Påvirker musik din købelyst?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7491
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19601

Re: Påvirker musik din købelyst?

Indlægaf Animi » 30. nov 2018, 12:03

Sophies-mor skrev:
Animi skrev:Der er så utrolig mange ting, der påvirker vores købelyst. Musik, indretningen, opstilling osv. Men når vi er i situationen, så ved vi ikke/tænker ikke over, at det påvirker os. Ellers også så påstår vi, at det gør det selvfølgelig ikke, fordi vi jo selv styrer alle vores handlinger (tror vi)

Jan Hellesøe har lavet et ret fint program om netop det her https://www.dr.dk/tv/se/manipulator/man ... e-valg-2-6

Ham kan jeg virkelig ikke snuppe.


Haha, de er to værter, så du kan bare spole det med ham over og bare se det med adfærdseksperten, hvis det har en interesse :-D
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16952
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1075
Likede indlæg: 21070

Re: Påvirker musik din købelyst?

Indlægaf Misantropen » 30. nov 2018, 12:25

Musik jeg hader er irriterende uanset i hvilken sammenhæng jeg hører det.

Butikker der spiller højt techno, det meste julemusik osv. øger ikke min lyst til at handle i de pågældende butikker.

Godt musik og en god atmosfære har den modsatte virkning.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Påvirker musik din købelyst?

Indlægaf Wizzze » 30. nov 2018, 12:35

Det rationelle del af mig siger nej, selvfølgelig ikke, men jeg tror ikke at den emotionelle del er helt enig :gruble:
Som en anden har skrevet, så ville butikker mm. ikke spille musik, hvis ikke det virkede, så det gør det jo nok, men ubevidst, så jeg husker ikke et specifikt køb jeg har foretaget pga musik.
Men er man i godt humør og nyder at gå rundt og handle, så køber man nok mere, end når man er travl, stresset og grumpy :gruble:
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Re: Påvirker musik din købelyst?

Indlægaf Sophies-mor » 30. nov 2018, 12:47

Animi skrev:
Sophies-mor skrev:
Animi skrev:Der er så utrolig mange ting, der påvirker vores købelyst. Musik, indretningen, opstilling osv. Men når vi er i situationen, så ved vi ikke/tænker ikke over, at det påvirker os. Ellers også så påstår vi, at det gør det selvfølgelig ikke, fordi vi jo selv styrer alle vores handlinger (tror vi)

Jan Hellesøe har lavet et ret fint program om netop det her https://www.dr.dk/tv/se/manipulator/man ... e-valg-2-6

Ham kan jeg virkelig ikke snuppe.


Haha, de er to værter, så du kan bare spole det med ham over og bare se det med adfærdseksperten, hvis det har en interesse :-D

I lige det program irriterer Anne Glad mig også :lol:
:genert:

Men Ja, nudging og mange andre metoder anvendes jo i høj grad. (Uddannet inden for salg)
1
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7093
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13316

Re: Påvirker musik din købelyst?

Indlægaf Rapfisk » 30. nov 2018, 12:49

Jeg tror, den påvirker på andre måder end jeg lige kan sætte fingeren på, men min lyst til at bruge tid i en butik afhænger rigtig meget af, hvad de spiller af musik. Hvis jeg hurtigt flygter pga. musikken, køber jeg formodentlig ikke noget, men hvis musikken skaber en god stemning, er jeg helt sikker på, at det i sig selv øger min lyst til at købe.
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: Påvirker musik din købelyst?

Indlægaf Madam » 30. nov 2018, 12:52

Sophies-mor skrev:
Animi skrev:Der er så utrolig mange ting, der påvirker vores købelyst. Musik, indretningen, opstilling osv. Men når vi er i situationen, så ved vi ikke/tænker ikke over, at det påvirker os. Ellers også så påstår vi, at det gør det selvfølgelig ikke, fordi vi jo selv styrer alle vores handlinger (tror vi)

Jan Hellesøe har lavet et ret fint program om netop det her https://www.dr.dk/tv/se/manipulator/man ... e-valg-2-6

Ham kan jeg virkelig ikke snuppe.


:gogo: Enig... finder ham totalt usympatisk.
1
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
PerXX
Indlæg: 1378
Tilmeldt: 25. maj 2016, 13:53
Kort karma: 153
Likede indlæg: 4561

Re: Påvirker musik din købelyst?

Indlægaf PerXX » 30. nov 2018, 12:52

Billede
1
Brugeravatar
mariannaa
Indlæg: 1093
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:11
Kort karma: 181
Likede indlæg: 2182

Re: Påvirker musik din købelyst?

Indlægaf mariannaa » 30. nov 2018, 15:16

Tværtimod.

Jeg bryder mig ikke om det støj man hele tiden udsættes for når man er ude. En ting er den støj som man ikke kan gøre ved fx. bussens brummen, en hel børnehave der skal om bord i bussen ( den værste form for støj i bussen :s (godt at de er så nuttede at se på :D ) men alt den støj som ikke er nødvendig: Andre menneskers musik (hørt gennem en telefon (hvorfor, det lyder jo ingen gang godt :forvirret: ) folk der tale i telefon - MEGET højt, så hele bussen kan følge med i det sidste nye fra dennes liv. Klink, klik, klam ventemusik i telefonkøen og det for det meste i meget lang tid :whine:

Så i forvejen er man udsat for mægtigt meget støj i hverdagen, så jeg er ret uforstående over for, hvorfor der også skal tilsættes musik?
For nylig gik jeg rundt i det parkeringshus som ligger under det shopping-center jeg handler i (som også spiller musik) og sandelig var der også høj musik der nede. Hvorfor? Er der virkelig nogen som stopper op og nyder musikken (midt i alt den anden støj selvfølgelig) Nej, jeg forstår det virkeligt ikke.

//Gammel sur dame off :gammel:
2
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Påvirker musik din købelyst?

Indlægaf landsbytossen » 30. nov 2018, 15:41

Butikker skal betale til Koda og Gramex for brug af (det meste) musik. Uden forventet mersalg ville de ikke have musik i forretningen.
1
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Påvirker musik din købelyst?

Indlægaf Annione » 30. nov 2018, 16:48

Det påvirker mig i høj grad. Jeg køber helst aldrig noget i butikker i december. Hader julemusik. Og synes at både julemænd og nisser er uhyggelige.
Gæt, hvor meget julepynt jeg har i december? Tror jeg kommer op på 10 julekugler. Maks. :-D
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Påvirker musik din købelyst?

Indlægaf LadyFox » 30. nov 2018, 17:09

Det påvirker mig i hvert fald på nogle måder.

Jeg bliver stresset af meget musik jeg ikke kan lide, hvis jeg er stresset så hygger jeg mig ikke, hvis jeg ikke hygger mig vil jeg gerne bare have mine indkøb overstået, og så har jeg en tendens til bare at købe et eller andet i den kategori jeg søger. Og altså, et par bukser er jo ikke bare et par bukser. Og så er det jeg laver fejlkøb.
0
...

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"