Julepynt, cognacglas, Hitler-Lego og flag: Nazi-annoncer på Den Blå Avis skaber forundring

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Kort karma: 20
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 369

Julepynt, cognacglas, Hitler-Lego og flag: Nazi-annoncer på Den Blå Avis skaber forundring

Indlægaf annellaII » 17. nov 2018, 10:33

https://jyllands-posten.dk/indland/ECE11010879/julepynt-cognacglas-hitlerlego-og-flag-naziannoncer-paa-den-blaa-avis-skaber-forundring

Det brede udvalg af nazi-artikler på Den Blå Avis skaber forundring i Det Jødiske Samfund.

»Det er mærkeligt, hvilke klenodier folk finder interesse i at sælge. Klenodier, der er med til at forherlige de mørkeste tider i verdenshistorien. Det undrer os, at DBA vil lægge platform til og formidle salg af den slags ting,« siger politisk chef Jonas Karpantschof. Han »ser meget gerne, at der bliver ryddet op i det.«

I en skriftlig kommentar forklarer DBA nu følgende:

»Som udgangspunkt har vi tilladt salg af objekter, der er oprettet under kategorien ”samlinger”, da de har samlerværdi og interesse. Men vi har nu valgt at undtage nazi-items i erkendelse af, at de vækker særligt store følelser og kan virke anstødelige. Vi har derfor fjernet annoncerne, og det vil vi gøre fremover, når vi bliver gjort opmærksom på det.«

Hvad er din mening om om klenodier fra Hitler's tid med hagekors på? Og DBA's reaktion?

Jeg personlig er ikke interesseret i at købe eller eje omtalte klenodier, men jeg ved, at mange mennesker har en samlerlidenskab, hvad angår klenodier fra 2. verdenskrig, det kan ikke forarge mig, det synes jeg er helt i orden., ja det er et mørkt kapitel (som så meget andet) i verdenshistorien, men verdenshistorien kan ikke skrives om.

Jeg synes DBA overreagerer ved at undtage nazi-items med begrundelsen "at de vækker særligt store følelser og kan virke anstødelige", det er da helt sikkert så meget andet, der også gør/kan.
1
Bergen
Kort karma: 14
Likede indlæg: 857

Re: Julepynt, cognacglas, Hitler-Lego og flag: Nazi-annoncer på Den Blå Avis skaber forundring

Indlægaf Bergen » 17. nov 2018, 10:38

I et frit land bør den slags kunne sælges frit. Men dba vil vel bare have goodwill omtale.
1
Brugeravatar
Raenil
Kort karma: 27
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 1183

Re: Julepynt, cognacglas, Hitler-Lego og flag: Nazi-annoncer på Den Blå Avis skaber forundring

Indlægaf Raenil » 17. nov 2018, 11:14

Det kan også sælges frit. Men det er også et frit land for dba.
1
Brugeravatar
landsbytossen
Kort karma: 154
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 3234

Indlægaf landsbytossen » 17. nov 2018, 12:13

Bruun-Rasmussen vil heller ikke sælge Nazieffekter.

Det er noget pjat. Det er ikke nyproduceret nazipropaganda men ting med historisk værdi.
4
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Sophies-mor
Kort karma: 484
Likede indlæg: 4024

Indlægaf Sophies-mor » 17. nov 2018, 12:30

landsbytossen skrev:Bruun-Rasmussen vil heller ikke sælge Nazieffekter.

Det er noget pjat. Det er ikke nyproduceret nazipropaganda men ting med historisk værdi.

Jeg er nu ret sikker på, at det der ikke er original 1933-1944 pynt.

Jeg vil dog hverken selv eje eller have det.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Muspel
Kort karma: 294
Likede indlæg: 4402

Indlægaf Muspel » 17. nov 2018, 12:46

Man kan være ret sikker på, at der er flere købere med nynazistiske interesser end historisk interesse. Jeg synes, det er helt i orden som privat firma (Dba) at sige nej tak til den slags.
2
Brugeravatar
landsbytossen
Kort karma: 154
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 3234

Indlægaf landsbytossen » 17. nov 2018, 12:48

Sophies-mor skrev:

Julekuglerne ? For mig ser de ud til at have en del år på bagen.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
BlueBunny
Kort karma: 178
Likede indlæg: 3532

Indlægaf BlueBunny » 17. nov 2018, 13:04

Jeg synes dba som privat er fri til at sætte deres grænser.

Jeg kan ikke åbne linket, men af trådens tekst kan jeg gætte lidt af hvad det, og jeg ville også have svært ved at skulle stå inde for salg af den slags.
0
Brugeravatar
annellaII
Kort karma: 20
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 369

Indlægaf annellaII » 17. nov 2018, 14:31

Sophies-mor skrev:

Og jeg er 100% sikker på, at det er originale ting.
0
Brugeravatar
icelady
Moderator
Kort karma: 794
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 17367

Indlægaf icelady » 17. nov 2018, 14:53

Jeg synes det er noget fis, at det nu ikke må sælges på dba.

Og jeg erkender selvfølgeig, at dba som privat virksomhed må sætte de regler op, de mener er bedst. Men det minder ærlig talt mere om endnu et tilfælde af "Politisk korrekthed" end noget som helst andet.

Læste i en artikel at en historiker mente det var fint at forbyde salg af den slags, da det "Ifølge ham er det ”helt klart et udtryk for dyrkelse af nazisme”, hvis man køber objekter med nazistiske symboler. "

Og det synes jeg er en forkert tolkning.

Skal man følge dba´s begrundelse, at det kan vække særligt stærke følelser og/eller være anstødeligt, så burde salg af alle former for våben vel forbydes, da de også kan medføre stærke følelser.

Eller ting fra feks slave-tiden burde vel også forbydes, idet de også medfører stærke følelser. Eller ting fra apertheid-tiden.

http://nyheder.tv2.dk/2018-11-17-den-blaa-avis-fjerner-annoncer-med-nazi-symboler?fbclid=IwAR1aVcxST-qt7vXXOIb2V88UQGkJIPysoR2sScKRZTmDY1hDkMM5HRGDNaQ
5
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Misantropen
Kort karma: 83
Likede indlæg: 1930

Indlægaf Misantropen » 17. nov 2018, 15:00

»Det er mærkeligt, hvilke klenodier folk finder interesse i at sælge. Klenodier, der er med til at forherlige de mørkeste tider i verdenshistorien. Det undrer os, at DBA vil lægge platform til og formidle salg af den slags ting,« siger politisk chef Jonas Karpantschof. Han »ser meget gerne, at der bliver ryddet op i det.«

Nåh, lidt ligesom religiøse klenodier?

Jeg bliver altså lidt træt. At man har interesse for Anden verdenskrig fx er jo ikke det samme som at man sympatiserer med nazismen, men det er jo bare lidt svært at komme udenom den del af Anden verdenskrig. Og hvis man ignorerer det er det jo også galt da man så ikke anerkender hvad der er sket :gab: :træt3:

Tingene forsvinder jo heller ikke af at de kun må sælges i smug.
3
Billede
Brugeravatar
Misantropen
Kort karma: 83
Likede indlæg: 1930

Indlægaf Misantropen » 17. nov 2018, 16:03

icelady skrev:Jeg synes det er noget fis, at det nu ikke må sælges på dba.

Og jeg erkender selvfølgeig, at dba som privat virksomhed må sætte de regler op, de mener er bedst. Men det minder ærlig talt mere om endnu et tilfælde af "Politisk korrekthed" end noget som helst andet.

Læste i en artikel at en historiker mente det var fint at forbyde salg af den slags, da det "Ifølge ham er det ”helt klart et udtryk for dyrkelse af nazisme”, hvis man køber objekter med nazistiske symboler. "

Og det synes jeg er en forkert tolkning.

Skal man følge dba´s begrundelse, at det kan vække særligt stærke følelser og/eller være anstødeligt, så burde salg af alle former for våben vel forbydes, da de også kan medføre stærke følelser.

Eller ting fra feks slave-tiden burde vel også forbydes, idet de også medfører stærke følelser. Eller ting fra apertheid-tiden.

Jeg er enig.

Man skal passe på med ikke at tage så meget hensyn at det giver bagslag, selvom det vel efterhånden er umuligt når selv den mindste kritik og selvsving på Facebook bliver taget alvorligt og kan overrule sund fornuft :sarkasme:
2
Billede

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"