Prada trækker produkter tilbage efter beskyldninger om racisme

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Prada trækker produkter tilbage efter beskyldninger om racisme

Indlægaf vibbsen » 17. dec 2018, 23:27

Jeg kan overhovedet ikke se Aben....Jeg kan KUN se Blackface....

Og jeg vidste ikke engang at der var noget der hed Blackface.....
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Prada trækker produkter tilbage efter beskyldninger om racisme

Indlægaf annellaII » 18. dec 2018, 15:36

vibbsen skrev:
annellaII skrev:http://nyheder.tv2.dk/udland/2018-12-16-prada-traekker-produkter-tilbage-efter-beskyldninger-om-racisme

I vinduet af Pradas butik i News York-bydelen Soho har der indtil for ganske nyligt stået nogle store figurer, der bedst kan beskrives som abelignende sorte skikkelser med store røde læber. Og i varesortimentet har der været nøgleringe og telefoncovere med figurerne som en del af kollektionen Pradamalia.

Men figurerne er nu fjernet fra både hylderne og vinduerne. Det sker, efter advokaten Chinyere Ezie har delt et opslag på Facebook, hvor hun kritiserer figurerne for at være såkaldte 'blackfaces' - karikaturer på sorte mennesker, der fremstiller dem stereotypt og nedladende.

Chinyere Ezies opslag er blevet delt og kommenteret flere tusinde gange, og som reaktion på det er figurerene nu fjernet.

- Pradamalia-produkterne viser fantasivæsner, som ikke har til intention at referere den virkelige verden og da slet ikke blackface. Prada Group har aldrig haft en intention om at støde nogle, og vi afskyr alle former for racisme og racistiske billeder, har Prada skrevet i en pressemeddelelse.

Verden er ikke klar til sorte karikaturer


Billedet af omtalte nøglering kan ses i linket mener du, der er noget racistisk i nøgleringen i form af en figur?


Jeg opfatter den ikke som et udtryk for racisme, jeg synes endda figuren er meget sød, for mig er det efterhånden det rene hysteri, hvad der bliver omtalt og anset for at være racistisk.



Du glemte vist (antagelig med henvisning til loven om ophavsret, som jo er ret belejlig når det som man citerer indeholder dele som udvasker ens pointe ) egentlig lidt af den tekst du citerer Hvilket er hele pointen med artiken : Nemlig at Prada har valgt at erkende at de faktisk kom til at træde nogen over fødderne her.... Og er gået på retræte

Jeg er normalt ellers ikke sart, og har ofte svært ved at se hvad andre bliver så forargede over lige netop når vi taler om "sorte mennesker / hvide mennesker" ....Men lige præcis de her figurer...Dem kan jeg kun se som Blackface....Og ikke som "abelignende sorte skikkelser med store røde læber"..Jeg synes de er totalt malplacerede...

Det handler ikke om at nogen sidder klar til at føle sig trådt over tæerne....Det handler om at nogen er gået alt alt for langt....Og tydeligvis har erkendt dette....

Nu er jeg ikke en "Prada type" uanset.....Men det er sådan et stunt der kan koste kunder. Virkelig mange kunder....

Hvilket Prada jo også har erkendt.....ellers havde de næppe fjerne produkterne fra der sortiment...

Og det ville virkelig klæde som ikke er i målgruppen for at føle sig stødt, at holde deres mund og accepterer at de måske ikke forstår alting....Især hvis de uanset ikke er i målgruppen som køber Prada dimse-dut......Hvilket jeg har en skummel fornemmelse af er den målgruppe som netop råber "Hvaffor er der altid nogen der skal råbe racisme".....For dem kunne Prada lave punge med Hagekors....Hvis bare de kunne få lov til at råbe "der er altid nogen der skal lægge læse alting ind i ingenting"".....



Du behøver som ikke kæfte så højt op, jeg er ikke døv, og hvis du havde læst trådens overskrift, havde du langt mindre grund til at tale med store bogstaver, der står klart og tydeligt Prada trækker produkter tilbage efter beskyldninger om racisme mit tema var ikke hvorfor Prada trak figurerne tilbage - mit tema var, om andre også mener, nøgleringen/e kan anses for at være racistisk/e.
0
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6660
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 868
Likede indlæg: 18861

Re: Prada trækker produkter tilbage efter beskyldninger om racisme

Indlægaf Æble » 19. dec 2018, 05:44

Jeg kan godt lidt se det. Men jeg mener også at der bare er nogen der VIL fornærmes. Hvis de figurer havde været orange eller grønne, hvad så?

Minder mig om hm shitstorm med en sort dreng som model og der stod noget med monkey på blusen.

De har også fjernet “neger-hovederne” fra den lkridsblanding.

Så på et tidspunkt på Instagram hvor Pelle Hvenegard postede et billede af en kage hos nogle af deres venner som lige havde adopteret en lille pige fra Afrika. Kagen var chokoladekage og skåret id som en kage dame med lakridskrøller. Den var så fin. En kgedame i mørk udgave. Der var også kommentarer på at det var racistisk osv (self fra hvide mennesker). For fucks sake. Pigens mor har lavet en kage til sin lille datter. Der ligger NUL negative tanker bag. Og det er 100 at havde det været en bolledame til en hvid pige så var der ingen negative kommentarer.

Det er sådanne kommentarer der er med til at holde racisme i live. Ja der findes ægte racister, men det er IKKE racisme at hentyde til nogens (mørke) hudfarve. Det er først hvis man giver en mørk mindre værdi end en lys at det er racistisk.

Talte med en (sort) amerikaner om det (en kollega). Han syntes at vi var racistiske fordi vi på et billede af folk som børn udpegede den eneste asiat. Han var helt flov. Jeg fortalte at generelt i DK kan man godt tale om sort eller asiat uden der er noget dårligt i det. Det havde hn ikke tænkt over eller oplevet før. I US er de så vant til at sorte ses ned på at bare det at man nævner hudfarven giver en automatreaktion.

Tror det er Morgan freeman der har sagt at vi kan stoppe racisme ved at holde op med at tale om det.

Sorry det var lige et rant. Og hvis nogle bliver stødt over den nøglering så skal de selvfølgelig protestere. Men jeg opponerer mod at man vil behandles som et råddent æg og som en automatreaktion råber Racist!
4

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"