Fuck! – Hvordan blev vi så totalt amerikaniserede?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Kort karma: 21
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 379

Fuck! – Hvordan blev vi så totalt amerikaniserede?

Indlægaf annellaII » 12. nov 2018, 14:47

https://jyllands-posten.dk/premium/kommentar/taarnet/ECE11000871/fuck-hvordan-blev-vi-saa-totalt-amerikaniserede

Dækningen af det just overståede midtvejsvalg i USA var en demonstration af, hvor meget amerikansk politik fylder i danske medier, som alle havde indtil flere korrespondenter derovre i ugerne op til valget. Vi blev tvangsfodret som foie gras-gæs med ensidige vinkler på amerikansk politik. Og det af alle danske medier.

Det er én ting. En anden er os og den amerikanisering, vi har været udsat for gennem årtier, og som nu indebærer, at vi er mere ”drejet på” amerikansk politik end dansk og europæisk. Hvordan blev vi så amerikaniserede? Vi bor trods alt ikke i USA. Vi bor i Danmark. I Europa.

Vi er ikke blot ved at blive amerikanere, vi er ved at blive underklasseamerikanere. Det er værst med den yngre del af befolkningen, som har været hårdest udsat for amerikansk slang i ”tjenester” som Youtube, sociale medier og computerspil, for ikke at tale om gangsterrappere, amerikanske tv-serier og film.

Og så nu – kronen på amerikaniseringsværket: Big Tech med De Fem Drager: Google, Amazon, Twitter, Facebook, Apple. Hvornår vågner vi op til, hvem vi selv er?

Er vi da blevet amerikaniseret?

Jeg kan kun tale for mig selv, jeg mener nu ikke, at jeg er blevet det mindste amerikaniseret, og hvad amerikansk politik fyldte i medierne under midtvejsvalget og hvad amerikansk politik ellers fylder i danske medier, er vel op til een selv, hvor meget af detman er villig til at læse eller høre om, så jeg synes ikke, der er noget jeg personlig skal vågne op til for at vide, hvem jeg er.
2
Brugeravatar
thomassneum
Kort karma: 88
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 1596

Re: Fuck! – Hvordan blev vi så totalt amerikaniserede?

Indlægaf thomassneum » 12. nov 2018, 14:50

annellaII skrev:https://jyllands-posten.dk/premium/kommentar/taarnet/ECE11000871/fuck-hvordan-blev-vi-saa-totalt-amerikaniserede

Dækningen af det just overståede midtvejsvalg i USA var en demonstration af, hvor meget amerikansk politik fylder i danske medier, som alle havde indtil flere korrespondenter derovre i ugerne op til valget. Vi blev tvangsfodret som foie gras-gæs med ensidige vinkler på amerikansk politik. Og det af alle danske medier.

Det er én ting. En anden er os og den amerikanisering, vi har været udsat for gennem årtier, og som nu indebærer, at vi er mere ”drejet på” amerikansk politik end dansk og europæisk. Hvordan blev vi så amerikaniserede? Vi bor trods alt ikke i USA. Vi bor i Danmark. I Europa.

Vi er ikke blot ved at blive amerikanere, vi er ved at blive underklasseamerikanere. Det er værst med den yngre del af befolkningen, som har været hårdest udsat for amerikansk slang i ”tjenester” som Youtube, sociale medier og computerspil, for ikke at tale om gangsterrappere, amerikanske tv-serier og film.

Og så nu – kronen på amerikaniseringsværket: Big Tech med De Fem Drager: Google, Amazon, Twitter, Facebook, Apple. Hvornår vågner vi op til, hvem vi selv er?

Er vi da blevet amerikaniseret?

Jeg kan kun tale for mig selv, jeg mener nu ikke, at jeg er blevet det mindste amerikaniseret, og hvad amerikansk politik fyldte i medierne under midtvejsvalget og hvad amerikansk politik ellers fylder i danske medier, er vel op til een selv, hvor meget af detman er villig til at læse eller høre om, så jeg synes ikke, der er noget jeg personlig skal vågne op til for at vide, hvem jeg er.

En ting er jo at de p.t. har en orange boksebold som leder - og dermed lidt er i hele verdens søgelys. Men landets førte politik har jo direkte indflydelse på os i EU, og vores valg fremover. Så ja.. vi følger selvfølgelig med.

Jeg kan også lide burgere og cola, men jeg føler mig nu mere dansk end amerikansk.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 842
Likede indlæg: 12078

Indlægaf dgd2007 » 12. nov 2018, 14:58

De danske medier abonnerer uden tvivl på alt amerikansk nyhedsstof, og det virker fjollet når vi får reportager om at der er hård frost i Chicago eller lignende.

Men lige valget her synes jeg nu der er god grund til at holde øje med. Amerikansk politik i almindelig har stor betydning for os her i Vesteuropa (og andre steder i verden), og særlig for tiden hvor de gældende demokratiske traditioner er under pres, vil jeg meget gerne følge med. Jeg skal dog indrømme at jeg mest har set det på CNN og andre amerikanske medier, så jeg er ikke helt klar over hvor meget det har været dækket i de danske. Jeg synes dog at TV2's faste korrespondent i USA (Jesper et-eller-andet, tror jeg nok?) er rimeligt håbløs. Han gentager bare ukritisk det sidste som nogen har sagt til ham.
2
Brugeravatar
Frøken Himmelblå
Kort karma: 63
Likede indlæg: 1618

Indlægaf Frøken Himmelblå » 12. nov 2018, 14:58

Jeg synes det er enormt irriterende så meget USA fylder i medierne. Ja, vi bliver også påvirket af hvad der sker derovre. Men det har ingen indflydelse på os når en senator for Mississippi laver en lynchingvittighed. Heller ikke når Trump vs. forskellige amerikanere kaster med mudder. Alligevel er vores medier fyldt med det.
Samtidig er der skræmmende mange der ikke aner hvem Viktor Orban, Geert Wilders og i den anden ende af skalaen Mario Draghi og Donals Tusk, er. Og de er da i den grad alle prominente og magtfulde personer i Europa og dermed med en hvis sandsynlighed personer der kan påvirke os langt mere.

Derudover hader jeg hvordan de amerikanske virksomheder invaderer Danmark og Europa. Men det er åbenbart noget forbrugerne generelt ønsker. Eller også bruger virksomhederne så mange penge på projektet, at vi bliver tvunget til at ønske os virksomhederne hertil.
4
Vir prudens non contra ventum mingit
Brugeravatar
Artem
Kort karma: 219
Likede indlæg: 1549

Indlægaf Artem » 12. nov 2018, 15:10

Synes jeg ikke men har så heller ikke gidet at følge med. Måske netop fordi det har fyldt så meget. Så vælger jeg nogle gangen nærmest modsat at lukke af.
0
Fra bybo til thybo
Jedi
Kort karma: 17
Likede indlæg: 710

Indlægaf Jedi » 12. nov 2018, 15:46

Det er mit indtryk, at i mange danske medier er udlandsstoffet trukket fra de store internationale formidlere dvs. AP, FOX, CNN, BBC, NYT, og de har alle stor fokus på USA. Der er ikke så mange danske udenlandskorrespondenter og dæknngen bærer præg af det.
0
Brugeravatar
hotlips
Kort karma: 269
Likede indlæg: 5091

Indlægaf hotlips » 12. nov 2018, 16:24

Det er jo ret moderat i forhold til tidligere tiders måde at tage andres kulturer ind, det har jo været helt almindeligt at man skulle læse og skrive latin for at være være dannet, og senere har man skullet tale fransk og tysk hvis man for alvor ville være noget med nogen der var vigtige.

Jeg synes iøvrigt der er stor forskel på at tage noget til sig fra et andet land og så på at følge med i hvad der foregår, og at det er helt naturligt at man følger med i hvad der sker når der er problemer hos en vigtig allieret.
3
Brugeravatar
paint
Kort karma: 344
Likede indlæg: 14386

Indlægaf paint » 12. nov 2018, 17:05

Frøken Himmelblå skrev:Jeg synes det er enormt irriterende så meget USA fylder i medierne. Ja, vi bliver også påvirket af hvad der sker derovre. Men det har ingen indflydelse på os når en senator for Mississippi laver en lynchingvittighed. Heller ikke når Trump vs. forskellige amerikanere kaster med mudder. Alligevel er vores medier fyldt med det.
Samtidig er der skræmmende mange der ikke aner hvem Viktor Orban, Geert Wilders og i den anden ende af skalaen Mario Draghi og Donals Tusk, er. Og de er da i den grad alle prominente og magtfulde personer i Europa og dermed med en hvis sandsynlighed personer der kan påvirke os langt mere.

Derudover hader jeg hvordan de amerikanske virksomheder invaderer Danmark og Europa. Men det er åbenbart noget forbrugerne generelt ønsker. Eller også bruger virksomhederne så mange penge på projektet, at vi bliver tvunget til at ønske os virksomhederne hertil.

Ikke alle steder. Er man i Wien, kan man kigge forgæves efter en 7/11. De findes ikke i byen, fordi de ikke vil have dem. Til gengæld er der diverse østrigske kiosker. Man kan sågar se noget så eksotisk som en cigaret automat. Det er formentlig mange år siden, man kunne se dem i bybilledet i Danmark.

Cigaret automat i Wien (kiosken lukkede kl. 20.00. Og var man ryger, var der en redning i automaten :) )

Währinger Str. Wien.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af paint 12. nov 2018, 17:07, rettet i alt 1 gang.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
avdotja
Kort karma: 248
Likede indlæg: 4855

Indlægaf avdotja » 12. nov 2018, 17:07

Jeg synes det er naturligt at USA fylder en del, men så gerne at europæisk politik fik en mere fremtrædende rolle. Det er trods alt den der har mest direkte indflydelse på vores liv.
3
Brugeravatar
ExCoastal
Kort karma: 211
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 4267

Indlægaf ExCoastal » 12. nov 2018, 19:20

Okay, jeg er amerikaniseret, eller måske rettere assimileret, men det bliver man vel efter 22 år efter flere ægteskaber og et barn :lol:

Jeg læser nyheder på begge sider af atlanten, og den danske dækning af amerikanske nyheder er oftest en oversættelse af en artikel i f.eks. NYT eller Washington Post. Der er dog undtagelser, DR, Jyllandsposten og enkelte andre medier har en mere nuanceret dækning.

Det er naturligt, at det det amerikanske midtvejsvalg fylder en del, men Trumps absurde stil fylder nok endnu mere, og det varer ved mindst 2 år endnu.

Og ja, amerikanske nyheder fylder alt for meget i de danske medier.
2
Brugeravatar
Mavis
Kort karma: 93
Likede indlæg: 1065

Indlægaf Mavis » 12. nov 2018, 21:10

avdotja skrev:Jeg synes det er naturligt at USA fylder en del, men så gerne at europæisk politik fik en mere fremtrædende rolle. Det er trods alt den der har mest direkte indflydelse på vores liv.

This.

Og så synes jeg det er noget mærkeligt noget at artiklen blander Youtube/internettet og amerikanske serier ind i det. Det er vel trods alt meget naturligt at man på et sted med folk fra hele verden hovedsageligt bruger det største sprog man kan, når det lukker op for så mange flere muligheder.
1
Det gode brød. Fra Schulstad. Smager frisk. Og er. I skiver.
Brugeravatar
Falstria
Kort karma: 576
Likede indlæg: 3140

Indlægaf Falstria » 12. nov 2018, 21:46

Det fylder intet her, jeg har slet ikke fulgt med og det har ikke været svært ikke at følge med i.
0
Brugeravatar
Pax Romana
Kort karma: 105
Likede indlæg: 1708

Indlægaf Pax Romana » 13. nov 2018, 08:19

Jeg syntes det er ret naturligt når man tænker på Amerikas position som verdens dominerende supermagt. Ikke alene har USA “hard power” - evnen til at få folk til at gøre, hvad de vil. Det har også en enorm “soft power” - evnen til at få folk til at ønske, hvad de gør.

Før det 20. århundrede blev Amerika betragtet som et kulturelt tilbagestående land. På den tid var den amerikanske drøm USA’s største kulturelle eksport til verden - en åben inspiration, hvor millioner kom med deres egne drømme og håbede på et bedre liv. Det var på tidspunktet for første verdenskrig, at tingene begyndte at ændre sig, at Amerika først begyndte at eksportere noget af sin hjemmedyrkede kultur gennem film og musik. Charlie Chaplin, Gøg og Gokke, "Westerns", ragtime og jazz blev kendt af millioner uden for landet. Det var først efter Anden Verdenskrig, at dæmningerne virkelig bristede. Forbrugere økonomien og den "amerikanske livsstil" i 1950'erne havde en fantastisk indflydelse på verden, da den amerikanske folkekultur gik global. Tænd for radioen, tjek TV-listerne, se hvad der spiller i den lokale biograf, køb et computerspil eller bare gå online og søg efter et godt chatrum - gør nogen af disse ting, og inden for kort tid vil du løbe ind i amerikansk kulturel indflydelse.

Hvorfor har Amerika sådan rækkevidde i disse medier? Et svar er markedet. USA har et hjemmemarked på over 300 millioner mennesker ud over et potentielt globalt marked på mere end to milliarder engelsktalende. Det betyder, at amerikanerne med fordel kan producere mange tv-programmer, film, sange, computerspil og andre produkter til brug i hjemmet og derefter eksportere de samme programmer i udlandet til meget lave priser. Intet andet land har denne fordel i både tal og sprog.

En interessant effekt af amerikansk kulturs dominans i film og andre medier er, at mange mennesker, der aldrig har været i landet, føler at de har en god ide om, hvordan det er at bo der. De stereotyper, som amerikansk film og tv viser bliver til den internationale mening. For eksempel citeres de amerikanske action heltes film som Rambo og Die Hard serien, ofte når man diskuterer amerikansk udenrigspolitik.

I USA har man et ordsprog:” As America goes, so goes the world”. Ingen af os kan påstå at vi ikke er påvirket af amerikansk kultur. Så kan man interessere sig for amerikansk politik i støre eller mindre grad, men storforbrugere af deres kultur det er vi i høj grad.
1
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 13. nov 2018, 09:04

Der foregår en utrolig import for tiden af ord og vendinger - og ændring af betydningen af eksisterende danske ord så den matcher den engelske/amerikanske.

Jeg var overrasket over i hvor høj grad debattørerne i en anden tråd brugte ordet "tonet" om en veltrænet krop. :)
For mig kan en bil fx have tonede ruder (for resten dødirriterende, fordi så kan man ikke se hvad der er foran), men jeg troede kun det var på udenlandisk at en krop kunne være "toned".
0
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 13. nov 2018, 14:46

Kom til at tænke på denne tråd da jeg tændte for News kl. 15:30 for at høre seneste nyt - og de første 2-3 minutter handlede om skovbrande i Californien, med interviews og det hele. :)

Så på den måde er jeg enig i der er for meget "ami-stof". Den politiske udvikling derovre synes jeg derimod der er grund til at følge med i.
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"