Er I afhængige af jeres mobiltelefon...

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Er I afhængige af jeres mobiltelefon...

Indlægaf Aima » 5. jan 2019, 13:34

Jeg har den konsekvent på lydløs og jeg har slået notifikationer fra på alt, så den ikke engang markerer med det der lille røde ikon i hjørnet, når der er sket noget nyt. Jeg skal gå helt ind i indbakkerne på både SMS og sociale medier, hvis jeg skal opdage beskeder. Jeg får heller ikke notifikationer på mit ur, men det vibrerer ved opkald.

Jeg har det bedst, når jeg ved, jeg ikke bliver forstyrret og selv kan kontrollere, hvornår jeg vil bruge energi på andre mennesker.
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36731

Re: Er I afhængige af jeres mobiltelefon...

Indlægaf Daine » 5. jan 2019, 14:02

Mjaa, både og. Jeg bruger min kalenderapp ret meget og kameraet på min telefon også. Og jeg har altid lyden slået til, så jeg kan høre hvis der ‘sker’ noget eller nogen ringer - det er jo derfor jeg har en telefon :genert:
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Er I afhængige af jeres mobiltelefon...

Indlægaf Sangius » 5. jan 2019, 14:06

Ja, der er jeg nok.
Den er altid på lydløs, hader dimser der larmer. Men jeg læser enormt mange bøger på min telefon, og er medlem af mange grupper på facebook. De to ting + debatten står for 99% af min tid brugt på telefonen.
Jeg panikker ikke hvis jeg har glemt den, men jeg savner den. Jeg glemmer dog ofte at lade den, og så må man jo leve uden til man finder en lader.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Er I afhængige af jeres mobiltelefon...

Indlægaf Fru Sunshine » 5. jan 2019, 14:55

Mavis skrev:Nej.

Og jeg synes det er fint at skoler måske snupper mobilen i timerne, men i frikvarterene synes jeg ikke de skal blande sig. I hvert fald ikke i de store klasser. I det hele taget synes jeg folkeskolen skal blande sig lidt mindre i elevernes fritid. Jeg kan huske i første-anden klasse hvor vi i nogle af frikvarterene blev tildelt bestemte klassekammerater at lege med -det synes jeg stadig er åndssvagt.

Du tænker frikvartererne som fritid?
Ja, det kunne være rart. Så var vi da fri for at gøre noget, når nogen kommer op at slås og lignende.

Sorry to say, men frikvartererne er ikke fritid. Det er bare et afbræk fra undervisningen.
5
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Zorglup
Indlæg: 491
Tilmeldt: 17. sep 2015, 11:53
Kort karma: 25
Geografisk sted: Djursland
Likede indlæg: 582

Re: Er I afhængige af jeres mobiltelefon...

Indlægaf Zorglup » 5. jan 2019, 16:17

Nej.
Jeg har 'kun' en knap-telefon af samme grund. Og selv den 'glemmer' jeg engang imellem, når jeg besøger venner. Ingen fb og andet skrammel, der hele tiden skal tjekkes.
0
:ninja: >>Kung-fu'tze si'r : Ispind i mund, er bedre end ispind i øje !<< :ninja:
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Er I afhængige af jeres mobiltelefon...

Indlægaf vibbsen » 5. jan 2019, 16:52

Mavis skrev:Nej.

Og jeg synes det er fint at skoler måske snupper mobilen i timerne, men i frikvarterene synes jeg ikke de skal blande sig. I hvert fald ikke i de store klasser. I det hele taget synes jeg folkeskolen skal blande sig lidt mindre i elevernes fritid. Jeg kan huske i første-anden klasse hvor vi i nogle af frikvarterene blev tildelt bestemte klassekammerater at lege med -det synes jeg stadig er åndssvagt.


Nu er frikvarterer jo så en del af skoletiden.

Jeg synes at det er RIGTIG fint at man som skole også tager ansvar for både trivsel og socialt miljø t i HELE det tidsrum som skoledagen varer, og ikke når de ikke lige sidder til time. Og det er netop det man gør ved at lave regler for brug af mobiltelefoner, og når man i de mindre klasser laver "legekammerat"ordning.

Min datter går i 0 klasse, og her praktiserer man bl.a. det der med "legekammerat"ordning. Og det synes jeg er glimrende. Min datter er yderst vellidt og mangler aldrig nogen at lege med. Og bliver opsøgt af mange forskellige børn. Men sådan er det ikke for alle børn. Og så synes jeg det er fint at lærerne træder ind og sørger for at ingen IKKE har nogen at lege med, samt at der ikke opstår uheldige "konstallationer".
6
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Er I afhængige af jeres mobiltelefon...

Indlægaf FruKuk » 5. jan 2019, 17:13

Jeg bruger min mobil virkeligt meget. Primært til arbejde, hvor jeg står til rådighed og skal kunne kontaktes 24/7, men jeg er heller ikke bleg for at bruge pænt meget tid på debatten og Facebook.

Kan se på oversigten på min telefon, at jeg bruger min mobil ca 5 timer dagligt fordelt på 3 timers arbejde/arbejdsrelateret, 30 min på SMS og 1,5 time på gak og gøgl. Og derudover kommer opkald.
0
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4349
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10661

Re: Er I afhængige af jeres mobiltelefon...

Indlægaf BlueBunny » 5. jan 2019, 17:50

Ja, i problematisk grad.

Jeg tjekker den alt for ofte og har svært ved at lade den ligge. Kan godt lide den er i nærheden af mig.
Det første og sidste før jeg sover er at tjekke den.

Tænker det er noget jeg skal sætte mig grænser for.

Selvfølgelig skal den være væk i undervisningssituationer og lignende. På mine sønners folkeskole er der kasser de afleveres i om morgenen. God ide!
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16880
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20970

Re: Er I afhængige af jeres mobiltelefon...

Indlægaf Misantropen » 5. jan 2019, 17:59

Jeg er "afhængig" af at have alt samlet et sted og mulighederne der er ved en smartphone(kamera, hurtig internetsøgning m.m.)

Medmindre jeg venter et opkald er den på lydløs eller kun vibrator og alle unødige notifikationer er slået fra. Jeg er også begyndt at bruge den mere til opkald i stedet for løbende sms-samtaler hvor man er på standby indtil der kommer svar.

I forhold til notifikationer oplevede jeg simpelthen at de påvirkede mig negativt i forbindelse med stress(det var ikke udløst af min mobil) I samme periode havde jeg også svært ved at lægge bl.a min mobil fra mig fordi der hele tiden lige var et eller andet jeg skulle læse eller skrive, selvom det sagtens kunne vente. Mit hoved kørte bare på højtryk med alt grundet stress. Til gengæld har jeg rigtig meget glæde af at have alverdens lister, notater, huskesedler og min kalender samlet et sted, så er der færre ting at huske når jeg skal ud af døren(det er jo ikke altid det samme man har brug for) Der er mange app's og funktioner der er blevet uundværlige for mig, men spil og sociale medier er ikke nogle af dem. Jeg vil være ked af at undvære den når jeg går tur i "øde" og ukendte områder, pga. ulykker eller risikoen for at fare vild. Og jeg vil være ked af at undvære at have et godt kamera med der ikke fylder så meget.

Jeg har oplevet spændinger i nakken og overbelastede fingre, arme og underarme. Det sidste er jeg i forvejen disponeret for pga. andre ting så der skal ikke altid så meget til. Det er ikke altid lettere/bedre for mig at skrive i hånden så det er ret irriterende.


Ang. mobiler i skoletiden synes jeg det er fint de ikke er tilgængelige i timerne. Erfaringer og undersøgelser viser det har en positivt effekt at lade være så jeg kan ikke forstå hvad der er at diskutere.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Er I afhængige af jeres mobiltelefon...

Indlægaf Fru Sunshine » 5. jan 2019, 20:28

Mavis skrev:
Fru Sunshine skrev:
Mavis skrev:Nej.

Og jeg synes det er fint at skoler måske snupper mobilen i timerne, men i frikvarterene synes jeg ikke de skal blande sig. I hvert fald ikke i de store klasser. I det hele taget synes jeg folkeskolen skal blande sig lidt mindre i elevernes fritid. Jeg kan huske i første-anden klasse hvor vi i nogle af frikvarterene blev tildelt bestemte klassekammerater at lege med -det synes jeg stadig er åndssvagt.

Du tænker frikvartererne som fritid?
Ja, det kunne være rart. Så var vi da fri for at gøre noget, når nogen kommer op at slås og lignende.

Sorry to say, men frikvartererne er ikke fritid. Det er bare et afbræk fra undervisningen.


Så synes jeg skolen skal blande sig mindre i frikvarterene. Eller jeg er i hvert fald præget af at jeg husker det som en dårlig oplevelse, den gang. Selvfølgelig skal der tages højde for ensomme børn og konflikter, det kan man bare godt gøre uden sådan en ordning, synes jeg.

Men altså, efter 6 klasse på min skole må man gøre hvad man vil i frikvarterene. Der er en eneste gangvagt -i noget af tiden, og han er overflødig, for folk går hjem, hjem til hinanden, ud at købe mad, sidder og ser film. Det føles ret meget som fritid, især når lærerne gør det samme (ud over at gå hjem). Antager måske fejlagtigt, at det er sådan på de fleste andre skoler også.

På min skole, må man man ikke forlade skolens område, før man kommer i 7. og der er stadig en række regler, der skal overholdes, og det er nødvendigt med gangvagter, hvis alle skal kunne holde ud at være der.

Selvfølgelig skal skolen blande sig i frikvarterer. Det er som sagt ikke fritid. Kun en pause fra undervisning.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Muspel
Indlæg: 3878
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10745

Re: Er I afhængige af jeres mobiltelefon...

Indlægaf Muspel » 5. jan 2019, 20:41

Ja. Desværre.

Altså. Jeg kan sagtens undvære den når jeg er ‘ude’, og kunne ikke drømme om at tjekke den mens jeg kører.

Men er jeg hjemme på sofaen er den i hånden konstant. Fx lige nu. Debatten, facebook, Instagram, tinder i runde.
0
Brugeravatar
Copycat
Indlæg: 31
Tilmeldt: 7. nov 2016, 22:25
Kort karma: 4
Likede indlæg: 15

Re: Er I afhængige af jeres mobiltelefon...

Indlægaf Copycat » 5. jan 2019, 21:06

Overhovedet ikke. I hvert fald ikke længere, og det er godt
0
Brugeravatar
Pyjamas
Indlæg: 1185
Tilmeldt: 25. dec 2015, 23:15
Kort karma: 194
Likede indlæg: 3307

Re: Er I afhængige af jeres mobiltelefon...

Indlægaf Pyjamas » 5. jan 2019, 21:42

Jeg er i en vis grad afhængig, og jeg vil gerne sætte mit forbrug ned. Jeg synes i hvert fald, at jeg bruger meget tid på min telefon, som jeg godt kunne have brugt bedre.

Jeg har min telefon i lommen, når jeg er på arbejde, men jeg bruger den kun i pausen. Men jeg bruger den, når jeg er på toilettet/skal med elevatoren eller har et andet ophold i min arbejdsgang. Herhjemme bruger jeg den alt for tit, fx når jeg er ved at lave mad og lige kan lade det passe sig selv. Jeg har på det sidste været slem til at bruge den, når jeg fx ligger og ser fjernsyn med min søn. Det vil jeg gerne stoppe med, for det er virkelig sådan, at vi ligget med hver vores skærm. Og når jeg synes, vores tid sammen er så begrænset og dyrebar, virker det skørt, at jeg bruger en del af tiden på at se andres social liv.

Når min søn sover eller ikke er hjemme, er jeg SÅ slem til at bruge telefonen. Selvom jeg ser en god og spændende film, kommer jeg ofte til at sidde på debatten samtidig. Det giver INGEN (!!) mening, at jeg har glædet mig til at se en film, har fundet slik og cola frem, og så læser jeg om folks måltider, da de var så SU. Altså, hvad skal jeg bruge den viden til, og hvorfor er det vigtigere end min gode film? :panik:

Jeg undskylder mig med, at jeg i kraft af min status som alenemor er nødt til at have kontakt med omverden via telefonen. Hvilket er verdens dårligste undskyldning, eftersom jeg sjældent taler i telefon, og jeg sjældent skriver med mine veninder om ting, der faktisk godt kan vente.

Jeg vil gerne blive bedre til at lægge telefonen fra mig.
0
Aesel82
Indlæg: 2635
Tilmeldt: 21. okt 2015, 20:17
Kort karma: 176
Likede indlæg: 4244

Re: Er I afhængige af jeres mobiltelefon...

Indlægaf Aesel82 » 6. jan 2019, 09:12

Muspel skrev:Ja. Desværre.

Altså. Jeg kan sagtens undvære den når jeg er ‘ude’, og kunne ikke drømme om at tjekke den mens jeg kører.

Men er jeg hjemme på sofaen er den i hånden konstant. Fx lige nu. Debatten, facebook, Instagram, tinder i runde.


Det samme her. Dog ikke Tinder :-D
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"