Er det OK at give en morder taletid?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2946
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 277
Likede indlæg: 8315

Re: Er det OK at give en morder taletid?

Indlægaf Fru Himmelblå » 13. jan 2019, 10:08

Zombie skrev:
Mistermor skrev:
Zombie skrev:Hvis han er i fængsel og ikke retspsykiatrisk institution, så var han ikke sindssyg i gerningsøjeblikket eller generelt. Så er han bare en jaloux, kontrollerende, sexistisk pisse-røv, der ville straffe sin ekskone ved at tage det mest dyrebare fra hende.

Nu kan han så plastre medierne til med sit mundlort og gøre hendes liv surt én gang til.

Han er da pisse ligeglad med sin datter, det hele handler om ham. Mig, mig, mig skriver han. Sikke en klaphat.


Det er godt nok et usædvanlig unuanceret indlæg, medmindre du har særlig kendskab til sagen. Hvordan ved du dog det? Og har du overvejet, at det jo også er hans barn?


Barnet er i princippet sit eget. At han er faren gør forbrydelsen værre, det undskylder da intet? Eller misforstår jeg det sidste, du skriver?

Jeg fulgte sagen, da den kørte i retten og læste udskrifter m.m. Han blev også vurderet af Retslægerådet, de samme der undersøgte fx Peter Madsen.
Han blev ikke dømt til psykiatrisk behandling, så hvad så..? Han sidder bare i et almindeligt fængsel og bliver straffet, senere rehabiliteret, pga. det han gjorde. Det er ikke vurderet, at han var sindssyg, for så ville han sidde på en psykiatrisk anstalt sammen med de kvinder, der kvæler deres babyer.

Hvis jeg er unuanceret, fordi jeg i kraftige vendinger tager afstand til en barnemorder som ikke var/er sindssyg, så har jeg det rigtig fint med det. Han må gerne falde i en vulkan.


Bare lige en f.y.i. når nu du er en erklæret feminist. Det er præcis sådanne unuancerede og bombastiske udtalelser der fuldstændig afviser at mænd også kan være traumatiserede og psykisk belastede, der gør, at folk har det svært med feminister.
2
Vir prudens non contra ventum mingit
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Er det OK at give en morder taletid?

Indlægaf dgd2007 » 13. jan 2019, 10:20

Frøken Himmelblå skrev:Bare lige en f.y.i. når nu du er en erklæret feminist. Det er præcis sådanne unuancerede og bombastiske udtalelser der fuldstændig afviser at mænd også kan være traumatiserede og psykisk belastede, der gør, at folk har det svært med feminister.

Arh, det synes jeg nu ikke. :)
0
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Er det OK at give en morder taletid?

Indlægaf vibbsen » 13. jan 2019, 12:07

Jedi skrev:
vibbsen skrev:
dgd2007 skrev:Mænd med fødselsdepression? Ej, nu må I snart holde op.

Jeg kan desværre ikke bidrage særlig fornuftigt til det debatten, da jeg en af dem der ikke synes man skal give mordere taletid af sensationslyst eller whatever. Derfor kunne det aldrig falde mig ind at læse sådanne artikler, og jeg zapper også væk hvis en kendt morder toner frem på skærmen.

Vedkommende skal selvfølgelig have mulighed for at komme på ret køl og få så meget af livet som der nu er tilbage. Men han skal ikke have lov til at føle at han er interessant fordi han har forhindret et andet menneske i dette.


Tjaaaa....I vores kommune screener man både mor og far for efterfødselsreaktioner....Det ville man næppe gøre hvis man ikke har anerkendt at mænd ikke kan få fødselsdepressioner....


Fem år efter fødslen?


En ubehandlet fødselsdepression kan faktisk have alvorlige konsekvenser for ens evne til at håndterer forældrerollen....Også på den lange bane.

Dermed ikke sagt at man nødvendigvis slår sit barn ihjel....Men det er faktisk ret alvorligt. Hvilket da også er årsagen til at man idag er ret opmærksom på det.
2
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Er det OK at give en morder taletid?

Indlægaf Jedi » 14. jan 2019, 00:09

vibbsen skrev:
Jedi skrev:
vibbsen skrev:
dgd2007 skrev:Mænd med fødselsdepression? Ej, nu må I snart holde op.

Jeg kan desværre ikke bidrage særlig fornuftigt til det debatten, da jeg en af dem der ikke synes man skal give mordere taletid af sensationslyst eller whatever. Derfor kunne det aldrig falde mig ind at læse sådanne artikler, og jeg zapper også væk hvis en kendt morder toner frem på skærmen.

Vedkommende skal selvfølgelig have mulighed for at komme på ret køl og få så meget af livet som der nu er tilbage. Men han skal ikke have lov til at føle at han er interessant fordi han har forhindret et andet menneske i dette.


Tjaaaa....I vores kommune screener man både mor og far for efterfødselsreaktioner....Det ville man næppe gøre hvis man ikke har anerkendt at mænd ikke kan få fødselsdepressioner....


Fem år efter fødslen?


En ubehandlet fødselsdepression kan faktisk have alvorlige konsekvenser for ens evne til at håndterer forældrerollen....Også på den lange bane.

Dermed ikke sagt at man nødvendigvis slår sit barn ihjel....Men det er faktisk ret alvorligt. Hvilket da også er årsagen til at man idag er ret opmærksom på det.


Ja, fødselsdepression og -psykose er alvorlige og man er opmærksomme på det. Vel ikke fem år efter fødslen? Så handler det jo om noget andet.
1
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1628
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2697

Re: Er det OK at give en morder taletid?

Indlægaf KIM K » 14. jan 2019, 07:31

Jan Andersen skriver han var deprimeret da han begik udåden. Han skriver ikke noget om han havde en fødselspsykose.
En depression kan være en meget alvorlig sindstilstand det tror jeg de fleste er enige om, og det ender jævnligt med at nogle tager livet af sig selv som følge heraf. Men en depression kan ikke forsvare at tage livet af andre, med mindre sygdommen udvikler sig til en egentlig psykotisk tilstand.

Når man er deprimeret ved man godt hvad der er rigtigt og forkert og er fuldt bevidst omkring konsekvenserne af sine handlinger. Nok kan man være mentalt helt nede i kulkælderen, hvorfor jeg har forståelse for og aldrig ville fordømme mennesker der finder på at tage sig selv af dage under denne alvorlige sindstilstand, uanset den dybe sorg man påfører sine efterladte og børn der har brug for en under sin opvækst. Men man er altså ikke sindssyg og sygdommen berettiger ikke til mord.

Mange børn vokser op i skilsmissehjem i dagens Danmark og får et udmærket liv. Det ved Jan Andersen også godt, hvorfor forklaringen/undskyldningen virker søgt og opfundet til at dulme den dårlige samvittighed og ikke mindst opnå medfølelse og forståelse hos andre. Nok mest det sidste da jeg mistænker manden for at have psykopatiske karaktertræk i en eller anden udstrækning. Ellers vil man efter min lægmands vurdering ikke være i stand til at tage livet af en 5-årig endsige sin egen lille uskyldige datter.

Jeg tror i øvrigt ikke det er ualmindeligt at såvel mænd som kvinder rammes af depressioner når partneren finder en anden og giver udtryk for at ville forlade en med børnene.
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Er det OK at give en morder taletid?

Indlægaf dgd2007 » 14. jan 2019, 07:42

Jeg tændte lige for News (Presselogen) netop som de begyndte at tale om det.
Information havde senere lavet overskriften om, men havde først haft noget a la: "Langsomt lagde jeg silkesnoren om hendes hals og kyssede hende farvel" - det var simpelthen så sygt at jeg måtte zappe væk! Føj for S...!

Nej, jeg synes bestemt man give spalteplads til en der vil gøre sig interessant med "poetiske" beskrivelser af et barnemord! :evil:
0
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6298
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 751
Likede indlæg: 14876

Re: Er det OK at give en morder taletid?

Indlægaf Ata » 14. jan 2019, 08:13

Jeg synes, det er ok at belyse det, men ikke at give ucensureret taletid. Det ville have været mere passende med et kritisk interview. Og så synes jeg, at det var virkelig smagløst, at Information brugte det allegrimmeste citat som overskrift for artiklen. For det gjorde, at man blev konfronteret med det, selvom man ikke havde lyst til at læse det. Plus at det virkede meget sensationslystent på en virkelig upassende måde, emnet taget i betragtning.
2
Kisser
Indlæg: 1055
Tilmeldt: 8. sep 2015, 18:42
Kort karma: 232
Likede indlæg: 2717

Re: Er det OK at give en morder taletid?

Indlægaf Kisser » 14. jan 2019, 09:09

abcd skrev:
Zombie skrev:
abcd skrev:
Zombie skrev:
abcd skrev:
Zombie skrev:Hvis han er i fængsel og ikke retspsykiatrisk institution, så var han ikke sindssyg i gerningsøjeblikket eller generelt. Så er han bare en jaloux, kontrollerende, sexistisk pisse-røv, der ville straffe sin ekskone ved at tage det mest dyrebare fra hende.


Sexistisk? Hvad har det med noget at gøre?


"Hvis jeg ikke kan få hende, skal ingen have hende" eller "Hun har ikke ret til..." / "Hun skal straffes, fordi..."

En grundlæggende holdning til kvinder, som fører til, at det føles endnu værre, hvis manden forlades og afvises af kvinden.


Jeg tror kvinder kan være akkurat lige så jaloux og besidderiske som mænd, de er bare ikke nær så voldelige.


De fleste voldsmænd er mænd, de fleste barnemordere er mænd. De fleste mordere af mænd er mænd.

Det er pisse nederen og synd for mænd, at vores samfund og kultur er indrettet sådan, at nogle ender med at sidde i fængsel for de værste forbrydelser og det skal vi helt sikkert gøre noget ved. Vi gør ikke noget ved det, ved at pege på marginalerne og snakke om, at kvinder og børn også slår børn ihjel. For ja, det gør de, men hvad filan er det som gør, at mænd pinger sådan ud i statistikkerne. Det er simpelthen ikke okay og det gør mig ked af det.. også, at de begår mere selvmord, oftere bliver alkoholikere, misbrugere og hjemløse osv. Øv.

I lige denne her sag er det dog "deflecting"/afledning at bringe kvinder på banen. Det er ikke en kvinde, der har begået det her mord. Jeg kan godt lave et hashtag "not all men" hvis du har brug for det, men jeg synes, det er super ærgerligt, hvis det skal være sådan.

I forhold til det sexistiske, så mente jeg mere, at jeg har en klar mistanke om, at DENNE mand har en sexistisk indstilling til kvinder, især sin eks. Motivationen til at dræbe sit barn handler også i høj grad om, at det er en måde at hævne sig på eksen, selvom det lyder bedre, at det skyldtes ens dårlige barndom.


Det var ikke fordi jeg ville have en disclaimer, jeg er enig i at mænd begår langt det meste vold. Det er ikke bare i vores kultur, det er på tværs af alle kulturer. Og bredere end det er det på tværs af alle dyrearter at hannerne er de voldelige. Man kan sikkert finde en eller anden bille dybt inde i Amazonas hvor det er hunnerne der slår, men man skal lede efter det.

Da en amerikansk missionær sejlede ud til en indisk ø beboet af et af de sidste folkefærd i verden som ikke har haft kontakt med Vesten, blev han slået ihjel af en gruppe af de indfødte. Det var øens mænd der stod for aflivningen af den ubudne gæst.

Når en egenskab er så universel, synes jeg det bliver noget tvivlsomt at man kan finde ret meget forklaring i kultur, vi er nok nærmere bare født forskellige. Det betyder ikke at vi bare skal acceptere vold, man kan helt sikkert gøre en masse for at mænd får en position i samfundet hvor de undlader at være voldelige, men det betyder at det ikke nødvendigvis er samfundets skyld at mænd er voldelige.


Men selvom det er udbredt på tværs af alle kulturer er der stadig forskel: I DK er det eksmænd, der slår deres tidligere koner og børn ihjel og det er trods alt en relativt sjælden begivenhed. I Indien er det mænd der voldtager kvinder og børn og slår dem ihjel på bestialsk vis. Og i nogle lande begår mænd æresdrab på deres døtre og søstre. Så ja, vold imod kvinder er rigtig udbredt, men det er i forskellig grad og det kommer til udtryk på forskellig vis. Derudover så VED vi jo, at det er noget der kan arbejdes med rent kulturelt - f.eks. i Sydafrika, hvor man arbejder på at oplyse mænd for at få voldtægtsraten til at falde. Derfor vil jeg i HØJ grad mene, at der er et kulturelt aspekt i det.
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er det OK at give en morder taletid?

Indlægaf Slettet bruger » 15. jan 2019, 05:14

Kisser skrev:Men selvom det er udbredt på tværs af alle kulturer er der stadig forskel: I DK er det eksmænd, der slår deres tidligere koner og børn ihjel og det er trods alt en relativt sjælden begivenhed. I Indien er det mænd der voldtager kvinder og børn og slår dem ihjel på bestialsk vis. Og i nogle lande begår mænd æresdrab på deres døtre og søstre. Så ja, vold imod kvinder er rigtig udbredt, men det er i forskellig grad og det kommer til udtryk på forskellig vis. Derudover så VED vi jo, at det er noget der kan arbejdes med rent kulturelt - f.eks. i Sydafrika, hvor man arbejder på at oplyse mænd for at få voldtægtsraten til at falde. Derfor vil jeg i HØJ grad mene, at der er et kulturelt aspekt i det.


Jeg er enig i at man kan arbejde med det. Det handler langt hen ad vejen om hvordan mænd opfører sig når deres liv er noget lort, og hvordan man undgår at deres liv bliver noget lort. Og der er vi nået langt i Danmark, vi har ikke ret meget kriminalitet sammenlignet med så mange andre. Det jeg opponerer imod, er at det skulle være noget kulturelt at voldsstatistikkerne er domineret af mænd. At hvis vi ikke havde forskellige tilgange til drenge og piger, ville kvinder og mænd være lige (lidt) voldelige. Det tror jeg ikke på, voldsstatistikkerne vil altid være domineret af mænd fordi mænd er født langt mere disponerede for vold end kvinder er.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Er det OK at give en morder taletid?

Indlægaf hotlips » 15. jan 2019, 06:29

Det må jo være op til det medie der bliver bedt om at lægge medieplads til det, men jeg synes det er okay med nogle begrænsninger, af hensyn til ofre og efterladte synes jeg ikke det kan være noget med at starte en blog så snart man får adgang til en computer og så beskrive i bedste fifty shades stil om hvad man har gjort mod børn eller hvor meget man har smadret kraniet på de konkurrerende rockere eller den slags.

Og jeg synes det er en uinteressant sag set fra samfundets synspunkt, der kan ikke være nuancer i sådan en sag og jeg tror det må være helt urimeligt svært for mange af de der har haft den pige tæt på at der bliver ribbet op i det i det omfang så jeg synes man skulle have fundet en sag hvor der var lidt mere at komme efter når det nu skulle være.

Jeg kan huske ham bagereleven der var godt kørende men skød to rockere da han kom i gæld, og der var ham der var gået ud af en af rocker grupperne der var blevet truet adskillige gange, som bad politiet om hjælp men fik nej og endte med at måtte skyde jeg tror det var to der var på vej ind i hans hjem.

Der er en del af den slags sager hvor jeg synes det giver langt mere mening at høre hvad de tænker om det idag og hvad det har betydet for folk omkring dem..og hvor jeg faktisk gerne ville høre hvad de tænker om det hele idag.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"