Efter sexchikane-sag: Ansatte må ikke være kærester

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Kort karma: 20
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 371

Efter sexchikane-sag: Ansatte må ikke være kærester

Indlægaf annellaII » 21. nov 2018, 09:30

https://www.avisen.dk/efter-sexchikane-sag-ansatte-maa-ikke-vaere-kaereste_526254.aspx?redir=eniro&utm_campaign=eniro&utm_medium=Eniro&utm_source=eniro

For et år siden stod to tidligere studentermedhjælpere i Dansk Journalistforbundet frem og fortalte om, hvordan de var blevet udsat for seksuelle krænkelser, mens de var ansat i fagforeningen.

Det får nu Dansk Journalistforbund til at indføre nye retningslinjer, der betyder, at ansatte i forbundet ikke må være kærester med andre ansatte. Det skriver fagbladet Journalisten.

De nye retningslinjer betyder også, at enhver form for intim relation til en praktikant, studentermedhjælper eller elev vil medføre advarsel, opsigelse eller bortvisning.

For mig lyder det utroligt, at ansatte i forbundet ikke må være kærester med andre ansatte, jeg tvivler på, om sådan et forbud ovrhovedet er lovligt? og jeg ved slet ikke, hvordan forbuddet skal forhindre eller forebygge sexchikane?

Din mening?
0
Brugeravatar
Dmitra
Kort karma: 687
Likede indlæg: 8648

Re: Efter sexchikane-sag: Ansatte må ikke være kærester

Indlægaf Dmitra » 21. nov 2018, 09:47

Jeg synes det lyder direkte åndssvagt og jeg tror ærligt talt ikke et sådan forbud afholder folk fra at forelske sig i hinanden, følelser er ligeglade med forbud og jeg synes faktisk forbudet er krænkende, mildest talt.
1
Life is the bitch, and death is her sister.
Sleep is the cousin, we're a fuckin' family picture :deer:
fisken80
Kort karma: 286
Likede indlæg: 10043

Indlægaf fisken80 » 21. nov 2018, 09:53

Det er nu ret almindeligt, at virksomheder ikke ønsker, at deres ansatte er kærester. Der er mange steder, hvor man, hvis det sker, flytter den ene part til en anden afdeling, hvis det er muligt således, at parret ikke arbejder tæt sammen til dagligt.

Så jeg har lidt svært ved at se noget banebrydende i det Journalistforbundet gør.

Der er i øvrigt også lavet forskning på området, og det er faktisk ikke særlig godt for arbejdsmiljøet når to ansatte bliver kærester.
16
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.
Brugeravatar
Madam
Kort karma: 3
Likede indlæg: 211

Indlægaf Madam » 21. nov 2018, 10:03

I en større koncern jeg var ansat i, havde vi et forelskelt par, hvad ingen af havde observeret, udover en emsig kvinde, hvis mand havde adskillige affærer, så hun kendte nok symptomerne. ;)

Hun klagede til samarbejdsudvalget, men da direktøren ikke mente, det gik ud over jobbet, gjorde han i første omgang ikke noget.

Men den emsige blev ved, og den forelskede kvinde kom i en anden afd., og til sidst endte det med, at hun sagde op.

Men følelser kan man ikke forbyde, og den eneste der vandt på dette, var den emsige, der fik sine ønsker opfyldt.
1
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
Dmitra
Kort karma: 687
Likede indlæg: 8648

Indlægaf Dmitra » 21. nov 2018, 10:05

fisken80 skrev:Det er nu ret almindeligt, at virksomheder ikke ønsker, at deres ansatte er kærester. Der er mange steder, hvor man, hvis det sker, flytter den ene part til en anden afdeling, hvis det er muligt således, at parret ikke arbejder tæt sammen til dagligt.

Så jeg har lidt svært ved at se noget banebrydende i det Journalistforbundet gør.

Der er i øvrigt også lavet forskning på området, og det er faktisk ikke særlig godt for arbejdsmiljøet når to ansatte bliver kærester.

Det botilbud jeg boede på i sin tid havde også en "ingen kæresterier blandt beboere"-regel og jeg forstår det sådan set godt og også at arbejdspladser helst ikke ser det og hvis det er muligt flytter den ene part hvis et kærestepar opstår, det kan jo også blive vildt giftigt for arbejdsmiljøet hvis forholdet går i stykker på en ikke "venlig" måde, jeg tror bare ikke et decideret forbud ændrer noget.

I øvrigt frygter jeg lidt for føromtalte botilbuds fremtidige arbejdsmiljø, den nye chef blev nemlig kærester med socialrådgiveren på stedet og to fra personalegruppen der begge var i parforhold, den ene endda nærmest nygift er også kærester nu. Den regel skulle have gjaldt personalegruppen også, ikke at det ville have forhindret noget og chefen ville alligevel være et dårligt eksempel til at påtale det. Lige nu kører det, men det kunne sgu godt blive noget hø hvis et eller begge forhold gik i stykker.
1
Life is the bitch, and death is her sister.
Sleep is the cousin, we're a fuckin' family picture :deer:
Brugeravatar
FruitFly
Kort karma: 37
Likede indlæg: 1094

Indlægaf FruitFly » 21. nov 2018, 16:33

Jeg arbejder i en større dansk virksomhed og alle er med på at folk bliver forelskede og det er OK. Hvad der ikke tolereres er, hvis folk er kærester med nogen, som er "under dem" (np pun intended) i samme organisation. Altså, chefer/ansatte. Der vil altid være en mistanke for forskelsbehandling og det generer de ANDRE ansatte nok til at det ikke tolereres. Så parret finder en løsning eller den højst rangerede fyres.
2
Brugeravatar
Ado
Kort karma: 1414
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 16656
Kontakt:

Indlægaf Ado » 21. nov 2018, 16:47

På min arbejdsplads er det heller ikke tilladt at danne par med en kollega. Vi har haft to ansatte, som forelskede sig i hinanden. Der sagde den ene part op.
0
That awkward moment when you leave a store without buying anything and all you can think is "act natural, you're innocent".
Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 811
Likede indlæg: 10832

Indlægaf vibbsen » 21. nov 2018, 18:02

Madam skrev:I en større koncern jeg var ansat i, havde vi et forelskelt par, hvad ingen af havde observeret, udover en emsig kvinde, hvis mand havde adskillige affærer, så hun kendte nok symptomerne. ;)

Hun klagede til samarbejdsudvalget, men da direktøren ikke mente, det gik ud over jobbet, gjorde han i første omgang ikke noget.

Men den emsige blev ved, og den forelskede kvinde kom i en anden afd., og til sidst endte det med, at hun sagde op.

Men følelser kan man ikke forbyde, og den eneste der vandt på dette, var den emsige, der fik sine ønsker opfyldt.

Øjjjjj.. :8: .Jeg har i mine små 25 år på arbejdsmarkedet mødt mange som har formået at opføre sig nederen...Men jeg må alligevel sige at Den Emsige i ovennævnte tager prisen i kategorien "Klager til ledelsen over kollega adfærd" Og jeg har altså arbejdet sammen med nogen seriøse koste hen ad vejen :-D
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Falstria
Kort karma: 575
Likede indlæg: 3123

Indlægaf Falstria » 21. nov 2018, 23:51

Jeg er vant til små familie foretagener, som virksomheder i DK vist er flest.

Så den ene er den andens kone og den tredjes barn eller barnebarn og måske er der en fjerde der flirter med en femte som er nevø til den første...
0
Brugeravatar
dykkersild
Kort karma: 206
Likede indlæg: 2708

Indlægaf dykkersild » 22. nov 2018, 08:03

vibbsen skrev:
Madam skrev:I en større koncern jeg var ansat i, havde vi et forelskelt par, hvad ingen af havde observeret, udover en emsig kvinde, hvis mand havde adskillige affærer, så hun kendte nok symptomerne. ;)

Øjjjjj.. :8: .Jeg har i mine små 25 år på arbejdsmarkedet mødt mange som har formået at opføre sig nederen...Men jeg må alligevel sige at Den Emsige i ovennævnte tager prisen i kategorien "Klager til ledelsen over kollega adfærd" Og jeg har altså arbejdet sammen med nogen seriøse koste hen ad vejen :-D

Ej Vibs - jeg tror du misforstod indlægget - det var emsiges mand der have affærer - men det var to andre kolleger, emsige klagede over.
0
Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 811
Likede indlæg: 10832

Indlægaf vibbsen » 22. nov 2018, 08:07

dykkersild skrev:
vibbsen skrev:

Ej Vibs - jeg tror du misforstod indlægget - det var emsiges mand der have affærer - men det var to andre kolleger, emsige klagede over.

Præcis. Det er da totalt nederen at klage over kollegaer der er kærester, fordi ens egen mand har en affære :-D
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
dykkersild

Indlægaf dykkersild » 22. nov 2018, 08:09

vibbsen skrev:
dykkersild skrev:
vibbsen skrev:

Præcis. Det er da totalt nederen at klage over kollegaer der er kærester, fordi ens egen mand har en affære :-D

Det var fordi du skrev: Klager til ledelsen over kollega adfærd - at jeg troede du mente noget andet. Jeg syntes nemlig ikke at de to kollegers forhold er er affære, men et forhold.
0
Brugeravatar
dykkersild

Indlægaf dykkersild » 22. nov 2018, 08:17

Jeg har en ven som har mødt sin kone via job - det er en stor Intl. koncern. Der må man ikke være i forhold til hinanden i samme afdelingen, men gerne i firmaet som så. Det syntes jeg er en god løsning.

Jeg har kun arbejdet i små virksomheder og har kun en enkelt gang oplevet et problem med to kolleger som startede et forhold i "det skjulte" (da han var i forhold). Forholdet som sådan havde jeg ikke noget problem med - det rager ikke mig - men hold nu kæft hvor var deres opførelse i løbet af arbejsdagen ikke iorden.

Fiktive møder, lange toiletbesøg, komme for sent samtidigt, køre tidligt samtidigt, non-stop-messenger og kiggen på hinanden - og specielt "hyggeligt* når de var uvenner - vi var kun 10 i afdelingen så det smittede af på alle. Den ene blev flyttet til en anden plads i lokalet for at mindste problemet.
0
Brugeravatar
hotlips
Kort karma: 269
Likede indlæg: 5011

Indlægaf hotlips » 22. nov 2018, 08:18

Jeg har et ambivalent forhold til det, jeg bryder mig på den ene side ikke om at arbejdspladsen blander sig i noget der burde være privat.. Og jeg ved ikke helt om det lige er på den måde der skal være begrænsninger, men på den anden side så må man også erkende at der er så mange der ikke kan styre det at det giver urimeligt store ubehageligheder for mange, der er simpelthen kommet for mange sager frem med unge mennesker, mest damer, der bliver udsat for alt muligt svineri fordi folk ikke kan finde ud af at administrere den frihed der ellers er.. Måske er det mere et problem i USA end i Danmark, men når selv folk i et byråd ikke kan finde ud af det så synes jeg vi må til at indse at den ellers så frie tone og omgang vi har haft, den kan vi ikke bevare i den form den har haft og det bør betyde der kommer regler på punkter vi ikke har været vant til som standard tidligere.

Så jeg er vel for regler men uden at være helt sikker på hvordan de skal laves og om det lige skal være på det punkt der skal være begrænsninger.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"