Konsekvenser af Metoo-bølgen

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Thomas31
Indlæg: 2564
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 86
Likede indlæg: 2390

Re: Konsekvenser af Metoo-bølgen

Indlægaf Thomas31 » 9. dec 2018, 11:38

Jeg forstår ikke, hvad man får ud af at håne mænd og latterliggøre deres bekymringer. Det er selvfølgelig feminisme as usual. Man accepterer ikke eksistensen af et dilemma. I stedet er det hele simpelt og der skal bare føres krig mod mænd.

Men kan man løse det uden mænd, og hvis ikke, er det så vejen frem med en sådan jeg-er-ligeglad-med-dig-men-du-skal-hjælpe-mig indstilling?

Jeg forstår udmærket bekymringerne i toppen på wall street. De er potentielt retsløse. Selv en fuldstændig grundløs anklage kan ødelægge dem, da de formentlig vil blive fjernet længe inden sagens afklaring. Det betyder dog ikke, at det store flertal af mænd skal bekymre sig om den slags. Jeg gør ikke. De flestw kvinder har formentlig haft dårlige oplevelser, men det er alligevel de færreste, der ønsker det kolde og korrekte miljø i stedet.
0
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Re: Konsekvenser af Metoo-bølgen

Indlægaf Myresluger » 9. dec 2018, 11:44

A 7 skrev:
Myresluger skrev:Der er altså ret stor forskel på det amerikanske arbejdsmarked og det danske. Jeg har været på audit i rigtig mange firmaer i usa - også før meetoo. Jeg har oplevet at der var kodelås på dametoilettet - så man skulle kende koden for at komme derind - der var ingen restriktion på herretoilettet.

Det firma jeg er ansat i nu, synes de mandlige kolleger jeg kun har mødt enkelte gange at vi er på kram - mændene krammer ikke hinanden. Det synes jeg er ubehageligt - men da ikke krænkende på den måde. Men når de til ledermøderne siger “det kan vi ikke sige, når der er damer (mig!) tilstede” så bliver jeg ret irriteret. Jeg er ikke nogen sart blomst - men det er vist holdningen mange steder i USA. Jeg bliver sådanset mere krænket/irriteret af ikke at blive behandlet som en af drengene.


Jeg går da klart ud fra, at de respekterer det, hvis du siger fra?
Jeg har ikke sagt fra - så den mulighed har de ikke fået. Jeg undrer mig bare. Jeg føler mig ikke krænket - der er ikke noget seksuelt i det overhovedet. Men jeg kan godt forestille mig at det kunne krænke nogen.
0
Thomas31
Indlæg: 2564
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 86
Likede indlæg: 2390

Re: Konsekvenser af Metoo-bølgen

Indlægaf Thomas31 » 9. dec 2018, 11:56

LaScrooge skrev:
paint skrev:
Mistermor skrev:Spørgsmålet er vel, om de amerikanske mænd er usikre på, om deres opførsel kan misforstås, eller bange for at de sætter sig i en situation, hvor de kan blive anklaget for noget, hvor det er ord mod ord. Uanset at en mand bliver frifundet, er hans rygte og jobmuligheder vel ødelagt, hvis han bliver anklaget for chikane/overgreb, så hvis det opleves, som om det er en reel risiko, er der vel grund til at forebygge på en eller anden måde. Jeg ved ikke, om det er reelt, - jeg synes, det lyder overdrevet. En hel tredje mulighed, at de bare øjner en chance for at slippe for kvinderne.


Det er jo netop det, de er. Og som du selv skriver, det er ord mod ord. Det ville ikke være første gang i verdenshistorien, at nogen har brugt ufine metoder, som et udslag af hævn for at en anden fik jobbet' eller noget helt tredje.

Den eksplosive udbredelse af MeToo, har gjort det til en slags 'våben', der kan misbruges. Ingen mænd, har lyst til at få deres familieliv/karriere/gode navn og rygte, ødelagt.

At sætte det op som, at det bare er mænd der er paranoide eller sarte, og flæber over mistede privilegier - er det samme som at sige, at kvinder altid er moralens vogtere og de rene af uskyldigheder, og at mændene altid er det modsatte. Sådan er virkeligheden ikke.

Til gengæld er virkeligheden heller ikke sådan, at dette er noget der foregår alle steder og i alle møder mellem mænd og kvinder. Det er heldigvis mere normalt, at dette slet ikke er et emne - i mødet mellem mænd og kvinder.


Jeg forstår simpelthen ikke, hvordan man kan vende MeToo til noget, der er synd for mænd. SELVFØLGELIG har der til alle tider og alle dage været mennesker (af begge køn) som har brugt ufine metoder i forhold til at opnå deres egne mål. Men sagen er sådan set også den, at mænd i alt, alt for lang tid har kunnet slippe afsted med ikke blot det, men også reelle overgreb - og stadig kan.

De fleste arbejdspladser har personalepolitikker, og amerikanske har tit også anti-harrassment/sensitivity policies. Det kan skæres ud i pap således: Arbejdspladsen er ikke en jagtmark for din næste elsker/hurtige knald/husbond eller hustru. Derfor skal du ikke flirte med dine kollegaer, chefer eller ansatte, men forholde dig sagligt og professionelt til dem, du arbejder sammen med. Det udelukker berøringer; personlige spørgsmål; komplimenter for udseende; komplimenter for væremåde som IKKE er relateret til præstation; personlige kommentarer, som ikke er relateret til arbejdet og som i øvrigt ikke lever op til de forgående punkter.

Det kan godt være, at det kræver lidt mere tankevirksomhed end man(d) tidligere har været vant til, men til GENGÆLD betyder det, at man(d) med den ekstra anstrengelse undgår at gøre sine kvindelige kollegaer utrygge eller at overskride deres grænser. Det må alle sgu da kunne bakke op om. Og hvis man ikke kan bakke op om det, så er man en del af problemet.


Jeg kommer ikke til at acceptere dine spilleregler. Så må jeg leve med konsekvenserne, hvis de skulle komme. Det gør de nok bare næppe. Det er sørgeligt og fordomsfuldt - også overfor kvinder - at se flirt som noget mænd gør mod kvinder for at opnå noget på deres bekostning.
0
Brugeravatar
A 7
Indlæg: 813
Tilmeldt: 27. aug 2015, 06:35
Kort karma: 35
Likede indlæg: 797

Re: Konsekvenser af Metoo-bølgen

Indlægaf A 7 » 9. dec 2018, 12:38

Myresluger skrev:
A 7 skrev:
Myresluger skrev:Der er altså ret stor forskel på det amerikanske arbejdsmarked og det danske. Jeg har været på audit i rigtig mange firmaer i usa - også før meetoo. Jeg har oplevet at der var kodelås på dametoilettet - så man skulle kende koden for at komme derind - der var ingen restriktion på herretoilettet.

Det firma jeg er ansat i nu, synes de mandlige kolleger jeg kun har mødt enkelte gange at vi er på kram - mændene krammer ikke hinanden. Det synes jeg er ubehageligt - men da ikke krænkende på den måde. Men når de til ledermøderne siger “det kan vi ikke sige, når der er damer (mig!) tilstede” så bliver jeg ret irriteret. Jeg er ikke nogen sart blomst - men det er vist holdningen mange steder i USA. Jeg bliver sådanset mere krænket/irriteret af ikke at blive behandlet som en af drengene.


Jeg går da klart ud fra, at de respekterer det, hvis du siger fra?
Jeg har ikke sagt fra - så den mulighed har de ikke fået. Jeg undrer mig bare. Jeg føler mig ikke krænket - der er ikke noget seksuelt i det overhovedet. Men jeg kan godt forestille mig at det kunne krænke nogen.


Altså det kommer jo ikke mig ved, men hvorfor siger du ikke fra over for noget, du synes er ubehageligt?
0
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Re: Konsekvenser af Metoo-bølgen

Indlægaf Myresluger » 9. dec 2018, 13:08

A 7 skrev:
Myresluger skrev:
A 7 skrev:
Myresluger skrev:Der er altså ret stor forskel på det amerikanske arbejdsmarked og det danske. Jeg har været på audit i rigtig mange firmaer i usa - også før meetoo. Jeg har oplevet at der var kodelås på dametoilettet - så man skulle kende koden for at komme derind - der var ingen restriktion på herretoilettet.

Det firma jeg er ansat i nu, synes de mandlige kolleger jeg kun har mødt enkelte gange at vi er på kram - mændene krammer ikke hinanden. Det synes jeg er ubehageligt - men da ikke krænkende på den måde. Men når de til ledermøderne siger “det kan vi ikke sige, når der er damer (mig!) tilstede” så bliver jeg ret irriteret. Jeg er ikke nogen sart blomst - men det er vist holdningen mange steder i USA. Jeg bliver sådanset mere krænket/irriteret af ikke at blive behandlet som en af drengene.


Jeg går da klart ud fra, at de respekterer det, hvis du siger fra?
Jeg har ikke sagt fra - så den mulighed har de ikke fået. Jeg undrer mig bare. Jeg føler mig ikke krænket - der er ikke noget seksuelt i det overhovedet. Men jeg kan godt forestille mig at det kunne krænke nogen.


Altså det kommer jo ikke mig ved, men hvorfor siger du ikke fra over for noget, du synes er ubehageligt?

Jeg synes ikke det er decideret ubehageligt. Mere besynderligt at de krammer på mig og ikke hinanden. Det er ledelseslaget over mit - og jeg kender dem ikke særlig godt. Jeg undrer mig blot temmelig meget over at der skal krammes på mig - og at man heller ikke kan bande når jeg er i nærheden :forvirret: Jeg har fortalt at jeg har teenage drenge og at jeg ikke regner med at de kan sige noget der vil chokere mig.
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Konsekvenser af Metoo-bølgen

Indlægaf LaScrooge » 9. dec 2018, 13:22

paint skrev:
Purple Haze skrev:
paint skrev:


Det hele kan koges ned til, du skal ikke flirte, berører og være særlig personlig med dine kolleger, med mindre du kender personen godt og ved at de er OK med det.
For lagt de fleste er det vitterligt ikke så svært.
Synes egentlig det er et af de eneste steder at "laveste fællesnævner" bør gælde som udgangspunkt.

Og der er ingen grund til at overdrive for at få den poeinte frem, og det gælder alle ansatte ikke kun de mandlige.

Det kunne fx. også gælde de der krammeglade kvinder der husere nogen steder.
Lige så vel som det gælder de mænd der synes at have en omgangstone og metode overfor kvinder og en anden overfor deres mandlige kolleger - og her tænker jeg ikke på mænd som kender hinanden som har en fælles omgangstone, men de mænd som kalder alle deres kvindelige kolleger lille skat, eller lige skal gramse/rører ved en - men sjovt nok ikke gør det samme ved mændene.


Jeg ville slet ikke gide at være kollega, med personer (m/k) som jeg ikke måtte være 'personlige' overfor - i hvert fald ikke i henhold til ét eller andet nedskrevet 'reglement for politisk korrekt opførsel'.
Heldigvis har jeg ingen af dén slags kvindelige kollegaer. Vi kan lave sjov med hinanden, bokse hinanden i maven (for sjov), klappe på skulderen. komme med vittigheder. Grine sammen. Det er det man kalder socialt samvær.

Vi kan endda finde på at gå ud og spise sammen :shock:


Det er Kontorspilleregler for Dummies, som ikke vil forholde sig til realiteterne men gerne vil pive over hvor synd det er for dem at de skal tænke sig om fordi kvinder ellers "misforstår" deres intentioner. Hvis du ikke er en af dem kan du lave en #notallmen og lalle forurettet videre ud i verden.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
A 7
Indlæg: 813
Tilmeldt: 27. aug 2015, 06:35
Kort karma: 35
Likede indlæg: 797

Re: Konsekvenser af Metoo-bølgen

Indlægaf A 7 » 9. dec 2018, 13:34

Myresluger skrev:Jeg synes ikke det er decideret ubehageligt. Mere besynderligt at de krammer på mig og ikke hinanden. Det er ledelseslaget over mit - og jeg kender dem ikke særlig godt. Jeg undrer mig blot temmelig meget over at der skal krammes på mig - og at man heller ikke kan bande når jeg er i nærheden :forvirret: Jeg har fortalt at jeg har teenage drenge og at jeg ikke regner med at de kan sige noget der vil chokere mig.


Okay, men det var ellers det, du skrev. Men hvis det ikke er det alligevel, så er alt jo godt.
Jeg finder det også lidt sært, når mænd krammer kvinder, men ikke hinanden, og tænker at der er følgende muligheder:
1) Der er i en eller anden grad noget seksuelt i det
2) De har lært, at kram især er noget kvinder gør, så de gør det for at du skal føle dig velkommen
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20420
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43836

Re: Konsekvenser af Metoo-bølgen

Indlægaf paint » 9. dec 2018, 13:49

LaScrooge skrev:
paint skrev:
Purple Haze skrev:
paint skrev:


Det hele kan koges ned til, du skal ikke flirte, berører og være særlig personlig med dine kolleger, med mindre du kender personen godt og ved at de er OK med det.
For lagt de fleste er det vitterligt ikke så svært.
Synes egentlig det er et af de eneste steder at "laveste fællesnævner" bør gælde som udgangspunkt.

Og der er ingen grund til at overdrive for at få den poeinte frem, og det gælder alle ansatte ikke kun de mandlige.

Det kunne fx. også gælde de der krammeglade kvinder der husere nogen steder.
Lige så vel som det gælder de mænd der synes at have en omgangstone og metode overfor kvinder og en anden overfor deres mandlige kolleger - og her tænker jeg ikke på mænd som kender hinanden som har en fælles omgangstone, men de mænd som kalder alle deres kvindelige kolleger lille skat, eller lige skal gramse/rører ved en - men sjovt nok ikke gør det samme ved mændene.


Jeg ville slet ikke gide at være kollega, med personer (m/k) som jeg ikke måtte være 'personlige' overfor - i hvert fald ikke i henhold til ét eller andet nedskrevet 'reglement for politisk korrekt opførsel'.
Heldigvis har jeg ingen af dén slags kvindelige kollegaer. Vi kan lave sjov med hinanden, bokse hinanden i maven (for sjov), klappe på skulderen. komme med vittigheder. Grine sammen. Det er det man kalder socialt samvær.

Vi kan endda finde på at gå ud og spise sammen :shock:


Det er Kontorspilleregler for Dummies, som ikke vil forholde sig til realiteterne men gerne vil pive over hvor synd det er for dem at de skal tænke sig om fordi kvinder ellers "misforstår" deres intentioner. Hvis du ikke er en af dem kan du lave en #notallmen og lalle forurettet videre ud i verden.


Hvorfor blive personlig og bruge vendinger som "Dummies" og "lalle videre"? Tråden hér handler om, hvilke konsekvenser MeToo-bølgen har eller ikke har. Den handler ikke om dig personligt, medmindre du identificerer dig med bevægelsen. Den handler heller ikke om mig. Den handler om et samfundsfænomen, som der muligvis er mange holdninger til og opfattelser af. Det var blot det, jeg i al beskedenhed ville påbegynde en diskussion af.
I øvrigt har jeg aldrig været ude for de "kontorspilleregler", du omtaler.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
hyben
Indlæg: 380
Tilmeldt: 23. feb 2016, 12:53
Kort karma: 55
Likede indlæg: 911

Re: Konsekvenser af Metoo-bølgen

Indlægaf hyben » 9. dec 2018, 16:19

Jeg tror helt sikkert, at #Metoo får positive konsekvenser for både kvinder og mænd på arbejdspladserne både i USA og i Danmark. Alle begynder at tænke mere over slibrige jokes, kommentarer under bæltestedet, stirre på kollegaens bryster eller lægge hånden på kollegaens lår. Jeg har på arbejdspladser måtte tåle mange grænseoverskridende kommentarer eller direkte overgreb - på den tid, hvor det skete, var det mere normalt og ikke noget man kunne tage op uden at blive skammet ud.

Det glæder mig i den grad, at det er ved at vende og at det er ok at sige fra som kvinde. Det tror jeg er et gode for mange kvinder og mange mænd.

Jeg tror også, at mange mænd har haft kotume for at overskride kvinders grænser. Måske ikke bevidst, men blot som en dårlig vane eller fordi de lavede sjov sammen med gutterne på arbejdspladsen og ikke tænkte sig om. De mænd kan selvfølgelig godt blive skræmte nu, fordi de ikke helt ved, hvor grænserne går og fordi de bliver irriterede over, at skulle tage sig af det. Et godt råd til mændene er at spørge deres mødre, søstre, døtre, koner eller kærester om, hvornår deres grænser er blevet overtrådt og derved finde mere ud af, hvad det handler om.

Det er svært at sætte en manual op for opførsel på en arbejdsplads. Men jeg håber mange kigger med nye øjne på kulturen på deres arbejdsplads og sætter grænser for mænds (eller kvinders) krænkende adfærd.
8
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Konsekvenser af Metoo-bølgen

Indlægaf Jedi » 9. dec 2018, 22:45

Har kun læst oplægget..........og jeg forstår ikke problemet? I denne verden af mere eller mindre socialt ukalibrerede individer, så behøver man nogle spilleregler for det ikke skal gå galt. Specielt blandt personer, som mener de er the shit, fordi de arbejder et fancy sted - det stiger altså nogen til hovedet lidt ala "ja, jeg går jo på universitetet" eller andre idiotiske argumenter for, hvorfor man opfører sig grænseoverskridende over for andre og ter sig som en tosse.
Disse firmaer anerkender jo blot, at der blandt deres medarbejdere højst sandsynligt findes folk, som man med god tro ikke kan forvente kan opføre sig alment acceptabelt, hvilket vil reflektere negativt på firmaerne med søgsmål og dårlig presse.
Hvem helvede gider skulle forsvarer en eller anden mellemleder, som står med fjæset fuld af cocain og pikken i hånden mens han truer piccolinen med fyring hvis ikke hun stripper for ham midt i arbejdstiden, hvis man på nogen måde kan undgå det ved at sige, at manden er fyret, fordi han ikke overholdt de interne regler/det etiske kodeks og man iøvrigt tager skarp afstand fra den slags degenereret opførsel? Det er jo regler, som er med til at beskytte firmaerne og ikke den enkelte medarbejder, omend man kan sige at medarbejderen bliver beskyttet mod sig selv ved at blive tvunget til at udleve sine mindre charmerende sider andre steder end på arbejdet.
Win-win hvis man spørger mig.
2
Brugeravatar
Selina
Indlæg: 235
Tilmeldt: 27. aug 2018, 14:01
Kort karma: 13
Likede indlæg: 370

Re: Konsekvenser af Metoo-bølgen

Indlægaf Selina » 10. dec 2018, 11:17

hyben skrev:Jeg tror helt sikkert, at #Metoo får positive konsekvenser for både kvinder og mænd på arbejdspladserne både i USA og i Danmark. Alle begynder at tænke mere over slibrige jokes, kommentarer under bæltestedet, stirre på kollegaens bryster eller lægge hånden på kollegaens lår. Jeg har på arbejdspladser måtte tåle mange grænseoverskridende kommentarer eller direkte overgreb - på den tid, hvor det skete, var det mere normalt og ikke noget man kunne tage op uden at blive skammet ud.

Det glæder mig i den grad, at det er ved at vende og at det er ok at sige fra som kvinde. Det tror jeg er et gode for mange kvinder og mange mænd.

Jeg tror også, at mange mænd har haft kotume for at overskride kvinders grænser. Måske ikke bevidst, men blot som en dårlig vane eller fordi de lavede sjov sammen med gutterne på arbejdspladsen og ikke tænkte sig om. De mænd kan selvfølgelig godt blive skræmte nu, fordi de ikke helt ved, hvor grænserne går og fordi de bliver irriterede over, at skulle tage sig af det. Et godt råd til mændene er at spørge deres mødre, søstre, døtre, koner eller kærester om, hvornår deres grænser er blevet overtrådt og derved finde mere ud af, hvad det handler om.

Det er svært at sætte en manual op for opførsel på en arbejdsplads. Men jeg håber mange kigger med nye øjne på kulturen på deres arbejdsplads og sætter grænser for mænds (eller kvinders) krænkende adfærd.
Der er åbenbart brug for det herhjemme også.

https://www.bt.dk/krimi/ankesag-nye-vid ... tfoodkaede
0
Venflon lægger man da mens man kører. :)
B&O
Indlæg: 222
Tilmeldt: 17. jul 2018, 15:40
Kort karma: 0
Likede indlæg: 38

Re: Konsekvenser af Metoo-bølgen

Indlægaf B&O » 10. dec 2018, 13:45

Jeg er ked af at sige det på mit køns vejende , der er tåber blandt mænd der altid vil opføre sig som tåber over for kvinder uanset metoo bølgen , der hvor metoo bølgen har noget at sige er de mænd der i forvejen tænker over hvordan man skal opføre sig over for kvinder , nu er der gået lidt over et år med metoo bølgen go morgen DK havde et seer spørgesmål , en mand havde befamlet en kvinde på atributternde på arbejdspladsen og var blevet fyret på grund af det , så lød spørgsmålet er det i orden at den mand var blevet fyret på grund af at han havde befamlet den kvinde på atributternde , 58 % svarede nej det er ikke i orden at den mand var blevet fyret på grund af at han havde befamlet på hende på atributternde
0
Natasja crone er super lækker super dejlig super sexet og det er Pernille vermund også

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"