Prada trækker produkter tilbage efter beskyldninger om racisme

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Prada trækker produkter tilbage efter beskyldninger om racisme

Indlægaf Kattefjæs » 17. dec 2018, 09:55

Jeg synes at nøgleringen ligner en (grim) abe, men resten synes jeg er tvetydige.

Der er helt klart noget ved dem som minder mig om Golliwogs, hvilket ikke er super positivt.

Men om det var med vilje, det er selvfølgelig spørgsmålet. Jeg undrer mig dog at der ikke er nogen som på et eller andet tidspunkt lige er stoppet op et øjeblik og har sagt hey, er vi nu HELT sikre på at det her kommer til at flyve? :tie:
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20484
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43971

Re: Prada trækker produkter tilbage efter beskyldninger om racisme

Indlægaf paint » 17. dec 2018, 10:05

ajnaM skrev:
paint skrev:Er ham her så også 'blackfacing'?
Billede

På de billeder der er postet, er det lidt svært at gennemskue om de alle er en del af Pradas serie. Den ene figur, yderst til højre i øverste række, er jo direkte en sort person. Og nederst (nr. to fra venstre) er det også. Men jeg kan ikke gennemskue om det er referencer til fortidens shows, hvor hvide mennesker, malede sig sorte i ansigtet og lavede røde læber. :gruble:


Det er det.


I så fald, tror jeg ikke jeg ville lægge andet i Pradas figurer, hvis jeg lige gik forbi et vindue, hvor de var, som andet end en slags aber. Og jeg synes ikke at sorte mennesker ligner aber med arme der går helt ned til jorden. :gruble:
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Prada trækker produkter tilbage efter beskyldninger om racisme

Indlægaf Pax Romana » 17. dec 2018, 10:09

Madam skrev:
Pax Romana skrev:
Madam skrev:Halleluja...det er f*ndme trættende med alle disse 'fejlfindere', der ikke har andet at foretage sig, havde det været en hund eller en bjørn, så kunne de vel fastslå, at Prada gik ind for dyremishandling.

De skal tie ihjel fremover...
Halleluja...det er f*ndme nemt at være et hvidt menneske.


Det ved du måske noget om..?!
Ja!
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20484
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43971

Re: Prada trækker produkter tilbage efter beskyldninger om racisme

Indlægaf paint » 17. dec 2018, 10:19

Men for at blive ved emnet stereotyper, så var vi på Tilos (en græsk ø udfor Rhodos) i sommer. Vi overnattede i Rhodos by, på vej derud med en færge. Og hér, solgte man disse 'tingester' som helt almindelig turist-souvenir. De hang (eller rettere, stod) allevegne. De sorte af dem var meget store. De mindre og små, var hvide.

Dér blev jeg til gengæld en smule stødt/krænket. ;)

Billede
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Prada trækker produkter tilbage efter beskyldninger om racisme

Indlægaf annellaII » 17. dec 2018, 10:40

Pax Romana skrev:
Madam skrev:Halleluja...det er f*ndme trættende med alle disse 'fejlfindere', der ikke har andet at foretage sig, havde det været en hund eller en bjørn, så kunne de vel fastslå, at Prada gik ind for dyremishandling.

De skal tie ihjel fremover...
Halleluja...det er f*ndme nemt at være et hvidt menneske.


Sikkert ikke for alle hvide mennesker, verden er nu engang ikke sort/hvid ligesom mennesker heller ikke kun er sorte/hvide
.
0
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Prada trækker produkter tilbage efter beskyldninger om racisme

Indlægaf Pax Romana » 17. dec 2018, 10:45

annellaII skrev:
Sikkert ikke for alle hvide mennesker, verden er nu engang ikke sort/hvid ligesom mennesker heller ikke kun er sorte/hvide
.
Hvor mange hvide mennesker er blevet forfulgt udelukkende på grund af hudfarve?
1
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Prada trækker produkter tilbage efter beskyldninger om racisme

Indlægaf annellaII » 17. dec 2018, 10:47

Pax Romana skrev:
annellaII skrev:
Sikkert ikke for alle hvide mennesker, verden er nu engang ikke sort/hvid ligesom mennesker heller ikke kun er sorte/hvide
.
Hvor mange hvide mennesker er blevet forfulgt udelukkende på grund af hudfarve?


Hvad har det med Pradas nøglering at gøre?

Men hvis du vil vide det, kan du sikkert google dig til antallet.
0
Brugeravatar
Dane
Indlæg: 1541
Tilmeldt: 23. sep 2018, 04:56
Kort karma: 35
Likede indlæg: 1005

Re: Prada trækker produkter tilbage efter beskyldninger om racisme

Indlægaf Dane » 17. dec 2018, 10:51

Pax Romana skrev:
Madam skrev:Halleluja...det er f*ndme trættende med alle disse 'fejlfindere', der ikke har andet at foretage sig, havde det været en hund eller en bjørn, så kunne de vel fastslå, at Prada gik ind for dyremishandling.

De skal tie ihjel fremover...
Halleluja...det er f*ndme nemt at være et hvidt menneske.


Deri tager du fejl, med mindre du ikke kan få øje på de forhindringsbaner som krænkelseskulturen hele tiden udvider med nye faldgruber - det er jo helt sort :gruble:
1
Well, opinions are like assholes. Everybody has one.'
Brugeravatar
Dane
Indlæg: 1541
Tilmeldt: 23. sep 2018, 04:56
Kort karma: 35
Likede indlæg: 1005

Re: Prada trækker produkter tilbage efter beskyldninger om racisme

Indlægaf Dane » 17. dec 2018, 11:05

Det er helt fair at mennesker kan føle sig krænket over det ene eller det andet, men det er skisme ikke iorden når et hylekor gør sig til dommere over hvem som absolut skal føle sig krænkede :-(

Resultatet vil jo uværgeligt blive at dem som ikke er enige med hylekoret retteligt kan føle sin ytringsfrihed krænket !
0
Well, opinions are like assholes. Everybody has one.'
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Prada trækker produkter tilbage efter beskyldninger om racisme

Indlægaf DenBruneMunk » 17. dec 2018, 11:08

Bare fordi internettet er der, så behøver man ikke gå amok hver gang nogen synes at skrive noget negativt om noget.
Dårlig tendens for sociale medier, siger en noget følsomt, så spreder det sig som en steppebrand hvis bare emnet er farligt nok.

Skal Anthon Berg stoppe med sin nougat nu? Det er jo også brunt? Skal vi drope kakao mælken helt? Eller er blomster og planter også ved at være krænkende fordi de er brune? Hvor går grænsen hvis man bare sammenstiller det med en neger?
Hvor er krænkende at sætte læber på en neger dukke? Der er masser af lyshårede dukker som repræsenterer en kvinde i europa, skal de nu til at råbe for diskriminering?

Synd for verden, 3. verdenskrig starter på sociale medier og alle råber i kor der.
1
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2926

Re: Prada trækker produkter tilbage efter beskyldninger om racisme

Indlægaf thomassneum » 17. dec 2018, 11:40

:lol2:

0
Med bov skal man mad lave, men...
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: Prada trækker produkter tilbage efter beskyldninger om racisme

Indlægaf avdotja » 17. dec 2018, 20:50

Jeg synes ikke det ligner en sort person, men klart en abe. Men jeg ville heller ikke nødvendigvis synes det var et problem, selvom figuren refererede til en sort person medmindre det åbenlyst var gjort for at krænke sorte mennesker. Det er mine øjne trist at vi i så høj grad problematiserer det at referere til alt-andet-end-det-hvide-menneske. Senest så jeg folk (som jeg antager har været danskerhvide) beklage sig over et billede af dronning Magrethe i indianerdragt som barn. Så er vi altså gået for langt.
1
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: Prada trækker produkter tilbage efter beskyldninger om racisme

Indlægaf avdotja » 17. dec 2018, 20:51

Men til gengæld stødte jeg på den her artikel, da jeg var inde på tv2.dk og læse om det, den er da hygelig :D http://nyheder.tv2.dk/udland/2018-12-17 ... -og-skrald
0
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Prada trækker produkter tilbage efter beskyldninger om racisme

Indlægaf Jedi » 17. dec 2018, 21:11

Jeg synes mest, det ligner en blanding mellem en stormtrooper og en rugemor fra Handmaids Tale.
0
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Prada trækker produkter tilbage efter beskyldninger om racisme

Indlægaf vibbsen » 17. dec 2018, 23:26

annellaII skrev:http://nyheder.tv2.dk/udland/2018-12-16-prada-traekker-produkter-tilbage-efter-beskyldninger-om-racisme

I vinduet af Pradas butik i News York-bydelen Soho har der indtil for ganske nyligt stået nogle store figurer, der bedst kan beskrives som abelignende sorte skikkelser med store røde læber. Og i varesortimentet har der været nøgleringe og telefoncovere med figurerne som en del af kollektionen Pradamalia.

Men figurerne er nu fjernet fra både hylderne og vinduerne. Det sker, efter advokaten Chinyere Ezie har delt et opslag på Facebook, hvor hun kritiserer figurerne for at være såkaldte 'blackfaces' - karikaturer på sorte mennesker, der fremstiller dem stereotypt og nedladende.

Chinyere Ezies opslag er blevet delt og kommenteret flere tusinde gange, og som reaktion på det er figurerene nu fjernet.

- Pradamalia-produkterne viser fantasivæsner, som ikke har til intention at referere den virkelige verden og da slet ikke blackface. Prada Group har aldrig haft en intention om at støde nogle, og vi afskyr alle former for racisme og racistiske billeder, har Prada skrevet i en pressemeddelelse.

Verden er ikke klar til sorte karikaturer


Billedet af omtalte nøglering kan ses i linket mener du, der er noget racistisk i nøgleringen i form af en figur?


Jeg opfatter den ikke som et udtryk for racisme, jeg synes endda figuren er meget sød, for mig er det efterhånden det rene hysteri, hvad der bliver omtalt og anset for at være racistisk.



Du glemte vist (antagelig med henvisning til loven om ophavsret, som jo er ret belejlig når det som man citerer indeholder dele som udvasker ens pointe ) egentlig lidt af den tekst du citerer Hvilket er hele pointen med artiken : Nemlig at Prada har valgt at erkende at de faktisk kom til at træde nogen over fødderne her.... Og er gået på retræte

Jeg er normalt ellers ikke sart, og har ofte svært ved at se hvad andre bliver så forargede over lige netop når vi taler om "sorte mennesker / hvide mennesker" ....Men lige præcis de her figurer...Dem kan jeg kun se som Blackface....Og ikke som "abelignende sorte skikkelser med store røde læber"..Jeg synes de er totalt malplacerede...

Det handler ikke om at nogen sidder klar til at føle sig trådt over tæerne....Det handler om at nogen er gået alt alt for langt....Og tydeligvis har erkendt dette....

Nu er jeg ikke en "Prada type" uanset.....Men det er sådan et stunt der kan koste kunder. Virkelig mange kunder....

Hvilket Prada jo også har erkendt.....ellers havde de næppe fjerne produkterne fra der sortiment...

Og det ville virkelig klæde som ikke er i målgruppen for at føle sig stødt, at holde deres mund og accepterer at de måske ikke forstår alting....Især hvis de uanset ikke er i målgruppen som køber Prada dimse-dut......Hvilket jeg har en skummel fornemmelse af er den målgruppe som netop råber "Hvaffor er der altid nogen der skal råbe racisme".....For dem kunne Prada lave punge med Hagekors....Hvis bare de kunne få lov til at råbe "der er altid nogen der skal lægge læse alting ind i ingenting"".....
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"