Assimilation?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Assimilation?

Indlægaf LadyFox » 16. dec 2018, 17:01

Madam skrev:
LadyFox skrev:Det er ikke det du skriver jeg er i tvivl om, jeg tror egentlig også jeg er med på hvad hvad PølseMix skriver. Men hvis du mener at det du og PølseMix skriver er det samme så må jeg have misforstået ham.

Som jeg læser det skriver han egentlig bare at han synes vi i Danmark er frisindede og tolerante så dem der kommer her burde være eller blive det samme. Altså at de skal matche vores standarter inden for det område.

Hvor du mere skriver at dem udefra ikke er lige så frisindede og tolerante som os, så behøver heller ikke være frisindede og tolerante overfor dem. Altså at vi bare kan matche vores standarter efter den du mener de har.

Og så er der mig der sætter spørgsmålstegn omkring om vi overhovedet er så frisindede og tolerante som vi godt kan lide at bilde os selv og hinanden ind at vi er.

Men altså, den her snak er jo i bund og grund røvsyg for alle, så skal vi ikke bare droppe den?'



Så langt, så godt, nu hænger du dig i nuancerne, det optrukne, du mener er PølsMix's mening, er jo også min, at de skal matche vores standarter.

Og mere præcist, skal vi selvfølgelig være tolerante overfor dem, der tilpasser sig og kan begå dig i DK, men omvendt skal vi ikke være tolerante overfor dem, der ikke gider tilpasse sig nye forhold i DK, og vil leve nøjagtigt som der, hvor de kom fra, hvis det passer i deres kram, og kun vil lukrere på demokrati, ytringsfrihed, offentlig hjælp osv..

De udefra kommende må tage hele pakken...


Så forstår jeg bare ikke hvorfor du starter med at sætte spørgsmålstegn ved om vi overhovedet behøver at være så frisindede som vi forventer at dem der kommer til skal være?
1
...
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Assimilation?

Indlægaf LadyFox » 16. dec 2018, 17:12

Madam skrev:
LadyFox skrev:
Madam skrev:
LadyFox skrev:Det er ikke det du skriver jeg er i tvivl om, jeg tror egentlig også jeg er med på hvad hvad PølseMix skriver. Men hvis du mener at det du og PølseMix skriver er det samme så må jeg have misforstået ham.

Som jeg læser det skriver han egentlig bare at han synes vi i Danmark er frisindede og tolerante så dem der kommer her burde være eller blive det samme. Altså at de skal matche vores standarter inden for det område.

Hvor du mere skriver at dem udefra ikke er lige så frisindede og tolerante som os, så behøver heller ikke være frisindede og tolerante overfor dem. Altså at vi bare kan matche vores standarter efter den du mener de har.

Og så er der mig der sætter spørgsmålstegn omkring om vi overhovedet er så frisindede og tolerante som vi godt kan lide at bilde os selv og hinanden ind at vi er.

Men altså, den her snak er jo i bund og grund røvsyg for alle, så skal vi ikke bare droppe den?'



Så langt, så godt, nu hænger du dig i nuancerne, det optrukne, du mener er PølsMix's mening, er jo også min, at de skal matche vores standarter.

Og mere præcist, skal vi selvfølgelig være tolerante overfor dem, der tilpasser sig og kan begå dig i DK, men omvendt skal vi ikke være tolerante overfor dem, der ikke gider tilpasse sig nye forhold i DK, og vil leve nøjagtigt som der, hvor de kom fra, hvis det passer i deres kram, og kun vil lukrere på demokrati, ytringsfrihed, offentlig hjælp osv..

De udefra kommende må tage hele pakken...


Så forstår jeg bare ikke hvorfor du starter med at sætte spørgsmålstegn ved om vi overhovedet behøver at være så frisindede som vi forventer at dem der kommer til skal være?


Slettet af moderator


Modent.
1
...
Brugeravatar
Dane
Indlæg: 1520
Tilmeldt: 23. sep 2018, 04:56
Kort karma: 34
Likede indlæg: 996

Re: Assimilation?

Indlægaf Dane » 17. dec 2018, 09:19

I bund og grund handler det vel om at alle mennesker med lovligt ophold i landet gør hvad de kan for at blive et aktiv for samfundet og der spiller både assimilation, krav, frisind og tolerance ind.
En ny undersøgelse omtalt i DR nyhederne her kl.9 beretter at indvandrere desværre står stille indlæringsmæssigt fra generation til generation.
https://www.kristeligt-dagblad.dk/danma ... ss_nyheder

Uanset om man er til flere krav eller til mere tolerance tyder undersøgelsen på at assimilation stadig er en by i Rusland da resultatet ikke er anderledes end lignende undersøgelser foretaget de sidste mange år.
Det vil derfor unægteligt være sværere at plædere for at mere tolerance og frisind stadig er vejen frem !
2
Well, opinions are like assholes. Everybody has one.'
Bad Samaritan
Indlæg: 481
Tilmeldt: 1. maj 2017, 19:17
Kort karma: 172
Likede indlæg: 3089

Re: Assimilation?

Indlægaf Bad Samaritan » 18. dec 2018, 04:22

Danmark har jo også vildt mange gode erfaringer med statsdrevet assimilation. Bare se på Grønland og vores fremfærd dêr i 70erne...

Kan nogen af alle de meget løsningsorienterede lommesociologer, hr. Fukuyama inklusive, evt pege på bare eet eksempel noget som helst sted i verden, hvor assimilation - som et hårdhændet gennemtvunget politisk mâl, og ikke en langvarig naturlig samfundsdynamik - har været en succeshistorie?

Hmm? Anyone? Bueller? Bueller?
2
Brugeravatar
JJL
Indlæg: 112
Tilmeldt: 30. nov 2016, 08:43
Kort karma: 3
Likede indlæg: 54

Re: Assimilation?

Indlægaf JJL » 18. dec 2018, 08:55

Bad Samaritan skrev:Danmark har jo også vildt mange gode erfaringer med statsdrevet assimilation. Bare se på Grønland og vores fremfærd dêr i 70erne...

Kan nogen af alle de meget løsningsorienterede lommesociologer, hr. Fukuyama inklusive, evt pege på bare eet eksempel noget som helst sted i verden, hvor assimilation - som et hårdhændet gennemtvunget politisk mâl, og ikke en langvarig naturlig samfundsdynamik - har været en succeshistorie?

Hmm? Anyone? Bueller? Bueller?


I Skåne. De var vist engang danske, men føler sig i dag overvejende svenske, vil jeg tro. Så en hårdhændet politik, kan godt være en succeshistorie.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Assimilation?

Indlægaf hotlips » 18. dec 2018, 10:38

Dane skrev:I bund og grund handler det vel om at alle mennesker med lovligt ophold i landet gør hvad de kan for at blive et aktiv for samfundet og der spiller både assimilation, krav, frisind og tolerance ind.
En ny undersøgelse omtalt i DR nyhederne her kl.9 beretter at indvandrere desværre står stille indlæringsmæssigt fra generation til generation.
https://www.kristeligt-dagblad.dk/danma ... ss_nyheder

Uanset om man er til flere krav eller til mere tolerance tyder undersøgelsen på at assimilation stadig er en by i Rusland da resultatet ikke er anderledes end lignende undersøgelser foretaget de sidste mange år.
Det vil derfor unægteligt være sværere at plædere for at mere tolerance og frisind stadig er vejen frem !


Holdningen var jo i mange år at det ville komme af sig selv , man ville ikke se i øjnene at nogen kunne finde på at komme her og modarbejde at deres børn kom til at fungere i samfundet og selvom det er en del år siden man lavede det om er det stadig relativt kort tid for en hel generation, så jeg er ikke overrasket over at det er slået fast at det stadig ikke virker. Men det tror jeg egentlig ikke der er nogen der er specielt begejstrede for, alle ville vel foretrække at det kom naturligt.
Bortset fra de der synes det er en god ting at de slet ikke bliver integreret trods flere generationer i landet og det må alligevel kræve en betydelig indsats at det kan stagnere.

Jeg synes det er trist, det er sq synd for de børn der møder i børnehave uden at kunne et ord dansk selvom de har forældre der taler dansk, eller som skal lære at skrive og stave på et sprog de ikke taler andre steder end i skolen. Det er svært at forstå hvad det er de synes de giver dem der gør det til et godt bytte i stedet.
2
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Assimilation?

Indlægaf Pax Romana » 18. dec 2018, 11:07

"Hvis du vil bo i Danmark, så taler du dansk, du bor som danskerne, og du forsøger ikke at ændre en livsstil, der har været vores i så mange år."

At kræve assimilering er skadelig, fordi det fragmenterer samfundet, og det har indflydelse på integrationsprocessen, og der er masser af beviser for at, jo mere et samfund diskrimineres, desto mere har det tendens til at blive lukket for resten af samfundet. Assimilering er en naturlig proces, der foregår dag for dag. Det er ikke noget, staten kan gennemtvinge. Det er en naturlig proces gennem generationerne, så det er urealistisk at tro, at det vil ske straks.

Nye tilflyttere i et nyt land afhænger normalt af et "forhold" - ven, familie eller naboer, der fungerer som deres vejleder. Og det bliver ofte til mennesker som dem selv og så bliver det svært at opnå ægte deltagelse. Det er praktisk, men det skaber etniske ghettoer og forlænger assimileringsprocessen.

I det nuværende klima er det vigtigere end nogensinde, at vi møder udenlandske statsborgere med støtte og solidaritet, frem for uforudsigelige forventninger og oversimpliriserede krav.
2
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Thomas31
Indlæg: 2564
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 86
Likede indlæg: 2390

Re: Assimilation?

Indlægaf Thomas31 » 18. dec 2018, 11:33

Bad Samaritan skrev:Danmark har jo også vildt mange gode erfaringer med statsdrevet assimilation. Bare se på Grønland og vores fremfærd dêr i 70erne...

Kan nogen af alle de meget løsningsorienterede lommesociologer, hr. Fukuyama inklusive, evt pege på bare eet eksempel noget som helst sted i verden, hvor assimilation - som et hårdhændet gennemtvunget politisk mâl, og ikke en langvarig naturlig samfundsdynamik - har været en succeshistorie?

Hmm? Anyone? Bueller? Bueller?


Ikke-muslimer i den vestlige verden. De fleste kan sagtens finde ud af det.

Man kunne også starte med nogle krav kun de mest naive ville finde "hårdhændede"
Lær dansk. Især hvis man ikke arbejer. Hvad er undskyldningen for ikke at gide at lære sproget? Eller endnu værre, ikke sørger for at ens børn lærer det. Det er ikke bare usle forældre, det er et aktivt fravalg af samfundet. Jeg ser intet problem i, at det fravalg bliver gensidigt.
3
Brugeravatar
Dane
Indlæg: 1520
Tilmeldt: 23. sep 2018, 04:56
Kort karma: 34
Likede indlæg: 996

Re: Assimilation?

Indlægaf Dane » 18. dec 2018, 12:20

Thomas31 skrev:
Bad Samaritan skrev:Danmark har jo også vildt mange gode erfaringer med statsdrevet assimilation. Bare se på Grønland og vores fremfærd dêr i 70erne...

Kan nogen af alle de meget løsningsorienterede lommesociologer, hr. Fukuyama inklusive, evt pege på bare eet eksempel noget som helst sted i verden, hvor assimilation - som et hårdhændet gennemtvunget politisk mâl, og ikke en langvarig naturlig samfundsdynamik - har været en succeshistorie?

Hmm? Anyone? Bueller? Bueller?


Ikke-muslimer i den vestlige verden. De fleste kan sagtens finde ud af det.

Man kunne også starte med nogle krav kun de mest naive ville finde "hårdhændede"
Lær dansk. Især hvis man ikke arbejer. Hvad er undskyldningen for ikke at gide at lære sproget? Eller endnu værre, ikke sørger for at ens børn lærer det. Det er ikke bare usle forældre, det er et aktivt fravalg af samfundet. Jeg ser intet problem i, at det fravalg bliver gensidigt.


Helt enig, mange mener fejlagtigt at ethvert krav til integration er et indgreb i den enkeltes friheds rettigheder og selv efter 40 års elendige resultater på integrationsområdet vil man bibeholde skruen uden ende.
Der vil og skal være minimumskrav til at den enkelte kan bidrage positivt til samfundet :gruble:
2
Well, opinions are like assholes. Everybody has one.'
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Assimilation?

Indlægaf Pax Romana » 18. dec 2018, 12:42

Man kan godt stille krav om integration. Det giver derimod ingen mening at kræve assimilation.
2
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
Dane
Indlæg: 1520
Tilmeldt: 23. sep 2018, 04:56
Kort karma: 34
Likede indlæg: 996

Re: Assimilation?

Indlægaf Dane » 18. dec 2018, 13:29

Pax Romana skrev:Man kan godt stille krav om integration. Det giver derimod ingen mening at kræve assimilation.


Nej, med mindre det skaber problemer :)
0
Well, opinions are like assholes. Everybody has one.'
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Assimilation?

Indlægaf LadyFox » 18. dec 2018, 15:54

Thomas31 skrev:
Bad Samaritan skrev:Danmark har jo også vildt mange gode erfaringer med statsdrevet assimilation. Bare se på Grønland og vores fremfærd dêr i 70erne...

Kan nogen af alle de meget løsningsorienterede lommesociologer, hr. Fukuyama inklusive, evt pege på bare eet eksempel noget som helst sted i verden, hvor assimilation - som et hårdhændet gennemtvunget politisk mâl, og ikke en langvarig naturlig samfundsdynamik - har været en succeshistorie?

Hmm? Anyone? Bueller? Bueller?


Ikke-muslimer i den vestlige verden. De fleste kan sagtens finde ud af det.

Man kunne også starte med nogle krav kun de mest naive ville finde "hårdhændede"
Lær dansk. Især hvis man ikke arbejer. Hvad er undskyldningen for ikke at gide at lære sproget? Eller endnu værre, ikke sørger for at ens børn lærer det. Det er ikke bare usle forældre, det er et aktivt fravalg af samfundet. Jeg ser intet problem i, at det fravalg bliver gensidigt.


Jeg kender en del indvandre med ikke-muslimsk baggrund, ingen af dem er assimileret, de er bare integreret.
1
...
Thomas31
Indlæg: 2564
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 86
Likede indlæg: 2390

Re: Assimilation?

Indlægaf Thomas31 » 18. dec 2018, 22:43

Mistermor skrev:
Thomas31 skrev:
Ikke-muslimer i den vestlige verden. De fleste kan sagtens finde ud af det.

Man kunne også starte med nogle krav kun de mest naive ville finde "hårdhændede"
Lær dansk. Især hvis man ikke arbejer. Hvad er undskyldningen for ikke at gide at lære sproget? Eller endnu værre, ikke sørger for at ens børn lærer det. Det er ikke bare usle forældre, det er et aktivt fravalg af samfundet. Jeg ser intet problem i, at det fravalg bliver gensidigt.


Jeg har passet børn, hvor forældrene var engelske begge to, men arbejdede her i landet, eller børn, hvor den ene forælder var fra udlandet f.eks. spanien. De talte altså også deres "eget" sprog med deres børn. Jeg har haft islandske børn, som havde helt anderledes skikke omkring jul, og som blev bange for snakken om nisser, fordi det åbenbart er anderledes.

Jeg har lige set første afsnit af "Landmand søger kærlighed, jorden rundt." Der har vi 3 danske landmænd, som søger en dansk kone, selvom de bor i et afrikansk land, i Australien og i Portugal. Og de har tænkt sig at blive boende.

Det er naturligt at holde fast i sin kultur, og så længe man overholder landets love og opfylder de krav, samfundet stiller på diverse områder, kan jeg simpelthen ikke forstå, at vi spilder så eget energi på tåbeligheder.

Der føres så meget signalpolitik, og der sættes så lidt ind der, hvor det virkelig ville batte, og som på alle andre områder, strammes reglerne igen og igen pga en lille gruppe, der ødelægger det for andre.

Jeg går ikke ind for assimilation. Integration derimod. Alene af den grund at jeg meget nødig selv ville skulle assimileres, - jeg vil vove den påstand, at det er de færreste danskere ude i verden, der bliver assimileret.


Det er altså nok at "overholde landets love" og samfundets krav? Og så har det ikke nogen betydning, om man ellers foragter landets kultur? Ikke vil lære sproget, aktivt søger at hindre ens børn i at lære sproget. Udøver social kontrol mod dem, der vil, tvangsgifter med en fra hjemlandet, modarbejder frihedsværdier og demokrati osv. ?

Ja så er et egentlig velfærdssamfund snart væk. Det er en voksende gruppe, og der er ikke mance der vil blive ved med at betale en høj skat, hvis det i stadig mindre grad hand!er om børn, ældre, syge, svage osv, men bare om overførsler til en grupper, der foragter danske værdier.

Det vil et stort flertal ikke være med til. Derfor vil der komme mangle flere ændringer. Det er ikke symbolpolitik, og det er ikke noget med Støjberg eller DF, der altid skal nævnes. Vi har en formand for S, der taler om asylstop og lejre i nordafrika. Hvorfor mon?
2
Thomas31
Indlæg: 2564
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 86
Likede indlæg: 2390

Re: Assimilation?

Indlægaf Thomas31 » 18. dec 2018, 22:51

LadyFox skrev:
Thomas31 skrev:
Bad Samaritan skrev:Danmark har jo også vildt mange gode erfaringer med statsdrevet assimilation. Bare se på Grønland og vores fremfærd dêr i 70erne...

Kan nogen af alle de meget løsningsorienterede lommesociologer, hr. Fukuyama inklusive, evt pege på bare eet eksempel noget som helst sted i verden, hvor assimilation - som et hårdhændet gennemtvunget politisk mâl, og ikke en langvarig naturlig samfundsdynamik - har været en succeshistorie?

Hmm? Anyone? Bueller? Bueller?


Ikke-muslimer i den vestlige verden. De fleste kan sagtens finde ud af det.

Man kunne også starte med nogle krav kun de mest naive ville finde "hårdhændede"
Lær dansk. Især hvis man ikke arbejer. Hvad er undskyldningen for ikke at gide at lære sproget? Eller endnu værre, ikke sørger for at ens børn lærer det. Det er ikke bare usle forældre, det er et aktivt fravalg af samfundet. Jeg ser intet problem i, at det fravalg bliver gensidigt.


Jeg kender en del indvandre med ikke-muslimsk baggrund, ingen af dem er assimileret, de er bare integreret.


Det er ikke særlig interesant med en abstrakt diskusion om begreber, der ikke klart kan defineres i praksis. Ja det er da muligt, at hårde krav om integration er bedre end diffuse ønsker om assimilation. Nogle muslimer vil givetvis gerne assimileres men hindres af social kontrol. Her er løsningen jo ikke tvungen assimilation men en effektiv indsats for at den frivilligt får lov at ske.
0
Brugeravatar
Dane
Indlæg: 1520
Tilmeldt: 23. sep 2018, 04:56
Kort karma: 34
Likede indlæg: 996

Re: Assimilation?

Indlægaf Dane » 19. dec 2018, 20:33

Mistermor skrev:
Thomas31 skrev:Det er altså nok at "overholde landets love" og samfundets krav? Og så har det ikke nogen betydning, om man ellers foragter landets kultur? Ikke vil lære sproget, aktivt søger at hindre ens børn i at lære sproget. Udøver social kontrol mod dem, der vil, tvangsgifter med en fra hjemlandet, modarbejder frihedsværdier og demokrati osv. ?

Ja så er et egentlig velfærdssamfund snart væk. Det er en voksende gruppe, og der er ikke mance der vil blive ved med at betale en høj skat, hvis det i stadig mindre grad hand!er om børn, ældre, syge, svage osv, men bare om overførsler til en grupper, der foragter danske værdier.

Det vil et stort flertal ikke være med til. Derfor vil der komme mangle flere ændringer. Det er ikke symbolpolitik, og det er ikke noget med Støjberg eller DF, der altid skal nævnes. Vi har en formand for S, der taler om asylstop og lejre i nordafrika. Hvorfor mon?


Dine eksempler, som jeg ikke tror, du finder mange af i virkeligheden, er jo ikke integration. Og det ved du også godt.



Når man nu igen ser de nedslående resultater omkring integration år efter år burde det måske mere bane vej for nytænkning frem for det modsatte og dermed mere af det samme.
Der er mig bekendt ikke foretaget undersøgelser omkring omfanget af indvandreres vilje til integration så måske har Thomas31 ret i sin påstand.
Under alle omstændigheder kan et samfund ikke være tjent med at 3 generation ikke flytter sig integrationsmæssigt og hvis nogen forveksler integrationskrav med assimilering så fred være med det da målet må være at man bliver til gavn for samfundet og ikke en byrde.
0
Well, opinions are like assholes. Everybody has one.'

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"