Bortvisning af hjemløse

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Bortvisning af hjemløse

Indlægaf annellaII » 10. nov 2018, 07:12

https://minby.dk/2018/11/07/90646/fakkeloptog-mod-zoneforbuddet-torsdag/

PROTEST. De hjemløses landsorganisation SAND holdt torsdag fakkeloptog under sloganet: »Stop kriminaliseringen af hjemløse!« mod det såkaldte zoneforbud, som de mener er med til at kriminalisere en i forvejen udsat gruppe.

»Klapjagt på hjemløse«

De seneste uger har budt på flere historier om hjemløse, der er blevet vækket på gaden af politiet og bortvist fra kommunen.

Det er resultatet af loven om zoneforbud, som træder i kraft, hvis politiet vurderer, at der er tale om en »utryghedsskabende lejr«.

Forbuddet, der skulle komme hjemløselejre i det offentlige rum til livs, stammer fra april sidste år, men blev i juli i år skærpet, så man kan udvises fra en hel kommune – oven i den bøde, der i forvejen fulgte med.

Problemet er ifølge SAND, at mange ikke har nogle alternativer til at sove på gaden, blandt andet fordi der ikke er plads nok på byens herberger.Hjemløseavisen Hus Forbi bakker op om kritikken og skriver på Facebook:

»Hus Forbi vil støtte op om ulovlig aktivitet!

Det er nu kort og godt forbudt at være hjemløs i Danmark. Regeringen har ved at indføre zoneforbud og forbud mod ’utrygge lejre’ sat politiet ind i en regulær klapjagt på hjemløse. Det er en del af formålet med Hus Forbi, de hjemløses avis, at støtte hjemløse og socialt udsatte og advokere for deres sag. Derfor siger vi fra.

Om hjemløse er lovlige eller ej, så vil vi støtte dem og bakke dem op. Det er helt absurd at straffe mennesker, fordi de ikke har et hjem og er i så dårlig en situation, at de må overnatte på gaden.«



Hvad mener du om zone-forbuddet for hjemløse?


Jeg bryder mig slet ikke om et zone-forbud hverken for hjemløse eller for andre mennesker, hvis hjemløse blot ligger og sover og ellers forholder sig rolige, ser jeg ingen grund til, at de skal have forbud mod at opholde sig i visse zoner.

http://www.husforbi.dk/artikler/1562/1562/ - DSB fjerner hjemløse

Jeg vil foreslå DSB at tage ved lære af DB's (Tyske statsbaner) model nemlig at holde banegårde åbne for de hjemløse i de kolde vintermåneder, på disse banegårde kan de hjemløse opholde sig og sove i varmen, det samme gælder for alle U-bane stationer, de står ligeledes til rådighed for de hjemløse i de kolde måneder, disse projekter har funet sted gennem mange år, og jeg har indtil dato aldrig hørt om problemer med de hjemløse, når de har opholdt sig på ovennævnte banegårde, ligeledes er rejsende heller aldrig blevet forulempet af en eneste af disse hjemløse.
1
Chichu
Indlæg: 339
Tilmeldt: 12. sep 2015, 20:24
Kort karma: 20
Likede indlæg: 834

Re: Bortvisning af hjemløse

Indlægaf Chichu » 10. nov 2018, 08:56

Jeg har det lidt blandet med det. Synes egentlig det er fair nok, at man/vi/jeg ikke har lyst til at falde over sovende hjemløse, have dem liggende foran ens opgang, etc.

Vi betaler meget i skat, de får mange penge udbetalt og der er mange tilbud til dem. Der synes jeg godt, at samfundet må have en holdning til det.

Omvendt tror jeg ikke, at der er nogen der sover på gaden for sjov. Jeg vil hellere at vi ser på, om tilbuddene er de rigtige, om det offentlige skal administrere deres økonomi, om vi skal have nogle endnu skævere overnatningssteder. Og så kan vi også kigge på den uddannelsesstøtte, som jeg i hvert fald heller ikke kunne leve for.
3
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Bortvisning af hjemløse

Indlægaf DenBruneMunk » 10. nov 2018, 10:47

annellaII skrev:Jeg vil foreslå DSB at tage ved lære af DB's (Tyske statsbaner) model nemlig at holde banegårde åbne for de hjemløse i de kolde vintermåneder,
Du ved godt at man kan ikke sige andre skal gøre noget, uden at du selv også vil gøre sådan i det tilfælde. Så gør det selv, og se om du ikke falder over dem når du står op, du har helt sikkert værelser og en gang og et toilet, så du må da have plads til de første 10-12 hjemløse hver nat der. Så har du gjort hvad du beder andre om. Ellers er det jo ren snak og luft.
0
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Bortvisning af hjemløse

Indlægaf annellaII » 10. nov 2018, 13:23

DenBruneMunk skrev:
annellaII skrev:Jeg vil foreslå DSB at tage ved lære af DB's (Tyske statsbaner) model nemlig at holde banegårde åbne for de hjemløse i de kolde vintermåneder,
Du ved godt at man kan ikke sige andre skal gøre noget, uden at du selv også vil gøre sådan i det tilfælde. Så gør det selv, og se om du ikke falder over dem når du står op, du har helt sikkert værelser og en gang og et toilet, så du må da have plads til de første 10-12 hjemløse hver nat der. Så har du gjort hvad du beder andre om. Ellers er det jo ren snak og luft.


Da du ikke kender til, hvem jeg hjælper og hvem jeg lader bo i mit hus? kan du uden videre spare dig dine permanente nedladende kommentarer til mig, hop let og elegant over mine temaer eller hold en ordentlig tone - på forhånd tak.
2
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Bortvisning af hjemløse

Indlægaf DenBruneMunk » 10. nov 2018, 14:29

annellaII skrev:
DenBruneMunk skrev:
annellaII skrev:Jeg vil foreslå DSB at tage ved lære af DB's (Tyske statsbaner) model nemlig at holde banegårde åbne for de hjemløse i de kolde vintermåneder,
Du ved godt at man kan ikke sige andre skal gøre noget, uden at du selv også vil gøre sådan i det tilfælde. Så gør det selv, og se om du ikke falder over dem når du står op, du har helt sikkert værelser og en gang og et toilet, så du må da have plads til de første 10-12 hjemløse hver nat der. Så har du gjort hvad du beder andre om. Ellers er det jo ren snak og luft.


Da du ikke kender til, hvem jeg hjælper og hvem jeg lader bo i mit hus? kan du uden videre spare dig dine permanente nedladende kommentarer til mig, hop let og elegant over mine temaer eller hold en ordentlig tone - på forhånd tak.

Istedet for at tale nedladende om kritik, så tag den til dig og besvar, istedet for at vise , du ikke står ved dine holdninger, det er da langt værre her.

Det er så let at fortælle andre hvad de skal gøre men gør du det selv, var spørgsmålet, det er der den starter.
0
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Bortvisning af hjemløse

Indlægaf landsbytossen » 10. nov 2018, 14:35

DenBruneMunk skrev:
annellaII skrev:
DenBruneMunk skrev:
annellaII skrev:Jeg vil foreslå DSB at tage ved lære af DB's (Tyske statsbaner) model nemlig at holde banegårde åbne for de hjemløse i de kolde vintermåneder,
Du ved godt at man kan ikke sige andre skal gøre noget, uden at du selv også vil gøre sådan i det tilfælde. Så gør det selv, og se om du ikke falder over dem når du står op, du har helt sikkert værelser og en gang og et toilet, så du må da have plads til de første 10-12 hjemløse hver nat der. Så har du gjort hvad du beder andre om. Ellers er det jo ren snak og luft.


Da du ikke kender til, hvem jeg hjælper og hvem jeg lader bo i mit hus? kan du uden videre spare dig dine permanente nedladende kommentarer til mig, hop let og elegant over mine temaer eller hold en ordentlig tone - på forhånd tak.

Istedet for at tale nedladende om kritik, så tag den til dig og besvar, istedet for at vise , du ikke står ved dine holdninger, det er da langt værre her.

Det er så let at fortælle andre hvad de skal gøre men gør du det selv, var spørgsmålet, det er der den starter.

Der er forskel på, hvad man mener er en samfundsopgave og hvad private bør gøre.

Jeg synes, der skal bygges en bro fra Helsingør til Helsingborg. Mener du, jeg selv skal gå i gang med byggeriet ?
6
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Bortvisning af hjemløse

Indlægaf Pølsemix » 10. nov 2018, 14:36

DenBruneMunk skrev:Istedet for at tale nedladende om kritik, så tag den til dig og besvar, istedet for at vise , du ikke står ved dine holdninger, det er da langt værre her.

Det er så let at fortælle andre hvad de skal gøre men gør du det selv, var spørgsmålet, det er der den starter.

Så du mener altså at det holde en banegård åben og invitere hjemløse ind i et privat hjem er det samme?
2
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Bortvisning af hjemløse

Indlægaf annellaII » 10. nov 2018, 14:40

landsbytossen skrev:
DenBruneMunk skrev:
annellaII skrev:
DenBruneMunk skrev:
annellaII skrev:Jeg vil foreslå DSB at tage ved lære af DB's (Tyske statsbaner) model nemlig at holde banegårde åbne for de hjemløse i de kolde vintermåneder,
Du ved godt at man kan ikke sige andre skal gøre noget, uden at du selv også vil gøre sådan i det tilfælde. Så gør det selv, og se om du ikke falder over dem når du står op, du har helt sikkert værelser og en gang og et toilet, så du må da have plads til de første 10-12 hjemløse hver nat der. Så har du gjort hvad du beder andre om. Ellers er det jo ren snak og luft.


Da du ikke kender til, hvem jeg hjælper og hvem jeg lader bo i mit hus? kan du uden videre spare dig dine permanente nedladende kommentarer til mig, hop let og elegant over mine temaer eller hold en ordentlig tone - på forhånd tak.

Istedet for at tale nedladende om kritik, så tag den til dig og besvar, istedet for at vise , du ikke står ved dine holdninger, det er da langt værre her.

Det er så let at fortælle andre hvad de skal gøre men gør du det selv, var spørgsmålet, det er der den starter.

Der er forskel på, hvad man mener er en samfundsopgave og hvad private bør gøre.

Jeg synes, der skal bygges en bro fra Helsingør til Helsingborg. Mener du, jeg selv skal gå i gang med byggeriet ?


:gogo:
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Bortvisning af hjemløse

Indlægaf DenBruneMunk » 10. nov 2018, 14:44

Pølsemix skrev:
DenBruneMunk skrev:Istedet for at tale nedladende om kritik, så tag den til dig og besvar, istedet for at vise , du ikke står ved dine holdninger, det er da langt værre her.

Det er så let at fortælle andre hvad de skal gøre men gør du det selv, var spørgsmålet, det er der den starter.

Så du mener altså at det holde en banegård åben og invitere hjemløse ind i et privat hjem er det samme?

Jeg mener , at det ansvar man skal påtage sig at invitere folk ind på sin ejendom er i størrelse ikke anderledes end at ens ubrugte plads kan bruges på lige fod med den man mener er på en banegård, det er korrekt det samfundet der, men så er der mange tid man kan droppe.
Lære børn at gå, det kan samfundet sgu da gøre, lære at hjælpe andre, eller bare sortere skrald, det gider folk da dårligt nok, når de endelig skal.
Vi kan rådgive meget men kan vi også selv træde til? Og selvfølgelig er der grænser men her er der ingen bro i milliard klassen, det er bare en hjemløs som går igen næste morgen, hvad er forskellen? Det er dit hjem og ingen passer på dem eller våger over dem? Så vil du altså have nogle skal betale mere for det valg . Det er sikkert fornuftigt men man må gerne tænke over, hvad skal der til før man selv ville åbne døren på de vilkår, og hvad stopper en.

Med en åben banegård som der tales om, så kan rådhuset på rådhuspladsen da også stå åben, vi kan lade museer være åbne, helt sikkert ikke særligt fornuftigt uden det koster en masse at sikre arealer imod hærværk eller tyveri eller andet som altså ikke sker på samme niveau når der er lukkede døre. Udgangspunkt er den usikkerhed som følger, det kræver kun 1 som ødelægger det, og det samme i privaten, tryghed, det vil folk ikke åbne døre for i privaten, jo, et par timer juleaften men ikke en nat og åben for alt og alle.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Bortvisning af hjemløse

Indlægaf hotlips » 10. nov 2018, 14:54

DenBruneMunk skrev:
annellaII skrev:Jeg vil foreslå DSB at tage ved lære af DB's (Tyske statsbaner) model nemlig at holde banegårde åbne for de hjemløse i de kolde vintermåneder,
Du ved godt at man kan ikke sige andre skal gøre noget, uden at du selv også vil gøre sådan i det tilfælde. Så gør det selv, og se om du ikke falder over dem når du står op, du har helt sikkert værelser og en gang og et toilet, så du må da have plads til de første 10-12 hjemløse hver nat der. Så har du gjort hvad du beder andre om. Ellers er det jo ren snak og luft.


Det er da vist ikke op til dig hvad andre må sige , og det er nok lidt optimistisk at forvente de følger hvad du nu har af hjemmejuksede regler.
2
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Bortvisning af hjemløse

Indlægaf annellaII » 10. nov 2018, 14:58

DenBruneMunk skrev:
Pølsemix skrev:
DenBruneMunk skrev:Istedet for at tale nedladende om kritik, så tag den til dig og besvar, istedet for at vise , du ikke står ved dine holdninger, det er da langt værre her.

Det er så let at fortælle andre hvad de skal gøre men gør du det selv, var spørgsmålet, det er der den starter.

Så du mener altså at det holde en banegård åben og invitere hjemløse ind i et privat hjem er det samme?

Jeg mener , at det ansvar man skal påtage sig at invitere folk ind på sin ejendom er i størrelse ikke anderledes end at ens ubrugte plads kan bruges på lige fod med den man mener er på en banegård, det er korrekt det samfundet der, men så er der mange tid man kan droppe.
Lære børn at gå, det kan samfundet sgu da gøre, lære at hjælpe andre, eller bare sortere skrald, det gider folk da dårligt nok, når de endelig skal.
Vi kan rådgive meget men kan vi også selv træde til? Og selvfølgelig er der grænser men her er der ingen bro i milliard klassen, det er bare en hjemløs som går igen næste morgen, hvad er forskellen? Det er dit hjem og ingen passer på dem eller våger over dem? Så vil du altså have nogle skal betale mere for det valg . Det er sikkert fornuftigt men man må gerne tænke over, hvad skal der til før man selv ville åbne døren på de vilkår, og hvad stopper en.


Med en åben banegård som der tales om, [b]så kan rådhuset på rådhuspladsen da også stå åben.


Slet ikke nogen dårlig ide, det er så den franske model danskerne kan tage ved lære af, Paris kvindelige borgmester har nemlig meddelt, at rådhusene i Paris står åbne for hjemløse i den kolde årstid, her kan de sove få mad og blive medicinsk forsørger.

Selv på luksushotellet Hôtel de Ville i Paris' centrum er der indrettet pladser til hjemløse kvinder.

Så ja der findes skam flere muligheder, der måske også kan praktiseres i Danmark, så de hjemløse har et varmt sted at opholde sig, når kulden sætter ind.
1
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Bortvisning af hjemløse

Indlægaf hotlips » 10. nov 2018, 15:04

Problemet er jo ikke de danske hjemløse, de er kommet i klemme i en regel der var tiltænkt andre, og jeg synes man må tage mere overordnet fat end med det her, vi kan ikke have de store grupper af romaer eller Rumænere eller hvad de nu er og dem kan jeg sagtens forstå folk ikke vil have lige ved siden af, det er gået for vidt når vi ikke har plads til at en dansk hjemløs stadig kan vælge frit hvor han vil opholde sig, jeg synes det er vanvid at det er blevet til at en af vores statsborgere bliver frataget så helt grundlæggende en rettighed, og så må de andre altså ud. Så må vi indføre grænsekontrol permanent og få opsat nogle spærringer, det giver jo i forvejen ingen mening at udvise folk der bare kan gå ind i landet igen når det passer dem.
Nu har vi prøvet at ophæve grænsen, det har ikke fungeret, så må vi se at få den indført igen og så se at komme videre.
4
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Bortvisning af hjemløse

Indlægaf DenBruneMunk » 10. nov 2018, 15:34

annellaII skrev:Slet ikke nogen dårlig ide, det er så den franske model danskerne kan tage ved lære af, Paris kvindelige borgmester har nemlig meddelt, at rådhusene i Paris står åbne for hjemløse i den kolde årstid, her kan de sove få mad og blive medicinsk forsørger.

Selv på luksushotellet Hôtel de Ville i Paris' centrum er der indrettet pladser til hjemløse kvinder.

Så ja der findes skam flere muligheder, der måske også kan praktiseres i Danmark, så de hjemløse har et varmt sted at opholde sig, når kulden sætter ind.

Hvis man har 100.000 hjemløse i Frankrig, og vi har max 10.000, hvor en stor del er udlændinge, så er Frankrigs begrundelse nok lidt anderledes, da mange samles centralt i Paris og derfor er de også mere synlige i gaderne end jeg formoder vores 10.000 vil være som altså stadig bruger herberg, som de da også gør i Frankrig også når det ikke er vinter men!

Tror ikke på nogen, som det er vil betale for det show, uden en privat investerer og betaler for dette, kommunerne har allerede nok udgifter og de ønsker ikke flere, når de allerede mener de gør hvad de kan for hjemløse som ikke selv vil mere end det de tager.

Åbnede flere københavnere døre for de hjemløse, så ville de nok hurtigt forsvinde, så længe vi taler danskere, det er helt korrekt at ingen lyster at åbne for de romaer som kommer herop for at stjæle og sende ting hjem igen eller køre rundt og samle op (i andres hjem) og så tage turen hjem for at tømme bilerne. Disse typer vil man ikke have indenfor. Og det var nok her dette zone-forbud skulle virke, og nok ikke de 7500+ danskere som er hjemløse. Man kan bare ikke lave sådan zoner uden at det rammer alle, og at åbne døre for alle, løser intet, også hvis det er på banegården.
0
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Bortvisning af hjemløse

Indlægaf annellaII » 10. nov 2018, 15:40

DenBruneMunk skrev:
annellaII skrev:Slet ikke nogen dårlig ide, det er så den franske model danskerne kan tage ved lære af, Paris kvindelige borgmester har nemlig meddelt, at rådhusene i Paris står åbne for hjemløse i den kolde årstid, her kan de sove få mad og blive medicinsk forsørger.

Selv på luksushotellet Hôtel de Ville i Paris' centrum er der indrettet pladser til hjemløse kvinder.

Så ja der findes skam flere muligheder, der måske også kan praktiseres i Danmark, så de hjemløse har et varmt sted at opholde sig, når kulden sætter ind.

Hvis man har 100.000 hjemløse i Frankrig, og vi har max 10.000, hvor en stor del er udlændinge, så er Frankrigs begrundelse nok lidt anderledes, da mange samles centralt i Paris og derfor er de også mere synlige i gaderne end jeg formoder vores 10.000 vil være som altså stadig bruger herberg, som de da også gør i Frankrig også når det ikke er vinter men!

Tror ikke på nogen, som det er vil betale for det show, uden en privat investerer og betaler for dette, kommunerne har allerede nok udgifter og de ønsker ikke flere, når de allerede mener de gør hvad de kan for hjemløse som ikke selv vil mere end det de tager.

Åbnede flere københavnere døre for de hjemløse, så ville de nok hurtigt forsvinde, så længe vi taler danskere, det er helt korrekt at ingen lyster at åbne for de romaer som kommer herop for at stjæle og sende ting hjem igen eller køre rundt og samle op (i andres hjem) og så tage turen hjem for at tømme bilerne. Disse typer vil man ikke have indenfor. Og det var nok her dette zone-forbud skulle virke, og nok ikke de 7500+ danskere som er hjemløse. Man kan bare ikke lave sådan zoner uden at det rammer alle, og at åbne døre for alle, løser intet, også hvis det er på banegården.


I Paris drejer dert sig om ca. 3000 hjemløse, det er det tal borgmesteren oplyste i sin tale om sovepladser til denne gruppe.
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Bortvisning af hjemløse

Indlægaf DenBruneMunk » 10. nov 2018, 15:56

Så skalerer vi det ned til danske forhold, så har vi 200-300 hundrede i kbh alene? flere?

Lige nu har banegården en politik om at de ikke må sove derinde, så vidt jeg så og hørte sidst nogle år tilbage. Der må jo være en årsag og den hørte jeg ikke der. Tror ikke på de kun siger nej, fordi de siger nej. Der må være en masse hensyn at tage til stedet som sådan, også hvis 1/4 af dem er romaer som ikke kun overnatter (Det tror jeg i hvert fald).
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"