English is my best ...

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
catnip
Indlæg: 4589
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:47
Kort karma: 667
Likede indlæg: 21048

Re: English is my best ...

Indlægaf catnip » 1. nov 2018, 08:39

Mit engelske er bedre end mit danske, både i skrift og tale. Jeg lyder fandme som Gitte Nielsen når jeg er hjemme i Danmark på besøg, for jeg bruger ikke dansk i min hverdag og har ikke gjort det i mange år.

Jeg bor i udlandet, er expat forsker og færdes i et engelsktalende miljø og er amerikansk gift. Jeg taler, tænker, skriver, læser og drømmer på engelsk.

Jeg har derfor ikke så meget indføling med hvordan det står til med det engelske blandt danskerne, men jeg er faktisk overrasket over at det skulle være på tilbagegang.
0
- Nevertheless she persisted -
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17843

Re: English is my best ...

Indlægaf Stitch » 1. nov 2018, 09:42

ExCoastal skrev:Engelsk har været mit hovedsprog i mange år, jeg taler kun dansk med familie og danske venner, og så hjælper det naturligvis at læse/skrive herinde og andre danske steder på nettet.

Men selvom man kan tale et sprog helt flydende, så kan man nemt løbe ind i problemer, når det kommer til udtryk, talemåder og vendinger, hvor det lyder helt åndssvagt, hvis man får rodet rundt i det. Så da jeg så de to skandinaviske fyre i Family Guy, så kunne jeg sagtens genkende mig selv :lol:

Når det kommer til det skriftlige, så er jeg helt på hjemmebane, specielt hvis jeg skal skrive tekniske dokumenter som f.eks. besvare en RFI (Request For Information), forfatte et white paper eller besvare tekniske spørgsmål fra en kunde. Jeg har mange gange fået tilsendt en tekst og blevet bedt om at give mit "spin" på det. Fedt nok :D


Jeg kom faktisk til at tænke på dig igår, da jeg så "Politijagt i USA", hvor man følger 3 danskere, der er flyttet til USA og er betjente derovre. De taler nemlig et fint men lettere anglificeret dansk. Forestiller mig dit er ligeså.
0
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: English is my best ...

Indlægaf Sof » 1. nov 2018, 09:47

Stitch skrev:
ExCoastal skrev:Engelsk har været mit hovedsprog i mange år, jeg taler kun dansk med familie og danske venner, og så hjælper det naturligvis at læse/skrive herinde og andre danske steder på nettet.


Jeg kom faktisk til at tænke på dig igår, da jeg så "Politijagt i USA", hvor man følger 3 danskere, der er flyttet til USA og er betjente derovre. De taler nemlig et fint men lettere anglificeret dansk. Forestiller mig dit er ligeså.


Apropos det program - ham der Terminator typen, som jeg ikke ved hvad hedder, men han er kæmpe stor/høj, nogle gange er hans engelske virkelig funky. Og grunden til at jeg har døbt ham Terminator, han lyder sådan helt mekanisk. Ved ikke om det er den amerikanske dialekt i det område han bor i, som har gjort hans accent sjov, men har et par gange tænkt at det er vildt at alle de indfødte helt forstår hvad han siger, for han taler ret specielt.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: English is my best ...

Indlægaf dgd2007 » 1. nov 2018, 11:04

Animi skrev:JP har en lidt anden tilgang til det :-D

Ah, jeg vil nu også tilslutte mig JP's udlægning i denne sag :)
Nr. 5 ud af 80, eller hvad det var, er da ret godt. Politikens artikel/overskrift var noget pjat.

Det er nok delvis en dårlig undskyldning, men jeg kender en amerikaner som har boet her et par år, og han hævder at det er umuligt at lære dansk fordi alle kan tale så godt engelsk. :fløjt:
0
Brugeravatar
ExCoastal
Indlæg: 1883
Tilmeldt: 27. aug 2015, 20:31
Kort karma: 250
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 5170

Re: English is my best ...

Indlægaf ExCoastal » 1. nov 2018, 18:39

Stitch skrev:
ExCoastal skrev:Engelsk har været mit hovedsprog i mange år, jeg taler kun dansk med familie og danske venner, og så hjælper det naturligvis at læse/skrive herinde og andre danske steder på nettet.

Men selvom man kan tale et sprog helt flydende, så kan man nemt løbe ind i problemer, når det kommer til udtryk, talemåder og vendinger, hvor det lyder helt åndssvagt, hvis man får rodet rundt i det. Så da jeg så de to skandinaviske fyre i Family Guy, så kunne jeg sagtens genkende mig selv :lol:

Når det kommer til det skriftlige, så er jeg helt på hjemmebane, specielt hvis jeg skal skrive tekniske dokumenter som f.eks. besvare en RFI (Request For Information), forfatte et white paper eller besvare tekniske spørgsmål fra en kunde. Jeg har mange gange fået tilsendt en tekst og blevet bedt om at give mit "spin" på det. Fedt nok :D


Jeg kom faktisk til at tænke på dig igår, da jeg så "Politijagt i USA", hvor man følger 3 danskere, der er flyttet til USA og er betjente derovre. De taler nemlig et fint men lettere anglificeret dansk. Forestiller mig dit er ligeså.


Det er det måske, det er svært for mig selv at bedømme. På den anden side ville jeg nok blive drillet af min familie og danske venner, hvis det var noget, der var meget tydeligt :D
0
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17843

Re: English is my best ...

Indlægaf Stitch » 2. nov 2018, 07:53

Sof skrev:
Stitch skrev:
ExCoastal skrev:Engelsk har været mit hovedsprog i mange år, jeg taler kun dansk med familie og danske venner, og så hjælper det naturligvis at læse/skrive herinde og andre danske steder på nettet.


Jeg kom faktisk til at tænke på dig igår, da jeg så "Politijagt i USA", hvor man følger 3 danskere, der er flyttet til USA og er betjente derovre. De taler nemlig et fint men lettere anglificeret dansk. Forestiller mig dit er ligeså.


Apropos det program - ham der Terminator typen, som jeg ikke ved hvad hedder, men han er kæmpe stor/høj, nogle gange er hans engelske virkelig funky. Og grunden til at jeg har døbt ham Terminator, han lyder sådan helt mekanisk. Ved ikke om det er den amerikanske dialekt i det område han bor i, som har gjort hans accent sjov, men har et par gange tænkt at det er vildt at alle de indfødte helt forstår hvad han siger, for han taler ret specielt.


Jeg kan godt se hvad du mener :lol2: Jeg synes nu ikke det er så slemt. Han er da ret nem at forstå. Jeg er vild med ham der Keld. Han virker SÅ sød og empatisk.
0
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17843

Re: English is my best ...

Indlægaf Stitch » 2. nov 2018, 07:54

ExCoastal skrev:Det er det måske, det er svært for mig selv at bedømme. På den anden side ville jeg nok blive drillet af min familie og danske venner, hvis det var noget, der var meget tydeligt :D


Uden tvivl. People are not nice :lol2:

Måske ville skulle have den der lydfils tråd igen? Ligesom skrifttråden? Det var tider :lun:
0
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: English is my best ...

Indlægaf Wizzze » 7. nov 2018, 12:25

At dømme efter Tv2´s journalister, som er sendt ud for at dække amerikanske reaktioner på valget her til lands, så passer det med at danskerne bliver dårligere til engelsk, damn det var pinligt at høre på, mine tæer er helt krøllede :tie:
0
Do as I say! :whip:

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"