Askepot er bandlyst

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Askepot er bandlyst

Indlægaf FruitFly » 20. okt 2018, 17:11

Kattefjæs skrev:Jeg synes i øvrigt ikke at Elisabeth er en god rollemodel. Mere intelligent end gennemsnittet, i stand til at regne ud at verden er skruet sammen på en måde som gør livet svært for hende selv og søstrene. Men hun gør jo ikke noget for at ændre det. Så snart prinsen på den pengefarvede hest dukker op, så hopper hun jo på. Hun sikrer sine egne interesser. I'm alright Jack, så må det blive den næste i ægteskabskøen som tager et slag for kvindekampen...

Arj, jeg ved ikke om det er en fair udlægning... Hun forelsker sig jo oprigtigt i Mr. Darcy - og længe uden selv at have erkendt det. Men ok, sidespor.
0
#Klimatosse
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Askepot er bandlyst

Indlægaf Kattefjæs » 20. okt 2018, 17:29

FruitFly skrev:
Kattefjæs skrev:Jeg synes i øvrigt ikke at Elisabeth er en god rollemodel. Mere intelligent end gennemsnittet, i stand til at regne ud at verden er skruet sammen på en måde som gør livet svært for hende selv og søstrene. Men hun gør jo ikke noget for at ændre det. Så snart prinsen på den pengefarvede hest dukker op, så hopper hun jo på. Hun sikrer sine egne interesser. I'm alright Jack, så må det blive den næste i ægteskabskøen som tager et slag for kvindekampen...

Arj, jeg ved ikke om det er en fair udlægning... Hun forelsker sig jo oprigtigt i Mr. Darcy - og længe uden selv at have erkendt det. Men ok, sidespor.


Ja, men det ændrer jo ikke på at hun i sidste ende skider hul i oprøret og bare gør som samfundet hele tiden har forventet af hende. Hun kan godt se at det er en ond verden, men går den, så går den - så tilpasser hun sig alligevel. Nu er hun jo købt fri af en mand.

Det er jeg sikker på at de fleste havde gjort hvis de havde muligheden, det er skam ikke dét - og jeg tror det er helt bevidst fra Jane Austens side at nogle af hendes karakterer er på den måde. Jeg tror at hendes kritik af samfundet stikker endnu dybere end bare at være sur på mænd. For det blev jo også opretholdt af kvinder som accepterede det og tilpassede sig. Som tog frit for sig når de var så heldige at få mulighederne præsenteret. Men der var ikke rigtig noget søsterskab med dem som ikke havde de samme muligheder.

Lidt relateret, så er der jo en rigtig fin forskel på Askepot og P&P - at den ene er skrevet af en mand og den anden er skrevet af en kvinde. Og det er jo lige præcis derfor at det er en fantastisk idé at lade børn læse og prøve at forstå begge historier.
1
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Askepot er bandlyst

Indlægaf Animi » 20. okt 2018, 17:34

Kattefjæs skrev:Ehmmm... Hvad var det for en slags rolle hun selv spillede i Pride & Prejudice?

Lidt underligt at have det fint med selv at spille damsel in distress, men forbyde ungen at se den slags fordi det angiveligt er u-feministisk...
.


Stolthed og fordom er alligevel mere end ti år gammel. Hun kan jo have ændret holdning i mellemtiden :)
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Askepot er bandlyst

Indlægaf Kattefjæs » 20. okt 2018, 17:46

Animi skrev:
Kattefjæs skrev:Ehmmm... Hvad var det for en slags rolle hun selv spillede i Pride & Prejudice?

Lidt underligt at have det fint med selv at spille damsel in distress, men forbyde ungen at se den slags fordi det angiveligt er u-feministisk...
.


Stolthed og fordom er alligevel mere end ti år gammel. Hun kan jo have ændret holdning i mellemtiden :)


Sagtens, men jeg tvivler nu på at det er dét det handler om. Det er nok noget med at sige noget sejt og moderne og politisk korrekt på tv så man kan få ros for at være en stærk kvinde og dermed få flere fans, flere roller og flere penge.
2
CassiusClay
Indlæg: 28
Tilmeldt: 21. jun 2018, 21:17
Kort karma: 6
Likede indlæg: 55

Re: Askepot er bandlyst

Indlægaf CassiusClay » 20. okt 2018, 20:44

Jaså. Et år efter #metoo er det tid til at revse Disney film, hvor prinsen får sin prinsesse. Ej men, jeg kan slet ikke tage visse eller mange mødre seriøst efterhånden. Hvor mange ting i børneuniverset afspejler en 100% sandfærdig virkelighed? Skal vi til at lære børn om non-binær seksualitet i tegnefilm nu, censurere Hr Nilsson ud af Pippi Langstrømpe, fordi det er dyrplageri at holde en abe som kæledyr, som det fx har været tilfældet med orangutaner. Jeg er nok også farvet af, at jeg ikke er specielt vild med Knightley eller hendes evner som skuespiller - og så behovet for at censurere i hvad hendes datter må og ikke må - og at jeg selv er en gaaammel ny mor, med holdninger der ikke må siges, da de ikke er just politisk korrekte.
Min datter må se alle de tegnefilm hun vil.. så kan vi passende tage en snak om eventyr imens.
5
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Askepot er bandlyst

Indlægaf vibbsen » 21. okt 2018, 10:14

Knightly og Bell om det.

Min datter er 6 år. Og hun elsker prinsesser. Især dem fra Disney. Og det får hun lov til.

Til gengæld så har jeg sagt at hvis vi skal læse eventyr som godnathistorie. Så bliver det ikke disney versionen. Som efter min mening fuldstændig går uden om den morale som faktisk er i samtlige eventyr hvis man læser "original" versionen....Til gengæld tænker jeg at en fuldstændig "autentisk" filmatisering af de samme eventyr vil være ret uegnet for børn...De er faktisk ret voldelige...

Jeg er faktisk ret sikker på at min datter på 6 år nok skal vokse op og få nogen gode sunde kønspolitiske værdier, selvom hun svælger i Disneys prinsesseunivers som 6 årig. Faktisk synes jeg at det er lidt beskæmmende at man tillægger tegnefilms karakterer SÅ stor plads i ens børns værdimæssige dannelse.
4
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Askepot er bandlyst

Indlægaf hotlips » 21. okt 2018, 13:53

Faktisk er det jo nærmest kun kvinder der er aktive i askepot, mænd er jo sådan nogle tomme kulisser og det er også fegudmoderen der kommer og redder dagen og askepot der tager til bal selvom hun har fået besked på at hun har må.

Jeg lægger ikke så meget i det, vi taler om de historier vi læser i historisk kontekst og jeg synes der er rigeligt at historier med damer der gjorde oprør så jeg synes ikke det er svært at få det hele med.

De disney film vi ser mest er 101 dalmatiner og mulan, min dreng har aldrig set snehvide men jeg er egentlig ikke i tvivl om han ville kunne se det er en film der nærmer sig at have 100 år på bagen.. Og jeg har ikke noget problem med at et flere hundrede år gammelt eventyr i en meget gammel filmatisering ikke har de store kønspolitiske pointer, det forventer jeg ikke af dem.

Jeg synes bestemt der er en værdi at læse om hvordan det var i gamle dage, jeg har selv læst de gamle udgaver af brødrene grimm og dem skal vi også nok få læst her, men det er historier fra en anden tid og det giver ikke mening for mig at læse dem udfra øjne fra vores tid, vi taler om at det var underligt at kvinder ikke kunne bestemme selv og om at man huggede hovedet af folk som straf, eller hvis man bare ikke gad dele, som i fyrtøjet men det ser jeg egentlig som en god ting, og en god måde at lære at se det samfund vi lever i på lidt udefra og det er ellers ikke så nemt når man har et hoved der stadig ikke har så mange års erfaring med det hele endnu.

Jeg har nogle af de gamle richard scarry bøger, dem med busy town hvor det er dyr der fungerer som menneskelige personer, og vi har også talt om at de er lavet om, i de nye versioner er det far kanin der går tur med babyen og der er en kvindelig brandmand, og det er efter min mening historieforfalskning så vi har brugt dem til at få lidt hul på det med at få ting fra fortiden til at se ud som man godt kunne tænke sig de havde været.

Helt generelt så synes jeg det er en god ting at kunne vise at der var vi, vi boede i huler, så i huse og så videre og nu er vi her, jeg synes historien i det store billede fortæller om mennesker og deres utrolige evner og så er der ikke noget i vejen med også at fortælle at der har været fejl og ting vi var længe om at forstå på vejen.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"