Overtro

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Overtro

Indlægaf annellaII » 24. okt 2018, 05:17

* Det giver lykke at finde en firkløver.

* Det betyder ulykke at gå under en stige.

* Man må aldrig sidde 13 til bords - så vil en af gæsterne dø.

* Hvis man taber en bøtte salt, skal man smide noget salt tre gange over skulderen for at undgå ulykker.

* Et smadret spejl betyder syv års ulykke.

* En hestesko over døren giver held.

* Tallet 7 har altid været ensbetydende med held, mens 13 er det modsatte.

* En sort kat, der krydser din vej, betyder ulykke.

m.fl.


Er du overtroisk?


Jeg er - meget endda - jeg går aldrig under en stige, jeg har altid sørget for, at vi ikke sidder 13 til bords, et smadret spejl betyder 7 års ulykke, det kan jeg bekræfte, krydser en sort kat min vej, vender jeg om og går/kører tilbage.

Og nu til den 13. - jeg er født på en 13. og har tit haft fødselsdag på en fredag den 13., en dag der siden oldtiden siges at være forbundet med uheld og ondskab, det har jeg indtil nu heldigvis aldrig mærket noget til.

Interessant med tallet 13 er dog, at i mange skyskrabere findes 13. etage ikke, man kommer fra 12. til 14. etage. Ligeså med hotellers værelse nummer 13, det eksisterer ikke. I mange byer eksisterer husnummer 13. ikke i de ældre gader, således ikke i hverken Horsens eller Århus. Mange lufthavne har ikke udgang nummer 13, og mange fly har ikke plads nummer 13, heller ikke SAS.
0
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: Overtro

Indlægaf Madam » 24. okt 2018, 07:07

annellaII skrev:* Det giver lykke at finde en firkløver.

* Det betyder ulykke at gå under en stige.

* Man må aldrig sidde 13 til bords - så vil en af gæsterne dø.

* Hvis man taber en bøtte salt, skal man smide noget salt tre gange over skulderen for at undgå ulykker.

* Et smadret spejl betyder syv års ulykke.

* En hestesko over døren giver held.

* Tallet 7 har altid været ensbetydende med held, mens 13 er det modsatte.

* En sort kat, der krydser din vej, betyder ulykke.

m.fl.


Er du overtroisk?


Jeg er - meget endda - jeg går aldrig under en stige, jeg har altid sørget for, at vi ikke sidder 13 til bords, et smadret spejl betyder 7 års ulykke, det kan jeg bekræfte, krydser en sort kat min vej, vender jeg om og går/kører tilbage.

Og nu til den 13. - jeg er født på en 13. og har tit haft fødselsdag på en fredag den 13., en dag der siden oldtiden siges at være forbundet med uheld og ondskab, det har jeg indtil nu heldigvis aldrig mærket noget til.

Interessant med tallet 13 er dog, at i mange skyskrabere findes 13. etage ikke, man kommer fra 12. til 14. etage. Ligeså med hotellers værelse nummer 13, det eksisterer ikke. I mange byer eksisterer husnummer 13. ikke i de ældre gader, således ikke i hverken Horsens eller Århus. Mange lufthavne har ikke udgang nummer 13, og mange fly har ikke plads nummer 13, heller ikke SAS.


Hvem kan mon sige sig helt fri... :)

Når man ser på på bl.a. hotellers,lufthavnes og SASs undtagelse af alt med 13.

Sjovt, du også er en fra den 13., det er jeg nemlig også...og tilmed gift samme dato, og min gemal påstod altid, at det var hans lykketal, undtagen når der opstod uenigheder. ;)

Min far gav os allerede, da vi fik vores første lejlighed, en lille pose med en mønt, et lille stk. brød og salt, der skulle bringe lykke, og den har jeg endnu i en af mine køkkenskabe.

Og vi har altid haft salt til et æg... ;) :D

I "Matador" kommer Kristen Skjern men en sådan pose til Elizabeth Friis, da hun flytter i lejlighed, og fortæller at det er en gammel russisk skik.
0
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Overtro

Indlægaf Persnikedy » 24. okt 2018, 07:12

Jeg tror det eneste jeg bruger er 7-9-13 når jeg siger et eller andet der kunne komme tilbage og bide mig bagi.
Fx: "Jeg har, 7-9-13, ikke haft influenza i flere år", og er den helt slem så er det både bank under bordet og 7-9-13 i samme omgang
0
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Overtro

Indlægaf hotlips » 24. okt 2018, 07:33

Nej, men jeg synes heller ikke der er noget ondt i det som jeg ellers mener om anden religion, jeg anser det mest for en kulturting der er overleveret naturligt, og det er jo noget væsentligt andet end organiseret religion der søger at have indflydelse på samfundet.

Det er jo et ret interessant fænomen, man kan slå alle lande og stater i USA op, så har de deres egne regler og det synes jeg egentlig er meget skægt.
0
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9548
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26694

Re: Overtro

Indlægaf Santa » 24. okt 2018, 08:25

Nej, det er jeg ikke. Jeg synes at det er fjollet, for at være ærlig.
1
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22044

Re: Overtro

Indlægaf dgd2007 » 24. okt 2018, 08:48

Dmitra skrev:[...] Allah Subhana wa Ta'Ala [...]

Hvad er det? :genert: :gruble:
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22044

Re: Overtro

Indlægaf dgd2007 » 24. okt 2018, 08:49

Jeg kommer altid til at tænke på de der, sort kat, under stige etc. Men det er jo nok fordi man har fået det præsenteret i en meget påvirkelig alder i sin tid. Jeg tror egentlig ikke på det.
0
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Overtro

Indlægaf annellaII » 24. okt 2018, 08:53

Madam skrev:
annellaII skrev:* Det giver lykke at finde en firkløver.

* Det betyder ulykke at gå under en stige.

* Man må aldrig sidde 13 til bords - så vil en af gæsterne dø.

* Hvis man taber en bøtte salt, skal man smide noget salt tre gange over skulderen for at undgå ulykker.

* Et smadret spejl betyder syv års ulykke.

* En hestesko over døren giver held.

* Tallet 7 har altid været ensbetydende med held, mens 13 er det modsatte.

* En sort kat, der krydser din vej, betyder ulykke.

m.fl.


Er du overtroisk?


Jeg er - meget endda - jeg går aldrig under en stige, jeg har altid sørget for, at vi ikke sidder 13 til bords, et smadret spejl betyder 7 års ulykke, det kan jeg bekræfte, krydser en sort kat min vej, vender jeg om og går/kører tilbage.

Og nu til den 13. - jeg er født på en 13. og har tit haft fødselsdag på en fredag den 13., en dag der siden oldtiden siges at være forbundet med uheld og ondskab, det har jeg indtil nu heldigvis aldrig mærket noget til.

Interessant med tallet 13 er dog, at i mange skyskrabere findes 13. etage ikke, man kommer fra 12. til 14. etage. Ligeså med hotellers værelse nummer 13, det eksisterer ikke. I mange byer eksisterer husnummer 13. ikke i de ældre gader, således ikke i hverken Horsens eller Århus. Mange lufthavne har ikke udgang nummer 13, og mange fly har ikke plads nummer 13, heller ikke SAS.


Hvem kan mon sige sig helt fri... :)

Når man ser på på bl.a. hotellers,lufthavnes og SASs undtagelse af alt med 13.

Sjovt, du også er en fra den 13., det er jeg nemlig også...og tilmed gift samme dato, og min gemal påstod altid, at det var hans lykketal, undtagen når der opstod uenigheder. ;)

Min far gav os allerede, da vi fik vores første lejlighed, en lille pose med en mønt, et lille stk. brød og salt, der skulle bringe lykke, og den har jeg endnu i en af mine køkkenskabe.

Og vi har altid haft salt til et æg... ;) :D

I "Matador" kommer Kristen Skjern men en sådan pose til Elizabeth Friis, da hun flytter i lejlighed, og fortæller at det er en gammel russisk skik.


Den skik med mønt, brød og salt, bruges også i Tyskland - min første foræring af omtalte, har jeg også stadigvæk.

Og vi har også her i Tyskland en gammel overtro om, at man ikke må vaske tøj mellem jul og nytår, og den overtro har jeg uden undtagelse altid levet efter, men hold da helt op sikken masse vasketøj, jeg har at vaske 2. januar :)
1
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2926

Re: Overtro

Indlægaf thomassneum » 24. okt 2018, 09:17

Naaa..
Men jeg forsøger nu alligevel at helgarderer mig.
Jeg kaster ikke salt over skulderen, når en sort kat krydser vejen - jeg går dog ikke under en stige. :)
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Overtro

Indlægaf Pax Romana » 24. okt 2018, 09:18

dgd2007 skrev:
Dmitra skrev:[...] Allah Subhana wa Ta'Ala [...]

Hvad er det? :genert: :gruble:
De fleste muslimer tilføjer "(swt)" efter at have nævnt Allah. Dette er en akronym for de arabiske ord: "Subhanahu Wa Ta'ala", som groft oversat betyder "Den mest herlige, den højeste." Det er en måde for muslimer at forherlige Allah, når de nævner hans navn.
1
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22044

Re: Overtro

Indlægaf dgd2007 » 24. okt 2018, 10:29

Pax Romana skrev:De fleste muslimer tilføjer "(swt)" efter at have nævnt Allah. Dette er en akronym for de arabiske ord: "Subhanahu Wa Ta'ala", som groft oversat betyder "Den mest herlige, den højeste." Det er en måde for muslimer at forherlige Allah, når de nævner hans navn.

Nå, sådan noget mantra-noget :) Det drømte jeg for øvrigt engang at Dmitra prøvede at forklare mig.
Tak for oversættelsen!
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22044

Re: Overtro

Indlægaf dgd2007 » 24. okt 2018, 10:33

Apropos det, så synes jeg ikke nødvendigvis det er overtro at tro på en Gud - det er jo åbenlyst at intet af det vi kan se og kender til indtil videre, kan have fremkaldt hele universet - og livet.

Derimod at mene at det det har betydning om man siger en bestemt remse, og siger den korrekt, det er nok lige på grænsen efter min smag. Det ville ligesom være at gøre Guden lidt for menneskelig hvis den gik op i sådan noget.

Men ok, det kan måske godt være med til at minde en selv om et eller andet. :gruble:
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20481
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43963

Re: Overtro

Indlægaf paint » 24. okt 2018, 11:35

thomassneum skrev:Naaa..
Men jeg forsøger nu alligevel at helgarderer mig.
Jeg kaster ikke salt over skulderen, når en sort kat krydser vejen - jeg går dog ikke under en stige. :)


Er det ikke i højere grad rettidig omhu at undlade at gå under en stige? Hvis der er et sted, hvor man med en vis sandsynlighed, riskerer at få noget i hovedet, så er det da under en stige. Der står som regel én eller anden oppe på stigen og laver noget som kræver værktøj. ;)

ps. Jeg går heller aldrig under stiger
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2926

Re: Overtro

Indlægaf thomassneum » 24. okt 2018, 12:05

paint skrev:
Er det ikke i højere grad rettidig omhu at undlade at gå under en stige? Hvis der er et sted, hvor man med en vis sandsynlighed, riskerer at få noget i hovedet, så er det da under en stige. Der står som regel én eller anden oppe på stigen og laver noget som kræver værktøj. ;)

ps. Jeg går heller aldrig under stiger


Jo, det er rigtigt.
Men jeg tager også hatten af i kirken - og tager sjældent herrens ord i eder. :engel:

Men jeg er en mand af videnskaben. :træt3:
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Overtro

Indlægaf annellaII » 24. okt 2018, 12:53

dgd2007 skrev:
Dmitra skrev:[...] Allah Subhana wa Ta'Ala [...]


Hvad er det? :genert: :gruble:


Overtro :D
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"