English is my best ...

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

English is my best ...

Indlægaf Wizzze » 31. okt 2018, 10:55

Danskernes evner udi engelsk er i tilbagegang, vi falder bagud i forhold til vores skandinaviske naboer.

https://politiken.dk/kultur/art6806687/ ... -svenskere

Er engelsk en del af din hverdag, f.eks. i forbindelse med uddannelse eller job?

Oplever du at engelsk er i tilbagegang? jeg ville have troet det vandt mere og mere indpas, med alle de sociale medier, streaming, it i hverdagen osv. :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11309
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1793
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23385

Re: English is my best ...

Indlægaf Mani » 31. okt 2018, 10:59

Men er vores evner i tilbagegang eller er vores skandinaviske naboer i mere fremgang end vi er?

Jeg bruger engelsk på min arbejdsplads - både i kommunikation med kunder over hele verden og i dialogen med mine internationale kolleger.
Derudover skriver jeg en del på et hobbyforum, hvor engelsk er hovedsproget.
Senest rettet af Mani 31. okt 2018, 11:00, rettet i alt 1 gang.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: English is my best ...

Indlægaf kidkomb » 31. okt 2018, 10:59

Vi har en del engelsktalende kunder, så ja, det er en, omend ikke stor, del af min hverdag.
Min udtale er så britisk at jeg ofte bliver komplimenteret for den af englændere, men mit ordforråd er ikke imponerende set i forhold til. Jeg er flydende i engelsk, men kunne godt tænke mig at blive bedre.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: English is my best ...

Indlægaf HappyPaww » 31. okt 2018, 11:01

Jeg er nok tæt på at være lige så flydende i engelsk som i dansk. Arbejder på engelsk til daglig, og har altid haft sprogøre og nemt ved det. Min lidt sære klæbehjerne gør at ord jeg hører fx i film eller noget ret nemt sætter sig fast så mit ordforråd er stort.

Det undrer mig at danskerne er blevet dårligere, men min opfattelse af især svenskerne og nordmændenes engelske er også ret dårlig, nok mest pga deres virkeligt tykke accent. Dansk accent på engelsk kan også være virkelig slem, men synes ikke det er ligeså fremtrædende som vores nabolandes, og især de unge synes jeg har ganske fin udtale generelt. Medier og computerspil især tror jeg hjælper meget på det.
Senest rettet af HappyPaww 31. okt 2018, 11:02, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2926

Re: English is my best ...

Indlægaf thomassneum » 31. okt 2018, 11:02

Wizzze skrev:Danskernes evner udi engelsk er i tilbagegang, vi falder bagud i forhold til vores skandinaviske naboer.

https://politiken.dk/kultur/art6806687/ ... -svenskere

Er engelsk en del af din hverdag, f.eks. i forbindelse med uddannelse eller job?

Oplever du at engelsk er i tilbagegang? jeg ville have troet det vandt mere og mere indpas, med alle de sociale medier, streaming, it i hverdagen osv. :gruble:


Jeg anvender engelsk i alle min rapporteringer og møder osv. på arbejdet.
Jeg har ikke fået klager endnu.

På hjemmefronten kommunikerer min datter mere på engelsk, end på dansk - altså med venner. :)
Det skyldes hun har en stor interesse for japanske tegneserier, rollespil og walks osv. og derigennem har mange internationale venner. Hun klarer sig fint.

Jeg kan alligevel godt tro at vi har mange børn i folkeskolen, som vi ikke får hevet op på niveau. Der har jo været en del udfordringer i folkeskolen over de sidste år.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: English is my best ...

Indlægaf Kattefjæs » 31. okt 2018, 11:08

Jaaa det er en del af min hverdag må man sige. :lol:

Mit engelske har længe været på native speaker level og der er som regel ikke nogen som opdager at jeg er udlænding hvis ikke jeg selv gør opmærksom på det.

Det er ikke noget problem at tale helt almindeligt skoleengelsk, det er jo det man lærer og det som de fleste har brug for. Jeg møder dog en del efterhånden som søger job herovre og har et urealistisk billlede af deres egne evner og tror at de er væsentligt bedre end de er.

Der er sådan en forestilling om at ALLE danskere er gode til engelsk fordi vi jo lærer det i skolen, og det virker som om at det får nogle til at mene at de ikke behøver gøre en indsats, tjekke deres arbejde eller forsøge at blive bedre - de ER jo bare gode, for de er danskere, og danskere er gode, så sådan er det bare. :lol:

Men arbejdsgivere gider altså ikke se ansøgninger fyldt med fejl, så det er ikke en særlig god strategi i det lange løb.

Jeg tror i øvrigt ikke at man bliver bedre til et sprog bare fordi man streamer, bruger sociale medier osv. Vi har en tendens til at samle ord og grammatik op ad den vej, fremfor på gammeldags manér i klasseværelset. Derfor går vi hele tiden rundt og kopierer hinandens fejl... Det bliver vi jo ikke bedre af.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20487
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43978

Re: English is my best ...

Indlægaf paint » 31. okt 2018, 11:24

Jeg bruger dagligt engelsk på mit arbejde. Men generelt, uden for min arbejdsplads, er det ikke mit indtryk at danskerne er blevet dårligere til engelsk. Gad vide om der egentlig, i realiteten, er den store forskel mellem f.eks Danmark og Sverige (som ligger nr. 1). Testen der refereres til, opgiver forskellen til 2% (Danmark - Sverige)
Men Sverige bruger flere penge på uddannelse, her er der en vis forskel. Gennemsnitsniveauet i EU (penge til uddannelse) er 14%. Sverige bruger 15.2% og Danmark bruger 13.8%. Plejer de ikke at sige (politikerne) at vi har verdens dyreste skole/uddannelsessystem?

ps. Til gengæld er vi rigere end svenskerne og 10% flere i Danmark, er på internettet (tag den, Sverige) ;)

https://www.ef-danmark.dk/epi/compare/regions/dk/se/
Senest rettet af paint 31. okt 2018, 11:25, rettet i alt 1 gang.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: English is my best ...

Indlægaf Wizzze » 31. okt 2018, 11:24

Min hverdag er også mere engelsk end dansk, faktisk er debatten nok det sted jeg bruger dansk mest :lol:
Ellers foregår næsten kommunikation både mundtligt og skriftlig på engelsk, faktisk er der også mange butikker og restauranter i Kbh, hvor ting foregår foregår på engelsk, pga. udenlandsk personale.

Jeg kan huske at dengang the julekalender blev sendt første gang, der var nogle eksperter fremme med kritik, fordi det kunne gå ud over vores sprog egenskaber, men det er jo evigheder siden, så det kan vel ikke være sådan noget som påvirker vores evner? :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: English is my best ...

Indlægaf FormerlyKnownAs » 31. okt 2018, 11:25

Jeg taler og skriver så flydende engelsk som man kan uden at være indfødt. Mange bliver overrasket over at jeg ikke kommer fra et engelsktalende land. Jeg er vokset op med det som 2.
Sprog fra jeg var. 4-5 år. Vi taler det i stor udstrækning også i vores hjem for at vores søn hurtigere kommer til at tale det, selvom han nu klarer det ganske fint. Frygtede lidt de to måneder vi skal være i Dk om lidt, men vi aftalt at ham og jeg taler engelsk sammen. Han taler mere engelsk end danglish efterhånden så det er fint.

Ofte synes jeg selv at mit engelsk er smådårligt fordi jeg er nødt til at tale Asian-engelsk, forstået på den måde at folk her og i andre asiatiske ikke forstår mig hvis ikke jeg nedtoner fart, ordvalg osv.

Jeg bliver stadig overrasket over folk på min egen alder og plus 10 år ikke kan engelsk. Endnu mere hvis det er yngre.
1
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6176
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16144

Re: English is my best ...

Indlægaf Urtekussen » 31. okt 2018, 11:27

Jeg arbejder med salg og forsendelse af varer til hele verden. Derfor foregår en stor del af min arbejdsdag på engelsk, både i skrift og tale.
Jeg vil mene jeg er tæt på at være flydende, men ofte er jeg "tvunget" til at tale dårligere eller mere simpelt engelsk, fordi modtageren ikke er særligt dygtig.

Ved mange østeuropæiske chauffører har jeg helt opgivet og taler udelukkende dansk. Det fungerer lige så godt. :-D
1
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14808
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24920

Re: English is my best ...

Indlægaf sigge » 31. okt 2018, 11:53

Jeg bruger næsten udelukkende dansk i mit job, og derfor har jeg også været lidt udfordret de få gange, jeg har skullet kommunikere på engelsk. For en ting er at være nogenlunde flydende i almindelig dagligsprog, noget helt andet er pludselig at skulle tale/skrive teknisk engelsk.

Jeg har tidligere fået at vide, at jeg har et stort ordforråd, når jeg har skrevet på engelsk. Og jeg læser af og til en (skønlitterær) bog på engelsk for at holde det ved lige. I tale går det også ganske fint, selvom jeg nogle gange kludrer lidt i udtale eller snubler over ordene, hvis jeg bliver ivrig eller presset.

Jeg tænkte i øvrigt også på ift. undersøgelsen, om det er os, der er blevet dårligere, eller de andre, der er blevet bedre. Men det er jo svært at vide.
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Ladysparrow
Indlæg: 2674
Tilmeldt: 14. aug 2015, 11:50
Kort karma: 417
Geografisk sted: Skåne, Sverige
Likede indlæg: 6981

Re: English is my best ...

Indlægaf Ladysparrow » 31. okt 2018, 11:58

Min hverdag er primært engelsk. Jeg bor med min engelske kæreste og arbejdsmæssigt er koncernsproget engelsk.
Jeg foretrækker at læse bøger på engelsk og hører engelsk radio.

Dog veksler min kæreste og jeg til svensk (vi bor i Sverige) og det gør ingen af os godt, selvom vi er gode til svensk er det bare ikke det samme som at være flydende.
0
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: English is my best ...

Indlægaf Pax Romana » 31. okt 2018, 12:02

I NATO eller international regi er engelsk standard (selvom fransk også er godkendt).
Min fornemmelse er at niveauet hos det faste personel er ret højt.
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: English is my best ...

Indlægaf Sof » 31. okt 2018, 12:18

Jeg har boet og gået i international institution i udlandet som lille og i skole med en masse engelsktalende børn, så jeg snakkede engelsk før vi fik det som fag på skolen. Senere havde mit studie nok omkring 50-60% læsestof på engelsk. Mit seneste arbejde var på projekter, hvor man udelukkende snakkede engelsk.

Synes selv jeg er ok på engelsk, har et meget bredt ordforråd, også specielt fagtermer brugt i mit felt og kan fint slå over i det, selv hvis det lige kommer bag på en, uden at det bliver kluntet, som er der hvor jeg oftest hører det værste danglish.

Har søskende, med børn, der bor permanent i udlandet og kan nogle gange høre at min mor har lidt problemer med at snakke med børnebørnene, fordi de som de bliver ældre, kan sværere og sværere ord. Min mor har ikke snakket engelsk dagligt i snart 20 år. Så jeg tror helt klart det kræver en interesse eller jævnt brug at vedligeholde det.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: English is my best ...

Indlægaf dgd2007 » 31. okt 2018, 12:38

Fjollet artikel eller i hvert fald misvisende overskrift.
"Danskernes" engelskkundskaber kan da ikke være gået drastisk tilbage på et år? :gruble:
De gør da, så vidt jeg lige kunne se, heller ikke noget forsøg på at underbygge påstanden inde i artiklen.

Min seneste arbejdsplads var en IT-afdeling, hvor der blev brugt en del engelsk - og de fleste kunne klare sig med det. Det var dog ikke at engelsk var koncernsprog, men man var jævnligt i kontakt med engelsksproget materiale eller engelsksprogede personer.

Der var også nogle der blandede meget engelsk ind i det når de talte dansk ... populerede felterne, editerede teksten og deployede resultet :tie: Nogle gange virkede det fjollet, andre gange kan det være en god ide at bruge internationalt kendte fagtermer som alle ved, hvad betyder.

Nogle var selvfølgelig mere fancy end der var belæg for. Version tre-komma-to ... det skriver man jo på engelsk med punktum, og alle ved jo fra internettet hvad punktum hedder, så: Version three dot two :) (korrekt = point).
Eller der var en som krydrede sit danske med en del engelske ord som han ikke havde helt styr på: [det og det og det] "... og whatsoever" (korrekt = whatever).

Der var også en som i hvert fald ikke havde lært ret meget engelsk i skolen, men han var nu så sød: "It is standing on the blanket" = det står på blanketten. :lun:
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"