Jo, Søren Pind. Mennesker med handicap kan sagtens stemme

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Kort karma: 19
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 344

Jo, Søren Pind. Mennesker med handicap kan sagtens stemme

Indlægaf annellaII » 22. okt 2018, 05:05

https://www.kristeligt-dagblad.dk/debatindlaeg/ingen-grund-til-vaere-bange-soeren-pind-mennesker-med-handicap-kan-sagtens-stemme?utm_source=eniro&utm_medium=partner&utm_campaign=nidk

De såkaldt umyndiggjorte er mennesker med handicap, der vil leve et liv ligesom alle andre, skriver formanden for Danske Handicaporganisationer.

TIRSDAG I DENNE UGE bød på en meget positiv nyhed fra justitsminister Søren Pape Poulsen (K). Han sagde nemlig, at regeringen vil ændre værgemålsloven, så cirka 1900 mennesker under økonomisk værgemål kan stemme ved alle demokratiske valg i Danmark. En stor sejr for demokratiet og mennesker med handicap.

Den tidligere folketingspolitiker og minister Søren Pind (V) mener dog, at stemmeret til disse mennesker er ”helt sort” og sammenligner det med at give stemmeret til børn. Det har han skrevet flere gange på Twitter.Den sammenligning er helt forkert. Det er voksne mennesker, vi taler om. Ikke børn.

Det er eksempelvis Martin, der har udviklingshæmning, som ikke har stemmeret til folketingsvalg. Han arbejder som receptionist, læser nyheder på nettet og følger med i demokratiet. Han er voksen og har blot bedt om at få lidt hjælp til at styre sin økonomi.Som Martin tidligere har udtalt: ”Bare fordi jeg ikke kan styre min økonomi, betyder det ikke, at jeg ikke ved noget om politik.”

Skal vi så også tage stemmeretten fra deltagerne i TV 3-programmet ”Luksusfælden”? Borgere, som er registreret i RKI? Nyuddannede med høj studiegæld? Eller de mennesker som er teknisk insolvente boligejere. Selvfølgelig ikke. De har alle deres stemme i demokratiet. Sådan skal det være for alle.

De såkaldt umyndiggjorte er mennesker med handicap, der vil leve et liv ligesom alle andre. For eksempel ved at kunne sætte deres kryds på valgsedlen. De vil leve et selvstændigt liv, deltage i samfundet, værdsættes og anerkendes for deres rolle i fællesskabet ligesom alle andre.

I dag er knap 2000 danskere frataget deres stemmeret til folketingsvalg.Det skyldes, at de har brug for at få andre til at styre deres økonomi og derfor har mistet deres retlige handleevne.

Hvad er din mening om at give stemmeret til bl.a. sidstnævnte 2000 mennesker?

Det ville være glædeligt og et skridt i den rigtige retning, hvis lovforslaget forhåbentligt bliver vedtaget og som forventet træder i kraft 1. januar 2019.
0
Brugeravatar
Artem
Kort karma: 215
Likede indlæg: 1497

Re: Jo, Søren Pind. Mennesker med handicap kan sagtens stemme

Indlægaf Artem » 22. okt 2018, 05:19

Hvis man er umyndig til at styre sin egen økonomi så er man også umyndig til at styre landets økonomi.
0
Fra bybo til thybo
SurSødSovs
Kort karma: 119
Likede indlæg: 815

Indlægaf SurSødSovs » 22. okt 2018, 05:56

Artem skrev:Hvis man er umyndig til at styre sin egen økonomi så er man også umyndig til at styre landets økonomi.

... Og for mig at se er der stor forskel på at have brug for hjælp til at styre sin økonomi og derfor afgive en fuldmagt og på at være taget under værgemål
3
Brugeravatar
Sophies-mor
Kort karma: 475
Likede indlæg: 3920

Indlægaf Sophies-mor » 22. okt 2018, 06:07

Nu kan man jo komme under værgemål af mange årsager.
Men hvis man ikke er i stand til at træffe voksne, rationelle beslutninger - hvilket mange under værgemål IKKE er, så skal man heller ikke stemme.
2
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Lurende Peber
Kort karma: 364
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 3552

Indlægaf Lurende Peber » 22. okt 2018, 06:45

Tjah. Jeg husker et interview med Niels Helveg Petersen (Rad.V), som var økonomiminister dengang. Hans hustru tog sig af hjemmets økonomi, fordi NHP ikke kunne overskue det.
Det kan der være flere grunde til, men at man ikke kan styre sin egen økonomi er tydeligvis ikke et problem for at blive økonomiminister. Så bør det heller ikke diskvalificere stemmeretten.
Ellers skal vi omstrukturere vores demokratiske grundlag.
Det er der naturligvis også både fordele og ulemper ved.
3
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Kort karma: 742
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 8884

Indlægaf Madam Pomfrey » 22. okt 2018, 06:54

Artem skrev:Hvis man er umyndig til at styre sin egen økonomi så er man også umyndig til at styre landets økonomi.

Så i og med at du satte et kryds på en stemmeseddel for 2½ år siden, så er det dig der styrer landets økonomi?? :forvirret2:
Det er jo en latterlig sammenligning!

Som økonomisk umyndiggjort kan man sagtens have en holdning til hvem af vores politikere der varetager landets interesser bedst, man har nogen man er mere enige med end andre, og det kan være sig overordnet såvel som på enkelt punkter, ligesom det kan være det for alle os andre.
At man ikke kan varetage egen økonomi, handler altså ikke om at man ikke kan have holdninger til politik.

Dertil, så er det heller ikke nødvendigvis en personlig beslutning at blive økonomisk umyndig gjort, det er typisk et valg truffet af pårørende, og fordi de er bange for at den enkelte misbruger egne midler eller at andre gør det. Og det er forholdsvis let får domstolene til at kende et udviklingshæmmet menneske økonomisk umyndig.

Jeg arbejder med denne gruppe af mennesker, og det er måske 10-20% der er umyndiggjort (af den tunge gruppe, som bor i døgndækkede botilbud), de øvrige 80-90% kan uanset graden af deres handicap gå ned og stemme til div. valg - og dermed styre landets og kommunens økonomi ;)
Senest rettet af Madam Pomfrey 22. okt 2018, 09:01, rettet i alt 2 gange.
4
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
hotlips
Kort karma: 260
Likede indlæg: 4794

Indlægaf hotlips » 22. okt 2018, 07:06

Jeg synes i forvejen loven var for løs, jeg har selv stået og åbnet bunker af stemmesedler for folk der ikke kunne huske deres eget navn, på de somatiske plejehjem kan man få lov til at hjælpe beboerne og ingen checker hvor åndsnærværende de er.

Selvom man kommer på demens plejehjem så mister man ikke stemmeretten og det er sq ikke grænsetilfælde der kommer der.

Ingen tvivl om at folk med fysiske handicaps ikke skal rammes af den slags, men hvis der er tvivl om ens åndsevner og det i en grad så man har fået en værge, nej, så mener jeg så afgjort ikke man skal have lov til at stemme.
6
Brugeravatar
annellaII
Kort karma: 19
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 344

Indlægaf annellaII » 22. okt 2018, 07:20

Nu er det vel ikke sådan, at alle os, der har stemmeret, styrer landets økonomi vel?

Hvad med alle dem, der står i RKI og de forgældede deltagere i "Luksusfælden", burde de så ikke alle få frataget stemmeretten, for sidstnævnte kan helt sikkert ikke styre landets økonomi? :forvirret:
0
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 823
Likede indlæg: 11743

Indlægaf dgd2007 » 22. okt 2018, 08:11

Det skal altså være forholdsvis grelt for at folk bliver umyndiggjort, ikke bare at man lader konen styre regnskaberne derhjemme. :)
Så umiddelbart lyder det jo meget rimeligt at man heller ikke har stemmeret - sådan som det er nu.
Det er rigtigt at der kan være nogle der er blevet demente eller noget, hvor der ikke er taget stilling til om de burde umyndiggøres, men det er vel ikke det allerbedste argument for dem som allerede er det.

Disclaimer: Det er min umiddelbare reaktion - jeg har ikke tænkt over spørgsmålet før.
2
Brugeravatar
Madam
Kort karma: 3
Likede indlæg: 189

Indlægaf Madam » 22. okt 2018, 08:59

Er der ikke fare for, at både retarderede og psykisk syge kan manipuleres til hvad som helst af værge, familie etc..

Men mener heller ikke ludomaner, og andre der har sat sig i gæld, uden en kinamands chance for nogensinde at kunne betale gælden, hvis ikke de får en kæmpe lottogevinst, skulle afskæres for at stemme???

Burde der ikke være et loft over, hvor meget man må gældsætte sig, der er jo i hvert fald den konsekvens, at man kan komme i RKI, så man de fleste seriøse steder afholdes for at sætte sig i yderligere gæld?!
0
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
Sophies-mor
Kort karma: 475
Likede indlæg: 3920

Indlægaf Sophies-mor » 22. okt 2018, 09:17

Lurende Peber skrev:Tjah. Jeg husker et interview med Niels Helveg Petersen (Rad.V), som var økonomiminister dengang. Hans hustru tog sig af hjemmets økonomi, fordi NHP ikke kunne overskue det.
Det kan der være flere grunde til, men at man ikke kan styre sin egen økonomi er tydeligvis ikke et problem for at blive økonomiminister. Så bør det heller ikke diskvalificere stemmeretten.
Ellers skal vi omstrukturere vores demokratiske grundlag.
Det er der naturligvis også både fordele og ulemper ved.

Overskue..
Pga. arbejdspres, altså tidsmangel? Eller..?
Mange er bedre til store linjer og ikke til detaljer, som fx. et husholdningsbudget.

Men når jeg tænker mennesker der er under værgeret, så tænker jeg altså ikke kun økonomi.
Og jeg fastholder, at kan man ikke træffe voksne, rationelle beslutninger, så skal man ikke have lov til at stemme. For dét om ikke andet, bør være en rationel beslutning hvad man stemmer og ikke pga. fornemmelser.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
fisken80
Kort karma: 279
Likede indlæg: 9671

Indlægaf fisken80 » 22. okt 2018, 09:40

dgd2007 skrev:Det skal altså være forholdsvis grelt for at folk bliver umyndiggjort, ikke bare at man lader konen styre regnskaberne derhjemme. :)
Så umiddelbart lyder det jo meget rimeligt at man heller ikke har stemmeret - sådan som det er nu.
Det er rigtigt at der kan være nogle der er blevet demente eller noget, hvor der ikke er taget stilling til om de burde umyndiggøres, men det er vel ikke det allerbedste argument for dem som allerede er det.

Disclaimer: Det er min umiddelbare reaktion - jeg har ikke tænkt over spørgsmålet før.

Men ham der nævnes i debatindlægget er jo under frivilligt værgemål, fordi han gerne vil have hjælp til at styre sin økonomi.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.
fisken80

Indlægaf fisken80 » 22. okt 2018, 09:41

Desuden må folk under værgemål jo altså gerne stemme til regions- og kommunalvalg samt til Europaparlamentet. Det synes jeg er relativt ulogisk.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.
fisken80

Indlægaf fisken80 » 22. okt 2018, 09:42

Fra indlægget:
"Han er voksen og har blot bedt om at få lidt hjælp til at styre sin økonomi."

"Mennesker der har valgt at få hjælp til at styre deres privatøkonomi. For eksempel ved en værge der beskytter dem mod at købe for dyre ting eller indgå uheldige aftaler."
0
SurSødSovs
Kort karma: 119
Likede indlæg: 815

Indlægaf SurSødSovs » 22. okt 2018, 17:11

fisken80 skrev:Fra indlægget:
"Han er voksen og har blot bedt om at få lidt hjælp til at styre sin økonomi."

"Mennesker der har valgt at få hjælp til at styre deres privatøkonomi. For eksempel ved en værge der beskytter dem mod at købe for dyre ting eller indgå uheldige aftaler."

Man laver en fuldmagt ikke et værgemål, hvis man har brug for hjælp til sin økonomi
2

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"