DF: Indvandrere bør lære mere om kristendom

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

DF: Indvandrere bør lære mere om kristendom

Indlægaf annellaII » 2. dec 2018, 10:19

https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/dansk-folkeparti-indvandreres-boer-laere-mere-om-kristendom

Når flygtninge og indvandrere kommer til Danmark, skal kristendommen være det første, de møder. Det mener Marie Krarup fra Dansk Folkeparti.

”Kristendom burde indgå allerede i første lektion i dansk kultur,” siger hun.



Det har jeg en anden mening om, jeg mener ikke flygtninge og indvandrere skal have deres første lektion i kristendom, kristendommen skal de som nok blive konfronteret med på et tidspunkt.


”Muslimer skal kunne give hånd til en person af det modsatte køn, sidde til bords med mennesker, der spiser svinekød, og være i stand til at gå i bad efter gymnastik. De skal overvinde sig selv. Det synes jeg skal stå fuldkommen lysende klart fra den første dag, man ankommer, hvis man ønsker at være her. Og det er kun kristendomsundervisning, der kan gøre det lysende klart,” siger Marie Krarup og påpeger, at det kristne kulturgrundlag på mange punkter står i modsætning til islam.


Heller ikke her er jeg enig med Marie Krarup: Muslimer skal kunne give hånd til en person af det modsatte køn, sidde til bords med mennesker, der spiser svinekød, og være i stand til at gå i bad efter gymnastik.

Det Marie Krarup forlanger har efter min mening da ikke det mindste med den kristne kultur at gøre, den har med vores kultur og traditioner at gøre, men at omtale det som kristen kultur er for mig langt ude.


Din mening?
1
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: DF: Indvandrere bør lære mere om kristendom

Indlægaf Madam » 2. dec 2018, 10:28

Kristendom kan bruges til mange ting, bl.a. så man i tv i går, at en kirke var stuvende fuld med personer af fremmed herkomst, og det giver point , når man søger opholdstilladelse/statsborgerskab???

Dvs. hvis man foregiver at være kristen, kan det give fordele for alle de udefra kommende, og dermed også økonomiske fordele ved at forblive i DK?!
0
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19646
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46291

Re: DF: Indvandrere bør lære mere om kristendom

Indlægaf LadyFox » 2. dec 2018, 10:38

Jeg er både døbt og konfirmeret, har haft kristendom i folkeskolen og alt det jazz... Og i den undervisning har der intet været om håndtryk, at sidde til bords med folk der spiser gris, eller fællesbade.
Uden at være kristen selv tvivler jeg på at det er emner der er højt prioriteret i kristendommen. Var der ikke også noget med mandlige præster der ikke ville give hånd til kvindelige præster?

Dels synes jeg ikke at det et så vigtigt om folk synes fælles bad er fedt, hvem de gerne vil sidde til bords med, eller hvis hånd de gerne vil trykke. Dels synes jeg slet ikke problemet er så stort, i hvert fald ikke blandt de muslimer der er omkring mig, jeg skifter dagligt tøj sammen med muslimske kvinder, håndtryk er heller ikke et issue, og heller ikke at være selskab med nogen der spiser noget de ikke selv må spise.
Og fællesbadet er et problem for mange børn og voksne, uanset religion - det handler da mere om blufærdighed, som mange besidder. Da jeg var barn og gik i skole med primært danskere og 2 muslimer ud af 21 elever var der langt flere end 2 der ikke gik i fællesbad. Det er jo ikke noget nyt.

Jeg er også uenig i at man kun kan lære om danske normer igennem kristendom.
1
...
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19646
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46291

Re: DF: Indvandrere bør lære mere om kristendom

Indlægaf LadyFox » 2. dec 2018, 10:40

Madam skrev:Kristendom kan bruges til mange ting, bl.a. så man i tv i går, at en kirke var stuvende fuld med personer af fremmed herkomst, og det giver point , når man søger opholdstilladelse/statsborgerskab???

Dvs. hvis man foregiver at være kristen, kan det give fordele for alle de udefra kommende, og dermed også økonomiske fordele ved at forblive i DK?!


Det er fanden svært at være ny i Danmark hvis det er problematisk hvis man ikke opsøger kristendommen, men også hvis man gør. :alien:
0
...
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: DF: Indvandrere bør lære mere om kristendom

Indlægaf Madam » 2. dec 2018, 10:51

LadyFox skrev:
Madam skrev:Kristendom kan bruges til mange ting, bl.a. så man i tv i går, at en kirke var stuvende fuld med personer af fremmed herkomst, og det giver point , når man søger opholdstilladelse/statsborgerskab???

Dvs. hvis man foregiver at være kristen, kan det give fordele for alle de udefra kommende, og dermed også økonomiske fordele ved at forblive i DK?!


Det er fanden svært at være ny i Danmark hvis det er problematisk hvis man ikke opsøger kristendommen, men også hvis man gør. :alien:


Uha, du bander endda... ;)

For mig er kristendommen ikke afgørende, men derimod kulturen og evnen til at begå sig i DK.
0
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19646
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46291

Re: DF: Indvandrere bør lære mere om kristendom

Indlægaf LadyFox » 2. dec 2018, 11:02

Madam skrev:
LadyFox skrev:
Madam skrev:Kristendom kan bruges til mange ting, bl.a. så man i tv i går, at en kirke var stuvende fuld med personer af fremmed herkomst, og det giver point , når man søger opholdstilladelse/statsborgerskab???

Dvs. hvis man foregiver at være kristen, kan det give fordele for alle de udefra kommende, og dermed også økonomiske fordele ved at forblive i DK?!


Det er fanden svært at være ny i Danmark hvis det er problematisk hvis man ikke opsøger kristendommen, men også hvis man gør. :alien:


Uha, du bander endda... ;)

For mig er kristendommen ikke afgørende, men derimod kulturen og evnen til at begå sig i DK.


Ja, det gør jeg... ofte :)

Det kan jeg forstå, jeg synes som sagt heller ikke at kristendommen er en vigtig del. Men hvis den ene del problematisere det hvis de nye ikke opsøger kristendommen, og den anden problematisere det hvis de gør, så kan de jo kun gøre noget forkert.
Jeg ved godt at det bare er holdninger, og vi ikke ALLE sammen kan/skal mene det samme. Jeg synes bare ofte at når det kommer til muslimer så bliver de sat i situationer hvor at det er upopulært uanset hvad de gør, og det forstiller jeg mig er meget svært at manurere rundt i.
1
...
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: DF: Indvandrere bør lære mere om kristendom

Indlægaf Pax Romana » 2. dec 2018, 15:40

Skulle de introduceres til noget burde det være til Grundtvig. Kulturelt, pædagogisk og teologisk har han været af større betydning end bare kristendommen. Dansk identitet er formet af ham.

Men generelt kan jeg ikke tage nogen fra landsbytossernes parti særlig alvorligt.
2
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4887
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 190
Likede indlæg: 6477

Re: DF: Indvandrere bør lære mere om kristendom

Indlægaf Stars » 2. dec 2018, 16:51

Jeg læste lige opslaget højt for min datter, som fik et lille grineflip og sagde, "Er jeg så også muslim som ikke burde være i Danmark? Jeg giver ikke hånd til fyre og jeg gik aldrig bad med klassekammerater i idræt da jeg gik i folkeskole"

Personligt mener jeg jo bare, hun ikke har hørt efter i kristendomsundervisningen :-D
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20487
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43979

Re: DF: Indvandrere bør lære mere om kristendom

Indlægaf paint » 2. dec 2018, 17:13

Hvis det er parellelsamfund man man er imod (som Krarup) så er løsningen næppe at, man med tvang slæber folk hen i nærmeste kirke eller vil pådutte dem en bestemt religion. Dette er omvendt sådan man skaber parellelsamfund, fordi ingen, vil tvinges til at bekende sig til en bestemt religion eller et tilsvarede kultursyn.

Dén slags tiltag, skaber en modreaktion - i form af parellelsamfund.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3068
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5531

Re: DF: Indvandrere bør lære mere om kristendom

Indlægaf Pølsemix » 2. dec 2018, 17:21

Pax Romana skrev:
Men generelt kan jeg ikke tage nogen fra landsbytossernes parti særlig alvorligt.

Sådan en udmelding er virkelig ironisk for den arrogance og nedladenhed som det er et udtryk for, er bare vand på DF’s mølle. Det styrker dem kun, hvilket de også og spiller på.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"