Krænkelseskulturen igen - eller hvad?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Krænkelseskulturen igen - eller hvad?

Indlægaf Flora » 21. dec 2018, 11:05

HerErJeg skrev:Så ramte shitstormen også DR's julekalender. Tænk at børn nærmest opfordres til at begå selvmord og mord.
Det havde jeg ikke lige fattet, men jeg er nok også for dum til at kunne gennemanalysere alting og læse mellem linjer.


Wow! Jeg var under indtryk af, at det bare var en historie, men jeg er nok heller ikke ret kløgtig så :lol:

Hvor læser du de kommentarer?
0
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Krænkelseskulturen igen - eller hvad?

Indlægaf fisken80 » 21. dec 2018, 11:08

Flora skrev:
HerErJeg skrev:Så ramte shitstormen også DR's julekalender. Tænk at børn nærmest opfordres til at begå selvmord og mord.
Det havde jeg ikke lige fattet, men jeg er nok også for dum til at kunne gennemanalysere alting og læse mellem linjer.


Wow! Jeg var under indtryk af, at det bare var en historie, men jeg er nok heller ikke ret kløgtig så :lol:

Hvor læser du de kommentarer?


DR1s Facebookside er mit gæt. Jeg har lige selv været inde og læse kommentarerne og det er simpelthen latterligt. Altså ok, hvis man savner jul i den så forstår jeg godt kritikken, men at selve historien skulle lægge op til mord og selvmord er jo bare dumt.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Selina
Indlæg: 235
Tilmeldt: 27. aug 2018, 14:01
Kort karma: 13
Likede indlæg: 370

Re: Krænkelseskulturen igen - eller hvad?

Indlægaf Selina » 21. dec 2018, 11:09

fisken80 skrev:En kvindelig underviser med ikke-dansk baggrund har klaget over afsyngningen af Den danske sang er en ung blond pige til et møde på CBS, og nu vil den ikke mere blive sunget.

Jeg forstår bare ikke, hvorfor den sang er krænkende. Eller jo, jeg kan teoretisk godt forstå det, men så alligevel ikke. Fordi jeg grundlæggende mener, at når man er kvalificeret til at undervise på CBS så burde man også være i stand til at forstå, at sangen ikke er ment som en krænkelse af nogen. Jeg er i øvrigt selv leverpostejsfarvet og burde vel ret beset også føle mig krænket over sangen? Desuden har jeg gået på efterskole, hvor sangen ofte blev sunget på trods af elever med anden etnisk baggrund end dansk - jeg tror absolut ikke, at de følte sig krænkede.

Jeg bliver også vred over, at den slags bagateller kommer til at skygge for de alvorlige krænkelser, der uden tvivl finder sted rundt om i verden.
Man kan ikke være inkluderet 24-7.
1
Venflon lægger man da mens man kører. :)
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Krænkelseskulturen igen - eller hvad?

Indlægaf vibbsen » 22. dec 2018, 12:07

HerErJeg skrev:Så ramte shitstormen også DR's julekalender. Tænk at børn nærmest opfordres til at begå selvmord og mord.
Det havde jeg ikke lige fattet, men jeg er nok også for dum til at kunne gennemanalysere alting og læse mellem linjer.


Jeg synes faktisk at det er en krænkelse i sig selv, at krænkelsen optræder i en form, hvor alle ikke kan være med. Her synes jeg at det må være rimeligt at kan sørgede for at de som ikke har evnerne til at gennemanalyserer alting og læse mellem linjerne....Det andet er da virkelig ekskluderende.... :-D
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Krænkelseskulturen igen - eller hvad?

Indlægaf DetSorteCirkus » 22. dec 2018, 12:12

Ligesom den krænkede er jeg adopteret, og jeg kan ikke sætte mig ind i behovet for lige at fokusere på det lyse hår.
Det meste af sangen rummer eksempler fra dansk geografi og historie/mytologi, som jeg i den grad, om ikke andet så i hvert fald objektivt, ser som mine kulturelle og nationale rødder. Hvad skulle mine rødder ellers være?
3
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Krænkelseskulturen igen - eller hvad?

Indlægaf DetSorteCirkus » 22. dec 2018, 12:23

Ydermere tænker jeg, at institutlederen må leve i en meget homogen osteklokke, siden han straks imødekommer kritikken og irettesætter dem, der har formastet sig til at synge en sang fra - gys! - Højskolesangbogen.

Det er min erfaring, at man steder, hvor diversiteten vitterlig er stor, hverken har tid til, mulighed for eller forståelse for at reagere sådan. Heldigvis, vil jeg tilføje.
2
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Krænkelseskulturen igen - eller hvad?

Indlægaf FruitFly » 22. dec 2018, 22:44

jeg er en mørkhåret dansk pige og min søster er rødhåret. Ingen af os har følt os krænket af "Den danske sang...". Måske er det fordi vi aldrig ellers har følt os krænket eller mindreværdige pga vores hud/hårfarve...
1
#Klimatosse
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1620
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2676

Re: Krænkelseskulturen igen - eller hvad?

Indlægaf KIM K » 23. dec 2018, 02:20

Jeg tror ikke på underviseren har følt sig krænket. Hun har trods alt en Ph.d. i bagagen så helt småt begavet er hun næppe hvorfor jeg formoder hun som de fleste andre (herunder dem med anden etnicitet) kan gennemskue rette kontekst teksten skal læses i.
Men jeg er enig i tryk avler modtryk. Talrige negative oplevelser gennem livet med hvide mennesker kan utvivlsomt lægge kimen til racisme, xenofobi, nag og had hos et menneske og jeg tror desværre klagen er udtryk for det sidste mere end det første.
Præcist hvad der har radikaliseret hende er svært som udenforstående at vide. Men ekstremisme bør ikke omfavnes eller kommes i møde, der bør lægges afstand, ligesom man formentlig ville have gjort hvis en etnisk dansker havde postuleret sig krænket over en 100-årig gammel dansk sangtekst hvori en enkelt strofe om en mørkhåret/mørklødet ung pige indgår.
1
Brugeravatar
Dane
Indlæg: 1520
Tilmeldt: 23. sep 2018, 04:56
Kort karma: 34
Likede indlæg: 996

Re: Krænkelseskulturen igen - eller hvad?

Indlægaf Dane » 23. dec 2018, 09:50

Krænkelseskulturen igen - eller hvad?

Måske en form for indestængt trang til selvhævdelse i et multikulturelt miljø hvor ingen jo skiller sig ud.
Dermed er det jo svært at gøre andre opm. på at man er noget specielt og hvad gør man så ?
Angriber en sang naturligvis !
0
Well, opinions are like assholes. Everybody has one.'

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"