Dukke-debat på nettet: 'Hold nu op med at seksualisere alting!'

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Dukke-debat på nettet: 'Hold nu op med at seksualisere alting!'

Indlægaf annellaII » 8. jan 2019, 07:33

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/dukke-debat-paa-nettet-hold-nu-op-med-at-seksualisere-alting/7463875

[
Må dukker, der bliver solgt til børn, have realistiske kønsdele?

Det spørgsmål er lige nu omdrejningspunktet i debatten efter et opslag omkring jul er blevet delt af flere forskellige profiler på Facebook.

Opslaget lader til at stamme fra en forælder, der ville overraske sin lille datter med et sæt såkaldte tvillinge-dukker fra Amazon.

Særligt ét af opslagene er gået viralt, og flere medier, som Mirror og Kent Live har omtalt den debat, der fulgte.

Ifølge opslaget blev den pågældende forælder nemlig både overrasket og fortørnet over at opdage, at dukkerne havde 'realistiske' kønsorganer. Derfor ønskede han eller hun alligevel ikke at give dukkerne - særligt ikke drengedukken - til sin datter.

'Men dumme mig. Jeg er glad for, at jeg undersøgte dukkerne, før min datter fik en mulighed for at lege med dem. Selvfølgelig ville pige-dukken have været okay, fordi min datter har de samme kønsorganer som pigen. Men min lille datter er altså ikke klar til at lege med dukker, der har tissemænd.'


Dukkerne kan ses i det indsatte link.

Må dukker, der bliver solgt til børn, have realistiske kønsdele? Hvad mener du?


Jeg mener ja, jeg ser ingen grund til at børn ikke skal kende og skelne mellem den anatomiske forskel på piger og drenge.
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Dukke-debat på nettet: 'Hold nu op med at seksualisere alting!'

Indlægaf FormerlyKnownAs » 8. jan 2019, 07:37

Jeg så godt artiklen og tænkte også “hvad i al verden er problemet”. Det tænker jeg stadig. Forstår virkelig ikke hvad det problematiske er ved det. Det er jo ikke seksuelt, det er bare anatomi. Børn ved godt hvordan de selv ser ud dernede.
14
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27374

Re: Dukke-debat på nettet: 'Hold nu op med at seksualisere alting!'

Indlægaf ajnaM » 8. jan 2019, 07:45

Jeg ser intet problem. Tværtimod, egentlig.

Jeg købte en dukke til min søn for noget tid siden og havde optur på over, at den både havde realistiske kønsorganer og noget, der lignede et reelt numsehul. :D
3
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Dukke-debat på nettet: 'Hold nu op med at seksualisere alting!'

Indlægaf HappyPaww » 8. jan 2019, 07:59

Da jeg var lille i start 80’erne havde jeg da en lille drengedukke, der kunne tisse. No Big Deal - dengang, og heller ikke nu :rulle:
2
Brugeravatar
Minionine
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:28
Kort karma: 207
Likede indlæg: 3316

Re: Dukke-debat på nettet: 'Hold nu op med at seksualisere alting!'

Indlægaf Minionine » 8. jan 2019, 08:00

Wow, det er da godt nok at skabe unødvendige problemer for sig selv. Vorherrebevares!
Jeg ville være ellevild med at give min 2,5 årige datter sådan nogle dukker, hvor vi kunne snakke lidt om hvad forskellen på drenge og piger er.
1
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6176
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16143

Re: Dukke-debat på nettet: 'Hold nu op med at seksualisere alting!'

Indlægaf Urtekussen » 8. jan 2019, 08:06

Da jeg afleverede min datter i børnehaven i dag, rendte der en dreng rundt med bukserne nede om knæene og tissemanden fremme. Han skulle have hjælp til at få bukserne på igen, og ledte efter en voksen.

Børnene kunne ikke være mere ligeglade. Hverken drenge eller piger.
5
2011
2015
2018
2020
2023
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27374

Re: Dukke-debat på nettet: 'Hold nu op med at seksualisere alting!'

Indlægaf ajnaM » 8. jan 2019, 08:43

Urtekussen skrev:Da jeg afleverede min datter i børnehaven i dag, rendte der en dreng rundt med bukserne nede om knæene og tissemanden fremme. Han skulle have hjælp til at få bukserne på igen, og ledte efter en voksen.

Børnene kunne ikke være mere ligeglade. Hverken drenge eller piger.


Hah, det minder mig om at jeg engang tørrede min dreng i børnehaven, og så skulle hans bedste ven også på toilettet, og så tørrede jeg også ham. Og pludselig stod der en kø af små drenge, der også gerne ville på toilettet og tørres af Sofus' mor. :lol:

Børn har ikke den slags grænser, før vi voksne lærer dem at have det. Og det synes jeg, man skal lære dem - på et passende tidspunkt og på en passende, oplyst måde.
12
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Dukke-debat på nettet: 'Hold nu op med at seksualisere alting!'

Indlægaf hotlips » 8. jan 2019, 08:55

Jeg ville nok synes det var et plus, hvorfor skal man lave resten af dukken realistisk og så lave sådan nogle underlige kruseduller som om det er et barn med en deformitet der hvor man kan se kønnet?

Det er sq da mærkeligt, jeg har altid undret mig over det.

I min børnehave havde vi både pige og dtengedukker og selvom meget har ændret sig så har jeg tænkt på om det mon ikke var med til at det var mere normalt at drenge legede med dukker i de år, for det var selvfølgelig drengene der valgte dem og det var ikke noget man ønskede sig at få en af de forkerte, men det er vel heller ikke så underligt, og på alle andre punkter er der ingen der undrer sig over at de fleste foretrækker dukker der ligner dem selv.

Min dreng er meget omsorgsfuld overfor sine ynglingsbamser og de har helt sikkert en form for dukke funktion for ham, de er næsten alle sammen drenge, bortset fra mor Cille der er mor til hans absolutte ynglingsbamse, lille skatter og så dens lillebror karate kid, men han leger heller ikke rigtig med hende, hun er mest bare mor og hun passer på dem mens han leger med nogle af de andre bamser... og så hans lille sneugle Ugline, der er kronisk nyfødt.
Alle de der sådan gør ting, det er drenge og de gør ting som Benjamin og hans venner også ville gøre hvis de havde magiske evner.

Han har haft en pige baby dukker og han har passet meget på den, men det har slet ikke været på den der måde hvor han har givet den sin egen personlighed og hvor den har været med til at lege andet end at den selv var en baby, det tror jeg ikke havde været så utænkeligt hvis det havde været en lille dreng.
1
Goozilla
Indlæg: 576
Tilmeldt: 30. apr 2016, 13:46
Kort karma: 28
Likede indlæg: 1628

Re: Dukke-debat på nettet: 'Hold nu op med at seksualisere alting!'

Indlægaf Goozilla » 8. jan 2019, 09:14

Jeg er sgu nok mere forarget over, at knægten ser ud til at være omskåret, hvis jeg skal være helt ærlig.

Ordsproget "For den rene er alting rent" synes at være passende her.
2
ALD MAKT TEL DI ORBLENE!!!
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25618

Re: Dukke-debat på nettet: 'Hold nu op med at seksualisere alting!'

Indlægaf Madam Pomfrey » 8. jan 2019, 09:16

selvfølgelig må (og skal) dukker ha noget der ligner realtistiske kønsdele, hurra for det!
Og det handler netop ikke om seksualisering, der ER sådan vi ser ud, og det tager ingen børn skade af at vide eller lære.

Jeg forstår ikke de de kulturer hvor man trækker baglæns og bliver så forhippet på at beskytte børn mod sådanne ting, det synes vildt overdrevet og hysterisk. Jeg synes det er både dejligt og skønt at det med køn fortsat er noget ret naturligt, ligetil og uskyldigt, her i DK. at småbørn kan gå med forældre af modsatte køn i omklædningsrum, at de helt uproblematisk kan få lov at løbe nøgen rundt på stranden om sommeren osv.
Håber det bliver ved!
3
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Dukke-debat på nettet: 'Hold nu op med at seksualisere alting!'

Indlægaf Slettet bruger » 8. jan 2019, 14:10

Kvinden er træt af at det ikke har været klart på hjemmesiden at dukkerne havde kønsorganer. Det kan jeg godt forstå, det er jo ikke det man forventer. Jeg synes Amazon burde have vist dukkerne uden tøj, så man kunne vælge dem fra hvis man ikke vil have kønsdele-dukker.
1
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Dukke-debat på nettet: 'Hold nu op med at seksualisere alting!'

Indlægaf landsbytossen » 8. jan 2019, 14:15

abcd skrev:Kvinden er træt af at det ikke har været klart på hjemmesiden at dukkerne havde kønsorganer. Det kan jeg godt forstå, det er jo ikke det man forventer. Jeg synes Amazon burde have vist dukkerne uden tøj, så man kunne vælge dem fra hvis man ikke vil have kønsdele-dukker.

Det vil også støde nogen.
1
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Dukke-debat på nettet: 'Hold nu op med at seksualisere alting!'

Indlægaf Slettet bruger » 8. jan 2019, 14:17

landsbytossen skrev:
abcd skrev:Kvinden er træt af at det ikke har været klart på hjemmesiden at dukkerne havde kønsorganer. Det kan jeg godt forstå, det er jo ikke det man forventer. Jeg synes Amazon burde have vist dukkerne uden tøj, så man kunne vælge dem fra hvis man ikke vil have kønsdele-dukker.

Det vil også støde nogen.


At nævne det i beskrivelsen af produktet kunne også gøre det.
0
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: Dukke-debat på nettet: 'Hold nu op med at seksualisere alting!'

Indlægaf Madam » 8. jan 2019, 14:21

Hvad pokker gør mødrene, når de skifter en nyfødt, hvis der er mindreårige søskende, bliver de jaget væk???

Det må vel være konsekvensen, hvis de ikke må kunne se forskel på en pige- eller drengedukke....
3
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4382
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 487
Likede indlæg: 10735

Re: Dukke-debat på nettet: 'Hold nu op med at seksualisere alting!'

Indlægaf BlueBunny » 8. jan 2019, 14:23

Goozilla skrev:Jeg er sgu nok mere forarget over, at knægten ser ud til at være omskåret, hvis jeg skal være helt ærlig.

Ordsproget "For den rene er alting rent" synes at være passende her.


Aj Gud ja det havde jeg slet ikke set :lol:
Ok den “problematik” havde jeg ikke overvejet.

(Nu er jeg også lidt forarget. :-D )
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"