at koste 4100 forældre børnecheck

Indlægaf Stars » 17. okt 2018, 05:45

Anilara skrev:
twinkle skrev:
Anilara skrev:Det er ret tydeligt i mit konkrete arbejde, at sanktioner, eller advarsler om pålæg der rammer pengepungen, har haft positiv indflydelse på de forældre vi har anvendt det hos. De har straks ændret adfærd, og de fleste har aldrig fået et ungepålæg.
I praksis har jeg i øjeblikket to forældrepar som har fået en advarsel hvor den konkrete problematik er skolefravær (Lov om social service § 57 b stk. 2 nr.1).
Og det er det eneste som har hjulpet.

Derfor er jeg ikke så skeptisk.

Er det nogenlunde samme resultat hos dine kolleger?

Det ved jeg ikke. Det er sjældent vi overhovedet taler om ungepålæg generelt, da det ikke er så brugt hos os. Derfor kan jeg ikke sige noget mere statistisk eller generelt, end at det i de sager jeg personligt har haft, har været et greb der i nogle familier gav mening.
I kommunen jeg arbejder, er der i de fleste familier med skolefravær pænt mange forskellige indsatser man forsøger, både kommunalt og på skoleniveau. Vi forsøger selvfølgelig at løse problematikken i tæt fællesskab med familien, og der er ungepålæg aldrig det første redskab. Men når vi oplever manglende opbakning (mildt sagt), kan det være et af redskaberne. Det står selvfølgelig ikke alene.

Skolefravær er et ret stort problem nationalt. I den kommune jeg arbejder i er det bredt repræsenteret, og langt fra kun i de økonomisk svage familier det ses.

Lige præcis det ... at det i NOGLE familier giver mening ... så må der jo være familier, hvor det ikke giver mening. Og derfor kan det være et fint redskab, som kommunen kan udvælge individuelt, men det skal ikke være noget man bevidstløst bare bruger på alle.
Hvordan vil du fx få det til at virke på den unge, der i et eksempel her i tråden bliver kørt i skole, men alligevel forsvinder efter 1. lektion?
0
(Eks)svigersøn sælges billigt som boksebold.

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"