Sociale medier skal tage ansvar for brugernes adfærd

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Kort karma: 20
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 369

Sociale medier skal tage ansvar for brugernes adfærd

Indlægaf annellaII » 20. nov 2018, 07:24

https://jyllands-posten.dk/politik/ECE11017217/sociale-medier-skal-tage-ansvar-for-brugernes-adfaerd

Tonen på de sociale medier er blevet for hård.

Så meget, at firmaerne bag medierne skal tvinges til at betale for at regulere den og fjerne hadske debattører, mener Socialdemokratiets gruppeformand, Henrik Sass Larsen.

Det skriver Kristeligt Dagblad mandag.

Gruppeformanden, der selv har været udsat for hadefulde kommentarer, foreslår, at medierne skal oprette et etisk filter - et såkaldt "code of conduct" - som brugere af sociale medier frivilligt skal tilslutte sig.

Hvis ikke brugeren følger retningslinjerne, så skal vedkommende smides ud.

Alternativet kan være at lovgive om det, mener han.

Selv om flere af Henrik Sass Larsen kolleger på Christiansborg bakker op om idéen, så er der dog også en række praktiske problemer.

- Problemet er bare, at vi først skal have overbevist Facebooks direktør Mark Zuckerberg om, at han faktisk er ansvarshavende chefredaktør for sit medie og ikke bare direktør for en opslagstavle, hvor alle kan skrive, hvad de vil, siger Morten Marinus, medieordfører for Dansk Folkeparti, til avisen.

Den hårde tone har blandt andet fået politikere - heriblandt Søren Espersen og Alex Ahrendtsen - til at lukke deres Facebooksider, skriver Kristeligt Dagblad.

Hvad mener du, er tonen på de sociale medier blevet for hård? og skal/burde sociale medier tage ansvar for brugernes adfærd?

Min erfaring med tonen på de sociale medier er, at den ikke er blevet for hård, det har den været i de 11 år, jeg har været aktiv på sociale medier, vel at mærke min erfaring gælder kun danske sociale medier, på tysktalende fora har vi ikke (og den bliver forøvrigt heller ikke tolereret) den 'fornærmelseskultur', som jeg oplever på danske medier.

Jeg mener ikke, at sociale medier skal tage ansvar for brugernes adfærd, de har jo den mulighed at smide enhver bruger ud og blokere denne/dem.
1
ajnaM
Kort karma: 306
Likede indlæg: 6459

Re: Sociale medier skal tage ansvar for brugernes adfærd

Indlægaf ajnaM » 20. nov 2018, 07:34

Ja, tonen er hård.

Jeg arbejder med sociale medier, og det er virkelig omfattende og krævende at moderere debatten. Vi har omkring 50.000 følgere lige nu, og når bølgerne går højt, kan vi bruge lang tid på at minde brugerne om vores retningslinjer, skjule, slette og afvise kommentarer eller brugere. Og jeg er endda (heldigvis) et sted, hvor brugerne er utroligt saglige. Da jeg var på et medie, var de langt værre - både i tone og i omfang.

Det er især racistiske kommentarer, jeg ser. Mit arbejde har intet med indvandrere at gøre, men så snart vi bevæger os over i noget, der bare har en snitflade til flygtninge/indvandrere - det kan eksempelvis være velfærd og økonomi - så ser vi det samme segment komme ind med 'det hele er deres skyld, de skal bare smides hjem, hvor de kommer fra'-kommentarer.

Til gengæld er det en ret lille skare, der gentager sig selv. Et slag på tasken er, at der er tale om under 1000 'trolde' i debatten. Men mange af dem er meget aktive og de får lov at fylde meget.
2
ajnaM
Kort karma: 306
Likede indlæg: 6459

Indlægaf ajnaM » 20. nov 2018, 07:36

I øvrigt er der jo allerede regler og retningslinjer, både på de enkelte sider og for Facebook helt generelt. Hvor mange kræfter der så lægges i at moderere ud fra reglerne, det kan diskuteres...
1
Brugeravatar
Artem
Kort karma: 219
Likede indlæg: 1539

Indlægaf Artem » 20. nov 2018, 08:18

Tonen er nogle gange hård her på stedet.
Synes ikke rigtigt at jeg oplever det på FB, men det handler så også om de grupper osv jeg er medlem af ikke handler om politik osv. Men mere hyggelige og positive ting som feks løb. Hvor vi har en vildt god og motiverende tone.
0
Fra bybo til thybo
Brugeravatar
Misantropen
Kort karma: 80
Likede indlæg: 1895

Indlægaf Misantropen » 20. nov 2018, 08:42

Selvfølgelig skal de tage ansvar.

Det er alt for let at gå i selvsving og være en idiot på nettet fordi der er så få konsekvenser.

Folk kan være idioter bag en skærm og har de ikke selv kompetencerne i orden til at opføre sig anstændigt, når de har internet og et tastatur til rådighed, så må de sociale medier tage ansvar og affære ved ikke at tillade hvad som helst.

Jeg forstår slet ikke hvorfor de ikke skulle reagere på det. Alternativet er jo at det går udover alle andre, at mediet får et dårligt ry og folk dropper det.
1

Beklager savefejl. Mine biller er i stykker.

Billede
fisken80
Kort karma: 285
Likede indlæg: 9999

Indlægaf fisken80 » 20. nov 2018, 08:51

Artem skrev:Tonen er nogle gange hård her på stedet.
Synes ikke rigtigt at jeg oplever det på FB, men det handler så også om de grupper osv jeg er medlem af ikke handler om politik osv. Men mere hyggelige og positive ting som feks løb. Hvor vi har en vildt god og motiverende tone.

Jeg er imponeret over, at I kan have en gruppe, hvor tonen aldrig bliver hård. Jeg er med i nogle forskellige bogfora på Facebook og selv der kommer folk jævnligt op at toppes og skriver knap så pæne ting til hinanden.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.
Brugeravatar
KIM K
Kort karma: 8
Likede indlæg: 464

Indlægaf KIM K » 20. nov 2018, 09:17

I Tyskland er der eksempler på hvordan et lignende tiltag har ført til censur af politiske ytringer. Ny lovgivning påtvinger under trusler om store bøder socialle medieplatforme at fjerne indhold som kan være i strid med loven indenfor 24 timer efter en anmeldelse.
Fortællingen går på at det har fået dem til at være lige hurtige nok på slettetasterne, sådan bare for en sikkerhedsskyld.

Jeg stiller mig kritisk overfor forslaget. Det er allerede gennem lovgivning reguleret hvad man kan tillade sig at sige eller skrive offentligt.

Grundlovens paragraf 77
"Enhver er berettiget til på tryk, i skrift og tale at offentliggøre sine tanker, dog under ansvar for domstolene. Censur og andre forebyggende forholdsregler kan ingensinde påny indføres."
4
Brugeravatar
thomassneum
Kort karma: 88
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 1579

Indlægaf thomassneum » 20. nov 2018, 09:40

Jeg hilser forslaget velkommen.

Jeg var helst foruden og min erfaring er da også at de overvejende medier har en fin moderation. Jeg ser det nu gerne efterlevet lidt mere konsekvent.

Jeg har intet tilovers for mennesker der stædigt holder på deres ret til at håne andre -og ytringer kan stigmatiserer og medfører næsten uoprettelig skade.

Det burde være en del af opdragelsen, men det halter gevaldigt. Når vi som samfund ikke evner opdragelsen, så må vi lovgive.. I udgangspunktet for at beskytte de svage.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Madam
Kort karma: 3
Likede indlæg: 211

Indlægaf Madam » 20. nov 2018, 09:59

Tonen har været hård, siden jeg er startet på Politikens debat i 2002, og især når man ikke er enig rent politisk.

Og visse steder udviklede det sig, hvis folk ikke var totalt anonyme, til både kontakt til naboer og uhumskheder i brevkasser o. lign..

Så moderatorer må følge med, og gribe ind med både advarsler, sletninger af tråde, og udelukkelser af trolls og i enkelte tilfælde personager, der kun deltager for at komme af med uhumskheder på tryk, selvom jeg heller ikke går ind for censur, så er der altså nogen, der ikke kender deres begrænsninger på nettet.
0
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
icelady
Moderator
Kort karma: 794
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 17367

Indlægaf icelady » 20. nov 2018, 10:14

Sociale medier skal tage medansvar.

Jeg har flere gange skrevet til TV2oj og TV2, fordi folk i deres FB-opslag kommer med trusler mod andre, såvel som de stort set altid tilstedeværende racistiske bemærkninger.

Havde på et tidspunkt en længerevarende udveksling med en fra TV2 Nyhederne, fordi jeg undrede mig over, de ikke satte en til at holde øje med opslag, især når det omhandlede flygtninge/indvandrere/muslimer.
Vedkommende skrev det ikke konkret, men det lå meget tydeligt mellem linjerne, at de grove kommentarer ikke altid blev slettet, fordi det gav kliks på deres opslag/artikel.

Jeg er selv admin i en rimelig stor gruppe, og man lærer med tiden hvilke emner man skal være opmærksom på. Men vi sletter også ofte div racistiske, nedværdigende/hånende/truende kommentarer.

Det værste er næsten at folk ikke forstår det. Feks forstod en person ikke, hvorfor han blev smidt ud af gruppen efter at have skrevet dette til en anden i gruppen: "Du skal bare dø. Jeg finder ud af hvor du bor og så smadrer jeg først dig og dernæst din familie, din lede sæk"

Det var da almindelig omgangstone for ham, og kunne slet ikke se, at det kunne opfattes som en trussel.

Jeg synes det ofte er problemet; at folk ikke selv kan se, deres skriverier er grove.
5
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
landsbytossen
Kort karma: 154
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 3233

Indlægaf landsbytossen » 20. nov 2018, 10:39

Den enkelte platform skal selv bestemme, hvordan tonen må være, så længe det ikke er trusler om død og vold.

De sociale medier gør, at mennesker, som ellers ikke ville blande sig, deltager i debatten. Der skal ikke være forskel på, om man skriver sin holdning kort og kontant eller pakker den ind i kancellisprog.

Kan man ikke lide moderationen et sted, så søg andre græsgange.
2
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Dane
Kort karma: 1
Likede indlæg: 51

Indlægaf Dane » 20. nov 2018, 11:12

En god moderation er en rettidig moderation og da mange sites har for få moderatorer når den hårde tone ofte at eskalere ud af kontrol desværre.
2
Jedi
Kort karma: 17
Likede indlæg: 697

Indlægaf Jedi » 20. nov 2018, 12:20

Jeg er imod, specielt delen om at det skal skrives ind i lovgivningen.
I forvejen har vi både injurie-og diskriminationslovgivning, så man både er dækket ind på det personlige og generelle plan.
1
LaScrooge
Kort karma: 877
Likede indlæg: 8908

Indlægaf LaScrooge » 20. nov 2018, 12:24

I mine øjne er der allerede den nødvendige lovgivning til stede; spørgsmålet er bare, om man vil bruge ressourcer på at håndhæve den. Så vidt jeg ved, må man ikke true andre med vold eller død, fx. Her kunne em politianmeldelse med bødeforlæg (eller det, der er værre) gøre en forskel. Mængden af tosser taget i betragtning bliver det bare en dyr affære, men måske ét års intensiv indsats kunne gøre en forskel?

Jeg er enig med landsbytossens analyse: de sociale medier giver mulighed for at alle kan udtrykke sig, og det gør, at ALLE vitterligt udtaler sig, ligesom alle har ubegrænset taletid. Jeg tænker, at vi pt er inde i en chok-periode, hvor vi skal tilpasse os en ny virkelighed, hvor formen og betingelserne for dialog med andre er i opbrud og vi skal finde en ny balance og nye regler for hvordan vi håndterer de åbenlyse forskelligheder. Mennesker mødes på tværs af socialklasse, dannelses- og uddannelsesniveau og det er en grim opvågnen for dem, som har været vant til at have scenen alene. Tiden og konsekvens må opdrage.

Som bruger blokerer jeg folk, der åbenlyst er elendige at høre på. Jeg sparer mig selv for stress og deres publikum bliver mindsket med én person. Det er én af vejene at gå. Man har ret til at udtale sig, men ikke ret til at blive hørt, så blokér er en glimrende funktion. Det burde man bare gøre konsekvent, også som medie.
2
Brugeravatar
paint
Kort karma: 343
Likede indlæg: 14256

Indlægaf paint » 20. nov 2018, 12:47

Alle, er sikret en ret til at ytre sig. Men vil man 'ytre sig', må man også kunne stå ved sine ytringer og ikke sidde og gemme sig bag anonymitet. Derfor NEM-id som validering af ens identitet, og herefter kan man ytre sig på livet løs. En meget stor del af de ubeherskede, ondskabsfulde, perverterede osv. kommentarer, der dukker op i diverse foraer, ville dermed forsvinde - eller i det mindste blive reduceret kraftigt.

Ovenstående er ikke en begrænsning af ytringsfriheden. Vil man ytre sig offentligt. Må man også kunne stå på mål for det man siger.

En NEM-id valideringsfunktion, er ikke ensbetydende med, at ens navn står under alt hvad man skriver. Men identiteten kan findes frem, hvis det er nødvendigt.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"