Peberspray

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9418

Re: Peberspray

Indlægaf Modesty Blame » 13. dec 2018, 05:58

Falstria skrev:
LaScrooge skrev:
Evidensen siger, at våben eskalerer situationen og dermed gør det hele farligere, for alle.


Det er blevet eskaleret af bl.a. østbander som er ret hårdhændet mod deres ofre.

Spørgsmålet er hvad man skal følge det op med.

Bliver de mindre hårdhændede af at få peberspray på...armen, eller hvor folk nu rammer?
1
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9418

Re: Peberspray

Indlægaf Modesty Blame » 13. dec 2018, 06:00

annellaII skrev:
Modesty Blame skrev:
annellaII skrev:
Modesty Blame skrev:
annellaII skrev:
Pax Romana skrev:
annellaII skrev:

Kan du finde nogle uvildige undersøgelser - fx. foretaget af den tyske stat, eller en forskningsenhed, der siger noget om, hvordan det fungerer med peberspray i Tyskland? Hvis ikke, så sig, nej.



Hvad kan du bruge sådanne undersøgelser til?

En kendsgerning er, at perberspray er lovligt i Tyskland og kan købes frit i utallige forretninger.

Ja, det har vi forstået. Men det ville være interessant at læse den undersøgelse af, om det rent faktisk hjælper almindelige mennesker generelt. Det var det, du blev spurgt om, men du var åbenbart ikke indstillet på at indrømme, at du enten ikke ved det, at de ikke findes, eller at du bare er ligeglad.
0
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9418

Re: Peberspray

Indlægaf Modesty Blame » 13. dec 2018, 06:25

Her er for eksempel en undersøgelse, som er lavet af en interesseorganisation i 1995: https://www.scribd.com/document/9844791 ... -Questions

Den har ikke noget med Tyskland at gøre, og den har begrænset relevans ift. vores situation, men det er umiddelbart noget i den retning - men med nordeuropæisk fortegn, vi leder efter. Og selvom den er lavet af en interesseorganisation og dermed er et partsindlæg, så præsenterer den da i det mindste noget data, der tyder på, at man har anvendt videnskabelige metoder.
2
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Peberspray

Indlægaf annellaII » 13. dec 2018, 07:25

Modesty Blame skrev:
annellaII skrev:
Modesty Blame skrev:
annellaII skrev:
Modesty Blame skrev:
annellaII skrev:
Pax Romana skrev:
annellaII skrev:

Kan du finde nogle uvildige undersøgelser - fx. foretaget af den tyske stat, eller en forskningsenhed, der siger noget om, hvordan det fungerer med peberspray i Tyskland? Hvis ikke, så sig, nej.



Hvad kan du bruge sådanne undersøgelser til?

En kendsgerning er, at perberspray er lovligt i Tyskland og kan købes frit i utallige forretninger.


Ja, det har vi forstået. Men det ville være interessant at læse den undersøgelse af, om det rent faktisk hjælper almindelige mennesker generelt. Det var det, du blev spurgt om, men du var åbenbart ikke indstillet på at indrømme, at du enten ikke ved det, at de ikke findes, eller at du bare er ligeglad.


Hverken eller det har aldrig interesseret mig, da jeg ikke anser undersøgelser af brugen af peberspray for raketvidenskab, jeg føler mig tryg ved at have mine dåser, og dem har jeg haft i flere år.
0
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Peberspray

Indlægaf Pax Romana » 13. dec 2018, 08:14

Falstria skrev:
LaScrooge skrev:
Evidensen siger, at våben eskalerer situationen og dermed gør det hele farligere, for alle.


Det er blevet eskaleret af bl.a. østbander som er ret hårdhændet mod deres ofre.

Spørgsmålet er hvad man skal følge det op med.
Det skal følges op med reelle krav til vores politikere om at styrke sikkerheden for borgerne.
Der er givet køb på retssikkerheden med alle politiets bevogtningsopgaver. Hvad betyder terrorbevogtningen for danskerne, hvis kriminelle tilsyneladende har frit spil i de forskellige politikredse? Jeg er træt af de folkevalgtes ”policy of fear”. Borgerne indgydes frygt, så politikerne kan befri dem fra deres frygt. Det er tilladt at tænke selv….
2
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Peberspray

Indlægaf thomassneum » 13. dec 2018, 08:33

Det er ren idioti.
Svare til at udstyre skolebørn med pistoler, fordi man ønsker at gøre skolerne mere sikre.
1
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Peberspray

Indlægaf Pax Romana » 13. dec 2018, 08:40

annellaII skrev:Hverken eller det har aldrig interesseret mig, da jeg ikke anser undersøgelser af brugen af peberspray for raketvidenskab, jeg føler mig tryg ved at have mine dåser, og dem har jeg haft i flere år.
Føler du dig mere tryg, så har det jo også en form for værdi.
Om det så var pengene værd, det håber jeg da aldrig du bliver udsat for.
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Peberspray

Indlægaf LaScrooge » 13. dec 2018, 09:01

Denne artikel beskriver de psykologisk effekter af at være bevæbnet: https://www.theguardian.com/science/blo ... ssociation

Opsummerede pointer:

"(...)individuals who had time to resist and counter in a gun assault, the odds of actually being shot actually increased to 5.45 fold relative to an individual not carrying."

"There's good evidence that the very act of being in possession of a weapon has an unfortunate effect of making us suspect others have one too. (...) evidence suggests the very act of being armed changes one's perception of others to a decidedly more paranoid one."

"(...) a 2006 study by Dr Jennifer Klinesmith and colleagues showed men exposed to firearms before an experiment had much higher testosterone levels and were three times more likely to engage in aggressive behaviour relative to the subjects not primed with a weapon."

" The John Hopkins centre for gun policy research has some sobering facts on this; women living in a home with one or more guns were three times more likely to be murdered; for women who had been abused by their partner, their risk of being murdered rose fivefold if the partner owned a gun."

og

"A gun may falsely empower its possessor to overreact, instigating and losing otherwise tractable conflicts with similarly armed persons. Along the same lines, individuals who are in possession of a gun may increase their risk of gun assault by entering dangerous environments that they would have normally avoided. Alternatively, an individual may bring a gun to an otherwise gun-free conflict only to have that gun wrested away and turned on them."

Denne artikel beskriver forskning der viser, at løs våbenlovgivning medfører mere kriminalitet og mere død, end det modsatte https://www.theatlantic.com/politics/ar ... ce/531297/
og opsummerer med denne forklaring:
"But [with more] people carrying around guns—they’re going to be losing them, they’re going to be stolen, there are going to be more criminals with guns, and the criminals are more likely to carry guns because they know there are guns out there. For a whole array of reasons, more concealed-gun-carrying outside the home pushes up violent crime."

Selvom de to artikler opsummerer forskning på effekten af skydevåben, er pointerne det samme: det at have et våben ændrer os mentalt, ligesom det ændrer det fælles rum vi forhandler i mødet med andre mennesker. Vi bliver mere aggressive, mere paranoide, lider samtidig af en falsk tryghedsfølelse, der kommer flere våben i omløb, der sker flere utilsigtede tragedier (fx fordi børn får fat i vånnene) og volden bliver grovere, fordi forbrydere nu skal overmande potentielt bevæbnede ofre, hvilket leder til grovere metoder. Riskoen for at bliver markant højere. Disse ting er statistisk bevist og ubetvivlelige.
4
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Peberspray

Indlægaf Pax Romana » 13. dec 2018, 09:19

LaScrooge skrev:Denne artikel beskriver de psykologisk effekter af at være bevæbnet: https://www.theguardian.com/science/blo ... ssociation

Opsummerede pointer:

"(...)individuals who had time to resist and counter in a gun assault, the odds of actually being shot actually increased to 5.45 fold relative to an individual not carrying."

"There's good evidence that the very act of being in possession of a weapon has an unfortunate effect of making us suspect others have one too. (...) evidence suggests the very act of being armed changes one's perception of others to a decidedly more paranoid one."

"(...) a 2006 study by Dr Jennifer Klinesmith and colleagues showed men exposed to firearms before an experiment had much higher testosterone levels and were three times more likely to engage in aggressive behaviour relative to the subjects not primed with a weapon."

" The John Hopkins centre for gun policy research has some sobering facts on this; women living in a home with one or more guns were three times more likely to be murdered; for women who had been abused by their partner, their risk of being murdered rose fivefold if the partner owned a gun."

og

"A gun may falsely empower its possessor to overreact, instigating and losing otherwise tractable conflicts with similarly armed persons. Along the same lines, individuals who are in possession of a gun may increase their risk of gun assault by entering dangerous environments that they would have normally avoided. Alternatively, an individual may bring a gun to an otherwise gun-free conflict only to have that gun wrested away and turned on them."

Denne artikel beskriver forskning der viser, at løs våbenlovgivning medfører mere kriminalitet og mere død, end det modsatte https://www.theatlantic.com/politics/ar ... ce/531297/
og opsummerer med denne forklaring:
"But [with more] people carrying around guns—they’re going to be losing them, they’re going to be stolen, there are going to be more criminals with guns, and the criminals are more likely to carry guns because they know there are guns out there. For a whole array of reasons, more concealed-gun-carrying outside the home pushes up violent crime."

Selvom de to artikler opsummerer forskning på effekten af skydevåben, er pointerne det samme: det at have et våben ændrer os mentalt, ligesom det ændrer det fælles rum vi forhandler i mødet med andre mennesker. Vi bliver mere aggressive, mere paranoide, lider samtidig af en falsk tryghedsfølelse, der kommer flere våben i omløb, der sker flere utilsigtede tragedier (fx fordi børn får fat i vånnene) og volden bliver grovere, fordi forbrydere nu skal overmande potentielt bevæbnede ofre, hvilket leder til grovere metoder. Riskoen for at bliver markant højere. Disse ting er statistisk bevist og ubetvivlelige.
Og det er præcis derfor at man i politiet og forsvaret lærer at forvalte denne magt.
3
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9418

Re: Peberspray

Indlægaf Modesty Blame » 13. dec 2018, 10:59

annellaII skrev:
Modesty Blame skrev:
annellaII skrev:
Modesty Blame skrev:
annellaII skrev:
Modesty Blame skrev:
annellaII skrev:
Pax Romana skrev:
annellaII skrev:

Kan du finde nogle uvildige undersøgelser - fx. foretaget af den tyske stat, eller en forskningsenhed, der siger noget om, hvordan det fungerer med peberspray i Tyskland? Hvis ikke, så sig, nej.



Hvad kan du bruge sådanne undersøgelser til?

En kendsgerning er, at perberspray er lovligt i Tyskland og kan købes frit i utallige forretninger.


Ja, det har vi forstået. Men det ville være interessant at læse den undersøgelse af, om det rent faktisk hjælper almindelige mennesker generelt. Det var det, du blev spurgt om, men du var åbenbart ikke indstillet på at indrømme, at du enten ikke ved det, at de ikke findes, eller at du bare er ligeglad.


Hverken eller det har aldrig interesseret mig, da jeg ikke anser undersøgelser af brugen af peberspray for raketvidenskab, jeg føler mig tryg ved at have mine dåser, og dem har jeg haft i flere år.

Så forstår jeg umiddelbart ikke, hvorfor du overhovedet svarede andet til Pax end, jeg er ligeglad med undersøgelser af, om peberspray gør en forskel.
1
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Peberspray

Indlægaf annellaII » 13. dec 2018, 12:23

Modesty Blame skrev:
annellaII skrev:
Modesty Blame skrev:
annellaII skrev:
Modesty Blame skrev:
annellaII skrev:
Modesty Blame skrev:
annellaII skrev:
Pax Romana skrev:
annellaII skrev:

Kan du finde nogle uvildige undersøgelser - fx. foretaget af den tyske stat, eller en forskningsenhed, der siger noget om, hvordan det fungerer med peberspray i Tyskland? Hvis ikke, så sig, nej.



Hvad kan du bruge sådanne undersøgelser til?

En kendsgerning er, at perberspray er lovligt i Tyskland og kan købes frit i utallige forretninger.


Ja, det har vi forstået. Men det ville være interessant at læse den undersøgelse af, om det rent faktisk hjælper almindelige mennesker generelt. Det var det, du blev spurgt om, men du var åbenbart ikke indstillet på at indrømme, at du enten ikke ved det, at de ikke findes, eller at du bare er ligeglad.


Hverken eller det har aldrig interesseret mig, da jeg ikke anser undersøgelser af brugen af peberspray for raketvidenskab, jeg føler mig tryg ved at have mine dåser, og dem har jeg haft i flere år.


Så forstår jeg umiddelbart ikke, hvorfor du overhovedet svarede andet til Pax end, jeg er ligeglad med undersøgelser af, om peberspray gør en forskel.


Jamen dog du behøver da ikke forstå, hvad jeg skriver, det forventer jeg da slet ikke. Og så kan du forøvrigt godt indstille din ret aggressive tone over for mig eller nok bedre bare springe mine trådtemaer og kommentarer over.
0
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9418

Re: Peberspray

Indlægaf Modesty Blame » 13. dec 2018, 16:07

annellaII skrev:
Modesty Blame skrev:
annellaII skrev:
Modesty Blame skrev:
annellaII skrev:
Modesty Blame skrev:
annellaII skrev:
Modesty Blame skrev:
annellaII skrev:
Pax Romana skrev:
annellaII skrev:

Kan du finde nogle uvildige undersøgelser - fx. foretaget af den tyske stat, eller en forskningsenhed, der siger noget om, hvordan det fungerer med peberspray i Tyskland? Hvis ikke, så sig, nej.



Hvad kan du bruge sådanne undersøgelser til?

En kendsgerning er, at perberspray er lovligt i Tyskland og kan købes frit i utallige forretninger.


Ja, det har vi forstået. Men det ville være interessant at læse den undersøgelse af, om det rent faktisk hjælper almindelige mennesker generelt. Det var det, du blev spurgt om, men du var åbenbart ikke indstillet på at indrømme, at du enten ikke ved det, at de ikke findes, eller at du bare er ligeglad.


Hverken eller det har aldrig interesseret mig, da jeg ikke anser undersøgelser af brugen af peberspray for raketvidenskab, jeg føler mig tryg ved at have mine dåser, og dem har jeg haft i flere år.


Så forstår jeg umiddelbart ikke, hvorfor du overhovedet svarede andet til Pax end, jeg er ligeglad med undersøgelser af, om peberspray gør en forskel.


Jamen dog du behøver da ikke forstå, hvad jeg skriver, det forventer jeg da slet ikke. Og så kan du forøvrigt godt indstille din ret aggressive tone over for mig eller nok bedre bare springe mine trådtemaer og kommentarer over.

Hvem er det, der er aggressiv? Dig med våbenet og de manglende argumenter? Eller den, der beder dig om at komme med noget oplysning?
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"