Amerikansk politik

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
ExCoastal
Kort karma: 211
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 4245

Re: Amerikansk politik

Indlægaf ExCoastal » 6. nov 2018, 18:04

Det bliver en spændende dag og aften, valget har naturligvis fyldt meget i medierne her i Californien, hvor man forventer, at en del republikanske sæder i kongressen skifter til demokraterne.

Men der er andre ting på stemmesedlen, som er interessante. Et forslag om at Californien forbliver på sommertid permanent (kræver dog 2/3 flertal i den californiske kongres), forslag om at fjerne en 12 cent/gallon afgift på benzin, der trådte i kraft for nyligt, og mange andre lokale forslag.

Edit: Glemte en af de helt store ting, nemlig guvernørvalget. Her er det forventet, at demokraten Gavin Newsom vinder, han er meget populær i det nordlige Californien og kendt for sin tid som borgmester i San Francisco. Han er del af en demokratisk inderkreds, der udspringer fra den tidligere borgmester Willie Brown. En anden person fra den kreds er senator Kamela Harris, som mange forventer stiller op til præsidentvalget i 2020.
0
Brugeravatar
paint
Kort karma: 343
Likede indlæg: 14232

Indlægaf paint » 6. nov 2018, 18:32

Der tales meget om, hvilken katastrofe det vil være for Trump, hvis han f.eks mister flertallet i f.eks 'Repræsentanternes Hus'. Gad vide om ikke det ville passe ham fint, på sin vis. I givet fald ville han kunne give Demokraterne skylden for alt det, som så ikke kan gennemføres. Jeg kunne sagtes forestille mig, at han ville bruge det maksimalt, og dermed få et glimrende afsæt til næste Præsidentvalg. :gruble:
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 2874
Likede indlæg: 18350

Indlægaf Wizzze » 6. nov 2018, 18:36

Jeg er spændt på at se hvordan vejret kommer til at spille ind, der er røvvejr i nordøst, som primært er demokratisk, og demokratiske vælgere er typisk de unge, studerende og dem med begrænset økonomi = de samme grupper som ikke nødvendigvis har bil, der kan fragte dem hen til et stemmested i møgvejr
Ved mange frivillige har meldt sig til at transportere andre, men er der nok frivillige? :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Dane
Kort karma: 1
Likede indlæg: 51

Indlægaf Dane » 6. nov 2018, 18:57

paint skrev:Der tales meget om, hvilken katastrofe det vil være for Trump, hvis han f.eks mister flertallet i f.eks 'Repræsentanternes Hus'. Gad vide om ikke det ville passe ham fint, på sin vis. I givet fald ville han kunne give Demokraterne skylden for alt det, som så ikke kan gennemføres. Jeg kunne sagtes forestille mig, at han ville bruge det maksimalt, og dermed få et glimrende afsæt til næste Præsidentvalg. :gruble:

Præcis det samme tænkte jeg da jeg læste kommentarfeltet til en artikel om midtvejsvalget igår.
Flere som håbede på dem. flertal i rep.hus frygtede nemlig at Trump ville tørre manglende resultater af på demokraterne hvilket kan give medvind til Trump fremover.
Hidtil er det mest føderale dommere der har bremset Trump og det har der ikke været mange stemmer i, men når fremtidige lovforslag bliver bremset af et dem. flertal kan det flytte mange stemmer.
0
Brugeravatar
ExCoastal

Indlægaf ExCoastal » 6. nov 2018, 20:27

I Pennsylvania er antallet af unge der stemmer (18-29) steget med 400%, og mange af de unge stemmer demokratisk. Jeg er overbevist om, at skoleskyderierne som f.eks. i Parkland, FL og #metoo bevægelsen får en stor indflydelse på valget.
0
Thomas31
Kort karma: 24
Likede indlæg: 387

Indlægaf Thomas31 » 6. nov 2018, 23:23

dgd2007 skrev:Er der nogen der forklare mig konceptet om at "registrere sig som Republikaner/Demokrat"?
Man er formodentlig ikke forpligtet til så kun at stemme på det parti, men hvad er så ideen?
Det har jeg aldrig fattet - og når man ser fx CNN, synes de det er så selvfølgeligt at der ikke er behov for at forklare det! :)

Det er vel ikke meget anderledes end når man i Danmark melder sig ind i et parti, hvorefter man er med til at opstille kandidater. Forskellen er bare, at den slags er langt vigtigere i USA, fordi systemet i praksis ikke tillader mange partier, og valgene derfor ofte afholdes som rigtige valg, og så er det vel logisk at registrere sig til det hele.

Hvis vi havde et amerikansk system ville de to partier hedde rød og blå blok, og der ville opstå massiv interesse for de interne valg af kandidater, hvorfor de tænkeligt ville blive holdt som rigtige valg og millioner ville registrere sig i det omfang det var et krav. Men med et proportionalt system med kun 2% spærregrænse og et cpr-register bliver det ligegyldigt
0
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 838
Likede indlæg: 12000

Indlægaf dgd2007 » 6. nov 2018, 23:43

Dane skrev:Præcis det samme tænkte jeg da jeg læste kommentarfeltet til en artikel om midtvejsvalget igår.
Flere som håbede på dem. flertal i rep.hus frygtede nemlig at Trump ville tørre manglende resultater af på demokraterne hvilket kan give medvind til Trump fremover.
Hidtil er det mest føderale dommere der har bremset Trump og det har der ikke været mange stemmer i, men når fremtidige lovforslag bliver bremset af et dem. flertal kan det flytte mange stemmer.

Det vil han selvfølgelig sige, men jeg er nu ikke sikker på at en præsident der skal undskylde at han ikke har udrettet noget, er den bedste salgsvare. Jeg er tværtimod bekymret for hvad der sker hvis Rep. beholder flertallet i Huset de næste to år.
0
Brugeravatar
ExCoastal

Indlægaf ExCoastal » 7. nov 2018, 01:06

dgd2007 skrev:
Dane skrev:Præcis det samme tænkte jeg da jeg læste kommentarfeltet til en artikel om midtvejsvalget igår.

Det vil han selvfølgelig sige, men jeg er nu ikke sikker på at en præsident der skal undskylde at han ikke har udrettet noget, er den bedste salgsvare. Jeg er tværtimod bekymret for hvad der sker hvis Rep. beholder flertallet i Huset de næste to år.

Nancy Pelosi snakker allerede om at blive speaker of the house igen.
0
Brugeravatar
paint
Kort karma: 343
Likede indlæg: 14232

Indlægaf paint » 7. nov 2018, 01:20

Hold da kæft. Med 30% optalt af stemmerne i Texas, står O'Rourke med 58% mod Ted Cruz' 41%
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 7. nov 2018, 02:21

ExCoastal skrev:Nancy Pelosi snakker allerede om at blive speaker of the house igen.

Jeg fatter ikke de ikke har sendt hende på pension endnu! :genert:
0
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 7. nov 2018, 02:22

paint skrev:Hold da kæft. Med 30% optalt af stemmerne i Texas, står O'Rourke med 58% mod Ted Cruz' 41%

En time senere: på vippen. ;)
0
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 2874
Likede indlæg: 18350

Indlægaf Wizzze » 7. nov 2018, 03:46

Og en time senere, Cruz forbliver i Senatet.

Demokraterne vinder huset, Republikanerne vinder senatet, USA taber, der kommer ikke til at ske noget andet end kaos og mudderkastning de næste 2 år.

Jeg glæder mig til at se stemmetallene og fordelingen. Ingen tvivl om at demokraterne har fået mange unge af huse, men Trump har virkelig også fået sin base til valgurnerne. Ser man f.eks. på Tennessee hvor Taylor Swift meget omtalt skulle have fået unge til at registrere sig, så ser det ikke ud til at have haft meget effekt mod Trumps evne til at få republikanerne til at stemme, og Tennessee forbliver republikansk.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 7. nov 2018, 03:59

Dem. er tæt på at have sikret sig Huset. Det har da stor fordel, idet der nu (i modsætning til de sidste 2 år) vil være en del af den lovgivende magt som kan føre tilsyn md administrationen.
0
Brugeravatar
Confucius
Kort karma: 219
Likede indlæg: 4080

Indlægaf Confucius » 7. nov 2018, 04:28

dgd2007 skrev:
Det er selvfølgelig også lidt sært efter dansk målestok, at alt skal presses ind i to partier for at have en chance for at blive repræsenteret. Begge parter ville jo herhjemme være opdelt i 3-4 forskellige partier, så forskellige er fraktionerne jo inden for de amerikanske partier.

Bernie Sanders er independent og står til at (gen)vinde en senatsplads i Vermont.
0
Alle mennesker er lige - uanset om de er sorte, brune, gule, røde eller normale.
Brugeravatar
Dane
Kort karma: 1
Likede indlæg: 51

Indlægaf Dane » 7. nov 2018, 07:07

Ifølge berlinske skal man nok ikke forvente de store omvæltninger trods sejren i rep.hus.
https://www.berlingske.dk/www.berlingsk ... trump.-men
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"