Må man hænge sine forældre ud?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Madam
Kort karma: 5
Likede indlæg: 238

Må man hænge sine forældre ud?

Indlægaf Madam » 9. nov 2018, 10:20

Lægen Charlotte Bøving har på DR 1 lavet tre programmer med titlen ”Din psykopat!” om begrebet psykopati, hvor hun blandt andet har beskrevet sin afdøde far som en mand med psykopatiske træk. Han havde en stærk evne til at manipulere, han manglede empati og var voldelig og selvretfærdig.

https://www.kristeligt-dagblad.dk/medie ... raeldre-ud

"Og den slags må få enhver til at overveje, om der ikke findes grunde til, at man generelt skal afholde sig fra på den måde at gøre sin far eller mor til et offentligt anliggende. Man kan på forskellig vis portrættere dem og også inddrage det, der ikke var perfekt, men må man decideret blotlægge dem? Det er trods alt i kraft af ens forældre, at man overhovedet har fået livet, og hvis man i fjernsynet eller i bøger eller på anden vis som brændstof i sin egen synlige karriere indsætter dem i en offentlig skurkerolle, som de ikke selv har mulighed for at nuancere, har man taget sig en meget voldsom frihed."

Som yngre ville jeg ha' været i vildrede og ikke kunne sætte ord på det, såfremt en af mine forældre havde en sådan egenskab, men i arbejdssammenhæng, har jeg senere truffet en leder med samme kedelige egenskaber og var ikke i tvivl, mener mener også at andre...specielt yngre mennesker... kan blive hjulpet af, at kendte går ud med disse bekendelser, og hjælpe manges selvværd fremover.

Glemmer aldrig Troels Kløvedals erindringer fra barndommen "Den tynde Hud", hvor han fortæller om forældrenes frygtelige skilsmisse, og faderens 'bortførelse' af Troels fra plejefamilien, det viser, at man trods en hård barndom kan komme ud på den anden side, får et godt liv og blive et helt menneske.

Skal man dele disse oplevelser med andre, og tror man som jeg på, at det kan hjælpe andre?!
0
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
Mistermor
Kort karma: 301
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 5332

Re: Må man hænge sine forældre ud?

Indlægaf Mistermor » 9. nov 2018, 11:52

Jeg har ikke fået set udsendelserne endnu, men jeg har planer om det, for jeg synes, det lyder interessant.

Jeg ved af gode grunde ikke, hvad Sørine G mener, når hun skriver blotlægge, men jeg synes, det er et ualmindeligt dårligt argument, at man skulle lade være, fordi de har givet en livet!

Jeg har oplevet i mange sammenhænge, at der er en vis trøst og "ro" i at opleve, at andre har det ligesom en selv. Om det handler om smerter, psykiske vanskeligheder eller knubs fra barndommen; det er rart at møde en forståelse, der rækker dybt. Derfor tror jeg, at programmet (forudsat det er klippet fornuftigt) vil kunne hjælpe nogen.

Oveni er faren jo død, så han oplever det ikke.

Jeg synes (som så mange andre gange), at Sørine er på tværs. Hvordan kan det være datteren, der skal holde sig tilbage (endda efter farens død), hvis faren har opført sig sådan; https://www.femina.dk/psykologi/kendte- ... g-voldelig
6
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Kort karma: 651
Likede indlæg: 4810

Indlægaf FormerlyKnownAs » 9. nov 2018, 12:47

Jeg har af og til lyst til at fortælle vidt og bredt om hvad det er for nogle elendige forældre jeg har og gøre deres omverden opmærksom på hvad de har gjort. Men der er min historie og så længe mine forældre lever, så kan opponere og deres historie er en anden. De kan ikke være vidne på mit vidnesbyrd og jeg har ikke lyst til at give dem den magt. De er også fravalgt i mit liv af en årsag. Jeg vil ikke have dem i nærheden af mig.

Den dag at de dør så kan min historie stå uimodsagt og det ser jeg egentlig frem til at den kan. For det er netop min historie og mine oplevelser og den er min virkelighed.

Omvendt er jeg ikke et sekund i tvivl om at den version de har overbevist sig selv om er sandheden bliver udbredt vidt og bredt til mange som kender mig vis mine forældre og den står uimodsagt. Hvorfor jeg har valgt alle i den kreds fra...eller er blevet valgt fra. Inkl dele af familien. Men det viser også hvor ubetydelige de mennesker var/er for mig og hvor uvigtig deres mening og holdning er.

Så jeg synes egentlig fint at man kan fortælle sin historie, særligt når vedkommende er død. Er de i live skal man naturligvis være opmærksom at det kan give en del ballade. Så jeg forstår godt at man vælger til de ikke er mere. Og jeg synes sådan set ikke at det er at hænge ud.

Sørines argument om st have givet dem liv giver jeg intet for. Tønderpigernes forældre gav dem også liv. Skal de så slå hælene sammen og holde mund?
Senest rettet af FormerlyKnownAs 9. nov 2018, 12:57, rettet i alt 1 gang.
4
/Dullen
Brugeravatar
Confucius
Kort karma: 219
Likede indlæg: 4084

Indlægaf Confucius » 9. nov 2018, 12:52

Ja.
1
Alle mennesker er lige - uanset om de er sorte, brune, gule, røde eller normale.
Brugeravatar
Madam

Indlægaf Madam » 9. nov 2018, 13:00

Confucius skrev:Ja.

Svarer du JA til, at man må hænge sine forældre ud, eller forr. kommentator, der bl.a. spørger om, Tønderpigen også skulle ha' holdt mund?!

Og i givet fald HVORFOR???
0
Brugeravatar
Dmitra
Kort karma: 723
Likede indlæg: 9449

Indlægaf Dmitra » 9. nov 2018, 13:01

Ja.

Men det er et typisk Sørine argument. Jeg tror endnu jeg har tilgode at høre hende sige noget tilnærmelsesvis fornuftigt nogensinde.
4
Don't ever fall inl love. It's the Devil's own invention :deer: .
Brugeravatar
Confucius

Indlægaf Confucius » 9. nov 2018, 13:07

Madam skrev:Svarer du JA til, at man må hænge sine forældre ud,

Ja.

Madam skrev:eller forr. kommentator, der bl.a. spørger om, Tønderpigen også skulle ha' holdt mund?!

Nej, jeg svarer på det jeg citerer.

Madam skrev:Og i givet fald HVORFOR???

Fordi man ligger som man har redt. Uanset om man er psykopat eller forælder eller noget tredje, så er man selv ansvarlig for sin færden og gebærden. Hvis man opfører sig dårligt over for folk, så har man altså bare ikke noget krav på at de skal fortie sandheden eller lyve om det. Det er du måske uenig i?
11
Alle mennesker er lige - uanset om de er sorte, brune, gule, røde eller normale.
Brugeravatar
Madam

Indlægaf Madam » 9. nov 2018, 13:21

Confucius skrev:
Madam skrev:Svarer du JA til, at man må hænge sine forældre ud,

Ja.

Madam skrev:eller forr. kommentator, der bl.a. spørger om, Tønderpigen også skulle ha' holdt mund?!

Nej, jeg svarer på det jeg citerer.

Madam skrev:Og i givet fald HVORFOR???

Fordi man ligger som man har redt. Uanset om man er psykopat eller forælder eller noget tredje, så er man selv ansvarlig for sin færden og gebærden. Hvis man opfører sig dårligt over for folk, så har man altså bare ikke noget krav på at de skal fortie sandheden eller lyve om det. Det er du måske uenig i?

Du citerer ingen i kommentaren kl. 13.52, så vidt jeg kan se (undtagen overskriften), derfor mit spørgsmål. :)

Men alle voksne er naturligvis ansvarlige for deres egen færden, men det er vist ikke Charlotte Bøvings ærinde, og jeg kan heller ikke se, at hun behøver at undskylde noget.

Og hvis du mener, at det er Bøvings far, der ikke har noget krav på, at hun fortier noget, så er vi helt enige. :)
1
Brugeravatar
Sophies-mor
Kort karma: 492
Likede indlæg: 4191

Indlægaf Sophies-mor » 9. nov 2018, 13:31

Sørine ævler som sædvanligt.
Hvorfor må man ikke sige sandheden uanset, at den ikke er pæn?
4
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Confucius

Man kan godt skrive noget andet her!

Indlægaf Confucius » 9. nov 2018, 14:14

Madam skrev:Du citerer ingen i kommentaren kl. 13.52, så vidt jeg kan se (undtagen overskriften), derfor mit spørgsmål. :)

Overskriften ER et spørgsmål som er citeret.

Udklip1.JPG

Overskriften kan man ændre præcis som man vil - ligesom jeg har gjort i dette indlæg, helt oppe i toppen.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Brugeravatar
Madam

Re: Man kan godt skrive noget andet her!

Indlægaf Madam » 9. nov 2018, 14:23

Confucius skrev:
Madam skrev:Du citerer ingen i kommentaren kl. 13.52, så vidt jeg kan se (undtagen overskriften), derfor mit spørgsmål. :)

Overskriften ER et spørgsmål som er citeret.

Udklip1.JPG

Overskriften kan man ændre præcis som man vil - ligesom jeg har gjort i dette indlæg, helt oppe i toppen.

Tak, så er den på plads. :)
0
Brugeravatar
missme
Kort karma: 20
Likede indlæg: 353

Indlægaf missme » 9. nov 2018, 14:30

Nu syntes jeg egentlig ikke at hun "hænger dem ud". Hun taler faktisk meget kærligt om dem begge syntes jeg, men fortæller så også om alt den rådenskab der også var. Hendes mor er helt inforstået med det, og hun er altså en dame som godt kan sige fra, er hvad jeg hører (bor i samme by som hende). Det er min opfattelse at Charlotte gør det for at sætte fokus på sygdommen, for at give talerør til andre og sætte ord på problemer, så andre som oplever det samme, oplever at de ikke står alene. I hvert fald slet ikke for at hænge dem ud.
Jeg syntes faktisk ikke at man må "hænge sine forældre ud". Altså bare råbe til verden hvor forfærdelige de var, uden at være bare lidt nuanceret eller uden andet formål end at få afløb for sin frustration. Jeg har set min del af forældre som har svigtet deres børn, men jeg har aldrig set andet, end at disse forældre elskede deres børn, og faktisk gerne ville være gode forældre. De magtede det simpelthen bare ikke, de havde ikke evnerne eller også var deres egen krise, deres eget svigt, så stort, at det overskyggede alt andet. De var ikke onde mennesker.
6
Brugeravatar
Madam

Indlægaf Madam » 9. nov 2018, 14:46

missme skrev:Nu syntes jeg egentlig ikke at hun "hænger dem ud". Hun taler faktisk meget kærligt om dem begge syntes jeg, men fortæller så også om alt den rådenskab der også var. Hendes mor er helt inforstået med det, og hun er altså en dame som godt kan sige fra, er hvad jeg hører (bor i samme by som hende). Det er min opfattelse at Charlotte gør det for at sætte fokus på sygdommen, for at give talerør til andre og sætte ord på problemer, så andre som oplever det samme, oplever at de ikke står alene. I hvert fald slet ikke for at hænge dem ud.
Jeg syntes faktisk ikke at man må "hænge sine forældre ud". Altså bare råbe til verden hvor forfærdelige de var, uden at være bare lidt nuanceret eller uden andet formål end at få afløb for sin frustration. Jeg har set min del af forældre som har svigtet deres børn, men jeg har aldrig set andet, end at disse forældre elskede deres børn, og faktisk gerne ville være gode forældre. De magtede det simpelthen bare ikke, de havde ikke evnerne eller også var deres egen krise, deres eget svigt, så stort, at det overskyggede alt andet. De var ikke onde mennesker.

Du har ret, CB er meget nuanceret i tv, og mennesker omkring hende, kunne jo kun bekræfte hendes oplevelser med hendes far, og det hjælper helt sikkert andre, der har oplevet forældre med diverse brister, for at være psykopat er jo ikke en sygdom.

Mange forældre har bare ikke evnerne til at være gode forældre, men det er ikke ondskab, selvom man kan opfatte det sådan.
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Kort karma: 651
Likede indlæg: 4810

Indlægaf FormerlyKnownAs » 9. nov 2018, 15:16

missme skrev:....

Det kan godt være at de har deres ift kriser, eget svigt, manglende evner osv. Men så er det deres forbandende pligt at være voksne nok til at tage hånd om det og ikke lade det gå udover de børn de har valgt at få. Alt er andet er uacceptabelt og undskyldninger et svigtet barn ikke kan bruge til noget som helst.

Holdt kæft hvor kunne min barndom, ungdom og voksenliv have set anderledes ud hvis mine forælde havde taget ansvar for sig selv og gjort noget ved det lort de havde i rygsækken, fremfor at lade det gå udover deres egne børn.
4
/Dullen
Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 845
Likede indlæg: 11637

Indlægaf vibbsen » 9. nov 2018, 15:26

Det har jeg ærlig talt ikke det mindste problem med....

Og det siger jeg ikke engang fordi jeg i den grad afskyr Sørine, og har svært ved ikke at erklære mig enig i et hvilket som helst udsagn, som står for det modsatte af hvad hun mener....
6
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"