Alternativt CV og pynt med falske fjer

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Alternativt CV og pynt med falske fjer

Indlægaf Sof » 17. okt 2018, 22:14

Det kommer vist ikke som den store overraskelse https://politiken.dk/indland/art6779726 ... borgmester
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Alternativt CV og pynt med falske fjer

Indlægaf Wizzze » 17. okt 2018, 22:22

Sof skrev:Det kommer vist ikke som den store overraskelse https://politiken.dk/indland/art6779726 ... borgmester


Spørgsmålet er så om det er de lokale Alternative i Kbh der har fået nok, og har sat ham stolen for døren. Der har jo været intern strid lige siden han valgte den "forkerte" borgmesterpost. Eller om det kommer fra de Alternative på Christiansborg, der ikke kunne leve med flere skandaler når et valg nærmer sig :gruble:
Men der skal da nok blive spekuleret vildt og voldsomt i alle medier i morgen :devil:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Alternativt CV og pynt med falske fjer

Indlægaf FormerlyKnownAs » 18. okt 2018, 05:17

Confucius skrev:
Mistermor skrev:
Confucius skrev:
Madam skrev:Tror ikke på, at nogen af de unge der læser/studerer er et sekund i tvivl om, hvad hhv. en bachelor- og kandidat uddannelse indbefattter. ;)


Det ville jeg ikke være så sikker på. Jeg har mødt virkelig mange professionsbachelorstuderende, som omtaler sig selv som bachelorstuderende. Nogle af dem mener at det kan være hip som hap om man omtaler sig selv som professionsbachelor eller bachelor. Andre mener seriøst ikke at der er forskel.

Selv ville jeg aldrig turde at pynte på mit cv. Jeg ville dø af skam, hvis jeg blev taget. Også selvom jeg ikke blev outet på forsiderne, men at det kun var arbejdspladsen, der vidste det.


Hvordan foregår det i praksis? Siger de, at de er bachelor i stedet for at sige, at de er sygeplejerske, lærer eller pædagog?


Som regel omtaler de sig selv som "bachelorstuderende", "jeg læser bachelor", "på min bachelor", "jeg skal skrive bachelor", osv.. Jeg har endda set færdiguddannede gøre det. Også herinde.


ECTS omfanget er jo det samme, forskellen er jo blot om det bliver akademisk eller direkte til en fagspecik profession. På engelsk siger man også bachelor in whatever om prof.bach.
3
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Alternativt CV og pynt med falske fjer

Indlægaf Sof » 18. okt 2018, 05:18

Confucius skrev:
Som regel omtaler de sig selv som "bachelorstuderende", "jeg læser bachelor", "på min bachelor", "jeg skal skrive bachelor", osv.. Jeg har endda set færdiguddannede gøre det. Også herinde.


Hvis man skal de til livs, skal man nok finde på nogle andre ting at kalde det fra institutionerne og lovgivningens side:

https://ucc.dk/sygeplejerskeuddannelsen ... lorprojekt
- de skriver bachelorprojekt på sygeplejerskeuddannelsen, hvis man spørger skolen selv (eller en milliard andre sider, som hospitalerne osv)

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=181963
- fra bekendtgørelsen til uddannelsen til professionsbachelor i sygepleje:
Ҥ 2. Uddannelsen giver den uddannede ret til at anvende titlen professionsbachelor i sygepleje. Den engelske titel er Bachelor of Science in Nursing.
Stk. 2. Uddannelsens engelske betegnelse er Bachelor's Degree Programme of Nursing.”


Jeg er enig i at de ikke er akademikere og at de har læst en PB og ikke en BA, men de kan vel godt sige at de har skrevet en bachelor. At de ikke siger professionsbachelor hver gang, tror jeg mere er en blanding af dovenskab og at folk der ikke er inde i uddannelse eller ældre mennesker ikke ved hvad det er, men det har jo ikke så meget med Niko at gøre.....
3
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4884
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 288
Likede indlæg: 7851

Re: Alternativt CV og pynt med falske fjer

Indlægaf Nicolait » 18. okt 2018, 06:20

Så trak NG sig. Det var ikke et øjeblik for tidligt.
3
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Alternativt CV og pynt med falske fjer

Indlægaf Sof » 18. okt 2018, 09:19

Confucius skrev:
Sof skrev:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=181963
- fra bekendtgørelsen til uddannelsen til professionsbachelor i sygepleje:
Ҥ 2. Uddannelsen giver den uddannede ret til at anvende titlen professionsbachelor i sygepleje. Den engelske titel er Bachelor of Science in Nursing.
Stk. 2. Uddannelsens engelske betegnelse er Bachelor's Degree Programme of Nursing.”


Jeg er enig i at de ikke er akademikere og at de har læst en PB og ikke en BA, men de kan vel godt sige at de har skrevet en bachelor. At de ikke siger professionsbachelor hver gang, tror jeg mere er en blanding af dovenskab og at folk der ikke er inde i uddannelse eller ældre mennesker ikke ved hvad det er, men det har jo ikke så meget med Niko at gøre.....


Når de omtaler sig selv som bachelor, gør de det ikke som "professionsbachelor" eller "bachelor of science in nursing". De gør det som "bachelor" og i betydningen "bachelor".

Det har ikke noget med Niko at gøre, men tråden handler om cv-fusk og pynt med falske fjer. Ikke kun om ham. Og mit indlæg var et direkte svar til Madams "Tror ikke på, at nogen af de unge der læser/studerer er et sekund i tvivl om, hvad hhv. en bachelor- og kandidat uddannelse indbefattter."


Det er nok forskellige professionsbachelorer vi snakker med, jeg har aldrig hørt nogen kalde sig selv bachelor, jeg har til gengæld hørt en del kalde sig selv for sygeplejersker, konstruktører eller ergoterapeuter. Det er mit indtryk at også folk der læser på PB-uddannelser bare bruger den titel, på det de er ved at læse til, ved at sige “jeg læser til katastrofe- og risikomanager” og ikke “jeg er læser på en bachelor”. Tror vitterligt aldrig jeg har hørt en eneste bruge det, udover om den afsluttende opgave.

Og jeg tror, som jeg sagde før, at det er fordi det for mange modtagere er nemmere at forstå hvis man siger at man læser til sygeplejerske, end at sige man læser til professionsbachelor i sygepleje. Vil vædde en femmer på at hvis nogen sagde det, så ville dem der kender til professionsbacheloruddannelser rulle med øjnene over brugen af de korrekte ord og dem der ikke gjorde, ville spørge hvad en professionsbachelor er.
3
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Alternativt CV og pynt med falske fjer

Indlægaf 1234 » 18. okt 2018, 10:05

Sof skrev:
Confucius skrev:
Sof skrev:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=181963
- fra bekendtgørelsen til uddannelsen til professionsbachelor i sygepleje:
Ҥ 2. Uddannelsen giver den uddannede ret til at anvende titlen professionsbachelor i sygepleje. Den engelske titel er Bachelor of Science in Nursing.
Stk. 2. Uddannelsens engelske betegnelse er Bachelor's Degree Programme of Nursing.”


Jeg er enig i at de ikke er akademikere og at de har læst en PB og ikke en BA, men de kan vel godt sige at de har skrevet en bachelor. At de ikke siger professionsbachelor hver gang, tror jeg mere er en blanding af dovenskab og at folk der ikke er inde i uddannelse eller ældre mennesker ikke ved hvad det er, men det har jo ikke så meget med Niko at gøre.....


Når de omtaler sig selv som bachelor, gør de det ikke som "professionsbachelor" eller "bachelor of science in nursing". De gør det som "bachelor" og i betydningen "bachelor".

Det har ikke noget med Niko at gøre, men tråden handler om cv-fusk og pynt med falske fjer. Ikke kun om ham. Og mit indlæg var et direkte svar til Madams "Tror ikke på, at nogen af de unge der læser/studerer er et sekund i tvivl om, hvad hhv. en bachelor- og kandidat uddannelse indbefattter."


Det er nok forskellige professionsbachelorer vi snakker med, jeg har aldrig hørt nogen kalde sig selv bachelor, jeg har til gengæld hørt en del kalde sig selv for sygeplejersker, konstruktører eller ergoterapeuter. Det er mit indtryk at også folk der læser på PB-uddannelser bare bruger den titel, på det de er ved at læse til, ved at sige “jeg læser til katastrofe- og risikomanager” og ikke “jeg er læser på en bachelor”. Tror vitterligt aldrig jeg har hørt en eneste bruge det, udover om den afsluttende opgave.

Og jeg tror, som jeg sagde før, at det er fordi det for mange modtagere er nemmere at forstå hvis man siger at man læser til sygeplejerske, end at sige man læser til professionsbachelor i sygepleje. Vil vædde en femmer på at hvis nogen sagde det, så ville dem der kender til professionsbacheloruddannelser rulle med øjnene over brugen af de korrekte ord og dem der ikke gjorde, ville spørge hvad en professionsbachelor er.


Nu er det jo ikke alle professionsbachelor, der har en titel. Der er fx en professionsbachelor i offentlig administration og de har ingen titel. Og jeg har da hørt en del af dem sige de har en bachelor i offentlig administration, hvilket nemt ville kunne forveksles med en del bachelorer fra universitetet. Men generelt er det nu mit indtryk, at en del roder rundt i det. Ikke så tit dem, der læser på uddannelsen, men udefrakommende.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Alternativt CV og pynt med falske fjer

Indlægaf Wizzze » 18. okt 2018, 10:35

Wizzze skrev:
Sof skrev:Det kommer vist ikke som den store overraskelse https://politiken.dk/indland/art6779726 ... borgmester


Spørgsmålet er så om det er de lokale Alternative i Kbh der har fået nok, og har sat ham stolen for døren. Der har jo været intern strid lige siden han valgte den "forkerte" borgmesterpost. Eller om det kommer fra de Alternative på Christiansborg, der ikke kunne leve med flere skandaler når et valg nærmer sig :gruble:
Men der skal da nok blive spekuleret vildt og voldsomt i alle medier i morgen :devil:


Det lugter så af at være det sidse...

http://nyheder.tv2.dk/politik/2018-10-1 ... n-en-anden
1
Do as I say! :whip:
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Alternativt CV og pynt med falske fjer

Indlægaf Sof » 18. okt 2018, 10:41

Jeg synes forskellen ligger i om man gør det for at vildlede og pynte på deres uddannelsesniveau, eller fordi modtageren ikke aner hvad de snakker om. Og hvem modtageren er, er også afgørende synes jeg. I Nikos tilfælde er mit bud umiddelbart at han har ville fremstå bedre uddannet end han egentlig er, fordi hvis man gerne vil administrere andre folks penge og have med så stor en kulturøkonomi at gøre, så lyder det da noget bedre at man har en økonomisk kandidat og en Master i psykologi. En der skal ansættes efter uddannelse i Offentlig Administration, skriver vel på CV’et at de har en PB fra xxx Professionshøjskole eller hvor de nu end har taget den, altså må man gå ud fra at de godt er klar over at de har en PB.
1
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Alternativt CV og pynt med falske fjer

Indlægaf Stars » 18. okt 2018, 11:01

Wizzze skrev:
Sof skrev:Som en der tidligere har gået på HD studiet og efterfølgende læst på revisor-kandidaten, vil jeg vove at påstå at man ikke er i tvivl om hvad man studerer og at det ikke er at sidestille med BA og Cand. I øvrigt ville en normal kandidat uddannelse inkl bachelor vel tage 5 år som minimum, 3 + 2, ville den ik?


Han får generelt mit bullshit-meter godt i gang, så jeg tror ikke 2 sekunder på noget som helst der kommer ud af ham.


Da jeg læste HA+Merc i forrige årtusind, så var HA og HD 1.del sidestillet og gav adgang til enten HD 2. del eller en .merc kandidat, så begge overbygninger var 2 år, og så kunne man enten tage HA på 3år hvis man kom uden forudsætninger, eller HD 1.del hvis man havde erhvervserfaring.

Jeg kan huske at jeg svingede meget mellem det ene og det andet, men endte med HA, fordi de udbød .jur og .dat for første gang det år.


Så gammel er du da ikke?

Hvornår var det - '88? '87?


Edit: Wiki siger '84 :panik:
Senest rettet af Stars 18. okt 2018, 11:06, rettet i alt 1 gang.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Alternativt CV og pynt med falske fjer

Indlægaf 1234 » 18. okt 2018, 11:03

Sof skrev:Jeg synes forskellen ligger i om man gør det for at vildlede og pynte på deres uddannelsesniveau, eller fordi modtageren ikke aner hvad de snakker om. Og hvem modtageren er, er også afgørende synes jeg. I Nikos tilfælde er mit bud umiddelbart at han har ville fremstå bedre uddannet end han egentlig er, fordi hvis man gerne vil administrere andre folks penge og have med så stor en kulturøkonomi at gøre, så lyder det da noget bedre at man har en økonomisk kandidat og en Master i psykologi. En der skal ansættes efter uddannelse i Offentlig Administration, skriver vel på CV’et at de har en PB fra xxx Professionshøjskole eller hvor de nu end har taget den, altså må man gå ud fra at de godt er klar over at de har en PB.


Altså jeg tror heller ikke flertallet gør det for at pynte sig med lånte fjer. Jeg kan bare godt blive lidt irriteret på at folk ikke er mere præcise, når de beskriver deres uddannelse.
0
fisken80
Indlæg: 22068
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Alternativt CV og pynt med falske fjer

Indlægaf fisken80 » 20. okt 2018, 17:44

Confucius skrev:
Sof skrev:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=181963
- fra bekendtgørelsen til uddannelsen til professionsbachelor i sygepleje:
Ҥ 2. Uddannelsen giver den uddannede ret til at anvende titlen professionsbachelor i sygepleje. Den engelske titel er Bachelor of Science in Nursing.
Stk. 2. Uddannelsens engelske betegnelse er Bachelor's Degree Programme of Nursing.”


Jeg er enig i at de ikke er akademikere og at de har læst en PB og ikke en BA, men de kan vel godt sige at de har skrevet en bachelor. At de ikke siger professionsbachelor hver gang, tror jeg mere er en blanding af dovenskab og at folk der ikke er inde i uddannelse eller ældre mennesker ikke ved hvad det er, men det har jo ikke så meget med Niko at gøre.....


Når de omtaler sig selv som bachelor, gør de det ikke som "professionsbachelor" eller "bachelor of science in nursing". De gør det som "bachelor" og i betydningen "bachelor".

Det har ikke noget med Niko at gøre, men tråden handler om cv-fusk og pynt med falske fjer. Ikke kun om ham. Og mit indlæg var et direkte svar til Madams "Tror ikke på, at nogen af de unge der læser/studerer er et sekund i tvivl om, hvad hhv. en bachelor- og kandidat uddannelse indbefattter."


Jeg er helt enig.
Jeg kender én, der er bygningskonstruktør, og han omtalte i ramme alvor sig selv som akademiker, for han havde jo læst på erhvervsakademiet... og han blev skide sur når man rettede ham og sagde, at han altså ikke var akademiker.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"