»Det er ikke kun karakterer, som den opvoksende generation mangler, men også karakter.«

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: »Det er ikke kun karakterer, som den opvoksende generation mangler, men også karakter.«

Indlægaf 1234 » 4. dec 2018, 21:04

Mavis skrev:Jeg er ret sikker på, at det der konkret demonstreres imod, er at man får fravær for hele timen, hvis man kommer fem minutter for sent. Det er da også et helt igennem åndssvagt tiltag. Så kan man jo ligeså godt blive væk fra hele timen. Mange af de andre stramninger synes jeg giver fin mening -fem som gennemsnit for at komme på gymnasiet, for eksempel.

Til gengæld forstår jeg overhovedet ikke den evindelige påstand om at der bliver set ned på ervhervsuddannelser. Vi var til uddannelsesdag, og fik præsenteret nogle uddannelser vi selv valgte, men vi skulle vælge en erhvervsuddannelse at få præsenteret. EUX er blevet oprettet, den kombinerede gymnasielle og erhvervsuddannelse, hvor man får både studenterhue og svendebrev. NEXT i København er blevet oprettet, en kæmpe stor skole med alle mulige erhvervsudannelser. Der bliver gjort virkeligt meget for at gøre erhvervsuddannelserne spændende, og det er ikke mit indtryk at man bliver set ned på af forældre eller kamerater for at vælge det.

Jeg synes så heller ikke man kan fortænke, at der flest der vælger en gymnasiel uddannelse. Når nu fire-fem ud af seks (jeg ved faktisk ikke hvad EUX tæller som) af ungdomsuddannelserne er gymnasielle, så giver det vel meget god mening at cirka 75% tager en af dem. Det er også det mest logiske at vælge en gymnasiel, hvis man ikke ved hvad man vil efterfølgende.


Der findes jo ikke kun en erhvervsuddannelse, men omkring 100 forskellige, mens der er 4 forskellige gymnasielle uddannelser, så dit argument om antal giver ikke rigtig mening.
1
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: »Det er ikke kun karakterer, som den opvoksende generation mangler, men også karakter.«

Indlægaf 1234 » 4. dec 2018, 21:10

Sophies-mor skrev:
Madam Pomfrey skrev:Meget uenig...

Især i der med karakterene, jeg oplever virkeligt at de unge idag presses mega meget I udskoling og på de gymnasielle uddannelser. Det emner af evnen og viljen til at præstere, og få gode karakterer, ikke af hvem man er og hvad man gerne vil.

Universitets uddannelser og mange videregående kræver et højere og højere snit for at man kan komme ind, det handler om hvad man kan præstere bogligt, hvor god man er til at lære og formidle i et bogligt og dagligt forum.


De unge demonstrerer ikke for retten til at komme for sent, de demonstrerer imod de regide millimeter demokrati, de vil bare genre ha lov at deltage i undervisningen selvom opstod nogle forhindringer i morgnens rutine og de kom 3-5 minutter for sent ind ad døren. De reagerer på elementer af straf, ikke på retten til at være sløset.

Tja, da min mand læste til maskinmester...
Kom de for sent til undervisningen på værkstedsskolen - uanset om det var pga. sløve busser eller sløve morgener - så blev de trukket en dagsløn.
Efter cirka 1 måned var der sjældent nogle, der kom for sent. Overhovedet!
Hvor er konsekvenserne for nutidens unge?
På arbejdsmarkedet hedder det pænt, jamen hvis du skal på motorvejen hver dag for at komme på arbejde, må du køre så tilpas tidligt, at du kan møde til tiden, uagtet køer på grund af myldretiden mm.
Er enig i, at de presses hårdt, men der ER ski ikke meget karakterdannelse i dagens Danmark.


Sorry men det giver jo ingen mening.
Jeg tog den første mulige bus klokken 06.40 for at være på gymnasiet til tiden. Den eneste måde jeg kunne have styret at komme til tiden selv var at flytte hjemmefra som 16 årig eller mine forældre skulle købe en bil.

Derudover så har det ikke været et problem på nogle af mine jobs om man kan et par minutter for sent. Så arbejdsmarkedet er efter min oplevelse væsentlig mere fleksibel.
1
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: »Det er ikke kun karakterer, som den opvoksende generation mangler, men også karakter.«

Indlægaf 1234 » 4. dec 2018, 21:39

Mavis skrev:Der findes jo ikke kun en erhvervsuddannelse, men omkring 100 forskellige, mens der er 4 forskellige gymnasielle uddannelser, så dit argument om antal giver ikke rigtig mening.


Næ, det er vel sandt nok. Jeg synes bare snakken om erhvervsuddannelser er lidt gammel, og jeg oplever ikke at det bliver set ned på.

Og nu vi så er ved det, så er det jo reelt håndværkere, de fleste mener, når de snakker om erhvervsudannelser. Forstået på den måde, at der jo ikke er nogen der sidder og bider negle over, at vi ikke har nok frisører eller kokke eller lydteknikere. Det er det grove håndværk-håndværk, vi mangler. Personligt tror jeg en af grundene er, at der er mindre sandsynlighed for at en søn overtager sin fars håndværkerfirma som en form for selvfølge (for eksempel), men jeg ved det ikke.[/quote]

Det er nu ikke kun håndværkere eller kun grove håndværker, der mangler. Eksempelvis mangler der SOSU'er , plastmagere, mejerister, bagere og chauffører af forskellige slags. Og det egentlig ligegyldigt, at det er en gammel snak, for problemet er ikke løst endnu. I mine gamle kommune faldt andelen af unge, der tog en erhvervsuddannelse 10 procentpoint på 3 år! Så kan det godt være du ikke oplever det er noget, der bliver det ned på, men jeg var på en erhvervsskole så sent som sidste uge, hvor vi blandt andet talt om det her og det er noget der fylder rigtig meget på eleverne, fordi de netop oplever, folk ser ned på dem.
1
Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 1815
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 632
Likede indlæg: 8534

Re: »Det er ikke kun karakterer, som den opvoksende generation mangler, men også karakter.«

Indlægaf englishchannel » 5. dec 2018, 06:34

Mavis skrev:
1234 skrev:
Mavis skrev:Der findes jo ikke kun en erhvervsuddannelse, men omkring 100 forskellige, mens der er 4 forskellige gymnasielle uddannelser, så dit argument om antal giver ikke rigtig mening.


Næ, det er vel sandt nok. Jeg synes bare snakken om erhvervsuddannelser er lidt gammel, og jeg oplever ikke at det bliver set ned på.

Og nu vi så er ved det, så er det jo reelt håndværkere, de fleste mener, når de snakker om erhvervsudannelser. Forstået på den måde, at der jo ikke er nogen der sidder og bider negle over, at vi ikke har nok frisører eller kokke eller lydteknikere. Det er det grove håndværk-håndværk, vi mangler. Personligt tror jeg en af grundene er, at der er mindre sandsynlighed for at en søn overtager sin fars håndværkerfirma som en form for selvfølge (for eksempel), men jeg ved det ikke.


Det er nu ikke kun håndværkere eller kun grove håndværker, der mangler. Eksempelvis mangler der SOSU'er , plastmagere, mejerister, bagere og chauffører af forskellige slags. Og det egentlig ligegyldigt, at det er en gammel snak, for problemet er ikke løst endnu. I mine gamle kommune faldt andelen af unge, der tog en erhvervsuddannelse 10 procentpoint på 3 år! Så kan det godt være du ikke oplever det er noget, der bliver det ned på, men jeg var på en erhvervsskole så sent som sidste uge, hvor vi blandt andet talt om det her og det er noget der fylder rigtig meget på eleverne, fordi de netop oplever, folk ser ned på dem.


Klart. Det er jo selvfølgelig også vigtigst, hvad de selv føler. Det gør mig egentlig rigtig trist, at det er sådan.[/quote]

Når man snakker om erhvervsuddannelser og status, ignorerer man altid den lyserøde elefant i rummet, der er, at mange erhvervsuddannelser bare ikke er attraktive sammenholdt med andre uddannelser. Eksempelvis er SOSU et job, der er fysisk og mentalt krævende, med (oftest) skæve arbejdstider, større risiko for at blive udsat for vold end de fleste andre jobs og tilmed til en meget lav løn.

Det er så nemt at sige, at den manglende interesse for SOSU-faget skyldes status, for så lægger man skylden over på de unge: "Se de forkælede unge, der vælger et godt fag fra, fordi de er snobbede!", mens det i virkeligheden handler om, at disse jobs er uattraktive på så mange parametre, at unge har meget lidt incitament til at vælge dem.

Hvis man vil have flere unge til at vælge erhvervsuddannelserne, skal man ikke bare snakke om status, men faktisk tilpasse vilkårene i disse jobs, så de arbejdsmiljømæssigt og lønmæssigt kan konkurrere med andre jobs. Men det koster jo penge, og så er det meget nemmere at fortsætte med at bebrejde i unge i stedet for at tage fat om problemets rod.
2
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: »Det er ikke kun karakterer, som den opvoksende generation mangler, men også karakter.«

Indlægaf 1234 » 5. dec 2018, 06:58

englishchannel skrev:Når man snakker om erhvervsuddannelser og status, ignorerer man altid den lyserøde elefant i rummet, der er, at mange erhvervsuddannelser bare ikke er attraktive sammenholdt med andre uddannelser. Eksempelvis er SOSU et job, der er fysisk og mentalt krævende, med (oftest) skæve arbejdstider, større risiko for at blive udsat for vold end de fleste andre jobs og tilmed til en meget lav løn.

Det er så nemt at sige, at den manglende interesse for SOSU-faget skyldes status, for så lægger man skylden over på de unge: "Se de forkælede unge, der vælger et godt fag fra, fordi de er snobbede!", mens det i virkeligheden handler om, at disse jobs er uattraktive på så mange parametre, at unge har meget lidt incitament til at vælge dem.

Hvis man vil have flere unge til at vælge erhvervsuddannelserne, skal man ikke bare snakke om status, men faktisk tilpasse vilkårene i disse jobs, så de arbejdsmiljømæssigt og lønmæssigt kan konkurrere med andre jobs. Men det koster jo penge, og så er det meget nemmere at fortsætte med at bebrejde i unge i stedet for at tage fat om problemets rod.


Helt enig! Der er bare nogle fag, der ikke er særlig attraktive for de unge, især ikke hvis man ved, at man har 40-50 år på arbejdsmarkedet bagefter. Jeg tror dog også, at uvidenhed er en faktor. Der findes så ufattelig mange erhvervsuddannelser og det er umuligt som 15-16 årig at have overblik over dem alle. Så jeg tror, der er mange, der ikke kender de gode muligheder folk med bestemte erhvervsuddannelser har senere i arbejdslivet. Jeg har fx to svogere, der tjener mere end mine søstre med deres videregående uddannelser og som nærmest kan bestemme deres vilkår og løn selv, fordi der er så meget mangel på dem.
0
fisken80
Indlæg: 22070
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: »Det er ikke kun karakterer, som den opvoksende generation mangler, men også karakter.«

Indlægaf fisken80 » 5. dec 2018, 10:54

1234 skrev:
englishchannel skrev:Når man snakker om erhvervsuddannelser og status, ignorerer man altid den lyserøde elefant i rummet, der er, at mange erhvervsuddannelser bare ikke er attraktive sammenholdt med andre uddannelser. Eksempelvis er SOSU et job, der er fysisk og mentalt krævende, med (oftest) skæve arbejdstider, større risiko for at blive udsat for vold end de fleste andre jobs og tilmed til en meget lav løn.

Det er så nemt at sige, at den manglende interesse for SOSU-faget skyldes status, for så lægger man skylden over på de unge: "Se de forkælede unge, der vælger et godt fag fra, fordi de er snobbede!", mens det i virkeligheden handler om, at disse jobs er uattraktive på så mange parametre, at unge har meget lidt incitament til at vælge dem.

Hvis man vil have flere unge til at vælge erhvervsuddannelserne, skal man ikke bare snakke om status, men faktisk tilpasse vilkårene i disse jobs, så de arbejdsmiljømæssigt og lønmæssigt kan konkurrere med andre jobs. Men det koster jo penge, og så er det meget nemmere at fortsætte med at bebrejde i unge i stedet for at tage fat om problemets rod.


Helt enig! Der er bare nogle fag, der ikke er særlig attraktive for de unge, især ikke hvis man ved, at man har 40-50 år på arbejdsmarkedet bagefter. Jeg tror dog også, at uvidenhed er en faktor. Der findes så ufattelig mange erhvervsuddannelser og det er umuligt som 15-16 årig at have overblik over dem alle. Så jeg tror, der er mange, der ikke kender de gode muligheder folk med bestemte erhvervsuddannelser har senere i arbejdslivet. Jeg har fx to svogere, der tjener mere end mine søstre med deres videregående uddannelser og som nærmest kan bestemme deres vilkår og løn selv, fordi der er så meget mangel på dem.


SÅ enig. I håndværkerbranchen er der stadig massive problemer med arbejdsmiljøet og sikkerheden og rigtig ofte oplever håndværkerne, at de bliver opfordret til at skide på sikkerheden, fordi det koster ekstra at få fat i en lift eller et ordentligt stillads eller lignende eksempler. Samtidig er lønnen stadig alt for lav arbejdets karakter taget i betragtning (ligesom for SOSUer). Man slider sig selv op, men oplever, at man ikke kan få ret meget i løn, fordi byggeledelsen fucker projekterne op eller har glemt at medregne noget eller arbejdet går i stå, fordi der mangler materialer. Og så ryger det overskud, der skulle sikre håndværkerne lidt ekstra, mens de kan se, at byggeledelsen stadig hæver deres 35000+ løn. Det ER bare demotiverende.

Nå sorry, det var lige en kæphest, men det er i hvert fald en af årsagerne til, at jeg aldrig ville opfordre unge til at blive håndværkere. Andre erhvervsuddannelser, der er mere tekniske - helt klart, men håndværker som murer, tømrer eller lignende - nej.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Dane
Indlæg: 1519
Tilmeldt: 23. sep 2018, 04:56
Kort karma: 34
Likede indlæg: 996

Re: »Det er ikke kun karakterer, som den opvoksende generation mangler, men også karakter.«

Indlægaf Dane » 5. dec 2018, 12:29

fisken80 skrev:
Dane skrev:Jeg er ikke helt enig med skribenten, men desværre har udviklingen betydet at middelmådige karakterer ikke mere accepteres uanset hvilke evner den unge besidder.
I min skoletid var det ca. halvdelen der fortsatte og resten gik ud af skolen og i lære for det meste.
Det var helt naturligt og ingen virkede kede af karakter resultaterne som jeg husker det.
Jeg tror desværre at samfundet og forældrene i fællesskab stiller for store krav til de unge og taberne bliver dem som simpelthen ikke har evnerne.
På det punkt vil jeg give skribenten ret - vi skal alle helst være lige kloge og det betyder naturligvis at en erhvervsuddannelse mere ses som et nederlag fremfor en sejr hvilket nok også er forklaringen på hvorfor der mangler håndværkere idag.


Hvis jeg var 15 og stod med valget mellem en gymnasial uddannelse med alt hvad dertil hører af fester, venner og ungdomskultur samt uendelige muligheder for uddannelse efterfølgende og så en håndværkeruddannelse med læreplads i alt slags vejr på en byggeplads klokken syv om morgnen uden ungdomskultur, fester, studietur og desuden begrænsede muligheder for videreuddannelse så ved jeg da også godt, hvad jeg ville vælge...
særligt nu, hvor der er lagt op til, at man skal arbjde til man er 76 hvis man er 16 år i dag.



Jeg tror afgjort ikke der mangler fest, venner og ungdomskultur på erhvervsuddannelserne, men det ser sku sløjt ud hvis det er disse parametre der er altafgørende.
Byggepladslivet har skam også sin charme kan jeg betro dig og ingen tager vel skade af at stå tidligt op.
Dit indlæg underbygger desværre mange af de fordomme som nogen har overfor unges arbejdssky prioriteter ved valg af uddannelse.
0
Well, opinions are like assholes. Everybody has one.'
Bergen
Indlæg: 7286
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: »Det er ikke kun karakterer, som den opvoksende generation mangler, men også karakter.«

Indlægaf Bergen » 5. dec 2018, 12:30

Mavis skrev:
1234 skrev:
Mavis skrev:Der findes jo ikke kun en erhvervsuddannelse, men omkring 100 forskellige, mens der er 4 forskellige gymnasielle uddannelser, så dit argument om antal giver ikke rigtig mening.


Næ, det er vel sandt nok. Jeg synes bare snakken om erhvervsuddannelser er lidt gammel, og jeg oplever ikke at det bliver set ned på.

Og nu vi så er ved det, så er det jo reelt håndværkere, de fleste mener, når de snakker om erhvervsudannelser. Forstået på den måde, at der jo ikke er nogen der sidder og bider negle over, at vi ikke har nok frisører eller kokke eller lydteknikere. Det er det grove håndværk-håndværk, vi mangler. Personligt tror jeg en af grundene er, at der er mindre sandsynlighed for at en søn overtager sin fars håndværkerfirma som en form for selvfølge (for eksempel), men jeg ved det ikke.


Det er nu ikke kun håndværkere eller kun grove håndværker, der mangler. Eksempelvis mangler der SOSU'er , plastmagere, mejerister, bagere og chauffører af forskellige slags. Og det egentlig ligegyldigt, at det er en gammel snak, for problemet er ikke løst endnu. I mine gamle kommune faldt andelen af unge, der tog en erhvervsuddannelse 10 procentpoint på 3 år! Så kan det godt være du ikke oplever det er noget, der bliver det ned på, men jeg var på en erhvervsskole så sent som sidste uge, hvor vi blandt andet talt om det her og det er noget der fylder rigtig meget på eleverne, fordi de netop oplever, folk ser ned på dem.


Klart. Det er jo selvfølgelig også vigtigst, hvad de selv føler. Det gør mig egentlig rigtig trist, at det er sådan.[/quote]


Vilkårene for fx sosuernes arbejde er blevet så massivt forringet de sidste 10 år at jeg ikke ville råde nogen til at gå den vej.

Det er nok forklaringen. Mange fag er blevet totalt ødelagt af besparelser og sosu er et af dem.
0
fisken80
Indlæg: 22070
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: »Det er ikke kun karakterer, som den opvoksende generation mangler, men også karakter.«

Indlægaf fisken80 » 5. dec 2018, 13:00

Dane skrev:
fisken80 skrev:
Dane skrev:Jeg er ikke helt enig med skribenten, men desværre har udviklingen betydet at middelmådige karakterer ikke mere accepteres uanset hvilke evner den unge besidder.
I min skoletid var det ca. halvdelen der fortsatte og resten gik ud af skolen og i lære for det meste.
Det var helt naturligt og ingen virkede kede af karakter resultaterne som jeg husker det.
Jeg tror desværre at samfundet og forældrene i fællesskab stiller for store krav til de unge og taberne bliver dem som simpelthen ikke har evnerne.
På det punkt vil jeg give skribenten ret - vi skal alle helst være lige kloge og det betyder naturligvis at en erhvervsuddannelse mere ses som et nederlag fremfor en sejr hvilket nok også er forklaringen på hvorfor der mangler håndværkere idag.


Hvis jeg var 15 og stod med valget mellem en gymnasial uddannelse med alt hvad dertil hører af fester, venner og ungdomskultur samt uendelige muligheder for uddannelse efterfølgende og så en håndværkeruddannelse med læreplads i alt slags vejr på en byggeplads klokken syv om morgnen uden ungdomskultur, fester, studietur og desuden begrænsede muligheder for videreuddannelse så ved jeg da også godt, hvad jeg ville vælge...
særligt nu, hvor der er lagt op til, at man skal arbjde til man er 76 hvis man er 16 år i dag.



Jeg tror afgjort ikke der mangler fest, venner og ungdomskultur på erhvervsuddannelserne, men det ser sku sløjt ud hvis det er disse parametre der er altafgørende.
Byggepladslivet har skam også sin charme kan jeg betro dig og ingen tager vel skade af at stå tidligt op.
Dit indlæg underbygger desværre mange af de fordomme som nogen har overfor unges arbejdssky prioriteter ved valg af uddannelse.


Min kæreste er håndværker, og han er ikke enig.
Og jo, det er en kendt sag, at især de mindre erhvervsuddannelser i høj grad mangler ungdomskultur, og du kan mene hvad du vil, men når man er 15 er det et relativt vigtigt parameter når man skal vælge.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22070
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: »Det er ikke kun karakterer, som den opvoksende generation mangler, men også karakter.«

Indlægaf fisken80 » 7. dec 2018, 05:38

Falstria skrev:
fisken80 skrev:
Min kæreste er håndværker, og han er ikke enig.
Og jo, det er en kendt sag, at især de mindre erhvervsuddannelser i høj grad mangler ungdomskultur, og du kan mene hvad du vil, men når man er 15 er det et relativt vigtigt parameter når man skal vælge.


Ifølge min ydmyge holdning, så gør det ikke noget dårligt at håndværkerne har taget en studentereksamen først og måske oven i købet aftjent deres værnepligt, inden de begynder.

De behøver ikke være bare 15 år og være helt blanke allesammen.

Jeg gad godt høre din kærestes holdning til dét mere præcist, nu han ikke skriver her selv.


Dn må du bestemt gerne høre.
I forhold til at tage en studentereksamen og derefter gå i lære, så skal der er ikke herske nogen tvivl om, at han og mange andre håndværkere foretrækker lærlinge, der er lidt ældre og mere modne end en 15 årig.
Så han er enig med dig, og det er jeg såmænd også. Jeg tror også på, at man er mere bevidst om sit valg af fremtidigt arbejde (og der er stor forskel på at dedikere sig til én bestemt uddannelse der fører til et bestemt job og så gå på gymnasiet) og at frafaldet måske oven i købet kan mindskes af det.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: »Det er ikke kun karakterer, som den opvoksende generation mangler, men også karakter.«

Indlægaf 1234 » 7. dec 2018, 07:38

Falstria skrev:
fisken80 skrev:
Min kæreste er håndværker, og han er ikke enig.
Og jo, det er en kendt sag, at især de mindre erhvervsuddannelser i høj grad mangler ungdomskultur, og du kan mene hvad du vil, men når man er 15 er det et relativt vigtigt parameter når man skal vælge.


Ifølge min ydmyge holdning, så gør det ikke noget dårligt at håndværkerne har taget en studentereksamen først og måske oven i købet aftjent deres værnepligt, inden de begynder.

De behøver ikke være bare 15 år og være helt blanke allesammen.

Jeg gad godt høre din kærestes holdning til dét mere præcist, nu han ikke skriver her selv.


Men der kan et år i 10.klasse jo allerede gøre meget.
Jeg gik på efterskole med rigtig mange drenge, der tog en erhvervsuddannelse og mit indtryk var at mange af dem tog 10.klasse, fordi der så var større sandsynlighed for få en læreplads bagefter. For så er man jo 17-18 år, når grundforløbet er færdigt.
0
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: »Det er ikke kun karakterer, som den opvoksende generation mangler, men også karakter.«

Indlægaf IrmaPigen » 7. dec 2018, 18:02

fisken80 skrev:Suk. Hvis de unge ikke blander sig og er aktive og demokratiske medborgere er det galt. Og når de så gør, så er det også galt.

Jeg så dog langt langt hellere, at de protesterede mod de fortsatte 2% besparelser i gymnasiesektoren, for det rammer virkelig deres uddannelse hårdt nu, og det fortsætter desværre uændret de næste år er jeg bange for.


Lad os lige sætte det i perspektiv.

De protesterer pga deres såkaldte ret til at komme for sent!!!

Og ja, flertallet af de unge i dag bliver curlet, pakket ind i vat og opvartet i hoved og røv. Produktet i den anden ende bliver ekstremt selvoptagede og selvfikserede individer.
1
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: »Det er ikke kun karakterer, som den opvoksende generation mangler, men også karakter.«

Indlægaf 1234 » 7. dec 2018, 18:45

IrmaPigen skrev:
fisken80 skrev:Suk. Hvis de unge ikke blander sig og er aktive og demokratiske medborgere er det galt. Og når de så gør, så er det også galt.

Jeg så dog langt langt hellere, at de protesterede mod de fortsatte 2% besparelser i gymnasiesektoren, for det rammer virkelig deres uddannelse hårdt nu, og det fortsætter desværre uændret de næste år er jeg bange for.


Lad os lige sætte det i perspektiv.

De protesterer pga deres såkaldte ret til at komme for sent!!!

Og ja, flertallet af de unge i dag bliver curlet, pakket ind i vat og opvartet i hoved og røv. Produktet i den anden ende bliver ekstremt selvoptagede og selvfikserede individer.


Det er sjovt, så forskelligt man kan se på ting. Jeg arbejder med unge hver dag og jeg kan intet genkende i dine observstioner og analyser overhovedet. Min mand arbejder med rigmands børn og unge. Jeg har heller ikke hørt ham komme med nogen betragtninger i den stil. Og så vidt jeg ved er Fisken gymnasielærer. Hun ser heller ikke ud til at være enig.
0
fisken80
Indlæg: 22070
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: »Det er ikke kun karakterer, som den opvoksende generation mangler, men også karakter.«

Indlægaf fisken80 » 7. dec 2018, 19:55

IrmaPigen skrev:
fisken80 skrev:Suk. Hvis de unge ikke blander sig og er aktive og demokratiske medborgere er det galt. Og når de så gør, så er det også galt.

Jeg så dog langt langt hellere, at de protesterede mod de fortsatte 2% besparelser i gymnasiesektoren, for det rammer virkelig deres uddannelse hårdt nu, og det fortsætter desværre uændret de næste år er jeg bange for.


Lad os lige sætte det i perspektiv.

De protesterer pga deres såkaldte ret til at komme for sent!!!

Og ja, flertallet af de unge i dag bliver curlet, pakket ind i vat og opvartet i hoved og røv. Produktet i den anden ende bliver ekstremt selvoptagede og selvfikserede individer.


Ja, og da jeg gik i gymnasiet demonstrerede vi, fordi prisen på mad i kantinen steg... jeg synes egentlig ikke det er særlig vigtigt, hvad det er de protesterer over, men mere at de engagerer sig og viser medborgerskab og demokratiforståelse. At de kan organisere en demonstration og gennemføre den. Det er da der rigtig meget læring i.
Og nej, flertallet er overhovedet ikke som du beskriver. Flertallet er ansvarlige, engagerede, slidsomme og empatiske unge mennesker, der gerne vil fællesskabet.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"