Jo, Søren Pind. Mennesker med handicap kan sagtens stemme

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: Jo, Søren Pind. Mennesker med handicap kan sagtens stemme

Indlægaf Madam » 22. okt 2018, 19:53

vibbsen skrev:
Madam skrev:Er der ikke fare for, at både retarderede og psykisk syge kan manipuleres til hvad som helst af værge, familie etc..

Men mener heller ikke ludomaner, og andre der har sat sig i gæld, uden en kinamands chance for nogensinde at kunne betale gælden, hvis ikke de får en kæmpe lottogevinst, skulle afskæres for at stemme???

Burde der ikke være et loft over, hvor meget man må gældsætte sig, der er jo i hvert fald den konsekvens, at man kan komme i RKI, så man de fleste seriøse steder afholdes for at sætte sig i yderligere gæld?!



Jeg håber ikke at jeg skal forstå dit indlæg som at man skal registreres i RKI uden at være dårlig betaler, hvis man har stiftet gæld af en vis størrelse, så man ikke kan optage yderligere gæld....

RKI er et register for dårlige betalere. Ikke for folk som har lånt for mange penge.

Så længe man kan betale sine afdrag må det være op til den enkelte hvor meget de vil låne....Det rager ikke samfundet.


Enig, så længe man betaler de aftalte afdrag, er der intet problem...

Sorry, min dårlige formulering. :)
Senest rettet af Madam 22. okt 2018, 20:06, rettet i alt 1 gang.
0
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Jo, Søren Pind. Mennesker med handicap kan sagtens stemme

Indlægaf Madam Pomfrey » 22. okt 2018, 19:56

Madam skrev:Er der ikke fare for, at både retarderede og psykisk syge kan manipuleres til hvad som helst af værge, familie etc..


Det er fare for at vi alle bliver manipuleret med... Politikerne gør en kæmpe stor indsats ifht netop dette, hvor de fortæller alt og alle hvor åndssvage og uansvarlige deres politiske modstandere er, de lover os en masse lækre ting, og holder måske 10% af det.... Og vi stemmer jo på dem alligeve.
Nogle stemmer det de plejer, fordi det er nemt og bekvemt, andre stemmer ud fra en enkelt hjertesag og en politikers løfte om at gøre en forskel netop der, andre påvirkes af forældre, partner, venner og deres politiske holdninger.


Men jeg vil dog vove at have så megen tillid til mine social-faglige kollegaer, at de faktisk hjælper den enkelte med at stemme det, denne gerne vil, og absolut ikke benytter sig at muligheden for at påvirke og manipulere.
Jeg har jobmæssigt været på sidelinjen ved en del valg. Vi har aldrig brugt brevstemme, men gået til stemmeboksene i fælles flok.
Forinden har vi f.x. lavet valgtest på computeren men dem der var i tvivl, andre har været helt klar over hvilket parti eller politiker de ønskede at sætte kryds ved, og hvorfor. Lige så sikre på deres valg, som jeg på mit.
Når man følger dem til stemmeboksen, så er der 2 x valgtilforordnede der går med i stemmeboksen, til de der måtte have behov for hjælp til at læse, og sætte kryds, således at det sikres at alt foregår korrekt.
Disse mennesker politiske overbevisning har aldrig påvirket min lyst eller vilje til at hjælpe dem med at være en del af demokratiet, og jeg kunne aldrig nogensinde drømme om at manipulere dem til at synes noget andet, for mig mere rigtigt.
5
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Maria86
Indlæg: 507
Tilmeldt: 3. maj 2016, 16:10
Kort karma: 8
Likede indlæg: 133

Re: Jo, Søren Pind. Mennesker med handicap kan sagtens stemme

Indlægaf Maria86 » 22. okt 2018, 20:34

hvor mange vil gå ned at stemme ud af de 2000 som for muligheden for det :gruble:
0
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Jo, Søren Pind. Mennesker med handicap kan sagtens stemme

Indlægaf vibbsen » 22. okt 2018, 20:38

Madam Pomfrey skrev:
Madam skrev:Er der ikke fare for, at både retarderede og psykisk syge kan manipuleres til hvad som helst af værge, familie etc..


Det er fare for at vi alle bliver manipuleret med... Politikerne gør en kæmpe stor indsats ifht netop dette, hvor de fortæller alt og alle hvor åndssvage og uansvarlige deres politiske modstandere er, de lover os en masse lækre ting, og holder måske 10% af det.... Og vi stemmer jo på dem alligeve.
Nogle stemmer det de plejer, fordi det er nemt og bekvemt, andre stemmer ud fra en enkelt hjertesag og en politikers løfte om at gøre en forskel netop der, andre påvirkes af forældre, partner, venner og deres politiske holdninger.


Men jeg vil dog vove at have så megen tillid til mine social-faglige kollegaer, at de faktisk hjælper den enkelte med at stemme det, denne gerne vil, og absolut ikke benytter sig at muligheden for at påvirke og manipulere.
Jeg har jobmæssigt været på sidelinjen ved en del valg. Vi har aldrig brugt brevstemme, men gået til stemmeboksene i fælles flok.
Forinden har vi f.x. lavet valgtest på computeren men dem der var i tvivl, andre har været helt klar over hvilket parti eller politiker de ønskede at sætte kryds ved, og hvorfor. Lige så sikre på deres valg, som jeg på mit.
Når man følger dem til stemmeboksen, så er der 2 x valgtilforordnede der går med i stemmeboksen, til de der måtte have behov for hjælp til at læse, og sætte kryds, således at det sikres at alt foregår korrekt.
Disse mennesker politiske overbevisning har aldrig påvirket min lyst eller vilje til at være en del af demokratiet, og jeg kunne aldrig nogensinde drømme om at manipulere dem til at synes noget andet, for mig mere rigtigt.


This.

Jeg har qua mit job af og til kontakt med bisiddere og værger. Og det er bestemt ikke mit indtryk at nogen af disse har andet end deres klienters interesser for øje....

Men OK...Når DF mener at skolebørn manipuleres af folkeskolelærerne..
https://www.folkeskolen.dk/644543/alex- ... VXVarLp3YM
.Og angiver dette som årsagen til at disse ikke kan få mere selvbestemmelse, så skal der såmænd nok også være nogen et eller andet sted på det politiske spektrum, som mener at bisiddere og værger manipulerer deres klienter og angiver dette som årsag til ikke at give selvsamme klienter stemmeret...

#fordumtildækning #jegbliversåtræt
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Jo, Søren Pind. Mennesker med handicap kan sagtens stemme

Indlægaf vibbsen » 22. okt 2018, 20:39

Maria86 skrev:hvor mange vil gå ned at stemme ud af de 2000 som for muligheden for det :gruble:


Det tænkte jeg også på.....2000 personer er næppe det som vælter demokratiet.....

Og hvis det er, så var demokratiet hvis allerede i problemer inden...
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Jo, Søren Pind. Mennesker med handicap kan sagtens stemme

Indlægaf Artem » 22. okt 2018, 20:50

Madam Pomfrey skrev:
Artem skrev:Hvis man er umyndig til at styre sin egen økonomi så er man også umyndig til at styre landets økonomi.


Så i og med at du satte et kryds på en stemmeseddel for 2½ år siden, så er det dig der styrer landets økonomi??

Ja jeg er med til at styre landets økonomi med min stemme.

For langt det meste politik handler grundlæggende om økonomi, med om man vil bruge mere eller mindre på A eller B

Når man er økonomisk umyndig er det fordi man ikke kan styre udgifter og indtægter. Ja eller kort fortalt vil bruge flere penge end der er. Hvor de rent politisk nok også vil stemme på partier og politikere der lover guld og grønne skove. Hvor de ikke vil have forståelsen for at hvis der blive bruge mange flere penge på et område, vil det betyde at der skal spares på et andet.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15286
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25610

Re: Jo, Søren Pind. Mennesker med handicap kan sagtens stemme

Indlægaf Delfin » 22. okt 2018, 21:13

Artem skrev:
Madam Pomfrey skrev:
Artem skrev:Hvis man er umyndig til at styre sin egen økonomi så er man også umyndig til at styre landets økonomi.


Så i og med at du satte et kryds på en stemmeseddel for 2½ år siden, så er det dig der styrer landets økonomi??

Ja jeg er med til at styre landets økonomi med min stemme.

For langt det meste politik handler grundlæggende om økonomi, med om man vil bruge mere eller mindre på A eller B

Når man er økonomisk umyndig er det fordi man ikke kan styre udgifter og indtægter. Ja eller kort fortalt vil bruge flere penge end der er. Hvor de rent politisk nok også vil stemme på partier og politikere der lover guld og grønne skove. Hvor de ikke vil have forståelsen for at hvis der blive bruge mange flere penge på et område, vil det betyde at der skal spares på et andet.


Selvom man ikke har forstand på økonomi i detaljer, kan man jo godt jo godt have en holdning til forskellige emner i politik. Dem vi har boende på mit arbejde, er ikke generelt uvidende eller med lav iq, det er nogle helt andre ting, der gør sig gældende, når de ikke kan styre egen økonomi 100%.
2
14 11 14
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16874
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20969

Re: Jo, Søren Pind. Mennesker med handicap kan sagtens stemme

Indlægaf Misantropen » 22. okt 2018, 22:41

vibbsen skrev:This.

Jeg har qua mit job af og til kontakt med bisiddere og værger. Og det er bestemt ikke mit indtryk at nogen af disse har andet end deres klienters interesser for øje....

Men OK...Når DF mener at skolebørn manipuleres af folkeskolelærerne..
https://www.folkeskolen.dk/644543/alex- ... VXVarLp3YM
.Og angiver dette som årsagen til at disse ikke kan få mere selvbestemmelse, så skal der såmænd nok også være nogen et eller andet sted på det politiske spektrum, som mener at bisiddere og værger manipulerer deres klienter og angiver dette som årsag til ikke at give selvsamme klienter stemmeret...

#fordumtildækning #jegbliversåtræt

"Lærerne skal overbevise os om, at de ikke indoktrinerer eleverne. Og så skal lærerne selvfølgelig have tillid til os politikere, at vi nu har tillid til dem."

:genert:
1
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9014
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21835

Re: Jo, Søren Pind. Mennesker med handicap kan sagtens stemme

Indlægaf Purple Haze » 23. okt 2018, 05:16

Jeg er på holdet der er imod.
Det er jo ikke for sjov skyld folk bliver umyndiggjort. Og de personer jeg har set som eksempler i div udsendelser, som har skulle representere gruppen, de har knap kunne tale, og skulle tales til som små børn for at de forstod spørgsmålene der blev stillet.

Og selvom det er begrænset hvor stor magt én stemme har, så er det jo med til at give medbestemmelse til at styre landet. Og det at styre landet er mere end :
Kan du godt lide indvandre sæt kryds her
Hvis du ikke kan lide indvandre så sæt kryds her
Selvom de politiske partier har gjort deres til at reducere politik til det, og det lader til st være det eneste rigtig mange mennesker går op i.
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Jo, Søren Pind. Mennesker med handicap kan sagtens stemme

Indlægaf Madam Pomfrey » 23. okt 2018, 05:24

SurSødSovs skrev:
Delfin skrev:
Artem skrev:
Madam Pomfrey skrev:
Artem skrev:Hvis man er umyndig til at styre sin egen økonomi så er man også umyndig til at styre landets økonomi.


Så i og med at du satte et kryds på en stemmeseddel for 2½ år siden, så er det dig der styrer landets økonomi??

Ja jeg er med til at styre landets økonomi med min stemme.

For langt det meste politik handler grundlæggende om økonomi, med om man vil bruge mere eller mindre på A eller B

Når man er økonomisk umyndig er det fordi man ikke kan styre udgifter og indtægter. Ja eller kort fortalt vil bruge flere penge end der er. Hvor de rent politisk nok også vil stemme på partier og politikere der lover guld og grønne skove. Hvor de ikke vil have forståelsen for at hvis der blive bruge mange flere penge på et område, vil det betyde at der skal spares på et andet.


Selvom man ikke har forstand på økonomi i detaljer, kan man jo godt jo godt have en holdning til forskellige emner i politik. Dem vi har boende på mit arbejde, er ikke generelt uvidende eller med lav iq, det er nogle helt andre ting, der gør sig gældende, når de ikke kan styre egen økonomi 100%.


Hvorfor er de så under værgemål i stedet for - som alle andre med den slags problemer - at udstede en fuldmagt og få hjælp til det aspekt?


Ganske givet fordi der er i det tilfælde man kun har udstedt fuldmagt, at man er i stand til at handle, agere og bestemme selv.
Jeg har en oplevelse af at langt de fleste umyndiggøres på pårørendes initiativ, og det med primært 3 årsager.
Forældre ønsker ikke deres voksne handicappede barn kommer i økonomisk knibe
Forældre vil beskytte deres barn imod misbrug af dennes økonomiske midler fra f.x. personale på bosteder, der har desværre over år været nogle rigtig grimme historier rundt omkring.
Forældre ønsker at være i kontrol med hvor meget der bruges af penge, og hvordan de penge bruges.

Dertil har jeg oplevet at ledelse har et fokus på at få beboere økonomisk umyndiggjort, da det fratager instiutionerne et ansvar, at der enten er en pårørende eller en ansat værge der varetager borgerens økonomi, hvorfor man på stedet kun har ansvar for at varetage "lommepenge økonomien"
Nogle har dog også kun værgemål på formue, fx arv, men råder selv over egne midler i form af pensions udbetaling.

Jeg har flere gange rådet pårørende til netop at vælge andre modeller, f.x. at sikre formuer ved at lave konti der kræver dobbelt underskrift for at kunne hæve pengene, samt have fuldmagt.
Og det netop med argument om at man som loven er p.t. fratager borgeren dennes demokratiske ret, men også fordi jeg igen og igen og igen oplever HVOR tungt det er at danse med værgemål, regnskaber osv.

Lige pludselig sidder der en højere instans der gør sig kloge på hvorvidt et ønske er værdigt nok, til at man får udbetalt egne økonomiske midler.
jeg har oplevet borgere få afslag på ansøgninger, f.x. at få udbetalt et beløb til fejring af rund fødselsdag, hvor økonomisk værge kun ville godkende 50% af beløbet, og personen derfor ikke kunne fejre sin fødselsdag som først ønsket. Ansøgte beløb udgjorde ca. 10% af indestående formue.
Jeg har oplevet borgere får afslag på ansøgning om udbetaling af et beløb til en drømme-rejse, da det blev betragtet som fråds. Igen var der massere af penge på kontoen.
Dertil betaler den enkelte borger faktisk et anseeligt beløb på årsbasis for at have en økonomisk værge, hvis ikke det er en pårørende der har rollen, jeg mener det er op imod 6-8000 kr årligt. Så kan en formue hurtig forsvinde.
6
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
fisken80
Indlæg: 22073
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Jo, Søren Pind. Mennesker med handicap kan sagtens stemme

Indlægaf fisken80 » 23. okt 2018, 08:00

Og glem nu ikke, at de jo altså har stemmeret til EU-parlamentet - der vedtager budgetter, hvor vi taler om beløb, der er i en noget anden størrelsesorden end finansloven i Danmark...

Så jeg synes overhovedet ikke argumentet holder. Og selvfølgelig skal de have stemmeret også til folketinget.
3
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Jo, Søren Pind. Mennesker med handicap kan sagtens stemme

Indlægaf annellaII » 23. okt 2018, 09:24

Purple Haze skrev:Jeg er på holdet der er imod.
Det er jo ikke for sjov skyld folk bliver umyndiggjort. Og de personer jeg har set som eksempler i div udsendelser, som har skulle representere gruppen, de har knap kunne tale, og skulle tales til som små børn for at de forstod spørgsmålene der blev stillet.

Og selvom det er begrænset hvor stor magt én stemme har,

så er det jo med til at give medbestemmelse til at styre landet. Og det at styre landet er mere end :
Kan du godt lide indvandre sæt kryds her
Hvis du ikke kan lide indvandre så sæt kryds her
Selvom de politiske partier har gjort deres til at reducere politik til det, og det lader til st være det eneste rigtig mange mennesker går op i.


én stemme kan være afgørende, Konrad Adenauer blev valgt med kun én stemmes flertal, og blev Bundeskanzler i 14 år - såååååå
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16874
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20969

Re: Jo, Søren Pind. Mennesker med handicap kan sagtens stemme

Indlægaf Misantropen » 23. okt 2018, 10:53

Purple Haze skrev:Jeg er på holdet der er imod.
Det er jo ikke for sjov skyld folk bliver umyndiggjort. Og de personer jeg har set som eksempler i div udsendelser, som har skulle representere gruppen, de har knap kunne tale, og skulle tales til som små børn for at de forstod spørgsmålene der blev stillet.

Og selvom det er begrænset hvor stor magt én stemme har, så er det jo med til at give medbestemmelse til at styre landet. Og det at styre landet er mere end :
Kan du godt lide indvandre sæt kryds her
Hvis du ikke kan lide indvandre så sæt kryds her
Selvom de politiske partier har gjort deres til at reducere politik til det, og det lader til st være det eneste rigtig mange mennesker går op i.

Har de så ikke været omfattet af noget andet end økonomisk værgemål? :gruble:
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16874
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20969

Re: Jo, Søren Pind. Mennesker med handicap kan sagtens stemme

Indlægaf Misantropen » 23. okt 2018, 10:59

fisken80 skrev:Og glem nu ikke, at de jo altså har stemmeret til EU-parlamentet - der vedtager budgetter, hvor vi taler om beløb, der er i en noget anden størrelsesorden end finansloven i Danmark...

Så jeg synes overhovedet ikke argumentet holder. Og selvfølgelig skal de have stemmeret også til folketinget.

Og kommunal- og regionsvalg, men det er selvfølgelig en mindre detalje :D
0
fisken80
Indlæg: 22073
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Jo, Søren Pind. Mennesker med handicap kan sagtens stemme

Indlægaf fisken80 » 23. okt 2018, 11:53

Misantropen skrev:
fisken80 skrev:Og glem nu ikke, at de jo altså har stemmeret til EU-parlamentet - der vedtager budgetter, hvor vi taler om beløb, der er i en noget anden størrelsesorden end finansloven i Danmark...

Så jeg synes overhovedet ikke argumentet holder. Og selvfølgelig skal de have stemmeret også til folketinget.

Og kommunal- og regionsvalg, men det er selvfølgelig en mindre detalje :D


Jojo, det har jeg også skrevet tidligere. Det var bare for at sætte det i perspektiv i forhold til indflydelse på økonomi.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"