Nærige krydstogtgæster skal holde sig væk!

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Nærige krydstogtgæster skal holde sig væk!

Indlægaf annellaII » 9. nov 2018, 10:03

https://ekstrabladet.dk/ferie/naerige-krydstogtgaester-skal-holde-sig-vaek/7382981

To populære destinationer for krydstogtrejsende turister har i den grad fået nok af at blive nasset på.

For mens de rejsende nyder godt af det eksotiske paradis Bahamas i Caribien og Bergens kunstneriske natur i Norge, så får lokalsamfundet ikke meget ud af at blive overrendt af turister, der ikke gider at bruge penge, når de går i land.

Derfor har myndighederne i både Bergen og på Bahamas valgt at stramme reglerne i forsøget på at få de nærige krydstogtgæster til at blive væk.

Det skriver Bergen Havn og Maritime Danmark.

Bergen, der ligger på Norges vestkyst, er blevet en yderst populær destination for krydstogtskibe i de seneste år, og således modtog byen over en halv million krydstogtgæster sidste år.

Problemet er bare, at det ofte regner i byen, hvilket betyder, at mange af krydstogtgæsterne bliver på skibene, når de ligger ved kaj, mens at dem, som bevæger sig ud i byen altså ikke bruger nok penge.

Ifølge Maritime Danmark bruger krydstogtgæsterne i gennemsnit kun omtrent 700 norske kroner, hvilket svarer til lige knap 550 danske kroner, og det - mener byen - bestemt ikke er nok i forhold til den slitage, de mange turister påfører miljøet.

Bergen strammede allerede reglerne sidste år ved at begrænse antallet af skibe til blot fire om dagen og maksimalt 9000 gæster i alt, men nu vil byrådet reducere antallet yderligere, så højst tre skibe med maksimalt 8000 passagerer i alt må lægge til kaj hver dag.

Enkelte byrådsmedlemmer ønsker endda efter sigende, at blot to skibe med højest 5000 passagerer til sammen skal tillades.

Udmeldningen fra Bergen kommer i kølvandet på ferieparadiset Bahamas', hvor myndighederne for nyligt har offentliggjort, at de ikke længere vil betale krydstogtrederier for at aflægge besøg, da myndighederne ikke mener, at østaten får noget ud af besøgene fra de nærige turister.



Jeg har indtrykket af, at det breder sig mere og mere, hvor turister er uønsket: Venedig, Barcelona, Madrid, Berlin, Hallstatt/Østrig m.fl og nu også Bergen i Norge og på Bahamas, om det så kun afhænger af turisternes nærighed, at de er ilde set, det ved jeg ikke, jeg selv holder mig langt væk fra bl.a. Berlin og Hallstatt, hvor turisterne færdes nu ikke pga deres nærighed, men jeg bryder mig nu engang ikke om at være de steder, hvor masseturismen florerer.

Derudover synes faktisk det er uforskammet af både Bergen og Bahamas at beskylde turister for at være nærige, ingen er vel som turist tvunget til at skulle bruge et vist beløb om dagen, når de besøger de to nævnt destinationer, jeg kender ikke priserne på Bahamas, men jeg kender priserne i Norge, og jeg forstår udmærket de turister, der ikke er villige til at bruge penge på de dyre priser Norge har alene på drikkevarer.

Din mening?
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Nærige krydstogtgæster skal holde sig væk!

Indlægaf Wizzze » 9. nov 2018, 10:20

Jeg sidder og prøver at finde ud af hvordan turisterne slider på Bergen, hvis de bliver på skibene fordi det regner? :gruble:
10
Do as I say! :whip:
Lys
Indlæg: 5808
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10458

Re: Nærige krydstogtgæster skal holde sig væk!

Indlægaf Lys » 9. nov 2018, 10:22

Problemet er jo, at turisterne slider på byen og kræver en masse infrastruktur, men hvis de ikke lægger nogen penge, så bliver det en omkostning for byen, at de kommer.

Måske skal man opkræve (større) betaling fra krydstogtskibene for kajpladsen, så regnskabet hænger bedre sammen?
5
Lys
Indlæg: 5808
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10458

Re: Nærige krydstogtgæster skal holde sig væk!

Indlægaf Lys » 9. nov 2018, 10:23

Wizzze skrev:Jeg sidder og prøver at finde ud af hvordan turisterne slider på Bergen, hvis de bliver på skibene fordi det regner? :gruble:


Man er måske stadig nødt til at have en infrastruktur klar, der kan håndtere turisterne. Men du har da en pointe.
0
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: Nærige krydstogtgæster skal holde sig væk!

Indlægaf Madam » 9. nov 2018, 10:25

Tror ikke det er nærighed, de har bare ikke noget at tilbyde turisterne, som de ønsker at eje, og drikkevarerne er i Norge så dyre, at man ikke bli'r tørstig.

De må op på dupperne og finde både varer og priser, der tiltaler krydstogtgæsterne.
0
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Nærige krydstogtgæster skal holde sig væk!

Indlægaf fisken80 » 9. nov 2018, 10:30

Wizzze skrev:Jeg sidder og prøver at finde ud af hvordan turisterne slider på Bergen, hvis de bliver på skibene fordi det regner? :gruble:


Der er en enorm miljømæssig belastning fra de skibe og samtidig slider de helt vildt på havnen.

Jeg forstår SÅ godt de byer. Det er det samme problem i Venedig og her forsøger de også at begrænse de store skibe. De her byer oplever ikke andet end udgifter ved krydstogtturisterne fordi de typisk har all inclusiv på skibene.
6
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Nærige krydstogtgæster skal holde sig væk!

Indlægaf annellaII » 9. nov 2018, 10:32

Wizzze skrev:Jeg sidder og prøver at finde ud af hvordan turisterne slider på Bergen, hvis de bliver på skibene fordi det regner? :gruble:


:gogo:
1
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Nærige krydstogtgæster skal holde sig væk!

Indlægaf annellaII » 9. nov 2018, 10:33

Lys skrev:Problemet er jo, at turisterne slider på byen og kræver en masse infrastruktur, men hvis de ikke lægger nogen penge, så bliver det en omkostning for byen, at de kommer.

Måske skal man opkræve (større) betaling fra krydstogtskibene for kajpladsen, så regnskabet hænger bedre sammen?


Jeg vil tro, at det koster byerne endnu flere penge, hvis der slet ingen turister kommer ;)
0
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: Nærige krydstogtgæster skal holde sig væk!

Indlægaf Madam » 9. nov 2018, 10:39

fisken80 skrev:
Wizzze skrev:Jeg sidder og prøver at finde ud af hvordan turisterne slider på Bergen, hvis de bliver på skibene fordi det regner? :gruble:


Der er en enorm miljømæssig belastning fra de skibe og samtidig slider de helt vildt på havnen.

Jeg forstår SÅ godt de byer. Det er det samme problem i Venedig og her forsøger de også at begrænse de store skibe. De her byer oplever ikke andet end udgifter ved krydstogtturisterne fordi de typisk har all inclusiv på skibene.


I Venedig er turisterne nok blevet advaret, det blev vi også af guiden, men da vi gerne ville opleve stemningen..og musikken på Markus Pladsen, satte vi også og fik vores livs dyreste cappuccino svarende til 75 danske kroner pr. stk. i 2005..

Tør ikke tænke på, hvad den koster i dag. :)
0
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Nærige krydstogtgæster skal holde sig væk!

Indlægaf fisken80 » 9. nov 2018, 11:10

annellaII skrev:
Lys skrev:Problemet er jo, at turisterne slider på byen og kræver en masse infrastruktur, men hvis de ikke lægger nogen penge, så bliver det en omkostning for byen, at de kommer.

Måske skal man opkræve (større) betaling fra krydstogtskibene for kajpladsen, så regnskabet hænger bedre sammen?


Jeg vil tro, at det koster byerne endnu flere penge, hvis der slet ingen turister kommer ;)


Øh, det må du lige forklare. Hvordan skulle det kunne koste Bergen penge, at krydstogtskibene holder sig væk, når passagererne ikke lægger nogen penge og byen samtidig skal betale for, at havnen vedligeholdes og for den miljøbelastning skibene er.
7
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Nærige krydstogtgæster skal holde sig væk!

Indlægaf fisken80 » 9. nov 2018, 11:11

Madam skrev:
fisken80 skrev:
Wizzze skrev:Jeg sidder og prøver at finde ud af hvordan turisterne slider på Bergen, hvis de bliver på skibene fordi det regner? :gruble:


Der er en enorm miljømæssig belastning fra de skibe og samtidig slider de helt vildt på havnen.

Jeg forstår SÅ godt de byer. Det er det samme problem i Venedig og her forsøger de også at begrænse de store skibe. De her byer oplever ikke andet end udgifter ved krydstogtturisterne fordi de typisk har all inclusiv på skibene.


I Venedig er turisterne nok blevet advaret, det blev vi også af guiden, men da vi gerne ville opleve stemningen..og musikken på Markus Pladsen, satte vi også og fik vores livs dyreste cappuccino svarende til 75 danske kroner pr. stk. i 2005..

Tør ikke tænke på, hvad den koster i dag. :)


Går man 50 meter væk fra Markuspladsen kan man opleve den ægte stemning af Venedig og man slipper for horrible turistpriser...
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Nærige krydstogtgæster skal holde sig væk!

Indlægaf Pax Romana » 9. nov 2018, 11:25

De økonomiske fordele ved turismen kan ofte opvejes af den "usynlige byrde". Der er en række årsager til, at dette er tilfældet fra den øgede efterspørgsel efter energi i højsæsonen (f.eks. hotelværelser og deres air con-enheder) til infrastruktur (f.eks. bortskaffelse og behandling af affald). Turisme vil ofte skabe flere udgifter end fordele for en økonomi.
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Nærige krydstogtgæster skal holde sig væk!

Indlægaf DetSorteCirkus » 9. nov 2018, 11:30

Det er en helt almindelig blanding af markedskræfter og statslig regulering, og ingen turister bliver nægtet adgang til stederne, eftersom krydstogtskibe ikke er den eneste måde at komme til Bahamas eller Bergen på.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Nærige krydstogtgæster skal holde sig væk!

Indlægaf DetSorteCirkus » 9. nov 2018, 11:33

Og ja, det ville da være noget uforskammet (og dumt image-wise), hvis politikerne gik ud og kaldte turisterne nærige og bad dem om at holde sig væk, men det gør de jo heller ikke. Det er bare journalistens vinkel på en i grunden ret kedelig historie.
1
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Nærige krydstogtgæster skal holde sig væk!

Indlægaf DenBruneMunk » 9. nov 2018, 11:44

Hvis Norge er et problem med priser, som flere forsøger at skrive, hvordan er priser så et problem i alle de andre lande som også nægter dem at ankomme der?
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"