DR’s politiske medarbejder kaldte danskere “grisefarvede” – nu hagler kritik og anklager om racisme ned over hende

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4379
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 487
Likede indlæg: 10730

Re: DR’s politiske medarbejder kaldte danskere “grisefarvede” – nu hagler kritik og anklager om racisme ned over hende

Indlægaf BlueBunny » 8. jan 2019, 13:35

Grisefarvet, abefarvet eller anden ladet betegnelse for en farve påsat et menneske vil kunne tolkes racistisk i dag.

Pænt er det ikke, men det er der så meget der ikke er.

Negativt værdiladet sprogbrug vil medføre negative reaktioner. Det må afsender forvente. Og når det er hudfarven som der henvises til, så smides racismekortet. Sådan er det i dag.

Jeg synes kortet smides alt for tit, men har efterhånden lært at forstå at sådan er det.
2
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20483
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43964

Re: DR’s politiske medarbejder kaldte danskere “grisefarvede” – nu hagler kritik og anklager om racisme ned over hende

Indlægaf paint » 8. jan 2019, 13:44

Jeg fik 82.100 hits på søgeordet 'grisefarvede danskere'. DRs journalist, er åbenbart ikke alene om brugen af betegnelsen. Nogle af dem var fra 2001.

https://www.google.com/search?q=grisefa ... 60&bih=886
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4379
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 487
Likede indlæg: 10730

Re: DR’s politiske medarbejder kaldte danskere “grisefarvede” – nu hagler kritik og anklager om racisme ned over hende

Indlægaf BlueBunny » 8. jan 2019, 13:52

paint skrev:Jeg fik 82.100 hits på søgeordet 'grisefarvede danskere'. DRs journalist, er åbenbart ikke alene om brugen af betegnelsen. Nogle af dem var fra 2001.

https://www.google.com/search?q=grisefa ... 60&bih=886



Næh ... og?

Har du googlet “negerboller”, “hættemåge” eller “sorte sambo”?
Mange hits siger jo ikke noget om ordet kan opfattes racistisk i dag.
1
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: DR’s politiske medarbejder kaldte danskere “grisefarvede” – nu hagler kritik og anklager om racisme ned over hende

Indlægaf dgd2007 » 8. jan 2019, 13:57

Sorte Sambo var for resten tamil, ikke afrikaner. :gammel: :)
2
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20483
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43964

Re: DR’s politiske medarbejder kaldte danskere “grisefarvede” – nu hagler kritik og anklager om racisme ned over hende

Indlægaf paint » 8. jan 2019, 14:38

BlueBunny skrev:
paint skrev:Jeg fik 82.100 hits på søgeordet 'grisefarvede danskere'. DRs journalist, er åbenbart ikke alene om brugen af betegnelsen. Nogle af dem var fra 2001.

https://www.google.com/search?q=grisefa ... 60&bih=886



Næh ... og?

Har du googlet “negerboller”, “hættemåge” eller “sorte sambo”?
Mange hits siger jo ikke noget om ordet kan opfattes racistisk i dag.


Næh. Men det siger noget om, at det åbenbart er ret brugt. Så hvis det lige dukker op i hovedet på en journalist, er det måske ikke så mærkeligt.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1628
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2697

Re: DR’s politiske medarbejder kaldte danskere “grisefarvede” – nu hagler kritik og anklager om racisme ned over hende

Indlægaf KIM K » 8. jan 2019, 14:42

dgd2007 skrev:
Zorglup skrev:Gris = Svin er sgu et negativt ladet ord ;) På lige fod med enhver omskrivning af abe ifm. mørk hud.

Mor sagde tit : Din lille gris. Og senere blev det til : Dit svin, hvilket bestemt ikke skulle tages positivt. ;)

Min bedstemor sagde: "Spis, min gris ... i morgen skal du slagtes" :)
Det var fatisk positivt ment.



Joe.. mange voksne har da givet kærligt sagt til deres unger ”kom her min lille abekat, grisebasse etc”. Men det er jo i en hel anden kontekst.
Det betyder ikke det er gangbart for mig som etnisk dansker at drage sammenligninger mellem sorte og aber, grise eller lignende, f.eks. i form af abefarvet/grisefarvet når jeg skal beskrive deres ydre fremtoning (der findes også sorte grise).
I eksemplet der henføres til drages der direkte fysisk sammenligning mellem etnisk ophav og et dyr der i de flestes bevidsthed anses for grimt og gennem årtusinder er blevet betragtet som urent, og er blandt de mest udbredte dyr at benytte som skældsord. Det er noget helt andet end hvad en far kærligt vælger at kalde sit barn fra tid til anden.

Jeg er da også sikker på at mange der her febrilsk og lettere fantasifuldt forsøger at forsvare udtrykket ville himle op (og med rette) såfremt en etnisk dansk journalist på nationalt tv havde valgt at benævne folkeslaget syd for Sahara som grisefarvede i stedet for sorte eller afrikanere som man almindeligvis ville udtrykke sig.

Jeg tror alle er klar over udtrykkets nedladende betydning og det var også derfor hun valgte at sætte det i anførselstegn. Men som jeg tidligere har nævnt gør det en forskel hvem der fremsætter udtalelsen, hvorfor jeg ikke føler mig krænket i netop dette eksempel. Der er forskel på selvironi over for sig og sine og være nedladende overfor andre.

Men står jeg på gaden og tilfældigvis overhører to arabere omtale danskere som grisefarvede ville jeg da føle mig stødt. Nu skal vi ikke gøre os dummere end vi er. Jeg tror de fleste ville være istand til at gennemskue det ikke ville være positivt ment. Og det er vel også grunden til man aldrig hører dem omtale os i disse vendinger, ligesom vi ikke kunne finde på at gøre det overfor dem bortset for i racistiske miljøer på begge sider.
Senest rettet af KIM K 8. jan 2019, 14:47, rettet i alt 1 gang.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"