Dyrevenner lancerer kampagne mod Arla for at give ko og kalv mere tid sammen

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Dyrevenner lancerer kampagne mod Arla for at give ko og kalv mere tid sammen

Indlægaf annellaII » 14. nov 2018, 14:23

https://politiken.dk/forbrugogliv/art6840054/Dyrevenner-lancerer-kampagne-mod-Arla-for-at-give-ko-og-kalv-mere-tid-sammen

En kalv bliver adskilt fra sin mor 12-24 timer efter fødslen, og begge parter lider, lyder det fra dyreværnsorganisationen Anima i kampagne mod Arla. Mejerigiganten afviser kritikken.
Med annoncer i 11 dagblade, videooptagelser på nettet og en indsamling af underskrifter ønsker dyreværnsorganisationen Anima at sætte fokus på, hvordan der bliver produceret mælk i Danmark.

Budgettet er på mere end en million kroner for kampagnen, der er direkte rettet mod andelsselskabet Arla, der sender langt de fleste kartoner ud til butikkerne.

»Kære Arla, vil I fortælle danskerne hele historien bag mælk?«, står der således i en helsides annonce i gårsdagens udgave af Politiken, hvor organisationen blandt andet fortæller om sin egen YouGov-undersøgelse, der viser, at 66 procent af adspurgte danskere ikke ved, »at man fjerner kalven fra dens mor efter blot 12 timer«.

»En tidlig adskillelse giver dyrene mindst mulig stress. Der er en høj grad af dyrevelfærd i mælkeproduktionen, og landmændene er dygtige til at passe på dyrene. Men vi ser desværre en tendens til, at man menneskeliggør et dyr og tillægger ko og kalv følelser, som om det var mennesker, en mor og et barn. Vi skal huske på, at naturen ikke er sådan, at kalv og ko går sammen. Lod man den være, så ville kalven ligge for sig selv og kun gå hen til sin mor for at die 5-6 gange i døgnet i sammenlagt 30-60 minutter. Siden ville den naturligt forlade sin mor og gå i stalden sammen med en flok på egen størrelse«, siger Kasper Ibsen Beck, Arlas kommunikationschef



Hvad mener du om kampagnen mod Arla?

Har vi/nogle mennesker den tendens at menneskeliggøre et dyr?

Jeg synes kampagnen er helt berettiget, det har ikke noget at gøre med, at dyrene bliver menneskeliggjort, jeg kender til mælkebønder, der ikke skiller kalvene fra mødrene efter 12 timer, da det er en kval for såvel kalven som moren, men lader kalvene blive hos mødrene i mindst 3 måneder selvom det giver en mindre mælkeproduktion.

På mælkebøndernes hjemmeside står der: "Vi giver vores køer deres fortjente forældreorlov, og vi giver afkald på mælkeproduktion til fordel for etisk dyreavl".
1
Bergen
Indlæg: 7286
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Dyrevenner lancerer kampagne mod Arla for at give ko og kalv mere tid sammen

Indlægaf Bergen » 14. nov 2018, 14:28

Jeg synes, at det er fint, at der oplyses om vilkårene. Jeg kender dem godt i forvejen. Arlas opgave er jo at maksimere indtægt indenfor lovgivningen. Ikke nødvendigvis gå op i dyrevelfærd.
Det der "mor" og "barn" sprog/vinkel aktivisterne bruger får så mig til hurtigt at scrolle videre på min FB, hvor det optrådte meget følelsesladet.
3
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Dyrevenner lancerer kampagne mod Arla for at give ko og kalv mere tid sammen

Indlægaf avdotja » 14. nov 2018, 18:55

Undskyld, men påstår manden i ramme alvor at det slet ikke er naturligt for ko og kalv at gå sammen? En påstand der kommer lige efter en udtalelse om at andre menneskeliggør dyrene? Tænk, umiddelbart er min første tanke snarere at det er ham der ikke respekterer et dyrs grundlæggende og helt naturlige behov.
1
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Dyrevenner lancerer kampagne mod Arla for at give ko og kalv mere tid sammen

Indlægaf avdotja » 14. nov 2018, 19:00

Er der egentlig ikke også lidt strengt overfor de stakkels hundeavlere, at loven tvinger dem til at lade hvalpene være sammen med moderen i 8 uger :gruble: og for katteavlere er det vist hele 12 uger :8: Det virker som en oplagt sag for landbruget, at kæmpe for at den uhyrlige begrænsning af avlerens muligheder for at tjene penge, bliver ophævet hurtigst muligt!
0
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27073

Re: Dyrevenner lancerer kampagne mod Arla for at give ko og kalv mere tid sammen

Indlægaf ajnaM » 14. nov 2018, 19:09

Jeg er så træt af Animas retorik. Bare det, at de kalder det "mor og barn". :badr:

Det er en ko! Vi har dem som en forretning, hvor vi udnytter dem for økonomisk vinding. Slagter dens unger for at sælge og spise dem. Inseminerer køer for at fremavle særlige kvaliteter. Laver unger for at opretholde en mælkeproduktion. Det er og bliver ikke et naturligt liv for en ko.
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"