Er det OK at give en morder taletid?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Er det OK at give en morder taletid?

Indlægaf Wizzze » 7. jan 2019, 16:58

ADVARSEL !! DETTE er GRIMT indhold, læs på eget ansvar!

Information har valgt at trykke denne kronik, om en fars mord på sin 5-årige datter.
https://www.information.dk/debat/2019/0 ... el?lst_mst

Det har medført en masse kritik af mediet, for at give stemme til en morder
http://nyheder.tv2.dk/samfund/2019-01-0 ... paa-datter

Hvad siger debatten, er det ok at bringe sådan en kronik, er det ok at give en morder en stemme, lærer vi noget om et sind, en situation, der kan hjælpe med at forhindre andre i at gøre som ham, eller er det bare ham som får afløb? :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Er det OK at give en morder taletid?

Indlægaf Wizzze » 7. jan 2019, 17:03

Generelt er jeg for at alle kan komme til orde, selv naziidioter og lign. så kan man i det mindste prøve at modsige deres tankegods. Men en far der har myrdet sit barn, af jalusi mod moderen og hendes nye forhold, er der ikke meget at lære af synes jeg. Hvad skal det bibringe os læsere, er der nogen der ikke 100% fordømmer manden? Er der noget som kan føre til forståelse eller indsigt? :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Er det OK at give en morder taletid?

Indlægaf landsbytossen » 7. jan 2019, 17:11

Jeg nåede kun at læse overskriften, så lukkede jeg siden for ikke at sende en stråle opkast ud i rummet.

Ja, det er OK. Men jeg forstår ikke, at ugerningen skal beskrives i detaljer. Det kunne være interessant at læse, hvorfor det skete men ikke hvordan.
1
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16961
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1077
Likede indlæg: 21094

Re: Er det OK at give en morder taletid?

Indlægaf Misantropen » 7. jan 2019, 17:12

Hvis det kan bruges til noget fornuftigt er det i orden, men det skal jo ikke være en manual eller uden tanke på de pårørende og efterladte.

At det er et barn og en familietragedie gør ingen forskel på at det kan være lærerigt og vigtigt.

Derved ikke sagt at det er noget jeg selv har et behov for at læse.
1
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40748

Re: Er det OK at give en morder taletid?

Indlægaf Akehurst2 » 7. jan 2019, 17:15

Jeg synes, det er helt rimeligt at han kan komme til orde med sit budskab, der for mig at se handler om, at mænd også kan have svære psykiske problemer, der kan lede til den slags tragedier.

Det sammenlignes med Nils Malmros' Sorg og Glæde', og den synes jeg også, det var i orden, at han lavede.

Jeg synes i øvrigt ikke, han bortforklarer eller ikke anerkender sin skyld. Han beskriver måske nok selve drabet meget eufemistisk, men jeg kan samtidig ikke se, hvad det skulle bringe af godt til debatten, hvis det havde været realistisk beskrevet.
10
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Er det OK at give en morder taletid?

Indlægaf zembra1986 » 7. jan 2019, 17:16

Det er okay for manden at fortælle hans historie. Vi kan ikke tage en basal rettighed som retten til at ytre sig, fra et menneske, selv en morder.

Om det så er okay for et medie at bringe hans historie? Øhhh bøhhh, Det ved jeg sgu egentlig ikke rigtig......kan både se for og imod, men synes det må være mediet's valg om de vil bringe sådan historie eller ej. Jeg kan se både positive og negative konsekvenser ved at bringe en sådan historie.
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Er det OK at give en morder taletid?

Indlægaf kidkomb » 7. jan 2019, 17:21

Ja!
Jeg er fuldkommen med Akehurst her.
Det her handler om at mænd også kan have svære fødselsdepressioner og ikke mindst at når vi som samfund vælger at rehabilitere kriminelle, så må vi også tage det ansvar der følger med.
Det er blandt andet at lade folk som ham komme til orde og det gør os klogere på mennesket, på godt og ondt.
Jeg er ikke så stort et menneske at jeg ikke synes at han er et monster. Men det her handler ikke om mine følelser omkring barnemord. Det er større end det.
9
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40748

Re: Er det OK at give en morder taletid?

Indlægaf Akehurst2 » 7. jan 2019, 17:25

kidkomb skrev:Ja!
Jeg er fuldkommen med Akehurst her.
Det her handler om at mænd også kan have svære fødselsdepressioner og ikke mindst at når vi som samfund vælger at rehabilitere kriminelle, så må vi også tage det ansvar der følger med.
Det er blandt andet at lade folk som ham komme til orde og det gør os klogere på mennesket, på godt og ondt.
Jeg er ikke så stort et menneske at jeg ikke synes at han er et monster. Men det her handler ikke om mine følelser omkring barnemord. Det er større end det.


Og det handler også om, at det psykiatriske system i Danamrk i mange tilfælde er utilstrækkeligt, så der er brug for at vi også ser de alvorlige konsekvenser af det i øjnene.

Jeg synes blot, det er vigtigt at kronikken ikke får lov at stå alene.
2
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Er det OK at give en morder taletid?

Indlægaf Wizzze » 7. jan 2019, 17:31

Barnet var 5år, kan man stadig påberåbe sig fødselsdepression efter så lang tid? :gruble:
3
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6660
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 868
Likede indlæg: 18861

Re: Er det OK at give en morder taletid?

Indlægaf Æble » 7. jan 2019, 17:34

Jeg læste artiklen og hvis flere er interesserede så er den første sætning det eneste slemme der bliver beskrevet. Der er ikke yderligere detaljer om drabet.

Jeg fatter ikke sympati for ham på baggrund af artiklen. Ja tud tud du har haft en hård barndom, det er sørgeligt, men det er der mange der har uden at de derfor dræber nogen. Man bliver ikke fritaget for ansvar fordi man har haft det hårdt. Det er et vilkår man må leve med og bære på bedste vis.

Ja jeg synes det er ok at lade ham få taletid, men kun fordi moderen til barnet har givet tilladelse.
1
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16961
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1077
Likede indlæg: 21094

Re: Er det OK at give en morder taletid?

Indlægaf Misantropen » 7. jan 2019, 17:35

Wizzze skrev:Barnet var 5år, kan man stadig påberåbe sig fødselsdepression efter så lang tid? :gruble:

Det går ikke over af sig selv og uden hjælp, så ja.

Jeg ved ikke noget om ham, så jeg udtaler mig om det generelt.
1
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40748

Re: Er det OK at give en morder taletid?

Indlægaf Akehurst2 » 7. jan 2019, 17:40

Æble skrev:Jeg læste artiklen og hvis flere er interesserede så er den første sætning det eneste slemme der bliver beskrevet. Der er ikke yderligere detaljer om drabet.



Enig. Jeg synes, advarslen i første indlæg er lidt overdrevet. Emnet er rørende, men kronikken er ganske sober i sit sprog.
2
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4932
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 289
Likede indlæg: 7924

Re: Er det OK at give en morder taletid?

Indlægaf Nicolait » 7. jan 2019, 17:50

Ja man mister ikke retten til at ytre sig blot fordi man har begået manddrab.

Om andre vil lytte til ham, er så en anden sag.
1
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Er det OK at give en morder taletid?

Indlægaf DetSorteCirkus » 7. jan 2019, 17:55

Wizzze skrev:ADVARSEL !! DETTE er GRIMT indhold, læs på eget ansvar!

Information har valgt at trykke denne kronik, om en fars mord på sin 5-årige datter.
https://www.information.dk/debat/2019/0 ... el?lst_mst

Det har medført en masse kritik af mediet, for at give stemme til en morder
http://nyheder.tv2.dk/samfund/2019-01-0 ... paa-datter

Hvad siger debatten, er det ok at bringe sådan en kronik, er det ok at give en morder en stemme, lærer vi noget om et sind, en situation, der kan hjælpe med at forhindre andre i at gøre som ham, eller er det bare ham som får afløb? :gruble:


Mener du presseetisk eller juridisk?
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Er det OK at give en morder taletid?

Indlægaf Wizzze » 7. jan 2019, 18:13

DetSorteCirkus skrev:
Wizzze skrev:ADVARSEL !! DETTE er GRIMT indhold, læs på eget ansvar!

Information har valgt at trykke denne kronik, om en fars mord på sin 5-årige datter.
https://www.information.dk/debat/2019/0 ... el?lst_mst

Det har medført en masse kritik af mediet, for at give stemme til en morder
http://nyheder.tv2.dk/samfund/2019-01-0 ... paa-datter

Hvad siger debatten, er det ok at bringe sådan en kronik, er det ok at give en morder en stemme, lærer vi noget om et sind, en situation, der kan hjælpe med at forhindre andre i at gøre som ham, eller er det bare ham som får afløb? :gruble:


Mener du presseetisk eller juridisk?


Der er jo ikke noget juridisk forbud, så ja presseetisk / moralsk, din mening føler du det er ok?
0
Do as I say! :whip:

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"