Thulesen Dahl presser Løkke: Afhold folketingsvalg denne dag!

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Thulesen Dahl presser Løkke: Afhold folketingsvalg denne dag!

Indlægaf annellaII » 7. jan 2019, 10:05

https://www.avisen.dk/thulesen-dahl-presser-loekke-afhold-folketingsvalg_532697.aspx?redir=eniro&utm_campaign=eniro&utm_medium=Eniro&utm_source=eniro

DF-formand Kristian Thulesen Dahl vil afholde det forestående folketingsvalg på samme dag som europaparlamentsvalget, der løber af stablen den 26. maj.

- Så kan vi slå to fluer med et smæk, danskerne skal ikke besværes med at skulle til stemmeurnerne to gange, og de får ikke en folketingsvalgkamp og så lige bagefter en europaparlamentsvalgkamp, siger Kristian Thulesen Dahl til DR Nyheder.



Hvad mener du om Thulesen Dahl's forslag?


Jeg synes godt om forslaget, jeg selv har engang været til valg (1998 i Tyskland), hvor vi havde 5 valg på samme søndag, det gik udmærket og valgdeltagelsen var højere end forventet til 3 af valgene, politiske 'eksperter' mente efter valget, at valgdeltagelsen havde været så høj, fordi vælgerne ikke skulle rende til urnerne på 5 forskellige dage, derefter havde vi tit ved andre valg, at flere valg blev lagt på samme dag.

I år har vi foruden EU-parlamentsvalget også kommunalvalg på samme dag.
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7810

Re: Thulesen Dahl presser Løkke: Afhold folketingsvalg denne dag!

Indlægaf Sophies-mor » 7. jan 2019, 10:07

Det bør adskilles, så der ikke er / opstår forvirring og budskabs-blandinger.
3
Hæklerier på hjernen :cool:
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Thulesen Dahl presser Løkke: Afhold folketingsvalg denne dag!

Indlægaf Akehurst2 » 7. jan 2019, 10:08

Især i fohold til at få den sædvanligvis meget lave valgdeltagelse til EP-valget lidt op, og for at spare lidt på de offentlige budgetter, så synes jeg det er en glimrende ide.

Hvis nu Løkke gerne ville afholde valg i januar, så kunne det måske forsvares, men hvis vi alligevel kommer hen på foråret, så er det næsten flabet at sende folk hen og stemme så tæt på hinanden, skulle sætte op til to valg og alting. På den anden side, så risikerer man, at EP-valget drukner i folketingsvalget.
0
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: Thulesen Dahl presser Løkke: Afhold folketingsvalg denne dag!

Indlægaf Madam » 7. jan 2019, 10:10

Ja, lad os stemme om begge ting samme dag, så skal vi ikke afsted 2 gange. :)

Vi ved jo, hvad vil stemme....
1
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Thulesen Dahl presser Løkke: Afhold folketingsvalg denne dag!

Indlægaf Stars » 7. jan 2019, 10:14

Glimrende idé.


1) der må spares nogle penge, når man ikke skal hele cirkusset med opstilling af valgsteder igennem 2 gange indenfor 6 måneder.

2) Vores lokale skole har vist efterhånden lært at tage sig at børnene på valgdage - da mine var små, var skole + SFO lukket, så det kunne godt give lidt stress ift. at få lov at holde en fridag/ finde alternativ pasning.

3) det giver vel alt andet lige en højere valgdeltagelse til EU-valget?

Ulempe:

EU-valgkampen drukner i folketingsvalgkampen.
Er der mon nogen, der opdager det udover EU-kandidaterne :gruble:
1
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Thulesen Dahl presser Løkke: Afhold folketingsvalg denne dag!

Indlægaf fisken80 » 7. jan 2019, 10:49

Dårlig ide. Det er to meget forskellige ting, der er valg til og derfor bør det holdes adskilt. Det kan gå, at man afholder kommune- regions- og folketingsvalg samme dag, fordi det handler om nærdemokratiet. Men EU bør altså blandes uden om et valg til folketinget.

Desuden er det i mine øjne et forslag, der på mange måder viser, at DF er fløjtende ligeglade med Grundloven, bare de kan høste billige point. Det er statsministeren og KUN statsministeren, der bestemmer, hvornår der skal afholdes valg (medmindre han sidder samtlige fire år, så sker det automatisk, men det er teoretisk). DF og alle andre end statsministeren skal virkelig bare blande sig HELT uden om valgdatoen!
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Thulesen Dahl presser Løkke: Afhold folketingsvalg denne dag!

Indlægaf landsbytossen » 7. jan 2019, 11:55

Jeg har på fornemmelsen, at Tulle gerne vil have valg til EP og FV samme dag p.g.a. Messerschmidt og sagerne med MELD og FELD.

MM er opstillet i Region Hovedstaden til FV og da hans ansvar i MELD og FELD endnu ikke er afgjort, kan det blive brugt mod DF i en valgkamp. Derfor kan to valgkampe i år blive opslidende for DF.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Thulesen Dahl presser Løkke: Afhold folketingsvalg denne dag!

Indlægaf annellaII » 7. jan 2019, 13:52

Sophies-mor skrev:Det bør adskilles, så der ikke er / opstår forvirring og budskabs-blandinger.



Hvorfor skulle der opstå forvirring?, hvert valg har egne stemmesedler.
1
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7810

Re: Thulesen Dahl presser Løkke: Afhold folketingsvalg denne dag!

Indlægaf Sophies-mor » 7. jan 2019, 13:54

annellaII skrev:
Sophies-mor skrev:Det bør adskilles, så der ikke er / opstår forvirring og budskabs-blandinger.



Hvorfor skulle der opstå forvirring?, hvert valg har egne stemmesedler.

Det har intet med stemmesedlerne at gøre. Mere med optakten til valget. Hold det adskilt.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Thulesen Dahl presser Løkke: Afhold folketingsvalg denne dag!

Indlægaf Akehurst2 » 7. jan 2019, 14:06

JumboJette skrev:
Personligt synes jeg ikke, vi skal se danskerne som mere dovne, end de er. Et folketingsvalg sidst i februar og et europaparlamentsvalg sidst i maj synes jeg faktisk er pænt adskilt.


Næ, de er måske ikke dovne, men de gider åbenbart ikke stemme til EP-valget: https://www.dst.dk/pukora/epub/upload/2 ... /dk/52.pdf Kun lige over halvdelen stemmer.

Vi er dog bedre end så mange andre: http://www.europarl.europa.eu/elections ... rnout.html (Ved i øvrigt ikke med Luxembourg, men Belgiens tal kan forklares emd stemmepligt - der får man en bøde, hvis man ikke stemmer og ikke har en grund.)
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Thulesen Dahl presser Løkke: Afhold folketingsvalg denne dag!

Indlægaf Artem » 7. jan 2019, 14:56

Tror det er en dårlig ide da valget vil komme til at handle for meget om EU modstand.
Kan dog ikke helt gennemskue hvilken fløj der vil vinde på det? da der er meget skeptiske EU partier på begge fløje.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Thulesen Dahl presser Løkke: Afhold folketingsvalg denne dag!

Indlægaf paint » 7. jan 2019, 15:23

Artem skrev:Tror det er en dårlig ide da valget vil komme til at handle for meget om EU modstand.
Kan dog ikke helt gennemskue hvilken fløj der vil vinde på det? da der er meget skeptiske EU partier på begge fløje.


Netop dét, vil passe Thulesen Dahl, glimrende. Der er ingen tvivl om, at et sammenlagt valg vil gavne DF. Ved seneste EU-valg i 2014, fik DF flest stemmer af alle partier. De gik frem i 77% af valgkredsene. Til gengæld gik det meget skidt for Venstre, så jeg tror ikke Thulesen kommer så langt med sine let gennemskuelige ønsker.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Thulesen Dahl presser Løkke: Afhold folketingsvalg denne dag!

Indlægaf Artem » 7. jan 2019, 15:25

paint skrev:
Artem skrev:Tror det er en dårlig ide da valget vil komme til at handle for meget om EU modstand.
Kan dog ikke helt gennemskue hvilken fløj der vil vinde på det? da der er meget skeptiske EU partier på begge fløje.


Netop dét, vil passe Thulesen Dahl, glimrende. Der er ingen tvivl om, at et sammenlagt valg vil gavne DF. Ved seneste EU-valg i 2014, fik DF flest stemmer af alle partier. De gik frem i 77% af valgkredsene. Til gengæld gik det meget skidt for Venstre, så jeg tror ikke Thulesen kommer så langt med sine let gennemskuelige ønsker.

Ja DF vil helt klar vinde på det, hvorfor det jo også er dem som foreslår det.

Havde ikke lige tænkt på at det ville gå kraftigt ud over Venstre, men det har du også ret i, og af den grund vil det ikke komme til at ske.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Thulesen Dahl presser Løkke: Afhold folketingsvalg denne dag!

Indlægaf Akehurst2 » 7. jan 2019, 15:27

paint skrev:
Artem skrev:Tror det er en dårlig ide da valget vil komme til at handle for meget om EU modstand.
Kan dog ikke helt gennemskue hvilken fløj der vil vinde på det? da der er meget skeptiske EU partier på begge fløje.


Netop dét, vil passe Thulesen Dahl, glimrende. Der er ingen tvivl om, at et sammenlagt valg vil gavne DF. Ved seneste EU-valg i 2014, fik DF flest stemmer af alle partier. De gik frem i 77% af valgkredsene. Til gengæld gik det meget skidt for Venstre, så jeg tror ikke Thulesen kommer så langt med sine let gennemskuelige ønsker.


Det tor jeg, du har ret i.

Til gengæld mener Messerschmidt, at OLAF er ude efter alle EU-kritikere, og derfor forhaler konklusionen på undersøgelsen af sagen om MELD og FELD, så de kan melde den ud lige inden EP-valget for at chikanere DF. Men den konspiration tror Tulle åbenbart ikke på.
0
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Thulesen Dahl presser Løkke: Afhold folketingsvalg denne dag!

Indlægaf landsbytossen » 7. jan 2019, 15:35

Akehurst2 skrev:
paint skrev:
Artem skrev:Tror det er en dårlig ide da valget vil komme til at handle for meget om EU modstand.
Kan dog ikke helt gennemskue hvilken fløj der vil vinde på det? da der er meget skeptiske EU partier på begge fløje.


Netop dét, vil passe Thulesen Dahl, glimrende. Der er ingen tvivl om, at et sammenlagt valg vil gavne DF. Ved seneste EU-valg i 2014, fik DF flest stemmer af alle partier. De gik frem i 77% af valgkredsene. Til gengæld gik det meget skidt for Venstre, så jeg tror ikke Thulesen kommer så langt med sine let gennemskuelige ønsker.


Det tor jeg, du har ret i.

Til gengæld mener Messerschmidt, at OLAF er ude efter alle EU-kritikere, og derfor forhaler konklusionen på undersøgelsen af sagen om MELD og FELD, så de kan melde den ud lige inden EP-valget for at chikanere DF. Men den konspiration tror Tulle åbenbart ikke på.

Så burde kirkesangeren fra Islebjerg Kirke have svaret på OLAFS henvendelser, hvis han ikke ville risikere noget lige før et valg.

Næ, han har trukket tiden i håb om, at et folketingsvalg kom før OLAF.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"