Må man hænge sine forældre ud?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Madam
Kort karma: 3
Likede indlæg: 210

Re: Må man hænge sine forældre ud?

Indlægaf Madam » 11. nov 2018, 12:43

Viskelæder skrev:Psykologisk kan der jo være en enorm heling i at fortælle sin historie. Hvis man har haft en smertefuld opvækst og er blevet behandlet dårligt, så vil de fleste have en eller anden grad af "jeg er ikke god nok, som jeg er"-sandhed om sig selv, hvilket kan skabe store problemer for en igennem livet. Det at tage ejerskab over og dele sin historie og sandhed, kan være en måde at stå ved sig selv og opbygge/bevare selvrespekt.
Så ja, man må så absolut fortælle sin historie eller "hænge nogen ud".

Men som med alt andet så skal man selvfølgelig overveje, hvad ens intention med det er, hvad konsekvenserne kan blive, og hvordan man er mest sandfærdig og hensigtsmæssig i det.

Nu er det jo en avis, der har har lavet overskriften med at 'hænge ud i offentligheden' eller skal vi bare sige, at Charlotte Bøving fortæller sin og nogen af de nærmestes version om en dygtig og populær læge, der er kendt i hele byen, og som de fleste alligevel kun kender på overfladen og har et andet billede af..

Det, faderen har bedrevet, har naturligvis skadet hans nærmeste psykisk, og det mener jeg er CBs motiv/ærinde, at gå ud og fortælle, således at andre personer kan forholde sig til, at deres problematiske barndom/ungdom skyldtes, at forældre også har en bagside, som ingen ud over de nærmeste ser, og vitterligt tror, at det bare var et dejligt menneske, og den virkelighed, kan jo være krænkende for de nærmeste, der har levet med en psykopat, som derfor kan få lettet byrden ved at læsse af, og også gøre omverdenen opmærksom på, at det der har plaget dem, er fordi det er ting, der har været fortiet lige fra barndommen.

Åbenhed frem for alt, der har heller aldrig været så stort behov for psykologer, som nu.
2
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 638
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 9594

Indlægaf Delfin » 11. nov 2018, 15:34

hotlips skrev:Der vil jo altid være lige så mange forskellige versioner som der er der har oplevet en ting, bare se når man undersøger hvad der sker og hvad vidner bagefter mener de har set.

Det har jeg også siddet og tænkt på, mens jeg læste tråden. Der ville være himmelvid forskel på min og min søsters version af vores opvækst, og jeg ville ærlig talt være ked af det på mine forældres vegne, hvis hendes version blev udbasuneret for alle vinde
0
14 11 14 :banan:
Brugeravatar
Madam
Kort karma: 3
Likede indlæg: 210

Indlægaf Madam » 11. nov 2018, 16:01

Delfin skrev:
hotlips skrev:Der vil jo altid være lige så mange forskellige versioner som der er der har oplevet en ting, bare se når man undersøger hvad der sker og hvad vidner bagefter mener de har set.

Det har jeg også siddet og tænkt på, mens jeg læste tråden. Der ville være himmelvid forskel på min og min søsters version af vores opvækst, og jeg ville ærlig talt være ked af det på mine forældres vegne, hvis hendes version blev udbasuneret for alle vinde

Vi har jo oplevet forældrene forskelligt, også mht. aldersforskellen.

Lige efter Troels Kløvedal var udkommet med sin biografi "Den tynde Hud" var jeg til et foredrag med søsteren Hanne Reintoft, og der fik vi med det samme besked om, at hun ikke svarede på spørgsmål vedr. privatlivet bagefter, og det fremgik med al tydelighed, at hun ikke brød sig om, at man fortalte om ens nære pårørende.

Men når man som hun var 19 år, og for længst flyttet hjemmefra, kunne man jo også vælge at være lydhør overfor mindre søskende (Troels var 10 år), der lever i kaos pga. forældrenes skilsmisse, hvor faderen udvikler sig til at være narkoman.

Men hun valgte jo at rådgive andre mennesker...og Troels fik jo et godt liv til trods for utrolig meget modgang i barndommen.
2
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
hotlips
Kort karma: 268
Likede indlæg: 4990

Indlægaf hotlips » 11. nov 2018, 17:21

Delfin skrev:

Det e
Delfin skrev:

Ja men i og med det er et menneske man har en forbindelse med så kan det måske alligevel bringe noget godt med sig hvis man formår at få det bedste ud af det, og det er utvivlsomt svært i nogle tilfælde.

Jeg tror at hvis man kan anerkende at det godt nok har slået hårdt og man forbeholder sig lidt tid til at surmule, så tror jeg også man kan komme bedre ud på den anden side.
Noget af det der går igen i familiekonflikter er jo at folk bare vil høres, og så kan det godt være man ikke selv synes man har været en sur og uretfærdig mokke men hvis man kan forlige sig med at det var sådan det blev opfattet hvad der så end var intentionen fra afsenderen, så tror jeg man kan komme noget længere end man nogensinde får chancen for hvis ikke man har fået det indblik det alt andet lige må give at få chancen for at læse folks tanker og at se historien som den var fra hvor de stod skrevet ned i en bog.

Jeg kender ikke din søster men hvis i har været væsentligt forskellige så tror jeg heller ikke nødvendigvis at du kender dine forældre som hun har gjort. Der er forskel på hvad andre får frem i os og især hvis vi føler os pressede så er det ikke altid så pænt som vi gerne ville være.
1
Brugeravatar
SAGA
Kort karma: 10
Likede indlæg: 250

Indlægaf SAGA » 11. nov 2018, 18:51

Må man hænge sine forældre ud?

Jeg synes det kommer an på hvordan og hvorfor.
Jeg synes f.eks. ikke at pigerne fra Tønder-sagen hænger forældrene ud. De mennesker der har misbrugt dem har mulighed for at fortælle deres side af sagen.

Jeg synes dog at det bliver problematisk når den ene part er død. “Anklageren” kan påstå hvad som helst og den anden part kan ikke forsvare sig selv.

Dog vil jeg som “anklager” være ligeglad, hvis jeg var udsat for noget forfærdeligt og den anden part var død, hvis jeg mente at min forfærdelige historie kunne hjælpe andre.

Jeg synes ikke det er så sort og hvidt.
0
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 638
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 9594

Indlægaf Delfin » 11. nov 2018, 19:21

hotlips skrev:
Delfin skrev:

Det e
Delfin skrev:

Ja men i og med det er et menneske man har en forbindelse med så kan det måske alligevel bringe noget godt med sig hvis man formår at få det bedste ud af det, og det er utvivlsomt svært i nogle tilfælde.

Jeg tror at hvis man kan anerkende at det godt nok har slået hårdt og man forbeholder sig lidt tid til at surmule, så tror jeg også man kan komme bedre ud på den anden side.
Noget af det der går igen i familiekonflikter er jo at folk bare vil høres, og så kan det godt være man ikke selv synes man har været en sur og uretfærdig mokke men hvis man kan forlige sig med at det var sådan det blev opfattet hvad der så end var intentionen fra afsenderen, så tror jeg man kan komme noget længere end man nogensinde får chancen for hvis ikke man har fået det indblik det alt andet lige må give at få chancen for at læse folks tanker og at se historien som den var fra hvor de stod skrevet ned i en bog.

Jeg kender ikke din søster men hvis i har været væsentligt forskellige så tror jeg heller ikke nødvendigvis at du kender dine forældre som hun har gjort. Der er forskel på hvad andre får frem i os og især hvis vi føler os pressede så er det ikke altid så pænt som vi gerne ville være.

Det er helt klart, at der findes forskelle i vores opvækst. Som Madam nævner er alene aldersforskellen, ældste/yngste/mellembarn en faktor, men jeg må desværre sige, at hun også ser nutid i et skævt billede i dag. Jeg har ikke lyst at udbasunere hvorfor, selvom jeg er forholdsvis anonym her, men der er naturligvis årsager til det.

Når jeg tænker efter, hvis det var hendes datter som skulle fortælle sin historie, ville der komme endnu en udgave frem om min søster
0
14 11 14 :banan:

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"