vibbsen skrev:Altså....Her tænker jeg - with all due respect - nok, at dem som har lavet sikkerhedslovgivningen omkring toggods, har rimelig meget styr på tingene. Og at de derfor nok ikke har lavet en lovgivning hvis sikkerhedsforeskrifter ikke tager højde for både storm og alle mulige andre ting og sager.... Som DB talsmand sagde, så monterer de vognene som loven foreskriver....
Noget gik helt galt. Det er der slet ingen tvivl om. Men måske vi lige skulle vente til Haverikommisionens rapport ligger klar, før vi begynder at udtale os om hvorvidt de sikkerhedsforeskrifter som er på området ikke er gode nok.
Nu er jeg tekniker, og noget af det mest interessant ved en ulykke som denne for mig, er hvordan det kunne ske.
Jeg vil give dig helt ret i at sikkerhedprocesduerne omkring jernbanen er rimelig strikse.
Men på trods af det er der jo sket denne ulykke. Så noget må være gået galt.
Er helt enig at det i princippet burde være nok at fastgøre sådan en lastbiltrailer i kongetappen alene. For det er også den eneste måde den sidder fast til lastbil trækkeren. Og der bliver den normalt udsat for meget større kræfter ved acceleration, bremsning, sving osv.
Mens det normalt ikke vil være nødvendigt at den er låst fast på lommevognen. Da et tog accelerer og bremser langsomt, og der er ingen skarpe sving osv.
På den baggrund er det mest sandsynlige. At lastbiltraileren ikke er blevet låst korrekt fast. Altså at kongetap ikke blevet låst i skamlen som den skal.
Den anden mulighed er metaltræthed, hvor kongetap eller lås i skammel er knækket.
Når jeg skriver det er nemt at være bagklog er det fordi jeg mener at man som ekstra sikkerhed, altid burde spænde den lastbiltrailer fast med kæder i bagenden. Da det så ikke er et punkt det hele afhænger af.
Så kan man naturligvis argumentere med at den kun sidder fast med kongetap på en lastbil trækker. Så hvis det er nok der, så må det også være det på en lommevogn. Men på en lastbil går det også galt nogle gange med at den ikke bliver låst korrekt, men det mærker man med det samme, da man "taber" traileren når man begynder med at køre. På lommevognen er forskellen at det i 99,99% af tilfældeene, der er det ligegyldigt om den reelt er låst fast korrekt eller ej. Da den ikke vil blive udsat for nogle kræfter som gør at det er et problem at den står løst.
Du er da velkommen til at vente nogle måneder eller år på Havarikommissionens rapport. Hvor jeg også er spændt på at læse hvad deres konklusion er. Men er rimelig sikker på at det bliver noget i retning af det jeg skriver her. Da det nærmest kun er den kongetap der kan have svigtet på en eller anden måde.
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!