Smagløst at bruge bogbrænding som gimmick

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Kort karma: 20
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 373

Smagløst at bruge bogbrænding som gimmick

Indlægaf annellaII » 3. nov 2018, 10:08

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/smagloest-at-bruge-bogbraending-som-gimmick/7379666

Skrevet af Karen Bro

Da jeg forleden aften havde set to nyhedsindslag om nogle danskere, som forsøger at bortskaffe alle eksemplarer af en bestemt bog, var jeg godt, gammeldags forarget.

Tænk engang, at voksne og veluddannede mennesker i ramme alvor mener, at det er op til dem, hvad andre må have adgang til at læse.

Jeg er med på, at det handler om at skaffe opmærksomhed om sagen, når medlemmerne af Facebook-gruppen 'Farvel til Godnat og sov godt-bogen’ opstøver eksemplarer af en bog, de ikke kan lide, hvorefter de smider dem ud.

De ved godt, at de ikke kan slette indholdet, som de anser for skadeligt, helt og aldeles fra jordens overflade. Dummere er de ikke.

Jeg kan også forstå på det hele, at når aktivisterne har opfordret til afbrænding af bøgerne, så skal det ikke tages bogstaveligt. Det har været en måde, hvorpå de kunne komme frem i debatten.

En gruppe kvinder har sat sig for at opkøbe og brænde bogen Godnat og sov godt, hvor søvnmetoden beskrives. Og de har fået forlaget Gyldendal, der står bag udgivelsen, til at sende bogen til revurdering hos eksperter. Noget, der trods alt ikke sker hver dag på et forlag.

Men det er sådan set ligegyldigt. Det handler om princippet.

Jeg forstår slet ikke, hvad det er mødrene hidser sig op over, de kan jo undlade at læse bogen, det er for mig ren hysteri som mødrene opfører sig.

Din mening?
0
Brugeravatar
Madam
Kort karma: 3
Likede indlæg: 211

Re: Smagløst at bruge bogbrænding som gimmick

Indlægaf Madam » 3. nov 2018, 10:15

Bogbrændning giver mindelser om skrækkelige tider, og ligeledes tabte jeg meget for en ellers sympatisk Poul Nyrup, da han rev blade ud af en bog Anders Fogh havde udgivet.

Kunne man ikke bare nøjes med at fortælle omverdenen, hvad man mener om omtalte bog mundtligt som skriftligt?!
2
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
annellaII
Kort karma: 20
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 373

Indlægaf annellaII » 3. nov 2018, 10:22

Madam skrev:Bogbrændning giver mindelser om skrækkelige tider, og ligeledes tabte jeg meget for en ellers sympatisk Poul Nyrup, da han rev blade ud af en bog Anders Fogh havde udgivet.

Kunne man ikke bare nøjes med at fortælle omverdenen, hvad man mener om omtalte bog mundtligt som skriftligt?!

Det samme tænkte jeg, da jeg læste artiklen - et skrækkeligt minde fra fortiden -
1
Brugeravatar
Purple Haze
Kort karma: 304
Geografisk sted: Kbh. Østerport
Likede indlæg: 5446

Indlægaf Purple Haze » 3. nov 2018, 10:24

De der damer har sikkert ret i at de beskrevede metoder i bøgerne bestemt ikke er godt for børnene.
Men ligesom med vegan facister så anser jeg dem som en flok priviligerede narrøve det ender med at skade deres eller gode sag.
4
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Dmitra
Kort karma: 689
Likede indlæg: 8659

Indlægaf Dmitra » 3. nov 2018, 10:27

I disse digitale tider er det eneste man sender med en autodafè et mere eller mindre hysterisk signal om en utilfredshed over noget givent, intet får fortabt som før i tiden. Selve det at brænde en bog kan ikke få mit tis i kog, men en decideret autodafè kan, netop pga fortiden, så det der opnås er, imo, et skingert signal og en rippen op i en grim skik med grimme associationer der ikke hører 2018 til.
0
Life is the bitch, and death is her sister.
Sleep is the cousin, we're a fuckin' family picture :deer:
Brugeravatar
paint
Kort karma: 343
Likede indlæg: 14312

Indlægaf paint » 3. nov 2018, 10:49

Jeg synes egentlig, at hende Karen Bro 'nailer' det meget godt.

"Når de fører kampagne på denne måde, siger de i princippet til alle os andre, at de vil skide på, at vi bor i et land med ytringsfrihed og fri debat. For de ved bedre."

"Man kan f.eks. godt læse en bog og lade være med at rette sig efter, hvad der står i den."
8
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Nicolait
Kort karma: 63
Likede indlæg: 2044

Indlægaf Nicolait » 3. nov 2018, 11:26

Sålænge de selv har købt de kopier af bogen, som de brænder af, kan det ikke sætte mit pis i kog.
1
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
paint
Kort karma: 343
Likede indlæg: 14312

Indlægaf paint » 3. nov 2018, 11:31

Nicolait skrev:Sålænge de selv har købt de kopier af bogen, som de brænder af, kan det ikke sætte mit pis i kog.

Det gælder sikkert heller ikke forlaget, som har udgivet bogen. Det kan jo blive en ren guldbrube for dem. Hver gang de sender et nyt oplag på gaden, bliver det revet væk af bogbrænderne. ;)
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Confucius
Kort karma: 219
Likede indlæg: 4080

Indlægaf Confucius » 3. nov 2018, 11:34

annellaII skrev:
En gruppe kvinder har sat sig for at opkøbe og brænde bogen Godnat og sov godt, hvor søvnmetoden beskrives. Og de har fået forlaget Gyldendal, der står bag udgivelsen, til at sende bogen til revurdering hos eksperter. Noget, der trods alt ikke sker hver dag på et forlag.

Hvis de vil brænde bøgerne, efter de har købt dem, er det fjong med mig. Det er deres ejendom, og de kan ødelægge den, hvis de ønsker det.

Jeg tænker også at de ammehjerner er dummere end snot, når de ikke forstår sig på så simple mekanismer som udbud og efterspørgsel. Hvis det endelig lykkes dem at opkøbe alle bøgerne, så trykker forlaget jo bare endnu flere bøger. Samtidigt tjener forfatteren og forlaget endnu flere penge og får endnu mere omtale.

Jeg ville grine min røv i laser, hvis jeg var forfatteren, og fluks gå i gang med at skrive 2'eren.
1
Alle mennesker er lige - uanset om de er sorte, brune, gule, røde eller normale.
JoyNips
Kort karma: 606
Likede indlæg: 9857

Indlægaf JoyNips » 3. nov 2018, 11:44

Jeg har det med dem ligesom med de der sit-down offentlig amme-events: jeg er 100 % enig i budskabet og 100 % uenig i måden.
3
ajnaM
Kort karma: 306
Likede indlæg: 6465

Indlægaf ajnaM » 3. nov 2018, 13:08

Det giver i hvert fald omtale. Så hvis formålet er at markere sig i debatten, eller mener man at den konfrontatoriske stil kan føre til mere oplysning, så giver det fin mening.

Jeg er ikke enig i budskabet. Tværtimod er jeg meget, meget træt af den inkarnerede mor-mafia, der står bag dette tiltag. Det er de samme, der mener, at man kun kan være en ordentlig mor, hvis man bliver hjemmegående. At det kun er mødre, der kan være primære omsorgspersoner for deres børn (fordi det jo er dem, der ammer). At det er omsorgssvigt at aflevere sine børn i institution. At der kun er én rigtig måde at opdrage på, og de som ikke er enige, har ikke nogen forståelse for deres børns behov.

Jeg har sågar hørt argumentet for denne kampagne, at det er er arbejdsmarkedet, der presser kvinder til at få deres børn til at sove, så de kan komme på arbejde. :stoned:
8
ajnaM
Kort karma: 306
Likede indlæg: 6465

Indlægaf ajnaM » 3. nov 2018, 13:10

Men i øvrigt tror jeg ikke, formålet er at brænde bøgerne. Ved ikke, hvad de vil gøre ved dem - men formålet er at få dem af markedet. Eller bare lave en happening, der synliggør holdningen.
0
abcd
Kort karma: 140
Likede indlæg: 4818

Indlægaf abcd » 3. nov 2018, 13:37

annellaII skrev:Jeg forstår slet ikke, hvad det er mødrene hidser sig op over, de kan jo undlade at læse bogen, det er for mig ren hysteri som mødrene opfører sig.

Din mening?

Jeg kan ikke se problemet i at de gør opmærksom på en sag som betyder noget for dem, og medmindre de stjæler andres bøger og brænder dem, er der vist ikke noget juridisk at komme efter.

Hvis man mener noget er skadeligt for børn, giver det vel god mening at gøre opmærksom på det. Sådan tænker jeg de fleste har det, og det er vel på den måde det er blevet forbudt at slå børn.

Jeg deler deres forundring over metoden. Jeg prøvede den kort da vores første barn var helt lille, men det virkede helt forkert at forlade et grædende barn, så det droppede jeg hurtigt igen.
2
abcd
Kort karma: 140
Likede indlæg: 4818

Indlægaf abcd » 3. nov 2018, 13:40

Confucius skrev:
annellaII skrev:

Hvis de vil brænde bøgerne, efter de har købt dem, er det fjong med mig. Det er deres ejendom, og de kan ødelægge den, hvis de ønsker det.

Jeg tænker også at de ammehjerner er dummere end snot, når de ikke forstår sig på så simple mekanismer som udbud og efterspørgsel. Hvis det endelig lykkes dem at opkøbe alle bøgerne, så trykker forlaget jo bare endnu flere bøger. Samtidigt tjener forfatteren og forlaget endnu flere penge og får endnu mere omtale.

Jeg ville grine min røv i laser, hvis jeg var forfatteren, og fluks gå i gang med at skrive 2'eren.

Forlaget overvejer at trække bogen tilbage på grund af modstanden: http://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-10-3 ... n-og-soevn
0
Brugeravatar
icelady
Moderator
Kort karma: 794
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 17370

Indlægaf icelady » 3. nov 2018, 14:04

At de har et problem med den metode, der beskrives i bogen er fint nok.

Men at de på den måde vil pålægge andre, hvad andre bør gøre er hul i hovedet.

Og jeg synes det er endnu mere hul i hovedet, at forlaget nu vil overveje om de skal udgive bogen. fordi der er nogle der brokker sig.
5
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"