Jo, Søren Pind. Mennesker med handicap kan sagtens stemme

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16961
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1077
Likede indlæg: 21094

Re: Jo, Søren Pind. Mennesker med handicap kan sagtens stemme

Indlægaf Misantropen » 23. okt 2018, 12:11

fisken80 skrev:
Misantropen skrev:
fisken80 skrev:Og glem nu ikke, at de jo altså har stemmeret til EU-parlamentet - der vedtager budgetter, hvor vi taler om beløb, der er i en noget anden størrelsesorden end finansloven i Danmark...

Så jeg synes overhovedet ikke argumentet holder. Og selvfølgelig skal de have stemmeret også til folketinget.

Og kommunal- og regionsvalg, men det er selvfølgelig en mindre detalje :D


Jojo, det har jeg også skrevet tidligere. Det var bare for at sætte det i perspektiv i forhold til indflydelse på økonomi.

Nå sorry, det har jeg overset.
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15373
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25741

Re: Jo, Søren Pind. Mennesker med handicap kan sagtens stemme

Indlægaf Delfin » 23. okt 2018, 19:46

SurSødSovs skrev:
Delfin skrev:
Artem skrev:
Madam Pomfrey skrev:
Artem skrev:Hvis man er umyndig til at styre sin egen økonomi så er man også umyndig til at styre landets økonomi.


Så i og med at du satte et kryds på en stemmeseddel for 2½ år siden, så er det dig der styrer landets økonomi??

Ja jeg er med til at styre landets økonomi med min stemme.

For langt det meste politik handler grundlæggende om økonomi, med om man vil bruge mere eller mindre på A eller B

Når man er økonomisk umyndig er det fordi man ikke kan styre udgifter og indtægter. Ja eller kort fortalt vil bruge flere penge end der er. Hvor de rent politisk nok også vil stemme på partier og politikere der lover guld og grønne skove. Hvor de ikke vil have forståelsen for at hvis der blive bruge mange flere penge på et område, vil det betyde at der skal spares på et andet.


Selvom man ikke har forstand på økonomi i detaljer, kan man jo godt jo godt have en holdning til forskellige emner i politik. Dem vi har boende på mit arbejde, er ikke generelt uvidende eller med lav iq, det er nogle helt andre ting, der gør sig gældende, når de ikke kan styre egen økonomi 100%.


Hvorfor er de så under værgemål i stedet for - som alle andre med den slags problemer - at udstede en fuldmagt og få hjælp til det aspekt?


Lige nu har vi ikke nogen, og det er sjældent med vores målgruppe, men de er i den kategori, hvor det kunne/kan være aktuelt for nogle.
Der hvor det har været aktuelt, har der kun været tale om økonomisk værge.
Der findes økonomisk eller personligt værgemål, og man kan også have begge dele, og et værgemål kan være begrænset til bestemte områder.
Værgemål kan være frivillige eller ved dom. https://familieadvokaten.dk/emner/922.html

Inden den slags tiltag overhovedet bliver aktuelt, forsøger vi et samarbejde om økonomien på forskellige måder. Fuldmagt kan være en af dem, men så er den ikke udstedt til os. Det kan godt være, man gør det andre steder, men vi gør det i hvert fald ikke i min organisation for at holde personalets ryg fri for anklager. Har en pårørende en fuldmagt, går samarbejdet via indehaveren af fuldmagten. En fuldmagt betyder, at man kan gøre nogle ting på deres vegne, men ikke at man kan hindre dem i selv at handle.

Oftest hjælper vi dem med at lave en budgetkonto og evt en opsparingskonto til behov udover det sædvanlige, resten af rådighedsbeløbet bliver for nogles vedkommende fordelt på ½ - 1 uges kuverter, mens andre selv styrer resten på egen hånd, men så længe samarbejdet er frivilligt, er der intet som hindrer dem i at gå i banken og hæve flere penge, og forlanger de at få udbetalt penge fra næste uges kuvert, har de også ret til det, men vi forsøger selvfølgelig at tale fornuft.

Det er i øvrigt aldrig os, der er udpeget som værger. Det kan være en pårørende eller en beskikket advokat.
1
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15373
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25741

Re: Jo, Søren Pind. Mennesker med handicap kan sagtens stemme

Indlægaf Delfin » 23. okt 2018, 20:52

SurSødSovs skrev:
Ja. Det er jeg med på. Det, jeg ikke er med på, er, hvordan man kan forstå det og ikke mene, det påvirker ens egnethed til at stemme.


Jeg tror ikke, jeg forstår spørgsmålet

Jeg starter med at skrive, at de på trods af vanskeligheder med at styre økonomi, godt kan have en mening om politiske emner. Det er jo ikke meningen at de skal styre Danmarks økonomi, og de ved skam godt, at tager man penge et sted fra, så mangler de et andet. Problemet for dem er, at der kan være forskel på at vide det og at handle efter det, når man gerne vil i byen fredag aften pga deres andre vanskeligheder, som for deres vedkommende ikke handler om at være udviklingshæmmet.
1
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5085
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 503
Likede indlæg: 9838

Re: Jo, Søren Pind. Mennesker med handicap kan sagtens stemme

Indlægaf Tilly » 23. okt 2018, 21:00

De af jer som er imod lovændringen, synes I så at loven i stedet skulle strammes så den også kom til at omfatte alle udviklingshæmmede?

Jeg forstår nok ikke den fokus på folk der er under økonomisk værgemål.
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15373
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25741

Re: Jo, Søren Pind. Mennesker med handicap kan sagtens stemme

Indlægaf Delfin » 23. okt 2018, 21:06

SurSødSovs skrev:
Delfin skrev:
SurSødSovs skrev:
Ja. Det er jeg med på. Det, jeg ikke er med på, er, hvordan man kan forstå det og ikke mene, det påvirker ens egnethed til at stemme.


Jeg tror ikke, jeg forstår spørgsmålet

Jeg starter med at skrive, at de på trods af vanskeligheder med at styre økonomi, godt kan have en mening om politiske emner. Det er jo ikke meningen at de skal styre Danmarks økonomi, og de ved skam godt, at tager man penge et sted fra, så mangler de et andet. Problemet for dem er, at der kan være forskel på at vide det og at handle efter det, når man gerne vil i byen fredag aften pga deres andre vanskeligheder, som for deres vedkommende ikke handler om at være udviklingshæmmet.


Jeg må indrømme, jeg ikke forstår det. Det problem bør efter min mening løses inden for en fuldmagt og ikke under værgemål. Bruger man seriøst værgemål til det, så bør man ændre den praksis og i stedet anvende de ganske udmærkede instrumenter flertallet anvender i den situation - og bevare sin myndighed.

Det er chokerende for mig, hvis vi har et system, der anvender værgemål så lemfældigt.


Jeg er da ikke uenig i, at det bør løses på anden vis, det forsøger vi/og andre steder da også, og det ér sjældent, der gøres brug af det i den målgruppe og ikke umiddelbart en løsning vi anbefaler, men det er en mulighed. De tilfælde jeg kender til, har det været på forældres initiativ.
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15373
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25741

Re: Jo, Søren Pind. Mennesker med handicap kan sagtens stemme

Indlægaf Delfin » 23. okt 2018, 21:07

Husk på vi taler 2000 ud af Danmarks befolkning, så det er ikke hverdagskost
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"