Smagløst at bruge bogbrænding som gimmick

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Smagløst at bruge bogbrænding som gimmick

Indlægaf Sangius » 5. nov 2018, 18:52

FruitFly skrev:
Sangius skrev:Hvordan jeg ville tackle en 6årig der får et flip i Netto er en helt anden sag, synes jeg :)

En seks-årig der får et flip i Netto trænger OGSÅ til omsorg. Ikke den is eller slikkepind hun insisterer på. Men opmærksomhed. Slip indkøbskurven. Sæt dig på gulvet. Hør hvad problemet er. Rum hende i hendes afmagt. Skid på de andre.


Jeg har personligt ikke udtalt mig om, hvordan jeg ville håndtere et indkøbsflip. Mine børn er for små endnu til at det er aktuelt.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: Smagløst at bruge bogbrænding som gimmick

Indlægaf Allmost_Famous » 5. nov 2018, 19:51

FruitFly skrev:
Sangius skrev:Hvordan jeg ville tackle en 6årig der får et flip i Netto er en helt anden sag, synes jeg :)

En seks-årig der får et flip i Netto trænger OGSÅ til omsorg. Ikke den is eller slikkepind hun insisterer på. Men opmærksomhed. Slip indkøbskurven. Sæt dig på gulvet. Hør hvad problemet er. Rum hende i hendes afmagt. Skid på de andre.

Personligt kan jeg garantere for, at jeg absolut ikke ville sætte mig på gulvet og være rummelig overfor en 6-årig, der fik et føl på tværs over ikke at få en slikkepind.
8
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: Smagløst at bruge bogbrænding som gimmick

Indlægaf Allmost_Famous » 5. nov 2018, 19:56

Jeg tænker, at sådan noget bogafbrænding er tåbeligt af flere årsager. Det kan dog ikke bringe mit pis i kog, at nogen helt lovligt køber en brugt bog og kyler den i brændeovnen derhjemme. Jeg havde bare valgt en anden løsning for at komme ud med budskabet.
3
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Smagløst at bruge bogbrænding som gimmick

Indlægaf FormerlyKnownAs » 5. nov 2018, 23:18

FruitFly skrev:
Sangius skrev:Hvordan jeg ville tackle en 6årig der får et flip i Netto er en helt anden sag, synes jeg :)

En seks-årig der får et flip i Netto trænger OGSÅ til omsorg. Ikke den is eller slikkepind hun insisterer på. Men opmærksomhed. Slip indkøbskurven. Sæt dig på gulvet. Hør hvad problemet er. Rum hende i hendes afmagt. Skid på de andre.


Jep. Det gjorde jeg, omend at han kun var 4, og lige præcis midt i Netto. To ældre damer havde fulgt optrinnet til at han blev ked af det siden småhysterisk. Da det var overstået kom de hen og sagde at det var dejligt at se omsorg fremfor skældud. Selvom jeg ikke var i tvivl om at det var det rigtige at gøre og den måde vi generelt gør tingene her i huset- og netto åbenbart, så er det altid rart når andre synes at man gør det godt, fremfor hvad man nok lige kunne være nervøs for, en nedgørelse ala lorteunge osv.

Altså hver reaktion til sin situation, men overordnet er jeg all in for omsorg, snak, forståelse og tid. Jeg bliver lidt træt af mig selv de morgener vi er sent på den og jeg skynder på ham og “kom nu, nu kommer vi for sent, få nu de sandaler på” osv...for det er jo mig som er den voksne og den der styrer tidsplan. Ligesom at jeg er den voksne der skal sørge for omsorg og tryghed for mit barn. Jeg anser ikke “græd dig i søvn eller til du brækker dig, for uanset hvad så hjælper ikke en skid”, for særlig omsorgsfuldt.
Senest rettet af FormerlyKnownAs 6. nov 2018, 00:27, rettet i alt 1 gang.
3
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32427

Re: Smagløst at bruge bogbrænding som gimmick

Indlægaf icelady » 6. nov 2018, 00:12

ajnaM skrev:
icelady skrev:At de har et problem med den metode, der beskrives i bogen er fint nok.

Men at de på den måde vil pålægge andre, hvad andre bør gøre er hul i hovedet.


Og jeg synes det er endnu mere hul i hovedet, at forlaget nu vil overveje om de skal udgive bogen. fordi der er nogle der brokker sig.


Det er jo ikke helt så enkelt, fordi der er tale om børneopdragelse. Hvis man rent faktisk mener - og det gør de her mennesker - at der er tale om omsorgssvigt, når man bruger de her metoder, så kan man omvendt argumentere for, at man rent faktisk har pligt til at blande sig?


Nu er min tilgang mere overordnet end lige dette specifikke tilfælde.

For hvad er så næste "projekt" folk begiver sig ud i. Begynder veganere at brænde bøger om madlavning med kød. Folk med en speciel tro, der brænder bøger, som omhandler andre trosretninger.

Jeg er skam enig i at den måde, som foreslåes i den bog næppe er den klogeste, men jeg mener at det er forkert at man på den måde vil indføre censur overfor andre.
4
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Smagløst at bruge bogbrænding som gimmick

Indlægaf Stars » 6. nov 2018, 04:57

FormerlyKnownAs skrev:
FruitFly skrev:
Sangius skrev:Hvordan jeg ville tackle en 6årig der får et flip i Netto er en helt anden sag, synes jeg :)

En seks-årig der får et flip i Netto trænger OGSÅ til omsorg. Ikke den is eller slikkepind hun insisterer på. Men opmærksomhed. Slip indkøbskurven. Sæt dig på gulvet. Hør hvad problemet er. Rum hende i hendes afmagt. Skid på de andre.


Jep. Det gjorde jeg, omend at han kun var 4, og lige præcis midt i Netto. To ældre damer havde fulgt optrinnet til at han blev ked af det siden småhysterisk. Da det var overstået kom de hen og sagde at det var dejligt at se omsorg fremfor skældud. Selvom jeg ikke var i tvivl om at det var det rigtige at gøre og den måde vi generelt gør tingene her i huset- og netto åbenbart, så er det altid rart når andre synes at man gør det godt, fremfor hvad man nok lige kunne være nervøs for, en nedgørelse ala lorteunge osv.


Det kunne jeg ikke med min hysteriske 4-årige. Har prøvet. Resultatet var, at hun blev endnu mere hysteriske og bankede baghovedet ned i gulvet :tie: hun skulle have fred til at rase færdig.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Smagløst at bruge bogbrænding som gimmick

Indlægaf FormerlyKnownAs » 6. nov 2018, 05:15

Stars skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
FruitFly skrev:
Sangius skrev:Hvordan jeg ville tackle en 6årig der får et flip i Netto er en helt anden sag, synes jeg :)

En seks-årig der får et flip i Netto trænger OGSÅ til omsorg. Ikke den is eller slikkepind hun insisterer på. Men opmærksomhed. Slip indkøbskurven. Sæt dig på gulvet. Hør hvad problemet er. Rum hende i hendes afmagt. Skid på de andre.


Jep. Det gjorde jeg, omend at han kun var 4, og lige præcis midt i Netto. To ældre damer havde fulgt optrinnet til at han blev ked af det siden småhysterisk. Da det var overstået kom de hen og sagde at det var dejligt at se omsorg fremfor skældud. Selvom jeg ikke var i tvivl om at det var det rigtige at gøre og den måde vi generelt gør tingene her i huset- og netto åbenbart, så er det altid rart når andre synes at man gør det godt, fremfor hvad man nok lige kunne være nervøs for, en nedgørelse ala lorteunge osv.


Det kunne jeg ikke med min hysteriske 4-årige. Har prøvet. Resultatet var, at hun blev endnu mere hysteriske og bankede baghovedet ned i gulvet :tie: hun skulle have fred til at rase færdig.


Som jeg skriver

Altså hver reaktion til sin situation,


Ligesom voksne så har børn jo også forskellige temperamenter. Min søn kan også blive ked af det, sur, frustreret og rasende, men hysteriske anfald får han ikke. Han har aldrig lavet den med at lægge sig på et gulv og været hysterisk. Derfor lyder det jo helt vildt voldsomt for mig at et barn kan ligge og banke hovedet ned i gulvet. Men det sker jo, det ved de fleste vist og hun er jo hverken den første eller sidste som gør det. Hvorfor man som forældre jo må håndtere den slags på den måde man ved at man har succes med. At det er at lade hende rase ud er jo som det er og hvis det er mest hensigtsmæssigt for alle parter, så er det jo det man skal gøre. Omsorg findes jo i mange former. Det er 100 gange bedre i min optik, end at råbe og skrige af hende, slæbe hende afsted og skælde ud herfra og til juleaften.

Dengang i Netto var det vist noget med at min søn havde fået lov til at vælge een ting og det havde han gjort, men så fandt han en ting mere og blev svært utilfreds med at han ikke måtte få to og sur og ked af det. Det må han gerne blive, men det ændrer ikke på at han er nødt til at vælge imellem hvilken ting han vil have og så må tale om det indtil han ikke er ked af det mere, har forsået den præmis der er og har valgt hvad han vil have.
1
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Smagløst at bruge bogbrænding som gimmick

Indlægaf hotlips » 6. nov 2018, 05:48

FormerlyKnownAs skrev:
Sangius skrev:Jeg anser bogen som en guide til omsorgssvigt.


Agree


Det er sq da lidt sært det kan tage en hel bog at forklare, hvis man ikke engang må røre ved dem så er det vel bare at lægge dem alene og så er den ged barberet.


Den bog var i vælten på den unævnelige da den kom frem og det har været kort før nulsukker regimet og "er det dit eller barnets behov" virkelig tog fat, der var en der fik hele turen bare for at have lånt den for at se hvad det var.

Det går jeg bestemt ikke ind for men jeg synes det har vist sig at de der har brændt dem af har haft en god sag og så synes jeg ikke der er noget at komme efter, det bliver lidt absurd at anklage dem for nazi tilbøjeligheder når det trods alt er spædbørn der risikerer at blive udsat for omsorgssvigt og jeg synes det er helt fint de har formået at få skabt røre nok til at forlaget nu vil få den vurderet.

Jeg har det vel lidt ambivalent, på den ene side tror jeg ikke på der er nogle ordentlige og kærlige forældre der vil bruge den, på den anden side så findes der jo de der gør en dyd ud af at fortælle hvor meget de har ignoreret det når deres børn har grædt og som i bund og grund betragter dem som nogle beregnende små sataner der kun er ude på at snyde sig til ekstra fordele og de risikerer jo at blive mere overbevist om at de har ret hvis de læser det i den bog.

Jeg har aldrig haft brug for alle mulige tiltag, han har altid sovet fantastisk, han kan godt finde på at græde lidt påtaget en sjælden gang men det ser jeg mest som at han prøver at forklare mig at han er mere ked af det end hans ord rækker til at forklare så jeg tager det nu stadig alvorligt og jeg synes det er meget lidt der ikke bliver taget brodden af bare ved at han får hjælp til at sætte ord på og så se på om det er noget vi kan gøre noget ved og så er der heller ikke så noget i det selvom det han har det svært med måske ikke lige kan løses på stedet.

jeg har ikke nogen forventning om at jeg kan ændre på hvad han føler omkring ting men fordi han er så stor så taler vi en del om hvordan man reagerer på det og han har jo selv en mening om hvordan andres opførsel påvirker omgivelserne så jeg synes ikke det er det store problem.

Men jeg synes det kan være rigtig svært at huske at når han nu er så stor og kan så meget, så kan det være svært at håndtere de voldsomme følelser og at sætte ord på det, men når man ser på hvor mange der er fuldvoksne der ikke kan forklare at de er stressede eller føler sig usikre og ude hvor de ikke kan bunde så er det vel også lidt meget at forvente som den største selvfølge af en dreng på 7.
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Smagløst at bruge bogbrænding som gimmick

Indlægaf LaScrooge » 6. nov 2018, 06:50

Jeg har funderet over kommunikationsmetoden og hvad den kan forstås som et udtryk for og jeg ser det mest som et udtryk for magtesløshed i et samfund, hvor der ikke længere er noget der er mere rigtigt end andet, hvor ingen ved bedre end andre, hvor det er muligt at afvise ekspertviden med, at man er ekspert på sit eget liv og alt det omfatter inklusive ens børn. Altså relativisme som føder sekteriske grupperinger og afløser informeret dialog hvor man sammen forhandler sig frem til noget, som er mere rigtigt. Det er jo en ekstrem måde at udtrykke sit standpunkt på, en ekstrem måde at kommunikere sin afstandtagen til andres holdninger på. Og det må betyde, at man ikke har tillid til den dialog, der føres, eller til dialog i det hele taget. Det er åbenbart ikke nok længere at sige "Jeg synes ikke metoden er god, fordi... [sådan og sådan, børns udvikling]", man hverken føler eller har erfaring med, at det nytter at indgå i en demokratisk dialog.

I stedet vælger man så den non-verbale pendant til at råbe: SE HER HVOR *FORKERT* JEG SYNES DET I GØR ER; DET ER SÅ FORKERT AT JEG *BRÆNDER* JERES BIBEL!

Og ligeså absurd er det jo, at der er folk der negligerer det man ved om spædbørns behov og lader dem græde sig i søvn, fordi det er rigtigt for vores familie-ish.

Absurd.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Smagløst at bruge bogbrænding som gimmick

Indlægaf FruitFly » 6. nov 2018, 18:42

icelady skrev:Nu er min tilgang mere overordnet end lige dette specifikke tilfælde.

For hvad er så næste "projekt" folk begiver sig ud i. Begynder veganere at brænde bøger om madlavning med kød. Folk med en speciel tro, der brænder bøger, som omhandler andre trosretninger.

Jeg er skam enig i at den måde, som foreslåes i den bog næppe er den klogeste, men jeg mener at det er forkert at man på den måde vil indføre censur overfor andre.

Censur er det vel ikke?
1
#Klimatosse
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Smagløst at bruge bogbrænding som gimmick

Indlægaf LaScrooge » 6. nov 2018, 23:11

FruitFly skrev:
icelady skrev:Nu er min tilgang mere overordnet end lige dette specifikke tilfælde.

For hvad er så næste "projekt" folk begiver sig ud i. Begynder veganere at brænde bøger om madlavning med kød. Folk med en speciel tro, der brænder bøger, som omhandler andre trosretninger.

Jeg er skam enig i at den måde, som foreslåes i den bog næppe er den klogeste, men jeg mener at det er forkert at man på den måde vil indføre censur overfor andre.

Censur er det vel ikke?


Bogbrænding er censur.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Smagløst at bruge bogbrænding som gimmick

Indlægaf paint » 6. nov 2018, 23:19

FruitFly skrev:
icelady skrev:Nu er min tilgang mere overordnet end lige dette specifikke tilfælde.

For hvad er så næste "projekt" folk begiver sig ud i. Begynder veganere at brænde bøger om madlavning med kød. Folk med en speciel tro, der brænder bøger, som omhandler andre trosretninger.

Jeg er skam enig i at den måde, som foreslåes i den bog næppe er den klogeste, men jeg mener at det er forkert at man på den måde vil indføre censur overfor andre.

Censur er det vel ikke?


Billede
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Kakro05
Indlæg: 536
Tilmeldt: 7. sep 2015, 19:24
Kort karma: 71
Likede indlæg: 449

Re: Smagløst at bruge bogbrænding som gimmick

Indlægaf Kakro05 » 7. nov 2018, 12:10

Bergen skrev:Jeg så den første kritik af bogen i Danmark i 2000 fra fagfolk. Det er ikke mit indtryk, at danske fagfolk har været så imponerede af den. Heldigvis. Den er rædselsfuld.
Jeg husker en undersøgelse i 2012 fra YouGov, hvor 42% af forældre havde brugt metoden i større eller mindre grad
Dét kom meget bag på mig.

Jeg forstår godt gruppens budskab om at afskaffe bogen, men mit indtryk er, at den i praksis er gledet ud af brug også hos forældre i dag?

Jeg oplevede den blev anbefalet i min terminsgruppe med min dreng fra 2015 :(
0
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23207

Re: Smagløst at bruge bogbrænding som gimmick

Indlægaf Mani » 7. nov 2018, 13:31

Mine drenge er fra 2002 og 2004. Jeg kan huske den var fremme dengang, men i begge de online termins/mødregrupper jeg var en del af blev der taget klart afstand fra metoden.

Men min yngste var enormt tryghedsøgende og vores sundhedsplejersken italesatte flere gange at jeg burde lære ham at ligge selv fremfor at lade ham være hos os. Det var jeg ikke enig i og jeg kunne godt have ønsket vikler havde været så meget fremme den gang, at jeg havde haft en.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Smagløst at bruge bogbrænding som gimmick

Indlægaf FruitFly » 7. nov 2018, 17:50

LaScrooge skrev:
FruitFly skrev:
icelady skrev:Nu er min tilgang mere overordnet end lige dette specifikke tilfælde.

For hvad er så næste "projekt" folk begiver sig ud i. Begynder veganere at brænde bøger om madlavning med kød. Folk med en speciel tro, der brænder bøger, som omhandler andre trosretninger.

Jeg er skam enig i at den måde, som foreslåes i den bog næppe er den klogeste, men jeg mener at det er forkert at man på den måde vil indføre censur overfor andre.

Censur er det vel ikke?


Bogbrænding er censur.

Censur kan vel strengt taget kun udøves af staten.
1
#Klimatosse

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"