6 omkommet i togulykke på Storebælt

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: 6 omkommet i togulykke på Storebælt

Indlægaf Pax Romana » 3. jan 2019, 11:39

Aima skrev:
Santa skrev:Ja, og de pårørende til de to sidste ofre, har jo desværre nok godt vidst, at deres kære var døde.
Når de nu ikke havde givet lyd fra sig og ikke lå på hospitalet.
Skrækkeligt.


Netop. Men jeg tror, at selvom man inderst inde godt ved, at det er dét der er sket, alligevel klamrer sig til en idé om, at ens kære måske kan have været i chok og forladt toget uden at give besked, eller stadig er i live, men ‘kun’ ligger kvæstet med to brækkede ben under en masse bagage. Jeg tror, jeg ville blive seriøst gakkelak af uvisheden.
Det ikke at have vished er den værste ondskab indtil det øjeblik, hvor virkeligheden gør at vi fortryder visheden.
En af de vanskeligste ting i livet er ikke at vide, hvad der kommer til en. Uforudsigelighed kan til tider være sjovt, men det er meget anderledes, når man ikke ved, om noget dårligt derude vil ramme dig. Denne situation fører normalt til stress.
6
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: 6 omkommet i togulykke på Storebælt

Indlægaf cola » 3. jan 2019, 11:42

Aima skrev:
cola skrev:
Santa skrev:Ja, og de pårørende til de to sidste ofre, har jo desværre nok godt vidst, at deres kære var døde.
Når de nu ikke havde givet lyd fra sig og ikke lå på hospitalet.
Skrækkeligt.

Hvor skulle de vide det fra, jeg ved fx ikke hvad min mor laver lige nu, og tror ikke alle mennesker har gps på deres pårørende, så hvor skulle de vide fra at lige netop deres er på det tog.
Jeg vidste fx ikke at nogen jeg kendte var med toget efter, troede de var kørt hjem dagen før.


Jeg ved ikke, hvad min mor laver hele tiden, men jeg ved, også uden GPS, hun fem dage om ugen kører en konkret rute til og fra job, så hvis jeg hører, der er sket en ulykke på den strækning på de tidspunkter hun kører dér, bliver jeg bekymret.

Alle vidste nok ikke med sikkerhed, om deres nærmeste pårørende var på toget, men nogle har sikkert haft en idé om det var en mulig risiko, fordi de har vidst at vedkommende plejer at rejse mellem Fyn og Sjælland alle hverdagsmorgener, skulle hjem fra juleferie eller sådan noget :)

Ja hvis det var en daglig ting, så ville det være naturligt at de vidste deres pårørende var døde, men det kan jo være hvem som helst, inkl turister, så at sige at deres pårørende helt sikkert ved de er døde... er ikke rigtigt, da ikke alle ved hvem der var med toget.
1
Brugeravatar
Dane
Indlæg: 1519
Tilmeldt: 23. sep 2018, 04:56
Kort karma: 34
Likede indlæg: 996

Re: 6 omkommet i togulykke på Storebælt

Indlægaf Dane » 3. jan 2019, 12:00

Det ser ud som om en af ølvognene har revet sig løs fra sin godsvogn og kommet i klemme ml. gods og lyntog og påført de voldsomme skader på især lyntoget hvilket jo også forklarer hvorfor man senere finder yderligere 2 maltrakterede ofre.
0
Well, opinions are like assholes. Everybody has one.'
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: 6 omkommet i togulykke på Storebælt

Indlægaf cola » 3. jan 2019, 13:26

JumboJette skrev:
cola skrev:
Aima skrev:
cola skrev:
Santa skrev:Ja, og de pårørende til de to sidste ofre, har jo desværre nok godt vidst, at deres kære var døde.
Når de nu ikke havde givet lyd fra sig og ikke lå på hospitalet.
Skrækkeligt.

Hvor skulle de vide det fra, jeg ved fx ikke hvad min mor laver lige nu, og tror ikke alle mennesker har gps på deres pårørende, så hvor skulle de vide fra at lige netop deres er på det tog.
Jeg vidste fx ikke at nogen jeg kendte var med toget efter, troede de var kørt hjem dagen før.


Jeg ved ikke, hvad min mor laver hele tiden, men jeg ved, også uden GPS, hun fem dage om ugen kører en konkret rute til og fra job, så hvis jeg hører, der er sket en ulykke på den strækning på de tidspunkter hun kører dér, bliver jeg bekymret.

Alle vidste nok ikke med sikkerhed, om deres nærmeste pårørende var på toget, men nogle har sikkert haft en idé om det var en mulig risiko, fordi de har vidst at vedkommende plejer at rejse mellem Fyn og Sjælland alle hverdagsmorgener, skulle hjem fra juleferie eller sådan noget :)

Ja hvis det var en daglig ting, så ville det være naturligt at de vidste deres pårørende var døde, men det kan jo være hvem som helst, inkl turister, så at sige at deres pårørende helt sikkert ved de er døde... er ikke rigtigt, da ikke alle ved hvem der var med toget.



Jamen - nå? Proceduren skal da stadig foregå, som den gør - af hensyn til de efterladte.

Jeg ved ikke om det var til mig, for jeg har ikke skrevet noget om at de skulle ændre proceduren, blot at der er INGEN der ved med sikkerhed at deres pårørende er døde, (andet end dem der har fået det at vide)
1
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: 6 omkommet i togulykke på Storebælt

Indlægaf Artem » 3. jan 2019, 16:43

Er naturligvis nem at være bagklog, men hvis Ingeniøren har ret i at lastbilstraileren kun var fastgjort et sted med kongetappen til lommevognen, så forstå jeg godt det kan gå galt, specielt med en tom vogn i storm.
https://ing.dk/artikel/grafik-saadan-bu ... w_comments

Jeg er helt ærligt overrasket over hvis det forholder sig sådan. For ved hvordan færdselspolitiet går op i at man spænder ting fast til en lastbilanhænger, blokvogn osv.
Er fint nok med kongetap i den ene ende. Men mener virkelig altid at der mindst burde være kæder i begge sider i bagenden.
3
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: 6 omkommet i togulykke på Storebælt

Indlægaf vibbsen » 3. jan 2019, 19:46

Artem skrev:Er naturligvis nem at være bagklog, men hvis Ingeniøren har ret i at lastbilstraileren kun var fastgjort et sted med kongetappen til lommevognen, så forstå jeg godt det kan gå galt, specielt med en tom vogn i storm.
https://ing.dk/artikel/grafik-saadan-bu ... w_comments

Jeg er helt ærligt overrasket over hvis det forholder sig sådan. For ved hvordan færdselspolitiet går op i at man spænder ting fast til en lastbilanhænger, blokvogn osv.
Er fint nok med kongetap i den ene ende. Men mener virkelig altid at der mindst burde være kæder i begge sider i bagenden.


Altså....Her tænker jeg - with all due respect - nok, at dem som har lavet sikkerhedslovgivningen omkring toggods, har rimelig meget styr på tingene. Og at de derfor nok ikke har lavet en lovgivning hvis sikkerhedsforeskrifter ikke tager højde for både storm og alle mulige andre ting og sager.... Som DB talsmand sagde, så monterer de vognene som loven foreskriver....

Noget gik helt galt. Det er der slet ingen tvivl om. Men måske vi lige skulle vente til Haverikommisionens rapport ligger klar, før vi begynder at udtale os om hvorvidt de sikkerhedsforeskrifter som er på området ikke er gode nok.
16
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: 6 omkommet i togulykke på Storebælt

Indlægaf Artem » 3. jan 2019, 21:14

vibbsen skrev:Altså....Her tænker jeg - with all due respect - nok, at dem som har lavet sikkerhedslovgivningen omkring toggods, har rimelig meget styr på tingene. Og at de derfor nok ikke har lavet en lovgivning hvis sikkerhedsforeskrifter ikke tager højde for både storm og alle mulige andre ting og sager.... Som DB talsmand sagde, så monterer de vognene som loven foreskriver....

Noget gik helt galt. Det er der slet ingen tvivl om. Men måske vi lige skulle vente til Haverikommisionens rapport ligger klar, før vi begynder at udtale os om hvorvidt de sikkerhedsforeskrifter som er på området ikke er gode nok.

Nu er jeg tekniker, og noget af det mest interessant ved en ulykke som denne for mig, er hvordan det kunne ske.

Jeg vil give dig helt ret i at sikkerhedprocesduerne omkring jernbanen er rimelig strikse.
Men på trods af det er der jo sket denne ulykke. Så noget må være gået galt.

Er helt enig at det i princippet burde være nok at fastgøre sådan en lastbiltrailer i kongetappen alene. For det er også den eneste måde den sidder fast til lastbil trækkeren. Og der bliver den normalt udsat for meget større kræfter ved acceleration, bremsning, sving osv.
Mens det normalt ikke vil være nødvendigt at den er låst fast på lommevognen. Da et tog accelerer og bremser langsomt, og der er ingen skarpe sving osv.

På den baggrund er det mest sandsynlige. At lastbiltraileren ikke er blevet låst korrekt fast. Altså at kongetap ikke blevet låst i skamlen som den skal.
Den anden mulighed er metaltræthed, hvor kongetap eller lås i skammel er knækket.

Når jeg skriver det er nemt at være bagklog er det fordi jeg mener at man som ekstra sikkerhed, altid burde spænde den lastbiltrailer fast med kæder i bagenden. Da det så ikke er et punkt det hele afhænger af.
Så kan man naturligvis argumentere med at den kun sidder fast med kongetap på en lastbil trækker. Så hvis det er nok der, så må det også være det på en lommevogn. Men på en lastbil går det også galt nogle gange med at den ikke bliver låst korrekt, men det mærker man med det samme, da man "taber" traileren når man begynder med at køre. På lommevognen er forskellen at det i 99,99% af tilfældeene, der er det ligegyldigt om den reelt er låst fast korrekt eller ej. Da den ikke vil blive udsat for nogle kræfter som gør at det er et problem at den står løst.

Du er da velkommen til at vente nogle måneder eller år på Havarikommissionens rapport. Hvor jeg også er spændt på at læse hvad deres konklusion er. Men er rimelig sikker på at det bliver noget i retning af det jeg skriver her. Da det nærmest kun er den kongetap der kan have svigtet på en eller anden måde.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
In_your_eyes
Indlæg: 1016
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:40
Kort karma: 158
Geografisk sted: Midt i Jylland
Likede indlæg: 1942

Re: 6 omkommet i togulykke på Storebælt

Indlægaf In_your_eyes » 3. jan 2019, 21:45

Måske var den ikke låst ordentligt fast på skamlen og har kunne "skubbes" løs af vindmodstand. Ved og så fra tidligere chauffør kæreste, at der nogle gange skulle rykkes i låseanordningen på skamlen eller at trækkeren lige skulle bakkes lidt ekstra hårdt på, før den låste helt. Hvis den ikke har været helt låst og traileren har kunnet rykke sig, så kunne man forestille sig at en stærk sidevind kunne have blæst den af.
Men det er selvfølgelig rent gætværk.
Men jeg undre mig også meget over, hvorfor de ikke skal fastgøres bagtil også. Netop som Artem siger, så er politiet yderst strikse med at gods er surret forsvarligt.
1
:pompom:
Brugeravatar
Brok
Indlæg: 670
Tilmeldt: 10. okt 2017, 16:05
Kort karma: 11
Likede indlæg: 374

Re: 6 omkommet i togulykke på Storebælt

Indlægaf Brok » 3. jan 2019, 22:31

Ja hvad skal vi dog bruge undersøgelserne til, vi ved joalligeveldet hele.
Og lige nu kan alle fratoget komme påforsiden og nogle heldige i tv.

Det er nu ærgelig ikke, at være det rigtige sted pådet rigtige tidspunkt.

Men hvor jeg dog mangler nogle selvfier.
1
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: 6 omkommet i togulykke på Storebælt

Indlægaf Artem » 3. jan 2019, 22:55

Brok skrev:Ja hvad skal vi dog bruge undersøgelserne til, vi ved joalligeveldet hele.

Vi skal bruge undersøgelsen til at fastlægge ansvaret for ulykken, som sikkert bliver fuldt op af et retslig efterspil.
Som er grunden til at man ikke bare melder en hurtig konklusion ud som jeg gør her.
Man skal på den måde være 110% sikker på hvad der er sket, før man melder ud, og går hen til en mand og siger at han ikke har gjort sit arbejde godt nok, og er skyld i at 8 personer er døde.
3
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: 6 omkommet i togulykke på Storebælt

Indlægaf kidkomb » 3. jan 2019, 22:57

Artem skrev:
Brok skrev:Ja hvad skal vi dog bruge undersøgelserne til, vi ved joalligeveldet hele.

Vi skal bruge undersøgelsen til at fastlægge ansvaret for ulykken, som sikkert bliver fuldt op af et retslig efterspil.
Som er grunden til at man ikke bare melder en hurtig konklusion ud som jeg gør her.
Man skal på den måde være 110% sikker på hvad der er sket, før man melder ud, og går hen til en mand og siger at han ikke har gjort sit arbejde godt nok, og er skyld i at 8 personer er døde.

Og til muligvis at justere på grænserne for hvornår man lukker for godstogstrafik i forbindelse med vind.
3
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: 6 omkommet i togulykke på Storebælt

Indlægaf vibbsen » 4. jan 2019, 07:20

Artem skrev:
vibbsen skrev:Altså....Her tænker jeg - with all due respect - nok, at dem som har lavet sikkerhedslovgivningen omkring toggods, har rimelig meget styr på tingene. Og at de derfor nok ikke har lavet en lovgivning hvis sikkerhedsforeskrifter ikke tager højde for både storm og alle mulige andre ting og sager.... Som DB talsmand sagde, så monterer de vognene som loven foreskriver....

Noget gik helt galt. Det er der slet ingen tvivl om. Men måske vi lige skulle vente til Haverikommisionens rapport ligger klar, før vi begynder at udtale os om hvorvidt de sikkerhedsforeskrifter som er på området ikke er gode nok.

Nu er jeg tekniker, og noget af det mest interessant ved en ulykke som denne for mig, er hvordan det kunne ske.

Jeg vil give dig helt ret i at sikkerhedprocesduerne omkring jernbanen er rimelig strikse.
Men på trods af det er der jo sket denne ulykke. Så noget må være gået galt.

Er helt enig at det i princippet burde være nok at fastgøre sådan en lastbiltrailer i kongetappen alene. For det er også den eneste måde den sidder fast til lastbil trækkeren. Og der bliver den normalt udsat for meget større kræfter ved acceleration, bremsning, sving osv.
Mens det normalt ikke vil være nødvendigt at den er låst fast på lommevognen. Da et tog accelerer og bremser langsomt, og der er ingen skarpe sving osv.

På den baggrund er det mest sandsynlige. At lastbiltraileren ikke er blevet låst korrekt fast. Altså at kongetap ikke blevet låst i skamlen som den skal.
Den anden mulighed er metaltræthed, hvor kongetap eller lås i skammel er knækket.

Når jeg skriver det er nemt at være bagklog er det fordi jeg mener at man som ekstra sikkerhed, altid burde spænde den lastbiltrailer fast med kæder i bagenden. Da det så ikke er et punkt det hele afhænger af.
Så kan man naturligvis argumentere med at den kun sidder fast med kongetap på en lastbil trækker. Så hvis det er nok der, så må det også være det på en lommevogn. Men på en lastbil går det også galt nogle gange med at den ikke bliver låst korrekt, men det mærker man med det samme, da man "taber" traileren når man begynder med at køre. På lommevognen er forskellen at det i 99,99% af tilfældeene, der er det ligegyldigt om den reelt er låst fast korrekt eller ej. Da den ikke vil blive udsat for nogle kræfter som gør at det er et problem at den står løst.

Du er da velkommen til at vente nogle måneder eller år på Havarikommissionens rapport. Hvor jeg også er spændt på at læse hvad deres konklusion er. Men er rimelig sikker på at det bliver noget i retning af det jeg skriver her. Da det nærmest kun er den kongetap der kan have svigtet på en eller anden måde.


Nu forholder jeg mig jo så til dit indlæg hvor du skriver følgende :

Er naturligvis nem at være bagklog, men hvis Ingeniøren har ret i at lastbilstraileren kun var fastgjort et sted med kongetappen til lommevognen, så forstå jeg godt det kan gå galt, specielt med en tom vogn i storm.
https://ing.dk/artikel/grafik-saadan-bu ... w_comments

Jeg er helt ærligt overrasket over hvis det forholder sig sådan. For ved hvordan færdselspolitiet går op i at man spænder ting fast til en lastbilanhænger, blokvogn osv.
Er fint nok med kongetap i den ene ende. Men mener virkelig altid at der mindst burde være kæder i begge sider i bagenden.


Og det kan godt være at du er tekniker....Men det er dem som laver sikkerhedsloven for toggods også..De er sågar teknikere med speciale i sikring af jernbanegods. .Så jeg vil tro at når loven er indrettet sådan at man på en lommevogn til togtransport -modsat vejgods - ikke behøver at fastgøre med kæder også, så er det nok fordi der er andre forhold der gør sig gældende, når vi taler om toggods, end når vi taler om vejgods, som gør at proceduren betragtes sikkerhedsmæssigt forsvarligt under alle forhold. Også når man passerere Vestbroen i Danmark med vindhastighed på 20,9 m/sek. Hvorfor jeg egentlig synes at det er temmelig upassende at udtale at man "godt kan forstå at det kan gå galt" og decideret højrøvet at skrive at man "mener at der altid burde være kæder i begge sider i bagenden". Tekniker eller ikke tekniker....

Det er muligt at sikkerhedsproceduren for surring af toggods skal laves om. Men det må jo i såfald bero på en vurdering på baggrund af haverikommisionens rapport. Og ske i den dertil indrettede instans.
5
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Brok
Indlæg: 670
Tilmeldt: 10. okt 2017, 16:05
Kort karma: 11
Likede indlæg: 374

Re: 6 omkommet i togulykke på Storebælt

Indlægaf Brok » 4. jan 2019, 07:30

Der er mange kloge Åger, selv her hvor ingen endnu kender årsagen til en ulykke.

Og så tænker jeg det er spild, at bruge tid og penge på undersøgelser, når nu de bare kunne gå ind på debatten.
7
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36730

Re: 6 omkommet i togulykke på Storebælt

Indlægaf Daine » 4. jan 2019, 08:07

^ Ja, der er jo ingen grund til at debattere noget på en debat. Underlig vane vi der har fået :nej:

Det er da fair nok at undre sig over, hvordan tingene bliver gjort når der sker en voldsom ulykke - og uanset hvad grunden til ulykken så er, så bliver der sikkert strammet op på sikkerheden fremadrettet. Men det er vel stadig tilladt at snakke om tingene herinde uden at skulle have skudt i skoene at man er “kloge Åger”?


Ulykker som denne er ganske forfærdelige! Men det mest forfærdelige er da, hvis ikke de bliver brugt til at stramme op - uagtet at tingene indtil da havde været i orden og fulgt lovkravene. Branden på Hotel Hafnia ændrede jo også på de lovkrav der hidtil havde været der.
3
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: 6 omkommet i togulykke på Storebælt

Indlægaf vibbsen » 4. jan 2019, 08:31

Daine skrev:^ Ja, der er jo ingen grund til at debattere noget på en debat. Underlig vane vi der har fået :nej:

Det er da fair nok at undre sig over, hvordan tingene bliver gjort når der sker en voldsom ulykke - og uanset hvad grunden til ulykken så er, så bliver der sikkert strammet op på sikkerheden fremadrettet. Men det er vel stadig tilladt at snakke om tingene herinde uden at skulle have skudt i skoene at man er “kloge Åger”?


Ulykker som denne er ganske forfærdelige! Men det mest forfærdelige er da, hvis ikke de bliver brugt til at stramme op - uagtet at tingene indtil da havde været i orden og fulgt lovkravene. Branden på Hotel Hafnia ændrede jo også på de lovkrav der hidtil havde været der.


Der er bare forskel på at "undre sig", og så på at udtale at man "godt kan forstå det går galt".......
6
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"