Politisk flertal vil tage kørekortet fra disse bilister

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20483
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43965

Re: Politisk flertal vil tage kørekortet fra disse bilister

Indlægaf paint » 6. jan 2019, 22:40

Artem skrev:
paint skrev:
Artem skrev:Ideen bag ordningen er jo grundlæggende rigtig god, med at give dem erfaring i at køre bil med en voksen i bilen.
Som de fleste af jer andre mener jeg også at det skal føre til tab af den rettighed hvis man ikke kan rette sig efter de regler.


Hvis det handler om erfaring med at køre bil/håndtere en bil, så synes jeg egentlig at svenskerne har været smartere på det område. I Sverige, kan du køre i bil som 15 årig, uden ledsager. Men kun i særlige biler; de såkaldte 'A-Traktor', som kun må kunne rumme 2 personer og kun kan køre 30 km/t. De må naturligvis ikke køre på motorveje og lignende.
Det giver de helt unge en helt anden erfaring med at sidde i en bil og i sær at håndtere bilen.

Svensk A-Traktor


Jeg ser ikke det rent tekniske i at køre en bil som "problemet" Det lærer man jo hurtigt mens man tager kørekort, og i min del af landet er der også stadig mange unge mennesker som prøver at køre lidt markræs, køre traktor, eller bare at køre lidt i forældrenes bil et lukket sted.

Der hvor jeg mener at 17 års ordningen er god, er at den give de unge mennesker mulighed for at få erfaring i at køre bil, ude i den rigtige trafik, men stadig guidet af en erfaren voksen. Det mener jeg virkelig er guld værd, med en form for mesterlæse i et år.
Jeg er så godt klar over at det ikke er alle erfarne voksne der er gode lærermestere, men mener stadig at fordelene opvejer ulemperne.

For det er nu en gang sådan at det først er i de følgende års erfaring i at køre bil efter at man ar fået pappet at man rigtigt lære at køre bil.


Nu er der bare den forskel med de svenske 'A-Traktorer', at de må køre på offentlige veje, og dermed lærer de helt unge også at køre i trafikken (på landeveje)

Men i Sverige, som ikke har flere ulykker end vi har, kan man tage kørekort helt uden om køreskoler - f.eks ved privat undervisning af en såkaldt 'vejleder'. Det skal være en person, der har haft kørekort i mindst 5 år (typisk en far). Vedkommende, skal deltage i et 3 timers kursus. Herefter kan man sådan set bare gå i gang (med et skilt bagpå bilen) med at give køreundervisning. Det har man altid kunnet i Sverige. Man skal dog op til en køreprøve, som er fælles for alle.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Politisk flertal vil tage kørekortet fra disse bilister

Indlægaf Artem » 6. jan 2019, 22:55

paint skrev:Nu er der bare den forskel med de svenske 'A-Traktorer', at de må køre på offentlige veje, og dermed lærer de helt unge også at køre i trafikken (på landeveje)

Men i Sverige, som ikke har flere ulykker end vi har, kan man tage kørekort helt uden om køreskoler - f.eks ved privat undervisning af en såkaldt 'vejleder'. Det skal være en person, der har haft kørekort i mindst 5 år (typisk en far). Vedkommende, skal deltage i et 3 timers kursus. Herefter kan man sådan set bare gå i gang (med et skilt bagpå bilen) med at give køreundervisning. Det har man altid kunnet i Sverige. Man skal dog op til en køreprøve, som er fælles for alle.

Jeg mener grundlæggende at det er et problem med langsomme køretøjer på vejene. Hvor jeg vil være ked af at få flere af dem, da det jo er nogle vi andre skal overhale.
Ja og de med afstande vi har her i det jyske giver det ingen mening med en bil der ligger og kører 30 km/t. Det er jo kun sådan noget små bykørsel de unge mennesker vil få erfaring med, men ikke på de gode lange ture. Som jeg tror der giver mest.

Med med selve kørerundervisninger jeg helt klar på en liberalisering. Det tror jeg bare ikke at vi kan samle flertal for i forbudsdanmark.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Politisk flertal vil tage kørekortet fra disse bilister

Indlægaf annellaII » 7. jan 2019, 06:15

Artem skrev:Ideen bag ordningen er jo grundlæggende rigtig god, med at give dem erfaring i at køre bil med en voksen i bilen.
Som de fleste af jer andre mener jeg også at det skal føre til tab af den rettighed hvis man ikke kan rette sig efter de regler.


Jeg mener også, at ideen bag ordningen er god rigtig god endda, de 17-årige har et år til at blive en øvet bilist, jeg selv fik min kørekort 6 dage efter min 18-års fødselsdag, derefter begyndte jeg selv at køre bil men i lang tid altid kun sammen med min far på passagersædet.
0
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Politisk flertal vil tage kørekortet fra disse bilister

Indlægaf annellaII » 7. jan 2019, 06:22

paint skrev:
Artem skrev:
paint skrev:
Artem skrev:Ideen bag ordningen er jo grundlæggende rigtig god, med at give dem erfaring i at køre bil med en voksen i bilen.
Som de fleste af jer andre mener jeg også at det skal føre til tab af den rettighed hvis man ikke kan rette sig efter de regler.


Hvis det handler om erfaring med at køre bil/håndtere en bil, så synes jeg egentlig at svenskerne har været smartere på det område. I Sverige, kan du køre i bil som 15 årig, uden ledsager. Men kun i særlige biler; de såkaldte 'A-Traktor', som kun må kunne rumme 2 personer og kun kan køre 30 km/t. De må naturligvis ikke køre på motorveje og lignende.
Det giver de helt unge en helt anden erfaring med at sidde i en bil og i sær at håndtere bilen.

Svensk A-Traktor


Jeg ser ikke det rent tekniske i at køre en bil som "problemet" Det lærer man jo hurtigt mens man tager kørekort, og i min del af landet er der også stadig mange unge mennesker som prøver at køre lidt markræs, køre traktor, eller bare at køre lidt i forældrenes bil et lukket sted.

Der hvor jeg mener at 17 års ordningen er god, er at den give de unge mennesker mulighed for at få erfaring i at køre bil, ude i den rigtige trafik, men stadig guidet af en erfaren voksen. Det mener jeg virkelig er guld værd, med en form for mesterlæse i et år.
Jeg er så godt klar over at det ikke er alle erfarne voksne der er gode lærermestere, men mener stadig at fordelene opvejer ulemperne.

For det er nu en gang sådan at det først er i de følgende års erfaring i at køre bil efter at man ar fået pappet at man rigtigt lære at køre bil.


Nu er der bare den forskel med de svenske 'A-Traktorer', at de må køre på offentlige veje, og dermed lærer de helt unge også at køre i trafikken (på landeveje)

Men i Sverige, som ikke har flere ulykker end vi har, kan man tage kørekort helt uden om køreskoler - f.eks ved privat undervisning af en såkaldt 'vejleder'. Det skal være en person, der har haft kørekort i mindst 5 år (typisk en far). Vedkommende, skal deltage i et 3 timers kursus. Herefter kan man sådan set bare gå i gang (med et skilt bagpå bilen) med at give køreundervisning. Det har man altid kunnet i Sverige. Man skal dog op til en køreprøve, som er fælles for alle.


Jeg mener, at det kan man også i England og delvis i nogle stater i USA.
0
Brugeravatar
Brok
Indlæg: 670
Tilmeldt: 10. okt 2017, 16:05
Kort karma: 11
Likede indlæg: 374

Re: Politisk flertal vil tage kørekortet fra disse bilister

Indlægaf Brok » 7. jan 2019, 12:13

Hvorfor så ikke 16 år.

Hvis der alligevel ikke er andet end, så kan de lære det kan de.

Jeg har intet tro på de unge og erfaringen siger mig, at forældrene (curling) ja tak for kaffe.

Faste rammer ser ikke ud til, at stå i det klare lys.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"