Kun kvinder

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Kun kvinder

Indlægaf Wizzze » 22. nov 2018, 15:36

Spillestedet "Forbrændingen" i Albertslund udenfor København, har besluttet at de kun vil have kvindelige kunstnere som optrædende næste år.

https://www.berlingske.dk/kultur/spille ... beslutning

Er det den rigtige måde at håndtere ubalancen der åbenbart er mellem mandlige og kvindelige kunstnere i DK? :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Kun kvinder

Indlægaf Slettet bruger » 22. nov 2018, 15:42

Det undrer mig at de kvindelige kunstnere gider det - det lyder som handicap-ol for musikere. Og jeg tror ikke det flytter noget. Men det kan ikke irritere mig at et privat etablissement gør den slags.
0
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Kun kvinder

Indlægaf annellaII » 22. nov 2018, 15:49

Wizzze skrev:Spillestedet "Forbrændingen" i Albertslund udenfor København, har besluttet at de kun vil have kvindelige kunstnere som optrædende næste år.

https://www.berlingske.dk/kultur/spille ... beslutning

Er det den rigtige måde at håndtere ubalancen der åbenbart er mellem mandlige og kvindelige kunstnere i DK? :gruble:


Det er diskrimination.
4
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16877
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20969

Re: Kun kvinder

Indlægaf Misantropen » 22. nov 2018, 16:31

Hvis der er publikum og kvindelige kunstnere nok til det kan de da bare gøre det. Ingen grund til at gøre reklame for det på den måde.

Til gengæld kunne det være interessant om det havde rykket noget efter et år, hvis de ikke havde meldt det ud på forhånd.
1
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Kun kvinder

Indlægaf paint » 22. nov 2018, 16:43

Hvis vi skal have flere kvinder på scenerne, skal der radikale tiltag til.


Som f.eks at stoppe det ned i halsen på folk?

Og hvorfor taler talspersonen om 'diversitet', når han samtidigt indrømmer at det er en selvmodsigelse, når man udelukkende hyrer kvinder. :stoned:
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Kun kvinder

Indlægaf Pølsemix » 22. nov 2018, 16:46

Det virker som et lidt sært reklamestunt!
1
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Kun kvinder

Indlægaf Wizzze » 22. nov 2018, 16:47

Spørgsmålet nu, er vel så om kunstnere der spiller på forbrændingen næste år, er booket fordi de er gode musikere/kunstnere, eller fordi de er kvinder? :gruble:

Hvis man mente at kvinder ikke blev booket nok, ikke fik chancer nok, så kunne man jo bare booke dem, uden at have behovet for at promovere sig selv på at gøre det? :gruble:

Det er lidt samme problematik, med debatten omkring at skulle have 40% kvinder i bestyrelserne. Er hun nu udnævnt for at nå kvoten, eller fordi hun er dygtig og vil være et godt medlem at få i en bestyrelse?

Jeg tror ikke man gør kvinder eller ligestillingen en tjeneste med et tiltag som dette :gruble:
5
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Kun kvinder

Indlægaf paint » 22. nov 2018, 16:53

Wizzze skrev:Spørgsmålet nu, er vel så om kunstnere der spiller på forbrændingen næste år, er booket fordi de er gode musikere/kunstnere, eller fordi de er kvinder? :gruble:

Hvis man mente at kvinder ikke blev booket nok, ikke fik chancer nok, så kunne man jo bare booke dem, uden at have behovet for at promovere sig selv på at gøre det? :gruble:

Det er lidt samme problematik, med debatten omkring at skulle have 40% kvinder i bestyrelserne. Er hun nu udnævnt for at nå kvoten, eller fordi hun er dygtig og vil være et godt medlem at få i en bestyrelse?

Jeg tror ikke man gør kvinder eller ligestillingen en tjeneste med et tiltag som dette :gruble:


Det er lidt som om man tror, at udgangspunktet er, at man for enhver pris vil undgå kvindelige kunstnere. Og derfor er tvunget til netop at hyre dem. Sandheden er vel snarere, at man hyrer dem som sælger billetter. er det så kvinder så hyrer man dem. Sælger de ikke, så gør man det ikke. Eller også gør man som de fleste andre steder; man har et program med henholdsvis mænd og kvinder.

Det minder lidt om, at man henne i Brugsen kun sælger hindbærmarmelade, fordi det er så sjældent at nogen køber det. Derfor skal de købe det.
4
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16877
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20969

Re: Kun kvinder

Indlægaf Misantropen » 22. nov 2018, 17:21

Wizzze skrev:Spørgsmålet nu, er vel så om kunstnere der spiller på forbrændingen næste år, er booket fordi de er gode musikere/kunstnere, eller fordi de er kvinder? :gruble:

Hvis man mente at kvinder ikke blev booket nok, ikke fik chancer nok, så kunne man jo bare booke dem, uden at have behovet for at promovere sig selv på at gøre det? :gruble:

Det er lidt samme problematik, med debatten omkring at skulle have 40% kvinder i bestyrelserne. Er hun nu udnævnt for at nå kvoten, eller fordi hun er dygtig og vil være et godt medlem at få i en bestyrelse?

Jeg tror ikke man gør kvinder eller ligestillingen en tjeneste med et tiltag som dette :gruble:

Jeg vil gerne støtte at der kommer mere fokus på mindre etablerede bands og de får flere muligheder for at "komme til" og udbrede deres musik, uden det kræver et stort publikum, men jeg synes det her projekt virker noget halvhjertet.

De ved jo de selv er en del af problemet, og fair nok de erkender det, men løs det dog på en holdbar måde.
0
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1620
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2676

Re: Kun kvinder

Indlægaf KIM K » 24. nov 2018, 06:32

Jeg synes altid der har været mange kvindelige solister indenfor populær musikken, hvoraf flere også selv komponerer deres musik.
Uden nogensinde at have gjort det op tror jeg faktisk min musiksamling er omtrent ligeså stærkt bestykket med kvindelige som mandlige solister.
Jeg kan ikke genkende billedet af at man i højere grad tænker kvaliteten er i orden når det er mænd der laver musik.

Det er i hvert fald slet ikke hvad jeg tænker når jeg sætter et stykke musik på af Adele, Tina Turner, Madonna, Katie Melua, Cindy Lauper, Suzanne Vega, Medina, Marie Key, Anne Dorte Michelsen, Anne Linnet eller Sanne Salomonsen bare for at nævne nogle få af de mange kvindelige kunstnere jeg selv ynder at lytte til.

Til gengæld er det rigtigt der er få rene kvindebands hvor hele bandet udelukkende består af kvinder. Det er f.eks. særdeles sjældent man ser en kvindelig trommeslager.
2
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Kun kvinder

Indlægaf IrmaPigen » 24. nov 2018, 07:51

annellaII skrev:
Wizzze skrev:Spillestedet "Forbrændingen" i Albertslund udenfor København, har besluttet at de kun vil have kvindelige kunstnere som optrædende næste år.

https://www.berlingske.dk/kultur/spille ... beslutning

Er det den rigtige måde at håndtere ubalancen der åbenbart er mellem mandlige og kvindelige kunstnere i DK? :gruble:


Det er diskrimination.


Lige min tanke. Det kan ikke være lovligt.
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Kun kvinder

Indlægaf Artem » 24. nov 2018, 09:29

Ind til at jeg hørte om problemet med få kvindelige kunstnere på diverse festivaller, havde jeg faktisk ikke rigtigt tænkt over at det er et problem. Men kan godt se det ser mærkeligt ud, hvis under 10% af navnene på sådan en festival er kvinder.

For når jeg ellers hører radio som primært er Nova FM der spiller de rigtig mange kvinder som Sia, Dua Lipa, Pink osv. Hvor jeg tror det er tæt på at være lige med mandelige og kvindelige sangere i radioen, dog men en lille overvægt til mænd.
Men nu hvor jeg lige har haft nævnt nogle af de kvinder Nova spiller, så er der jo ikke nogle af dem som er her fra danmark. For selv om jeg da godt kan nævne en række kvindelige danske sangere jeg godt kan lide, så er der ikke nogle af dem som har et stort hit for tiden. Som for mig at se er der problemet ligger.
Ved ikke om problemet er om der er for få? De bare ikke laver nok nyt musik? eller om det er fordi de ikke gider livet på landevejen med at give koncerter?
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7323
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23135

Re: Kun kvinder

Indlægaf Aragorn » 24. nov 2018, 10:03

abcd skrev:Det undrer mig at de kvindelige kunstnere gider det - det lyder som handicap-ol for musikere. Og jeg tror ikke det flytter noget. Men det kan ikke irritere mig at et privat etablissement gør den slags.


Bare rolig, det skal kvinderne nemlig OGSÅ nok nå at blive sure over, og så kommer det private etablissement i en shit storm og undskylder.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7323
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23135

Re: Kun kvinder

Indlægaf Aragorn » 24. nov 2018, 10:05

Artem skrev:Ind til at jeg hørte om problemet med få kvindelige kunstnere på diverse festivaller, havde jeg faktisk ikke rigtigt tænkt over at det er et problem. Men kan godt se det ser mærkeligt ud, hvis under 10% af navnene på sådan en festival er kvinder.

For når jeg ellers hører radio som primært er Nova FM der spiller de rigtig mange kvinder som Sia, Dua Lipa, Pink osv. Hvor jeg tror det er tæt på at være lige med mandelige og kvindelige sangere i radioen, dog men en lille overvægt til mænd.
Men nu hvor jeg lige har haft nævnt nogle af de kvinder Nova spiller, så er der jo ikke nogle af dem som er her fra danmark. For selv om jeg da godt kan nævne en række kvindelige danske sangere jeg godt kan lide, så er der ikke nogle af dem som har et stort hit for tiden. Som for mig at se er der problemet ligger.
Ved ikke om problemet er om der er for få? De bare ikke laver nok nyt musik? eller om det er fordi de ikke gider livet på landevejen med at give koncerter?


Nuværende, aktuelle, kvindelige danske kunstere laver lortemusik. Det er derfor de ikke spiller de steder.
1

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7323
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23135

Re: Kun kvinder

Indlægaf Aragorn » 24. nov 2018, 10:28

Ellin skrev:Jeg synes det er fedt, at der sættes fokus på, hvordan kvinder bliver fravalgt på koncertsteder og festivaller. :gogo:



Det hele er i kvindernes tegn. Altid, hele tiden, og jeg er træt af det. Vi hører aldrig om, hvor svært det er at være en ung mand. Kun om, hvor svært det er at være en ung kvinde.

Det kan kun betyde én af to ting:

1: Enten er det super fedt at være en ung mand, og helt problemløst
2: Eller også prioriteres kvinders problemer bare højere og mænd må klare sig selv.
2

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"