Alternativt CV og pynt med falske fjer

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Confucius
Kort karma: 219
Likede indlæg: 4066

Re: Alternativt CV og pynt med falske fjer

Indlægaf Confucius » 17. okt 2018, 14:52

Madam skrev:Tror ikke på, at nogen af de unge der læser/studerer er et sekund i tvivl om, hvad hhv. en bachelor- og kandidat uddannelse indbefattter. ;)

Det ville jeg ikke være så sikker på. Jeg har mødt virkelig mange professionsbachelorstuderende, som omtaler sig selv som bachelorstuderende. Nogle af dem mener at det kan være hip som hap om man omtaler sig selv som professionsbachelor eller bachelor. Andre mener seriøst ikke at der er forskel.

Selv ville jeg aldrig turde at pynte på mit cv. Jeg ville dø af skam, hvis jeg blev taget. Også selvom jeg ikke blev outet på forsiderne, men at det kun var arbejdspladsen, der vidste det.
1
Alle mennesker er lige - uanset om de er sorte, brune, gule, røde eller normale.
Sof
Kort karma: 35
Likede indlæg: 1047

Indlægaf Sof » 17. okt 2018, 15:00

Hvis det er et uheld, så er han i hvert fald ret uheldig omkring sit CV, når han både er i klemme omkring HD/kandidat fra Handelshøjskolen OG at Altinget havde set forkert da de tog hans LinkedIn data og han havde en Master i positiv psykologi fra Aarhus Universitet
0
Brugeravatar
Mistermor
Kort karma: 264
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 4725

Indlægaf Mistermor » 17. okt 2018, 15:43

Confucius skrev:
Madam skrev:Tror ikke på, at nogen af de unge der læser/studerer er et sekund i tvivl om, hvad hhv. en bachelor- og kandidat uddannelse indbefattter. ;)

Det ville jeg ikke være så sikker på. Jeg har mødt virkelig mange professionsbachelorstuderende, som omtaler sig selv som bachelorstuderende. Nogle af dem mener at det kan være hip som hap om man omtaler sig selv som professionsbachelor eller bachelor. Andre mener seriøst ikke at der er forskel.

Selv ville jeg aldrig turde at pynte på mit cv. Jeg ville dø af skam, hvis jeg blev taget. Også selvom jeg ikke blev outet på forsiderne, men at det kun var arbejdspladsen, der vidste det.

Hvordan foregår det i praksis? Siger de, at de er bachelor i stedet for at sige, at de er sygeplejerske, lærer eller pædagog?
0
AstaPasta
Kort karma: 20
Likede indlæg: 1014

Indlægaf AstaPasta » 17. okt 2018, 16:15

KIM K skrev:Jeg tror ikke bare det er et flueben han er ”kommet til” at sætte forkert da han skulle udfærdige sit cv i dr’s kandidattest. Dertil er der for mange muligheder til at et sådant afkrydsningsfelt ville give nogen mening.
Han må selv have skrevet det, jeg synes heller ikke han giver udtryk for andet når man læser artiklen.
På sin Linkedin profil havde han tilsyneladende også pyntet sig med lånte fjer jf. artiklen, næppe heller der bare en tilfældig slåfejl hvis man spørger mig.

Jeg trækker på den baggrund mit tidligere indlæg tilbage.
0
Sof

Indlægaf Sof » 17. okt 2018, 22:14

Det kommer vist ikke som den store overraskelse https://politiken.dk/indland/art6779726 ... borgmester
0
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 2845
Likede indlæg: 18123

Indlægaf Wizzze » 17. okt 2018, 22:22

Sof skrev:Det kommer vist ikke som den store overraskelse https://politiken.dk/indland/art6779726 ... borgmester

Spørgsmålet er så om det er de lokale Alternative i Kbh der har fået nok, og har sat ham stolen for døren. Der har jo været intern strid lige siden han valgte den "forkerte" borgmesterpost. Eller om det kommer fra de Alternative på Christiansborg, der ikke kunne leve med flere skandaler når et valg nærmer sig :gruble:
Men der skal da nok blive spekuleret vildt og voldsomt i alle medier i morgen :devil:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Confucius

Indlægaf Confucius » 18. okt 2018, 04:53

Mistermor skrev:
Confucius skrev:

Hvordan foregår det i praksis? Siger de, at de er bachelor i stedet for at sige, at de er sygeplejerske, lærer eller pædagog?

Som regel omtaler de sig selv som "bachelorstuderende", "jeg læser bachelor", "på min bachelor", "jeg skal skrive bachelor", osv.. Jeg har endda set færdiguddannede gøre det. Også herinde.
0
Alle mennesker er lige - uanset om de er sorte, brune, gule, røde eller normale.
FormerlyKnownAs
Kort karma: 451
Likede indlæg: 3303

Indlægaf FormerlyKnownAs » 18. okt 2018, 05:17

Confucius skrev:
Mistermor skrev:
Confucius skrev:

Som regel omtaler de sig selv som "bachelorstuderende", "jeg læser bachelor", "på min bachelor", "jeg skal skrive bachelor", osv.. Jeg har endda set færdiguddannede gøre det. Også herinde.

ECTS omfanget er jo det samme, forskellen er jo blot om det bliver akademisk eller direkte til en fagspecik profession. På engelsk siger man også bachelor in whatever om prof.bach.
5
/Dullen
Sof

Indlægaf Sof » 18. okt 2018, 05:18

Confucius skrev:

Hvis man skal de til livs, skal man nok finde på nogle andre ting at kalde det fra institutionerne og lovgivningens side:

https://ucc.dk/sygeplejerskeuddannelsen ... lorprojekt
- de skriver bachelorprojekt på sygeplejerskeuddannelsen, hvis man spørger skolen selv (eller en milliard andre sider, som hospitalerne osv)

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=181963
- fra bekendtgørelsen til uddannelsen til professionsbachelor i sygepleje:
Ҥ 2. Uddannelsen giver den uddannede ret til at anvende titlen professionsbachelor i sygepleje. Den engelske titel er Bachelor of Science in Nursing.
Stk. 2. Uddannelsens engelske betegnelse er Bachelor's Degree Programme of Nursing.”

Jeg er enig i at de ikke er akademikere og at de har læst en PB og ikke en BA, men de kan vel godt sige at de har skrevet en bachelor. At de ikke siger professionsbachelor hver gang, tror jeg mere er en blanding af dovenskab og at folk der ikke er inde i uddannelse eller ældre mennesker ikke ved hvad det er, men det har jo ikke så meget med Niko at gøre.....
5
Brugeravatar
Nicolait
Kort karma: 62
Likede indlæg: 1975

Indlægaf Nicolait » 18. okt 2018, 06:20

Så trak NG sig. Det var ikke et øjeblik for tidligt.
3
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
Confucius

Indlægaf Confucius » 18. okt 2018, 08:23

FormerlyKnownAs skrev:
ECTS omfanget er jo det samme, forskellen er jo blot om det bliver akademisk eller direkte til en fagspecik profession. På engelsk siger man også bachelor in whatever om prof.bach.

ECTS har intet med sagen at gøre. ECTS er bare en måde at udtrykke arbejdsbelastning på. Den siger intet om niveau, uddannelse eller sværhedsgrad. Du kan omregne fag i folkeskolens 2. klasse til ECTS, hvis du har lyst. Derudover er der mange andre forskelle på professionsbachelorer og bachelorer.

Pointen er at hvis man giver det indtryk at man har en bachelor, men i virkeligheden har en professionsbachelor - eller vice versa - så pynter man sig med lånte fjer.
0
Brugeravatar
Confucius

Indlægaf Confucius » 18. okt 2018, 08:34

Sof skrev:
Ҥ 2. Uddannelsen giver den uddannede ret til at anvende titlen professionsbachelor i sygepleje. Den engelske titel er Bachelor of Science in Nursing.
Stk. 2. Uddannelsens engelske betegnelse er Bachelor's Degree Programme of Nursing.”

Jeg er enig i at de ikke er akademikere og at de har læst en PB og ikke en BA, men de kan vel godt sige at de har skrevet en bachelor. At de ikke siger professionsbachelor hver gang, tror jeg mere er en blanding af dovenskab og at folk der ikke er inde i uddannelse eller ældre mennesker ikke ved hvad det er, men det har jo ikke så meget med Niko at gøre.....

Når de omtaler sig selv som bachelor, gør de det ikke som "professionsbachelor" eller "bachelor of science in nursing". De gør det som "bachelor" og i betydningen "bachelor".

Det har ikke noget med Niko at gøre, men tråden handler om cv-fusk og pynt med falske fjer. Ikke kun om ham. Og mit indlæg var et direkte svar til Madams "Tror ikke på, at nogen af de unge der læser/studerer er et sekund i tvivl om, hvad hhv. en bachelor- og kandidat uddannelse indbefattter."
0
Sof

Indlægaf Sof » 18. okt 2018, 09:19

Confucius skrev:
Sof skrev:

Når de omtaler sig selv som bachelor, gør de det ikke som "professionsbachelor" eller "bachelor of science in nursing". De gør det som "bachelor" og i betydningen "bachelor".

Det har ikke noget med Niko at gøre, men tråden handler om cv-fusk og pynt med falske fjer. Ikke kun om ham. Og mit indlæg var et direkte svar til Madams "Tror ikke på, at nogen af de unge der læser/studerer er et sekund i tvivl om, hvad hhv. en bachelor- og kandidat uddannelse indbefattter."

Det er nok forskellige professionsbachelorer vi snakker med, jeg har aldrig hørt nogen kalde sig selv bachelor, jeg har til gengæld hørt en del kalde sig selv for sygeplejersker, konstruktører eller ergoterapeuter. Det er mit indtryk at også folk der læser på PB-uddannelser bare bruger den titel, på det de er ved at læse til, ved at sige “jeg læser til katastrofe- og risikomanager” og ikke “jeg er læser på en bachelor”. Tror vitterligt aldrig jeg har hørt en eneste bruge det, udover om den afsluttende opgave.

Og jeg tror, som jeg sagde før, at det er fordi det for mange modtagere er nemmere at forstå hvis man siger at man læser til sygeplejerske, end at sige man læser til professionsbachelor i sygepleje. Vil vædde en femmer på at hvis nogen sagde det, så ville dem der kender til professionsbacheloruddannelser rulle med øjnene over brugen af de korrekte ord og dem der ikke gjorde, ville spørge hvad en professionsbachelor er.
5
1234
Kort karma: 75
Likede indlæg: 2003

Indlægaf 1234 » 18. okt 2018, 10:05

Sof skrev:
Confucius skrev:
Sof skrev:

Det er nok forskellige professionsbachelorer vi snakker med, jeg har aldrig hørt nogen kalde sig selv bachelor, jeg har til gengæld hørt en del kalde sig selv for sygeplejersker, konstruktører eller ergoterapeuter. Det er mit indtryk at også folk der læser på PB-uddannelser bare bruger den titel, på det de er ved at læse til, ved at sige “jeg læser til katastrofe- og risikomanager” og ikke “jeg er læser på en bachelor”. Tror vitterligt aldrig jeg har hørt en eneste bruge det, udover om den afsluttende opgave.

Og jeg tror, som jeg sagde før, at det er fordi det for mange modtagere er nemmere at forstå hvis man siger at man læser til sygeplejerske, end at sige man læser til professionsbachelor i sygepleje. Vil vædde en femmer på at hvis nogen sagde det, så ville dem der kender til professionsbacheloruddannelser rulle med øjnene over brugen af de korrekte ord og dem der ikke gjorde, ville spørge hvad en professionsbachelor er.

Nu er det jo ikke alle professionsbachelor, der har en titel. Der er fx en professionsbachelor i offentlig administration og de har ingen titel. Og jeg har da hørt en del af dem sige de har en bachelor i offentlig administration, hvilket nemt ville kunne forveksles med en del bachelorer fra universitetet. Men generelt er det nu mit indtryk, at en del roder rundt i det. Ikke så tit dem, der læser på uddannelsen, men udefrakommende.
1
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 2845
Likede indlæg: 18123

Indlægaf Wizzze » 18. okt 2018, 10:35

Wizzze skrev:
Sof skrev:Det kommer vist ikke som den store overraskelse https://politiken.dk/indland/art6779726 ... borgmester

Spørgsmålet er så om det er de lokale Alternative i Kbh der har fået nok, og har sat ham stolen for døren. Der har jo været intern strid lige siden han valgte den "forkerte" borgmesterpost. Eller om det kommer fra de Alternative på Christiansborg, der ikke kunne leve med flere skandaler når et valg nærmer sig :gruble:
Men der skal da nok blive spekuleret vildt og voldsomt i alle medier i morgen :devil:

Det lugter så af at være det sidse...

http://nyheder.tv2.dk/politik/2018-10-1 ... n-en-anden
1
Do as I say! :whip:

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"