Peberspray

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19646
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46291

Re: Peberspray

Indlægaf LadyFox » 11. dec 2018, 18:51

Alle dårlige idéer virker bare endnu dårligere hvis man lige smutter forbi Facebook.... :nerve:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
...
Modesty Blame
Indlæg: 4367
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 524
Likede indlæg: 9501

Re: Peberspray

Indlægaf Modesty Blame » 11. dec 2018, 18:56

annellaII skrev:
Modesty Blame skrev:Jeg synes det er tåbeligt.


Jeg ser ikke noget tåbeligt i at kunne forsvare sig med peberspray hvis nødvendigt.

Tillykke med det. Men sandsynligheden for, at du kommer til det, er latterligt lille. Men måske får du sprøjtet en uskyldig i fjæset - og hvor sjovt vil det ikke være? :stoned:
0
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Peberspray

Indlægaf Pax Romana » 11. dec 2018, 20:03

Ethvert våben er et værktøj og er begrænset af brugerens evner og betingelserne for dets brug.

Det er vigtigt at forstå kapaciteten af peberspray eller ethvert andet selvforsvar produkt, før man forsøger at bruge det til personlig beskyttelse. Bevidsthed og fysiske kampfærdigheder vil øge alle metoder, der anvendes til personlig beskyttelse og selvforsvar. Man bør ikke stole udelukkende på et våben som peberspray.

Pebersprays formål er at distrahere et voldeligt individ og det virker ikke umiddelbart. Det tager flere sekunder for den inflammatoriske reaktion at forstyrre syn og vejrtrækning. Under denne 2-5 sekunders forsinkelse kan personen fortsætte med at angribe.

Virkningerne af peberspray involverer alvorlig irritation af åndedræt, øjne og hud, men ikke alle personer påvirkes på samme måde. Hvis du vælger at bære en peberspray som et middel til selvbeskyttelse, så tænk på det som et afledningsværktøj, der kan tillade dig at flygte. Realistisk vil det ikke stoppe angriberen, men optimistisk kan den købe dig et par sekunder, så du i bedste fald kan forsøge undslippe. Men husk på, at du stadig er underlagt de mentale og fysiske sårbarheder i at forsøge at undslippe en angriber, som ikke er glad. Et direkte spray mod øjnene og munden vil sandsynligvis ændre hans hensigt og motivation. De fleste gange vil det nok få ham til at reagere mere voldeligt.

Spraydåsen skal rettes direkte mod personen, hvilket ikke er svært når man øver det, men under stress i en overfaldssituation er det ikke altid lige til og kan føre til livstruende forsinkelser. Der er en mulighed for, at du kan sprøjte dig selv i ansigtet (som en politibetjent gjorde, mens han forsøgte at anholde en mistænkt). I kampens hede blev pebersprayen vendt forkert. Man kan risikere mekaniske fejl, men mere sandsynligt er det at du løber tør, mens angriberen stadig kommer i mod dig. Jo mindre beholderen er, jo mindre mængde brugbar spray har du til rådighed. Politiets har erfaring med at opbruge det hele, mens de stadig er i kamp med en voldsomt modstandsdygtig person, og de har også haft funktionsfejl midt i konflikten.

Afstanden en peberspray kan nå ud på, er afhængig af størrelsen og trykket i beholderen. Maksimal effektiv rækkevidde for de fleste til civil brug, er mellem 1,5 og 4,5 meter væk fra angriberen. Disse korte afstande kan give fordelen til en hurtig angriber. Det ønskede mål er ansigtet, hvilket kan være svært at ramme på et bevægeligt mål, specielt hvis man selv er stresset.

Så en angriber skal være inden for det effektive område af beholderens sprøjtegrænser. Hvis man er heldig nok til at sprøjte ham i øjnene og munden, er virkningerne ikke øjeblikkelige, og han vil formentlig kunne få fat i dig. Hvis man bruger peberspray mod nogen, kan man også selv blive påvirket. Partiklerne i beholderen diskriminerer ikke mellem ”The good guy and the bad guy”. Partiklerne flyver overalt og vil også påvirke dig. Dette gælder især hvis det bruges indendørs.

Tag det aldrig for givet at det virker på samme måde på alle. En vred, beruset, narkopåvirket eller en med et højt smertetoleranceniveau kan reducere effektiviteten og gøre nogle personer endnu mere voldelige, hvis de sprøjtes. Nogle mennesker er mentalt resistente overfor kemiske våben. Styrken i de peberspray, som politiet anvender, er langt større end det, der sælges på det civile marked, og politibetjente er udannet i deres brug. Hvis de har problemer nogen gange, hvad tror du så effektiviteten af de mindre potente sprays, der sælges til offentligheden er?

Som sagt, så er en pebersprays formål at distrahere. Den tid du køber kan du bruge til at komme væk, men det er ikke altid en mulighed. Så bruger du en peberspray på en angriber, skal du være mentalt forberedt på selv at anvende vold for at pacificere personen. Vold er noget som er meget grænseoverskridende og som man skal være uddannet i hvis det skal gøres effektivt uden at påføre folk for megen skade. Trækker man et våben, skal man mentalt være i stand til også at bruge det.

En mere effektiv indvirkning på personlig sikkerhed er afledt gennem effektivt selvforsvar, der kommer fra realistisk træning og forståelse af den sammenhæng, hvorfra forskellige forbrydelser sker. Stol aldrig på ethvert personligt beskyttelsesvåben eller gadget som den eneste metode til personlig sikkerhed. Det er hjernedødt at tro man kan købe sig til sikkerhed med et våben.
7
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9665
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29283

Re: Peberspray

Indlægaf Sangius » 11. dec 2018, 20:54

Falstria skrev:
Pax Romana skrev:Det er hjernedødt at tro man kan købe sig til sikkerhed med et våben.


Et lovligt våben mener du.


Hvilket våben giver da sikkerhed?
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Peberspray

Indlægaf annellaII » 12. dec 2018, 05:54

Sangius skrev:Det er tåbeligt. Jeg skulle fandme ikke nyde noget af, at være i rum med en røver jeg lige har givet peber. Hvad tror folk der sker? At de får peber, og så går de?
Du pisser sgu da bare idioten af, og så kan du være sikker på at få en omgang tæsk. Specielt fordi du med en vis sandsynlighed også giver dig selv peber - de er altså ikke gode at bruge indendørs.

Alle med forstand på området har frarådet det. Det er så dumt.


Jeg har altid haft en mistanke om, at det tyske politi er snotdumme, og nu giver de endda gode råd om, hvilken peberspray er den mest effektive, hvordan den skal bruges for slet ikke at tale om de krav der stilles til brugsanvsningen på dåsernes etiketter.
0
Brugeravatar
A 7
Indlæg: 813
Tilmeldt: 27. aug 2015, 06:35
Kort karma: 35
Likede indlæg: 797

Re: Peberspray

Indlægaf A 7 » 12. dec 2018, 06:12

annellaII skrev:
Sangius skrev:Det er tåbeligt. Jeg skulle fandme ikke nyde noget af, at være i rum med en røver jeg lige har givet peber. Hvad tror folk der sker? At de får peber, og så går de?
Du pisser sgu da bare idioten af, og så kan du være sikker på at få en omgang tæsk. Specielt fordi du med en vis sandsynlighed også giver dig selv peber - de er altså ikke gode at bruge indendørs.

Alle med forstand på området har frarådet det. Det er så dumt.


Jeg har altid haft en mistanke om, at det tyske politi er snotdumme, og nu giver de endda gode råd om, hvilken peberspray er den mest effektive, hvordan den skal bruges for slet ikke at tale om de krav der stilles til brugsanvsningen på dåsernes etiketter.


Når du nu kender Tyskland, kan du så ikke fortælle, om der findes undersøgelser dernede, der viser, at peberspray hindrer kriminalitet eller har andre positive effekter? Jeg er oprigtigt nysgerrig, og en googlesøgning har ikke vist noget brugbart?
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9665
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29283

Re: Peberspray

Indlægaf Sangius » 12. dec 2018, 06:16

annellaII skrev:
Sangius skrev:Det er tåbeligt. Jeg skulle fandme ikke nyde noget af, at være i rum med en røver jeg lige har givet peber. Hvad tror folk der sker? At de får peber, og så går de?
Du pisser sgu da bare idioten af, og så kan du være sikker på at få en omgang tæsk. Specielt fordi du med en vis sandsynlighed også giver dig selv peber - de er altså ikke gode at bruge indendørs.

Alle med forstand på området har frarådet det. Det er så dumt.


Jeg har altid haft en mistanke om, at det tyske politi er snotdumme, og nu giver de endda gode råd om, hvilken peberspray er den mest effektive, hvordan den skal bruges for slet ikke at tale om de krav der stilles til brugsanvsningen på dåsernes etiketter.


Ja,, det har du ret i, det er sgu dumt.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23795
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Peberspray

Indlægaf dgd2007 » 12. dec 2018, 07:04

Det er vel ok. Det er jo ikke noget folk får varigt men af, så vidt jeg ved?
Og som flere skriver er det jo fx lovligt lige syd for grænsen alligevel.
1
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Peberspray

Indlægaf annellaII » 12. dec 2018, 07:22

A 7 skrev:
annellaII skrev:
Sangius skrev:Det er tåbeligt. Jeg skulle fandme ikke nyde noget af, at være i rum med en røver jeg lige har givet peber. Hvad tror folk der sker? At de får peber, og så går de?
Du pisser sgu da bare idioten af, og så kan du være sikker på at få en omgang tæsk. Specielt fordi du med en vis sandsynlighed også giver dig selv peber - de er altså ikke gode at bruge indendørs.

Alle med forstand på området har frarådet det. Det er så dumt.


Jeg har altid haft en mistanke om, at det tyske politi er snotdumme, og nu giver de endda gode råd om, hvilken peberspray er den mest effektive, hvordan den skal bruges for slet ikke at tale om de krav der stilles til brugsanvsningen på dåsernes etiketter.


Når du nu kender Tyskland, kan du så ikke fortælle, om der findes undersøgelser dernede, der viser, at peberspray hindrer kriminalitet eller har andre positive effekter? Jeg er oprigtigt nysgerrig, og en googlesøgning har ikke vist noget brugbart?[/quote



https://german-rifle-association.de/pfe ... erhindert/

https://www.gunboard.de/topic/62091-dat ... y-und-ssw/
0
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Peberspray

Indlægaf Pax Romana » 12. dec 2018, 08:06

1
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Peberspray

Indlægaf Pax Romana » 12. dec 2018, 08:15

annellaII skrev:
Jeg har altid haft en mistanke om, at det tyske politi er snotdumme, og nu giver de endda gode råd om, hvilken peberspray er den mest effektive, hvordan den skal bruges for slet ikke at tale om de krav der stilles til brugsanvsningen på dåsernes etiketter.
Det er ikke ensbetydende med at tysk politi mener det er en god ide. Derimod giver det god mening at personer som er uddannet og bruger et magtmiddel i deres virke, også uddanner andre i brugen af et lovligt våben. Det tre vigtigste ting ved at have et våben i hånden er sikkerhed, sikkerhed og sikkerhed. Både din og andres.
2
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Peberspray

Indlægaf Pax Romana » 12. dec 2018, 08:19

dgd2007 skrev:Det er vel ok. Det er jo ikke noget folk får varigt men af, så vidt jeg ved?
Og som flere skriver er det jo fx lovligt lige syd for grænsen alligevel.
Kan du forstille dig hvad det sker hvis en person med astma får det i hovedet.
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23795
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Peberspray

Indlægaf dgd2007 » 12. dec 2018, 08:22

Pax Romana skrev:Kan du forstille dig hvad det sker hvis en person med astma får det i hovedet.

Pas. Jeg troede det sved i øjnene, men jeg har ikke forstand på det. :engel:
0
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Peberspray

Indlægaf Pax Romana » 12. dec 2018, 08:30

dgd2007 skrev:
Pax Romana skrev:Kan du forstille dig hvad det sker hvis en person med astma får det i hovedet.

Pas. Jeg troede det sved i øjnene, men jeg har ikke forstand på det. :engel:
Det gør det i den grad. Men det kan også påvirke din vejrtrækning.
1
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40748

Re: Peberspray

Indlægaf Akehurst2 » 12. dec 2018, 08:41

Pax Romana skrev:

Undskyld, men de er vist temmelig farvet de to links.


De er så neutrale som NRA!
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"