DR’s politiske medarbejder kaldte danskere “grisefarvede” – nu hagler kritik og anklager om racisme ned over hende

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

DR’s politiske medarbejder kaldte danskere “grisefarvede” – nu hagler kritik og anklager om racisme ned over hende

Indlægaf annellaII » 4. jan 2019, 05:54

https://denkorteavis.dk/2019/drs-politiske-medarbejder-kaldte-danskerne-grisefarvede-nu-hagler-kritikken-og-anklager-om-racisme-ned-over-hende/

Den 1. januar klokken 17:26 lagde DR’s politiske medarbejder Christine Cordsen et link ud på sin Facebook, hvor der blev reklameret med, at hun efter statsministerens nytårstale var med i et DR-panel der skulle komme med nogle kloge ord om talen.

Og Christine Cordsen bidrog skam flittigt med kloge ord, og de blev hørt af hendes følgere på Facebook. Som vi i går skrev her i avisen, sagde hun blandt andet:

”Men i virkeligheden har Mette Frederiksen lagt sig mere over i retning af Dansk Folkeparti, som dyrker en illusion om, at man kan rulle det hele tilbage, og man kan sende folk hjem. Og man kan få et samfund som i 50’erne, hvor der ikke var så mange med en anden hudfarve end grisefarvet.”

Og så haglede kritikken ned over hende på de sociale medier. I en klage til Danmarks Radio blev hendes udtalelse kaldt racistisk.

Jørgen V. Casse, MA i historie, har klaget til ledelsen i Danmarks Radio. Han har videresendt klagen til Den Korte Avis, som skrev om Christine Cordsens udtalelse:

”An: Danmarks Radio, ledelsen!

Klage over Christine Cordsen.

Hermed indgives en klage over journalist Christine Cordsens optræden i TV.

Christine Cordsen optræder racistisk og fremsætter stærkt racistiske udtalelser om den danske befolkning i TV, i forbindelse med en analyse af statsminister Lars Løkke Rasmussens nytårstale i TV.

Mig bekendt er Christine Cordsen ansat i DR som politisk korrespondent.

Som følge heraf må Christine Cordsens udtalelse være udtryk for DR’s holdning.

Danmarks Radio må afkræves en uforbeholden undskyldning for Christine Cordsens racistiske udtalelser, de er på alle måder dybt krænkende for den danske befolkning.

Den uforbeholdne undskyldning bør fremføres pr. omgående og uden nogen form for udenoms forklaringer.

Samtidig bør DR tage skridt til en disciplinær sag mod Christine Cordsen, hvis udtalelser grænser til en straffesag jfr. racismeparagraffen i straffeloven, der taler om nedsættende udtalelser vdr. hudfarve etc.

Med venlig hilsen

Jørgen V. Casse MA Hist.”


Nu er det så op til DR’s ledelse at bedømme, hvorvidt Christine Cordsens udtalelser er i overensstemmelse med DR’s retningslinjer for ord og begreber, man som DR-ansat skal være varsom med at bruge.



Mener du også, at udtalelsen Fra Christine Cordsen "Og man kan få et samfund som i 50’erne, hvor der ikke var så mange med en anden hudfarve end grisefarvet.” er racistisk?

Og hvad er din mening om, Jørgen V. Casse's reaktion på udtalelsen?


For mig er både udtalelsen 'grisefarvet som racistisk og Casse's reaktion vildt overdrevet.
2
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6176
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16145

Re: DR’s politiske medarbejder kaldte danskere “grisefarvede” – nu hagler kritik og anklager om racisme ned over hende

Indlægaf Urtekussen » 4. jan 2019, 05:56

Hvis man kan blive stødt over "ung blond kvinde", så kan man vel også stødes over at et helt folk Orwell'sk sammenlignes med svin.
4
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: DR’s politiske medarbejder kaldte danskere “grisefarvede” – nu hagler kritik og anklager om racisme ned over hende

Indlægaf landsbytossen » 4. jan 2019, 06:18

Hvilken farve mener hun ? Grise fås i flere farver. Det er en dum udtalelse, hun burde have undladt for hendes egen skyld. Den vil blive husket som Line Bauns "Er det en abe ?".

Jeg opfatter den ikke som racistisk. Men jeg er også tilhænger af, at man skal have lov at udtale sig uden racismekortet trækkes.
2
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: DR’s politiske medarbejder kaldte danskere “grisefarvede” – nu hagler kritik og anklager om racisme ned over hende

Indlægaf DetSorteCirkus » 4. jan 2019, 06:23

Når jeg zoomer ind på udtalelsen, kan jeg godt forstå, hvorfor den kan opfattes racistisk.
Kigger jeg derimod på kontekst og involverede, får jeg i stedet indtryk af, at CCs bøvede måde at formulere sig på har været en kærkommen lejlighed til at prøve det der krænkelse, som er så meget oppe i tiden.
3
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: DR’s politiske medarbejder kaldte danskere “grisefarvede” – nu hagler kritik og anklager om racisme ned over hende

Indlægaf kidkomb » 4. jan 2019, 06:54

Vi er jo grisefarvede?
Det er den mest rammende beskrivelse af vores farve og er vel at betragte som et idiom på linje med "brun",
Jeg er røvtræt af at racisme bliver et så udvandet begreb.
3
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: DR’s politiske medarbejder kaldte danskere “grisefarvede” – nu hagler kritik og anklager om racisme ned over hende

Indlægaf DenBruneMunk » 4. jan 2019, 06:55

Endnu en krænkelse? Nøj hvor året starter godt og folk latterliggør sig til den helt store medalje.
2
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: DR’s politiske medarbejder kaldte danskere “grisefarvede” – nu hagler kritik og anklager om racisme ned over hende

Indlægaf hotlips » 4. jan 2019, 07:39

Det er klokkeklart at udtale sig nedsættende om bestemte befolkningsgruppers hudfarve, så jeg synes ikke der er så meget tvivl om at hun er på afveje.
Egentlig synes jeg han burde have meldt det til politiet, det vil nok ikke være så dumt hvis man lige fik markeret at det selvfølgelig gælder samme regler for at omtale hvide mennesker med respekt som det er for alle andre, for det er ikke sjældent man ser folk der tilsyneladende tror at bare man ikke generer folk der har mørk hud så er der frit slag og det gør ikke noget godt for polariseringen i samfundet.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
4
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: DR’s politiske medarbejder kaldte danskere “grisefarvede” – nu hagler kritik og anklager om racisme ned over hende

Indlægaf Slettet bruger » 4. jan 2019, 08:07

Jeg synes det afhænger af hvilke undertoner man med rimelighed kan lægge i det. Det ville ikke være så godt at sige at folk fra Afrika er gorillafarvede, der er en lang historie med at opfatte sorte som undermennesker, så det er ikke så godt med abesammenligninger. Sådan et problem kan jeg ikke lige se med hvide mennesker og grise.
2
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: DR’s politiske medarbejder kaldte danskere “grisefarvede” – nu hagler kritik og anklager om racisme ned over hende

Indlægaf Madam » 4. jan 2019, 08:09

Nu er grisefarvet vel ikke ligefrem et superlativ...???
0
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: DR’s politiske medarbejder kaldte danskere “grisefarvede” – nu hagler kritik og anklager om racisme ned over hende

Indlægaf vibbsen » 4. jan 2019, 08:13

Rimelig kikset udtalelse....
slettet af egen censuren
Og også selvom man forsøger at afskrive det som "sproglig" kækhed.

Hvad angår Jørgen V Casse's "klage" til DR så kan jeg ikke tage den seriøst. Det lugter langt væk af forsøg på at bygge en platform hvor man kan kaste sig over DR.
Lav en anmeldelse til politiet for overtrædelse af racismeparagraffen hvis du mener den er blevet overtrådt.... At bede om at få en undskyldning fra DR er efter min mening ikke andet end symbolpolitik.
Senest rettet af vibbsen 4. jan 2019, 09:35, rettet i alt 1 gang.
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23795
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: DR’s politiske medarbejder kaldte danskere “grisefarvede” – nu hagler kritik og anklager om racisme ned over hende

Indlægaf dgd2007 » 4. jan 2019, 08:15

Jeg hørte det tilfældigvis - og det var "sagt i gåseøjne" (jeg tror det var en henvisning til noget Niels Hausgaard engang har sagt eller sunget). Hun så dog ud som/lød som om hun i samme øjeblik vidste det måske var lidt malplaceret i sammenhængen.

Men det er selvfølgelig noget pjat at hidse sig op over det.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20488
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43982

Re: DR’s politiske medarbejder kaldte danskere “grisefarvede” – nu hagler kritik og anklager om racisme ned over hende

Indlægaf paint » 4. jan 2019, 08:17

abcd skrev:Jeg synes det afhænger af hvilke undertoner man med rimelighed kan lægge i det. Det ville ikke være så godt at sige at folk fra Afrika er gorillafarvede, der er en lang historie med at opfatte sorte som undermennesker, så det er ikke så godt med abesammenligninger. Sådan et problem kan jeg ikke lige se med hvide mennesker og grise.


Vel især ikke, når udtalelsen indbefatter hende selv?

'Nudansk Ordbog', definerer racisme således: "Negativ forskelsbehandling af mennesker af anden race el. af anden etnisk oprindelse." (min markering)
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20488
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43982

Re: DR’s politiske medarbejder kaldte danskere “grisefarvede” – nu hagler kritik og anklager om racisme ned over hende

Indlægaf paint » 4. jan 2019, 08:22

I øvrigt har der været en lignende anmeldelse før. Peter Aalbæk, kaldte danskere og hermed også sig selv, for grisefarvede

https://www.bt.dk/krimi/peter-aalbaek-a ... isefarvede
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23795
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: DR’s politiske medarbejder kaldte danskere “grisefarvede” – nu hagler kritik og anklager om racisme ned over hende

Indlægaf dgd2007 » 4. jan 2019, 08:39

Vi er marcipangrise :banan2:

Billede
5
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15372
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25741

Re: DR’s politiske medarbejder kaldte danskere “grisefarvede” – nu hagler kritik og anklager om racisme ned over hende

Indlægaf Delfin » 4. jan 2019, 08:43

Åh gud fri mig vel
2
14 11 14
02 05 22
30 08 23

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"