Bortvisning af hjemløse

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
ajnaM
Kort karma: 306
Likede indlæg: 6459

Re: Bortvisning af hjemløse

Indlægaf ajnaM » 12. nov 2018, 06:57

paint skrev:
ajnaM skrev:
paint skrev:
ajnaM skrev:
paint skrev:
ajnaM skrev:Du må ikke lave lovgivning, der er tiltænkt udlændinge af en særlig race. Og der er fri bevægelighed i Europa.

Så problemet er, at man forsøger at omgå lovgivningen. Det må man ikke, og derfor er man nødt til at lave den så bred, at den går igennem - men så rammer man uundgåeligt også bredere. Det svarer lidt til at man forsøger at lave lovgivning for at ramme indvandrerfamilier, men ender med at ramme DF's kernevælgere blandt kontanthjælpsmodtagerne med mange børn...

Når vi taler om hjemløse, er det måske netop dér problemet ligger. Danske hjemløse og tilrejsende ditto, er to vidt forskellige problematikker, som man så søger at regulere med én lovgivning på området.
De tilrejsende, primært østeuropæere, som kom/kommer rejsende hertil, fordi der intet socialt sikkerhedsnet er i deres egne lande, er vel ret beset ikke et problem som vi skal deale med. Det burde være de enkelte lande selv, der sørgede for deres egene borgere. I hvert fald de af deres borgere der er så fattige og udsatte, at de føler sig tvunget til at rejse til andre lande, og hér nyde godt af at vi hér har et meget lavere 'bundniveau' end det land de kommer fra.

Vi har et skattefinansieret velfærdssystem, som sikrer os en vis solidaritet fra alle skatteborgere i Danmark. Men det har vel, formentlig, aldrig været meningen, at det danske skattefinansierede velfærdssystem, skulle fungere som en slags aflastning for andre lande, som ikke har det samme?

Et skattefinansieret velfærdssystem, kan simpelthen ikke bære at være velfærdssystem for en hel række af andre fattige lande. Måske skulle man i stedet italesætte denne inkompatibilitet på EU-plan.

Det er italesat. 'Velfærdsydelser til udlændinge'-diskussionen har været oppe mange gange. Og det har man forhåbentlig taget højde for, da man indgik østudvidelsen.

Jeg har det lidt ambivalent med det. På den ene side er jeg enig med dig. Vi kan ikke hjælpe hele verden. På den anden side synes jeg, det er klamt, at vores politikere så tydeligt forsøger at omgå den lovgivning, de selv har indgået - for at smide nogle mennesker ud, der faktisk har ret til at være her. Det er - endnu - ikke ulovligt for romaer at opholde sig på gaden i Danmark. Og det er ikke 'utryghedsskabende' i sig selv at være roma.

Problemet er, at det har man ikke. Sidste gang emnet var oppe at vende, var under Helle Thorning. Hér var Mutter Merkel ude at sige, at Den Europæiske Union, aldrig var tænkt som en 'velfærdsunion', hvor folk kunne shoppe rundt i andre lande, og nyde godt af bedre velfærdssystemer end deres egne. Siden da, er der intet sket på det område.
Man prøvede at lave regler vedrørende børnecheck og Dagpenge for udenlandske arbejdere, og ønskede ydelserne indekseret så de svarede til levefoden i folks respektive lande. Det blev kendt ulovligt af EU-Kommisionen (hvilket jeg finder horibelt)

Men det har man jo godt vidst. Nu er jeg ikke gammel nok til at have været vanvittigt politisk bevidst, da østudvidelsen blev gennemført - men det var da forhåbentlig det, man diskuterede dengang? Det siger sig selv, at når man nedlægger grænserne mellem områder med vidt forskellige levevilkår, så vil mennesker med ringere vilkår sive mod områder, hvor de har bedre muligheder.

Jeg synes, det er absurd, at man bebrejder de mennesker, der forsøger at flytte. De gør jo bare det, alle ville gøre. Vi er nødt til at tage den på et højere niveau - men jeg er helt med på, at i dette spørgsmål er det ret komplekst, fordi det i sidste ende er et EU-spørgsmål.

Jeg husker det som om, der bliver lavet noget arbejde på at forsøge at hjælpe østeuropæiske lande til at komme diskriminationen af romaer til livs. Det virker som et godt sted at sætte ind. Men det er jo nok ikke gjort med det.

Naturligvis, flytter folk rundt til steder med bedre forhold. Det ville jeg da også selv gøre, hvis jeg sad i situationen. Men der er ikke lavet direkte tiltag, der skulle regulere tilstrømningen af folk udefra. Problemet er og var, at de skandinaviske lande indtager en særposition mht velfærdssystemet, som administreres meget anderledes i f.eks Danmark end det gør i de fleste andre EU-lande. Derfor er der ikke den store lydhørhed for problemet. England, havde/har noget af det samme problem. Og de kunne heller ikke komme igennem med noget i EU-kommisionen. Dette har formentlig spillet en meget stor rolle i deres Brexit, at de ikke selv kunne bestemme.

På et tidspunkt var der så mange romaer i London, at man sendte folk fra London til Rumænien for at se på forholdene. Bl.a diskrimination af romaerne, som udelukker dem fra arbejdsmarkedet. Det kom der intet ud af. Det blev syltet i EU-regi og England opgav det. Der var en BBC-dokumentar om problemet.

ps. Østudvidelsen, var i øvrigt i 2004

I know. Jeg var 19 år og fulgte mere med i bylivet end østudvidelsen, kan man vist roligt sige. :lol:

Jeg er i øvrigt modstander af EU og har altid været det. Det er der mange årsager til, og en af dem er, at det ikke giver mening at have så tæt fællesskab mellem lande, der er så forskellige. Det kunne det måske gøre, hvis projektet og dets gennemførelse virkede mere... gennemtænkt. Men der er alt for mange eksempler på, at man (og her tænker jeg i høj grad på vores egne politikere) tilsyneladende ikke har gennemskuet konsekvenserne af de tiltag, man har indført/villet indføre.

Og når man samtidig udviser komplet mangel på interesse for, hvad borgerne egentlig tænker om projektet, så er det bare dømt til at gå galt.
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"