Askepot er bandlyst

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Askepot er bandlyst

Indlægaf Madam » 19. okt 2018, 14:34

Nu hopper det af sporet....

https://ekstrabladet.dk/flash/udlandken ... st/7359508

"Askepot arbejder hårdt hjemme hos sin stedmor, men det ændrer ikke på, at hun, ifølge Keira Knightley, har en dårlig indflydelse på pigerne.


- Askepot er bandlyst. Hun venter bare på, at der skal komme en rig fyr og redde hende. Lad vær med det. Red dig selv!, siger hun.

Og det er ikke en holdning hun sidder alene med i studiet, for der lyder gedigne klapsalver efter opsangen."


Mon ikke pigerne er begavede nok til selv kunne tænke, især hvis det foregår anderledes i deres eget hjem?!
0
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Lykke
Indlæg: 6937
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6465

Re: Askepot er bandlyst

Indlægaf Lykke » 19. okt 2018, 16:15

Jeg har for nylig læst Askepot for barnet. Ej men det er jo en skrækkelig historie. Tror måske bare hun skal være ældre, så vi kunne snakke om hvad der er på spil.
5
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9665
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29283

Re: Askepot er bandlyst

Indlægaf Sangius » 19. okt 2018, 16:19

Jeg fik total fnidder af Askepot og Snehvide da jeg var barn... specielt Snehvide.
Hun er bare hele filmen udstillet som en dum dåse, der ikke fatter de mest simple retningslinjer (lad være med at åbne for fremmede), ikke fatter TYDELIGT creepy gamle damer, falder om og skal reddes. Ugh. Hun irriterede mig simpelthen så meget :lol:
Selv Askepot gør da bare en lille smule, om end med massiv hjælp.

Nå. Tænker børnene sagtens kan tåle det, men jeg forstår godt man ikke magter de historier.

Som barn kunne jeg bedst lide Den Lille Havfrue.
2
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Askepot er bandlyst

Indlægaf Slettet bruger » 19. okt 2018, 16:20

Jeg er på ingen måde feminist, men i det her tilfælde er jeg faktisk enig. Jeg bryder mig ikke om at læse de gamle eventyr hvor den unge kvindes skæbne afhænger af at en mand redder hende, for min datter.
4
Lykke
Indlæg: 6937
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6465

Re: Askepot er bandlyst

Indlægaf Lykke » 19. okt 2018, 17:31

Falstria skrev:Var det ikke netop Askepot der var sin egen lykkes smed og trodsede sin stedmor og de forkælede halvsøstre???



Det afhænger måske mere af øjnene der ser...


Men hun er godt nok passiv. Så dansede prinsen med hende-agtig retorik.
0
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3096
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6068

Re: Askepot er bandlyst

Indlægaf Lurende Peber » 19. okt 2018, 17:34

Mistermor skrev:Nu handler artiklen jo ikke om, at vi skal forbyde eventyr, men at vi skal tale om, hvordan de bygger på nogle andre normer, end dem vi har idag.

Vi skylder vores børn, at vi ikke sætter dem i alt for små kasser i forhold til, hvad de skal leve op til, og hvordan de bør være.

Præcis samme grund til at klassiske Pippi Langstrømpe og Lille Sorte Sambo ikke skal/skullle skrives om. Hellere italesætte hvordan (en del af) verden har ændret sig.
3
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9665
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29283

Re: Askepot er bandlyst

Indlægaf Sangius » 19. okt 2018, 17:39

Falstria skrev:
Lykke skrev:
Falstria skrev:Var det ikke netop Askepot der var sin egen lykkes smed og trodsede sin stedmor og de forkælede halvsøstre???



Det afhænger måske mere af øjnene der ser...


Men hun er godt nok passiv. Så dansede prinsen med hende-agtig retorik.


Hvordan fik hun prinsens opmærksomhed i fri konkurrence med en hel masse andre tøser, når hun nu blev beordret til at blive hjemme og gøre rent?


Der kom en magisk fe og hjalp hende, fordi hun sad og peb efter hendes kjole var ødelagt.

Moralen - prøv en enkelt gang, og hvis det ikke lykkes, så læg dig ned og vent på at blive reddet.

Hun gør da lidt mere end Snehvide, men det er nu altså ikke det vilde. Hun syer en kjole.
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9665
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29283

Re: Askepot er bandlyst

Indlægaf Sangius » 19. okt 2018, 17:47

Falstria skrev:
Sangius skrev:
Falstria skrev:
Lykke skrev:
Falstria skrev:Var det ikke netop Askepot der var sin egen lykkes smed og trodsede sin stedmor og de forkælede halvsøstre???



Det afhænger måske mere af øjnene der ser...


Men hun er godt nok passiv. Så dansede prinsen med hende-agtig retorik.


Hvordan fik hun prinsens opmærksomhed i fri konkurrence med en hel masse andre tøser, når hun nu blev beordret til at blive hjemme og gøre rent?


Der kom en magisk fe og hjalp hende, fordi hun sad og peb efter hendes kjole var ødelagt.

Moralen - prøv en enkelt gang, og hvis det ikke lykkes, så læg dig ned og vent på at blive reddet.

Hun gør da lidt mere end Snehvide, men det er nu altså ikke det vilde. Hun syer en kjole.



Jeg vil anbefale at læse lidt op på det :)
https://www.grimmstories.com/da/grimm_eventyr/askepot


Har du læst op på det? I trådstarters link står der tydeligt, i overskriften endda, at det er Disneys Askepot det omhandler. Så det er selvfølgelig den jeg forholder mig til.

Hvad gør hun i den film, udover at sy en kjole?
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3096
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6068

Re: Askepot er bandlyst

Indlægaf Lurende Peber » 19. okt 2018, 17:54

Sangius skrev:Jeg fik total fnidder af Askepot og Snehvide da jeg var barn... specielt Snehvide.
Hun er bare hele filmen udstillet som en dum dåse, der ikke fatter de mest simple retningslinjer (lad være med at åbne for fremmede)........
Jeg blev undrende og irriteret over de skvat til fædre, som svigtede deres børn af første ægteskab og lod sig trække rundt ved næsen.....Konger? Nærmere narre :gruble:
Dog blev faren i Snehvide vist forhekset ..... jaja, det kan man vel kalde det :slem:
3
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
Chatsy
Indlæg: 1001
Tilmeldt: 1. nov 2015, 09:30
Kort karma: 213
Likede indlæg: 4674

Re: Askepot er bandlyst

Indlægaf Chatsy » 19. okt 2018, 18:11

Så en tegnefilm. Altså, en tegnefilm hvor en flok dyr kommer syngende og syr en kjole til en kvinde, der ved hjælp af en tryllefe kommer kørende i en forvokset græskar og pænere kjole - hvor hun dog mister sine ører i designet - og glassko til et bal, danser med en prins, løber derfra i glassko, hvor den ene smutter af på en trappe uden at gå i stykker, bliver senere gift med prinsen bare fordi hun er pæn og noget ganske særligt og alt det der - Dén tegnefilm - bliver simpelthen kritiseret for det sexistiske aspekt, fordi det ikke er passende i moderne tider?
3
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9665
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29283

Re: Askepot er bandlyst

Indlægaf Sangius » 19. okt 2018, 18:14

Falstria skrev:
Sangius skrev:
Har du læst op på det? I trådstarters link står der tydeligt, i overskriften endda, at det er Disneys Askepot det omhandler. Så det er selvfølgelig den jeg forholder mig til.

Hvad gør hun i den film, udover at sy en kjole?


Informeres folk da ikke længere om den originale udgave disney baserer deres tegnefilm på?
Er den helt glemt?

Kan man så slet ikke deltage i debatten hvis man kender de eventyr som disney filmatisere?


Jeg troede de tegnefilm skulle inspirere børn, til at ville læse de rigtige eventyr.
Når de kan.


Det aner jeg ikke. Men debatten handler om Disneys udgave. Personligt har jeg aldrig læst de originale.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3096
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6068

Re: Askepot er bandlyst

Indlægaf Lurende Peber » 19. okt 2018, 18:20

Falstria skrev:........

Jeg troede de tegnefilm skulle inspirere børn, til at ville læse de rigtige eventyr.
Når de kan.
Jeg tror, at tegnefilm tidligere skulle underholde og få flere til at gi i biografen. Nu til dags ( :gammel: ) er det primære mål nok at få ungerne til at plage om merchandise :/
1
Registreret Gammel Gris :gris:
Bergen
Indlæg: 7309
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11940

Re: Askepot er bandlyst

Indlægaf Bergen » 19. okt 2018, 18:37

Falstria skrev:
Lurende Peber skrev:
Falstria skrev:........

Jeg troede de tegnefilm skulle inspirere børn, til at ville læse de rigtige eventyr.
Når de kan.
Jeg tror, at tegnefilm tidligere skulle underholde og få flere til at gi i biografen. Nu til dags ( :gammel: ) er det primære mål nok at få ungerne til at plage om merchandise :/


Disney skal sælge biletter og merchandise det er korrekt.

Men de holder sig da ellers meget til de klassiske historier og eventyr, som nudagens børn aldrig ville have hørt om andre steder.
Det er de gamle eventyr med moraler, som man jo ikke møder andre steder i dag.


Undervises elever ikke i genren eventyr længere?

Jeg er ikke enig i, at børn ikke hører om de klassiske eventyr andre steder end Disney.

I min datters bogreol (og min oplevelse er, at det samme gælder legekammeraternes), står adskillige samlinger af eventyr uden relation til Disney. Der er lavet nogle virkelig lækre samlinger de sidste år.

Vi læser dem jævnligt, der er da nok noget, der kan virke lidt forældet, men et barns livsbane formes næppe af det alene.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9665
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29283

Re: Askepot er bandlyst

Indlægaf Sangius » 19. okt 2018, 18:37

Falstria skrev:
Lurende Peber skrev:
Falstria skrev:........

Jeg troede de tegnefilm skulle inspirere børn, til at ville læse de rigtige eventyr.
Når de kan.
Jeg tror, at tegnefilm tidligere skulle underholde og få flere til at gi i biografen. Nu til dags ( :gammel: ) er det primære mål nok at få ungerne til at plage om merchandise :/


Disney skal sælge biletter og merchandise det er korrekt.

Men de holder sig da ellers meget til de klassiske historier og eventyr, som nudagens børn aldrig ville have hørt om andre steder.
Det er de gamle eventyr med moraler, som man jo ikke møder andre steder i dag.


Men det ændrer stadig ikke på, at der i artiklen menes Disneys version, og at det er ud fra artiklen vi diskuterer.

Den originale version er jo væsentligt anderledes, så det er jo en helt anden diskussion.

I Disneys version er hun et hjælpeløst offer der skal reddes. Snehvide lige så. Og jeg forstår egentlig godt, at det gør ondt i øjnene at se på det.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9665
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29283

Re: Askepot er bandlyst

Indlægaf Sangius » 19. okt 2018, 18:55

Falstria skrev:
Sangius skrev:
Falstria skrev:
Lurende Peber skrev:
Falstria skrev:........

Jeg troede de tegnefilm skulle inspirere børn, til at ville læse de rigtige eventyr.
Når de kan.
Jeg tror, at tegnefilm tidligere skulle underholde og få flere til at gi i biografen. Nu til dags ( :gammel: ) er det primære mål nok at få ungerne til at plage om merchandise :/


Disney skal sælge biletter og merchandise det er korrekt.

Men de holder sig da ellers meget til de klassiske historier og eventyr, som nudagens børn aldrig ville have hørt om andre steder.
Det er de gamle eventyr med moraler, som man jo ikke møder andre steder i dag.


Men det ændrer stadig ikke på, at der i artiklen menes Disneys version, og at det er ud fra artiklen vi diskuterer.

Den originale version er jo væsentligt anderledes, så det er jo en helt anden diskussion.

I Disneys version er hun et hjælpeløst offer der skal reddes. Snehvide lige så. Og jeg forstår egentlig godt, at det gør ondt i øjnene at se på det.


Jeg har skrevet hvad jeg ser, når jeg ser disneys udgave. Det er ikke det samme som du har set lader det til.


Det må så afhænge af øjnene der ser, som sagt.


Jamen hvad gør hun da i Disney filmen? Selvstændigt?
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"