Smertefuld overvågning af vilde dyr: Radiosendere kortsluttede inde i bjørne

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Smertefuld overvågning af vilde dyr: Radiosendere kortsluttede inde i bjørne

Indlægaf annellaII » 20. okt 2018, 06:47

https://jyllands-posten.dk/international/ECE10948710/smertefuld-overvaagning-af-vilde-dyr-radiosendere-kortsluttede-inde-i-bjoerne/

Forskningsprojektet 'Det Skandinaviske Bjørneprojekt' er en ekspedition af dyrlæger, forskere og sygeplejersker, der vil afsløre brune bjørnes biologiske og fysiologiske hemmeligheder. Undervejs opdagede forskerne, at overvågningsmetoden skadede bjørnene.

Gennem 19 år har forskere fulgt brune bjørne for at blive klog på deres biologi, adfærd og vandring. Et nyt studie har nu fundet ud af, at den brugte metode har givet alvorlige smerter og skadet bjørnene.

Studiet har undersøgt langtidseffekterne af radiosendere i 305 brune bjørnes bughule over 19 år. De indopererede radiosendere har ført til smertefulde bivirkninger hos bjørnene. Det oplyser forskning.no.

Det viser sig, at implantanterne har ført til alvorlige vævsreaktioner som f.eks. betændelsestilstande hos mange af bjørnene. To bjørne døde efter, at fugt trængte ind i radiosenderne, hvilket fik dem til at ruste og førte til kortslutning.

Forskerne ændrede metoden undervejs i projektet, således at implantaterne blev taget ud efter tre til fem år, frem for at lade dem forblive i bjørnene livet ud, som ellers er proceduren.

Efter at have opdaget de alvorlige konsekvenser, valgte forskerne at stoppe med at bruge metoden med at indoperere senderne.

Nu håber forskerne, at studiets opdagelse af bivirkningerne også vil får andre forskere til at stoppe med at bruge implantater på brune bjørne såvel som andre vilde dyr.

Metoden er nemlig brugt på tusindvis af pattedyr verden over til at undersøge vilde dyr. Tidligere har fokus hovedsageligt været på overvågningsmetoden og teknikken frem for dyrevelfærden.



Efter pålydende i artiklen, har forskerne stoppet med at indoperere sendere på brune bjørne og andre vilde dyr.


Spørgsmålet for mig er, om det overhovedet er vigtigt at blive klog på dyrs adfærd og vandring ved at udsætte dem for smerter og skader (som forklaret i artiklen) - hvad mener du, er det vigtigt?

For mig et klart og STORT NEJ, lad dog dyr være dyr og leve deres naturlige dyreliv uden at mennesker griber ind i deres liv og færden m.m., jeg personlig kan heller ikke bruge forskeres undersøgelser af vilde dyr til noget som helst. (OT - og jeg hader zoologiske haver, hvor dyr bliver spærret inde og lever et unaturligt dyreliv).
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"