Madam skrev:Jedi skrev:Madam skrev:Tror, du har det med at overfortolke...jeg håner ingen, da jeg aldrig har sagt det til hende, jeg konstaterer i mit stille sind, at sådan gik det, og så kan man ikke gøre sine forældre ansvarlig for, at man ikke tog studentereksamen.
Det er voksne, ansvarlige mennesker vi forholder os til her, og ikke børn.
På et tidspunkt må man tage ansvaret for egne handlinger, og ikke skubbe det fra sig, og påstå det hele er forældrenes skyld...
Men der er også dem, der opdraget med, at de ikke skal sige tak for mad, for de kan jo ikke gøre for, at de er kommet til verden.
Det, som sker i barndommen, er forældrenes ansvar og dermed "skyld", hvis det går galt. Det betyder ikke, at forældrene nødvendigvis er nogle dumme svin - det kan bare være, at de ikke evnede forældrerollen godt nok. Det ser man jo også i dag.
I dit eksempel med den manglende studentereksamen: kan man forstille sig, at det handler om noget lidt mere bredt, som så har vist sig i den manglende eksamen? F.eks. nogle problemer, som der ikke blev taget hånd om i det tidsrum ie ADHD, som en anden beskrev? Eller manglende struktur i hverdagen med hensynstagen til børns behov? Eller på anden måde noget kaos, som gjorde at din datter ikke lærte selvdiciplin/at tænke på fremtiden/andet?
Jeg havde på et tidspunkt en kæreste, hvis mor var psykisk syg i hans opvækst. Og han lærte først at spise med kniv og gaffel som teenager ved at kopiere sine venners opførsel, når han var hos dem at spise . Det var bare rigtigt mange ting, han skulle lære sig selv som halv eller helvoksen, som mange andre tager for givet. Hans mor kunne ikke gøre for, at hun var syg - det betyder ikke, han havde en dejlig barndom.
Nogle mennesker er 'børn' hele livet, og så kan man jo også med fordel lægge alle sine nederlag (brudte forhold, manglende uddannelser, og opsagte job) over på forældrene...
Tag ansvar for egne handlinger, i stedet for at lytte til psykologen:- Det er ALTID forældrenes skyld...!
Det var da et underligt ikke-svar på noget som helst.
Selvfølgelig skal man tage ansvar for egne handlinger. Det gælder også forældre, som ikke var særligt gode til forældrerollen - de må tage det ansvar på sig, at de ikke evnede at give nogle særligt gode rammer for et barn.