Hver anden dansker er irriteret over butikkernes forsøg på at sælge flere varer.

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Hver anden dansker er irriteret over butikkernes forsøg på at sælge flere varer.

Indlægaf annellaII » 29. nov 2018, 10:17

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-11-29-foreninger-til-kamp-mod-butikkernes-mersalg

"Vil du have en stor menu for en femmer ekstra?" eller "Vil du have tre pølsehorn for 25 kroner?"

De fleste kender nok til det. Spørgsmål fra ekspedienten ved kassen, om der ikke lige skal lidt ekstra med hjem i posen.

Men det skal være slut, mener tre store foreninger. Hjerteforeningen, Diabetesforeningen og Kræftens Bekæmpelse skyder derfor torsdag en ny kampagne i gang mod det såkaldte mersalg.

Den ekstra store cola eller det ekstra pølsehorn i posen medvirker ifølge foreningerne nemlig til både overvægt og usunde vaner. Noget som de vil til livs.

- Vi har regnet på det. Og tager man en stor caffe latte i stedet for en lille tre gange om ugen, så giver det 15.000 kalorier ekstra om året - og det er to kilo ekstra på badevægten. Overvægt er en ting, der kommer snigende over tid, så det er et bidrag, hvis man siger ja til mersalg, oftere end man har godt af, siger Kristian Johnsen, der er faglig direktør i Diabetesforeningen.

Kampagnen skal blandt andet få butikkerne til at tænke over, hvad det er for varer, som deres ansatte tilbyder kunderne.



Hvordan har du det med butikkernes forsøg på mersalg?

Det har jeg ingen problemer med, det er legitimt at butikkerner forsøger at sælge så meget som muligt, de lever nu engang af at sælge deres varer. Bliver jeg tilbudt ekstra varer, siger jeg da bare nej tak og så er det forsøg på mersalg afgjort.
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14722
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19074

Re: Hver anden dansker er irriteret over butikkernes forsøg på at sælge flere varer.

Indlægaf Flora » 29. nov 2018, 10:44

Jeg synes, det kommer an på, om det ekstra, de vil sælge, giver mening i forhold til, hvad jeg har købt. De må gerne spørge, om jeg vil have en pære, hvis jeg har købt en lampe. De må også gerne fortælle mig, at der er tilbud på to colaer, hvis jeg har købt en. Men jeg synes, det er belastende, hvis de forsøger mersalg af random ting, der ikke har noget med mit køb at gøre. For noget tid siden købte jeg f.eks. en pakke skuresvampe i Jysk, hvorefter ekspedienten spurgte, om jeg ikke også skulle have en pakke fyrfadslys, fordi de tilfældigvis lå oppe ved kassen. Den slags er irriterende, synes jeg.
12
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Hver anden dansker er irriteret over butikkernes forsøg på at sælge flere varer.

Indlægaf DenBruneMunk » 29. nov 2018, 11:21

Hvis jeg kan spare 10kr ved køb af 2x 1.5ltr cola, så ok . Hvis de mener jeg vil købe 2 poser krydderboller istedet for 1 pose, og spare 50øre, så er de galt på den, det ses ofte hos Coop synes jeg.
0
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2558
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 129
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8572

Re: Hver anden dansker er irriteret over butikkernes forsøg på at sælge flere varer.

Indlægaf Raenil » 29. nov 2018, 11:41

Jeg er mest irriteret over at det er umuligt at komme igennem og ud af en gennemsnitlig Føtex fordi der er varer over alt.
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hver anden dansker er irriteret over butikkernes forsøg på at sælge flere varer.

Indlægaf kidkomb » 29. nov 2018, 11:45

Jeg synes det er virkelig dårlig service at forsøge at prakke folk noget på, som de ikke har brug for.
Hvis det er relateret til mit køb, -ingen problemer.
Men hold op med at spørge om jeg vil have tyggegummi/solbriller/sneskraber med, når jeg har købt noget der ikke har en skid med det at gøre.
Jeg siger ikke at de skal lade være, jeg siger bare at jeg foretrækker at handle steder hvor de ikke gør det. Og får jeg valget betaler jeg gerne mere for en vare, hvis jeg kan undgå irriterende sælgere.
2
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Hver anden dansker er irriteret over butikkernes forsøg på at sælge flere varer.

Indlægaf Persnikedy » 29. nov 2018, 11:54

Jeg lægger mest mærke til det i tøjbutikkerne. Jeg køber en trøje, "Skal du ikke have nogle leggins med? kun 250kr for et par", nej tak, "jamen du skal lige se dem"....
Fuck nu af med det... det er en af grundende til at købe mere online. Der skal man ikke klikke 2 gange før de forstår et nej.

I supermarket lægger jeg ikke så meget mærke til det. Jeg køber gerne ind efter midre madspild så jeg spare ikke ved at købe 10 pære når jeg godt ved at jeg kun vil have de 3 og de sidste 7 ryger i skraldespanden efter at have hånt mig i en uge. Havde jeg ikke været enlig i hustanden så havde jeg nok gjort mere i mer-salg med mad. Men som enlig er der ikke rigtig noget at spare.

Når jeg bliver spurgt om jeg vil ahve en større cola eller andet med min mad så er svaret som regl også nej. Fx i biografen hvor de vil give den kæmpe spdavand for bare 5k mere, men hvis jeg drikker den skal jeg tisse halvvejs i filmen.
1
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14787
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24881

Re: Hver anden dansker er irriteret over butikkernes forsøg på at sælge flere varer.

Indlægaf sigge » 29. nov 2018, 12:05

Jeg er med på, at det er til at forstå, så længe det relaterer sig til det, man køber. Som f.eks. den større cola eller det ekstra pølsehorn. De allerfleste gange siger jeg bare "nej tak", og så er den ikke længere. Jeg kan ikke huske, at der er nogen, der derefter har forsøgt at overbevise mig om, at jeg da virkelig skal spare de 2,50 på at købe det ekstra pølsehorn.

Jeg oplever den mere random type af mersalg i Matas, hvor de tilsyneladende har bestemte produkter, de skal pushe i bestemte perioder. Så skal man lige have et tilbud på tandpasta, når man køber fodcreme el.lign. Det mest fjollede, jeg har oplevet der, var den Matas-medarbejder, der da lige ville gøre mig opmærksom på, at der var tilbud på 2 makeupfjernere. Der stod jeg så fuldstændig uden makeup i ansigtet og havde i øvrigt heller ikke købet noget makeup, så jeg følte mig faktisk ikke lige i målgruppen. Der synes jeg måske godt, de lige kan se lidt på deres kunder, inden de automatisk fremfører ugens tilbud. Jeg gad vide, om en mand uden makeup på ville få samme salgstale? Men jeg blev nu ikke sur over det - bare lidt forundret - og sagde da også bare "nej tak".

Men helt ærligt ville jeg da hellere være fri for mersalg, for det er virkelig sjældent, skiltningen er så dårlig, at jeg ikke selv har opdaget, hvor meget en større cola koster, eller at der er tilbud på 3 pølsehorn. Så mit valg af størrelse og antal er ret bevidst, og så vil jeg egentlig bare gerne have købsprocessen overstået hurtigst muligt uden at skulle tage stilling til en hel masse.
3
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Hver anden dansker er irriteret over butikkernes forsøg på at sælge flere varer.

Indlægaf hotlips » 29. nov 2018, 12:07

Jeg bryder mig ikke om at man forsøger at styre hvordan folk der ejer private virksomheder skal agere, og jeg synes det er noget der skal gemmes til de vigtigste ting som rotter og arbejdsforhold for de der arbejder der hver dag.

Jeg synes også det er en byld at de spørger men hvorfor skulle de følge det, der er ingen garanti for at konkurrenterne også gør det og det er jo også stadig helt legat at købe sig til reklamer der fylder alle vegne i gadebilledet.

Efterhånden synes jeg nok bare det er et større problem at fks kræftens bekæmpelse har fået så meget at skulle have sagt og jeg bryder mig ikke om at de nu vil til at presse private virksomheder til at se stoppe med noget der er fuldstændig legalt.
2
fisken80
Indlæg: 22311
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1131
Likede indlæg: 52484

Re: Hver anden dansker er irriteret over butikkernes forsøg på at sælge flere varer.

Indlægaf fisken80 » 29. nov 2018, 14:53

DenBruneMunk skrev:Hvis jeg kan spare 10kr ved køb af 2x 1.5ltr cola, så ok . Hvis de mener jeg vil købe 2 poser krydderboller istedet for 1 pose, og spare 50øre, så er de galt på den, det ses ofte hos Coop synes jeg.


Øh hvad? Jeg forstår overhovedet ikke, hvad dit indlæg har med opsøgende mersalg at gøre.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Hver anden dansker er irriteret over butikkernes forsøg på at sælge flere varer.

Indlægaf DenBruneMunk » 29. nov 2018, 16:28

fisken80 skrev:
DenBruneMunk skrev:Hvis jeg kan spare 10kr ved køb af 2x 1.5ltr cola, så ok . Hvis de mener jeg vil købe 2 poser krydderboller istedet for 1 pose, og spare 50øre, så er de galt på den, det ses ofte hos Coop synes jeg.


Øh hvad? Jeg forstår overhovedet ikke, hvad dit indlæg har med opsøgende mersalg at gøre.

Når du går igennem butikken , så prakkes du også alt muligt på, som er unødvendigt som en ekspedient gør, eller en sælger fra Arla eller go'vin, skilte er ikke anderledes at tager du X så står der store fine tilbudsskilte ved siden af som forsøger at få dig til at købe mere end du har behov for.
Hvis det ikke er opsøgende mersalg, at butikken sætter store reklame skilte op eller fremhæver deres vare partier , så ved jeg ikke, eller bare butikkers forsøg på at sælge dig mere.
0
HerErJeg
Indlæg: 4229
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5036

Re: Hver anden dansker er irriteret over butikkernes forsøg på at sælge flere varer.

Indlægaf HerErJeg » 29. nov 2018, 16:54

Det gør mig ikke så meget. Jeg ser til gengæld rødt når butikken tillader sælgere fra grøn/gul/øko/vind/sol energiselskaber at stille sig op inde i butikken og stoppe alt og alle som kommer forbi.
De er aggressive og flabede hvis jeg bare går fordi uden at dreje øjnene.
5
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5414
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 665
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13961

Re: Hver anden dansker er irriteret over butikkernes forsøg på at sælge flere varer.

Indlægaf RavenClaw » 29. nov 2018, 20:45

Vi gør det i min butik, men udelukkende kun hvis det er relevant for varen, som kunden i forvejen skal have.

Lidt i samme boldgade, så tager vi penge for en pose, og det har vi gjort i over et år. Jeg havde så en kunde, som købte en hel masse små ting, som gerne ville købe en pose med. Hun betaler med kontanter, men vil så kun give halvdelen af posens pris, og da jeg informerer hende om, at den desværre koster 3 kr., og ikke de 1,5 kr., hun vil give mig, bliver hun sur og vrisser, at så skal hun ikke havde en pose, når jeg ikke vil give hende den gratis.. Altså, er ting, der koster penge, nogensinde blevet givet væk gratis, blot fordi du nægter at betale fuld pris for det?
2
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7389
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1567
Likede indlæg: 23313

Re: Hver anden dansker er irriteret over butikkernes forsøg på at sælge flere varer.

Indlægaf Aragorn » 29. nov 2018, 20:56

Raenil skrev:Jeg er mest irriteret over at det er umuligt at komme igennem og ud af en gennemsnitlig Føtex fordi der er varer over alt.



Har du hørt om Nord Korea? Jeg tror det er et sted for dig.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2558
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 129
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8572

Re: Hver anden dansker er irriteret over butikkernes forsøg på at sælge flere varer.

Indlægaf Raenil » 29. nov 2018, 21:50

Aragorn skrev:
Raenil skrev:Jeg er mest irriteret over at det er umuligt at komme igennem og ud af en gennemsnitlig Føtex fordi der er varer over alt.



Har du hørt om Nord Korea? Jeg tror det er et sted for dig.


Vores lokale købmand ligger midt imellem. Han placerer fx ikke tøjstativer der hvor alle mennesker skal ud.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2445
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46275

Re: Hver anden dansker er irriteret over butikkernes forsøg på at sælge flere varer.

Indlægaf LadyFox » 30. nov 2018, 20:20

Jeg synes det er vildt tjekket når ekspedienten lige spørger om jeg ikke også skal have en pakke batterier med hvis jeg køber noget batteridreven, eller en pære hvis jeg køber en lampe og sådan - for jeg er ikke selv tjekket nok til at tænke over den slags når jeg handler.

Jeg synes også det er fedt når ekspedienten fortæller hvis det Jeg køber er med i et tilbud om køb 3 betal for to. Men jeg synes også det er træls når butikkerne prøver at sælge den samme ting til alle, sådan bare fordi at det er månedens mer-salgs-produkt.
1
...

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"